mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > General Hardware Chat

Register

Bygga en PC! Del ett.

Reply

Thread Tools
Old 29 mars 2007, 11:47
Givargruppen

Bygg din egen dator är inte lätt. Du behöver en fungerande förståelse av förkortningar som används när det används i förhållande till enskilda komponenter, du behöver veta om värme, wattal krävs ATX spec när det gäller moderkort och fall och PSU's. Listan kan göras lång.

Bascially, en dator är bara ett pussel: Det bara passar ihop på rätt sätt, ett sätt. Men det är möjligt att få det fel, och därigenom kunde lämna dig rödbrusiga och tom håvade.

Rätt verktyg för jobbet:
En skruvmejsel är uppenbarligen ganska viktigt, så se till att du har en Phillips-head skruvmejsel. Det är en bra idé att få en magnetisk-tippas en, så blir ditt liv mycket enklare (skruvning moderkortet i fråga är ett bra exempel) och ett par av tråd fräsar eller sax kan också komma till hands för saker som kabel -band.

På tal om Buntband, det är lämpligt att köpa några av dessa och även vissa sprial kabel wrap. Båda dessa kommer att bidra till att hålla kablar snyggt och städat. Detta är nödvändigt för en PC för att se bra ut internt, det ska också bidra till att påskynda en felsökning. Tidy kablar kommer också att förbättra luftflödet hela fall. Ett arbete värt att göra är värt att göra väl.

Människor som har byggt upp en eller ett fåtal datorer kommer högst sannolikt säga sitt inte bryr sig om det en anti-statiskt armband eller grundstötning själv på ett värmeelement. Men som ett första Temne byggmästare vad du måste komma ihåg är att PC-komponenter mycket känsliga för statisk elektricitetOch lätt skadas av det.

Det är väldigt viktigt att ta en viss försiktighet, eftersom vilken skulle du föredra? utgifterna £ 5 för en anti-statiskt armband eller riskera förstöra att £ 350 grafikkort som du just har köpt?

Följ punkterna nedan och du kan inte gå långt fel:
När du arbetar med en dator komponent hantera det endast av dess kanter.
Antingen köpa en anti-statisk handledsremmen kabel, marken själv på ett element eller hålla vidröra PSU fallet (strömförsörjningsenhet) för datorn som du har för att stoppa en uppbyggnad av statisk.

Det är inte helt nödvändigt, men om du vill ha ytterligare sinnesfrid kan du också köpa antistat-mattor. Detta är användbart vid montering av CPU (Central beräkningsenhet) kylare till moderkortet.

Ta god tid på dig! Jag inser att datorn är igång kommer att vara mycket i din hjärna. Men du kan sluta med att felsöka problem om du rusa det som kommer att kosta dig den tid du har sparat.

Först av allt, se till att du har en tillräckligt stor plats för att bygga din dator.

Nästa steg är att planera hur man, med rätt verktyg till hands, veta var varje komponent går, vilken ordning du kommer att ansluta komponenter som ger kraftkabel (med hänsyn till din kabelhantering att hjälpa luftflödet) och slutligen med instruktioner för varje komponent till hands om du skulle få problem så att du kan felsöka.

Nu till bygga själv. Detta är så jag rekommenderar att du passar komponenter men det är bara en guide.

Eftersom det används för att hysa alla komponenter i datorn sitt bästa ställe att börja.
-Ta bort sidopanelen (s).
-Vissa fall har avtagbara moderkort fack, om inte ta bort det nu.
(Om du gör både av ovanstående hjälper till med tillgång till lämpliga komponenter).
-Ärendet kommer med påsar med olika "bultar och muttrar", har dessa att lämna nu.

Den första komponenten för att passa kommer att bli PSU (Power Supply Unit). Jag jobbar på att ditt fall inte har en installerad redan.
Om du har tagit hänsyn till hur rutten din psu kablar (som nämnts ovan) kommer du att veta var man ska placera dem och vilka du kommer att behöva använda.

Som ett exempel på en PC med 1 SATA HDD, 1 grafikkort och en optisk enhet som du behöver:
-En SATA strömkontakten för HDD (Hard Disk Drive)
-En molex-kontakt för den optiska enheten.
-A PCI-E-kontakt för grafikkortet.
] Du måste även ta hänsyn till 24-pin 12V-kontakt för moderkortet, den 4-pin eller 8-pin ATX-kontakten på moderkortet (om du har kräver en av dessa).

Ovanstående ingår inte kommunikationen kablar, bara kraftkablar. Så du behöver även en IDE-kabel för optisk enhet, en SATA-kabel för din hårddisk.

Detta är bara ett grundläggande spec som din kan vara annorlunda. Du kanske också har en fan-controller, en andra optisk enhet eller ett andra grafikkort. Kanske ett ljudkort också. Ta detta i beaktande när de köper ditt PSU så måste du för varje komponent som kräver ström från PSU.

Också ta hänsyn till de flesta PSU's har 2 anslutningar per kabel, vissa har 2xmolex eller 2xSATA, men vissa har en av varje. Men de flesta av de högre makt PSU's (500W +) har oftast 4 anslutningar per kabel, 2 av varje.

Du kan också använda kabeln mantlar till "slips" kablar ihop, hålla dem nättare, eller kabel-band till gruppen kablar och klibbiga kabel-tie baser för att sträcka dem prydligt.

Platser för att dölja / städa kablar bort:
Framför och åt sidorna i strömförsörjningen.
Under moderkort facket.
I hårddisk / optiska enheten bur.

Om inte du fylla din dator till början med komponenter det är ganska osannolikt att du kommer att behöva använda alla kablar, så att du ska spara med att städa alla reservdelar är borta i fall det skulle vara en fördel att få ett modulärt psu. Det betyder bara att du kan ansluta / koppla kablar till / från psu om och när den behövs.

Nu har du klarat av psu monteras inuti fall nästa steg är att installera moderkortet. Men innan du gör detta försäkra du tar bort den befintliga backplate (detta är Utklippt på baksidan av ärendet som har pre-formade hål för olika uttag på moderkortet) och installera backplate som medföljde moderkortet.

Det är nödvändigt att göra detta helt enkelt därför moderkort brukar ha olika portar på baksidan eller samma portar men olika platser på moderkortet.

Även innan du installerar moderkortet som du behöver för att skruva fast moderkortet dödläge är att moderkortet facket. De flesta fall kan passa olika storlek ATX moderkort så kan du se massor av hål redo för stand-off på facket. Var inte alltför orolig av detta som en mycket enkel övning att hålla moderkort över facket och se var standoffs borde gå.

Men se till att du bara passar den mängd som krävs av dödläge är att moderkortet har hål för. Som passar även en extra som inte har en skruv hål kunde förstöra ditt moderkort.

Moderkortet kan installeras nu, men innan detta bara dubbelkolla hur din CPU kylare är monterad, som vissa kräver montering av en backplate på baksidan av moderkortet.

Om du har en flyttbar moderkort facket dess positiva vid denna tidpunkt som ni kan också passa CPU, CPU-kylare och minne eftersom det blir mindre Fiddly. Jag skulle inte rekommendera att ansluta något annat som inte är låst på plats rent av stativ på moderkortet själv (såsom grafikkort).

Eftersom det kommer att bero på vilken CPU och CPU-kylare du använder jag inte gå in på hur du installerar dem, men se, som alltid, du följer instruktionerna.

Inredning RAM på moderkortet är egentligen mycket enkelt som det bara passar ett sätt via en plats i RAM-minne som fungerar som en nyckel. Men dubbelkolla ditt moderkort eftersom de flesta numera kan dra nytta av att köra RAM i dubbel kanal. Eftersom dubbla kanaler tider varierar från mellan moderkort jag rekommenderar starkt att läsa de instruktioner som hör till montering av ram som medföljde moderkortet.

Nu du har gjort allt det kan du nu passa moderkortet och facket tillbaka i målet.

(Självklart, om ditt ärende inte har en löstagbar bricka då den redan i fallet)

Nu ansluter kablarna som kommer monteras på fall till motsvarande stift på moderkortet (återigen, läs instruktionerna som följde med ditt moderkort) Detta ger behörighet att alla lysdioder i ärendet och även alla USB-och Firewire-portar på fallet.

Tänk om de inte fungerar när du har ström fram just sin tur kablarna till 180 grader på moderkortet kontakter.

Nu kan du installera hdd (s), återigen med hänvisning till ditt moderkort instruktioner ska du bifoga SATA kabel från den enhet som du vill vara det primära till rätt SATA port på moderkortet.

Om ditt fall har en främre intag fläkt med hdd buren bakom sig (som de flesta gör) ska du placera hdd i linje med navet i fläkten eftersom 1) Det kommer att blockera minsta luftflöde i fallet och 2) Det gör det möjligt för hårddisken att kylas med luft strömmar både ovan och under det.

Om du installerar två eller flera hdd är dock försöka lämna en klyfta mellan dem som de kan få mycket varmt om du sätter ihop dem. Detta kan vara ännu mer av en fråga om du har dem konfigureras i en raid array eftersom de kommer högst sannolikt att arbeta på samma gång.

Om du har mer än två hdd: s, kan det vara värt att även köpa en eftermarknad adapter för en av den optiska vikar så att du kan montera en hdd eller två av dem (om du har dem på reservdelar) eftersom fler hdd: s installation bakom intaget fläkt, desto mindre luft kommer in i ärendet för att svalna dina andra komponenter.

Nu installera en eller två optiska enheter du har, skjut var en i en vik i fråga och använda alla skruvhål förutsättning att säkra enheten till viken (är lata och bara installera en eller två per sida kan resultera i att köra shuddering som snurrar upp och skapade massor av ljud!).

Nu lägger IDE kabeln till moderkortet och sedan sätta i kontakten märkt "primära" i enheten du tror att du använder mest och den andra kontakten märkt "sekundära" i den andra enheten (Om du använder en andra enhet ).

Du är nu redo att lägga till grafikkortet (s) ljudkort eller någon annan PCI-enheten. Återigen, försök att sprida dessa ut så mycket som möjligt. Också, som många grafikkort i dessa dagar är dubbel bredd de kan sluta med loppet av två kort när det gäller, så se till innan köp du är medveten om detta så att du kan planera din bygga accordingley. Detta är grunden till det faktum att en dubbel-bredd-kortet kommer att blockera åtkomst till en PCI-port som är bredvid den PCI-E port för kortet, och om du planerar att montera ett ljudkort där du inte kommer att kunna.

Många moderkort har mer än en PCI-E slot, men de flesta av dessa sekundära tider är antingen 1x 4x eller 8x och PCI-E kör snabbast på 16x. Så se till att du har lagt ditt grafikkort i primär PCI-E slot.

Hoppas nu att du har alla komponenter installeras i er fråga och har lyckats kablarna för att hjälpa till att minska eventuella restriktioner att luftflödet. Nu sätter sidopanelen (s) igen.

Thats it just nu. Jag arbetar på del två som handlar om inställningar i BIOS och några andra användbara tips.

Del tre handlar om installation av fönster och förare och även några bra tips.

Hoppas detta är vettigt och är till hjälp. Alex. :)

-Kanoakavirus

Mitt System: Zoomy

Processor (s):
E8400@3.6ghz (400x9) @ 1.15v
Moderkort:
Asus P5K Premium
RAM Minne:
2GB Dominator 8500
Grafikkort (s):
BFG 8800GT
Ljudkort:
Xfi Extremegamer
Hårddisk (s):
3.35TB ext lagring. 2TB int lagring
Optisk enhet (er):
LG GGC H20L
Mål / PSU:
Enermax 720w
Kylning:
AC7
Nätverk / Internet:
Monitor (s):
245b, 931B (Samsung)
Operating System (s):
Vista 32p
Old 3 januari 2008, 18:37
Banned Group

Jag byggde min dator! Jag behöver verkligen kabelhantering men kablarna Arnt tillräckligt länge o väl sjuka få utdrygningsmedel

Mitt System: #

Processor (s):
Intel P4
Moderkort:
ECS 915pla2
RAM Minne:
1GB
Grafikkort (s):
ATI Radeon x1050
Ljudkort:
diamant Xtreme 7.1
Hårddisk (s):
160GB
Optisk enhet (er):
DVD-ROM Combo-enhet DVD + /-RW
Mål / PSU:
antech/x-power585
Kylning:
luft
Nätverk / Internet:
trådlös
Monitor (s):
Philips 109b6 19 "CRT
Operating System (s):
Windows XP
Old 4 januari 2008, 06:11
Givargruppen

Nice guide Alex

Mitt System: Hem Bygg

Processor (s):
AMD 64 x 2 Dual Core 5200 + 2.60GHz
Moderkort:
Asus m2v Rev 1.
RAM Minne:
4GB (3.25gb synligt)
Grafikkort (s):
NVIDIA GeForce 7300 GS
Ljudkort:
5.1 Reatek ombord
Hårddisk (s):
250 GB SATA & 400GB SATA
Optisk enhet (er):
Pioneer 110 x 2
Mål / PSU:
Lager / 550w Silent
Kylning:
Lager
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 20MB Virgin Cable
Monitor (s):
Fujitsu Siemens 22 "TFT WS
Operating System (s):
Vista Ultimate x32/Windows 7 x64
Old 2 februari 2008, 08:23
Ledamot Gruppen

Lol, några praktiska saker jag användning för min 2:a bygga. : D
Old 23 februari 2008, 07:17
Ledamot Gruppen

Tack för guiden. Verkligen användbar
Old 24 februari 2008, 00:31
Givargruppen

kanske är det en bra idé att ta ett kort på tillämpning och undanröja termisk pasta. många människor får det här fel. mycket.

platsen för sandskädda på termisk pasta är väl beredda ytan av processorn. endast gälla en tunn linje som går direkt ner i mitten, antingen på eller mellan kärnan (s). Inte täcker hela ytan! inte går över. Båda dessa kommer att resultera i att klistra inte fungerar så effektivt som det borde.

När du är redo att placera kylning enhet, oavsett om det är en heatsink eller en fläkt, se till att trycka ned med några måttligt tryck och rotera kyla enheten medurs och moturs. Detta säkerställer att klistra sprids i ett tunt lager över större delen av ytan. täcker hela ytan för att börja med lämnar utrymme för att lägga alltför mycket. vilket är anledningen till denna metod rekommenderas. Det finns också mycket mindre risk med oavsiktligt sprids klistra på andra delar.

om du tänker ta bort några gamla klistra första innan den nya, se till att sudda bort det med hjälp av isopropylalkohol. även känt som gnidning alkohol. och använda en lintless trasa. alkohol avdunstar snabbt, det är ett utmärkt rengöringsmedel och lintless trasa se till att du inte kommer att få små partiklar av tyg fastnat på ytan av processorn eller vad det är du ansöker pasta till. några rester, om det är hud olja, död hud, hår, eller linne kan minska effektiviteten i pasta.

gärna bygga:)

Mitt System: Hesekiel

Processor (s):
Intel Core 2 Duo E6750 2,66 GHz
Moderkort:
MSI P-35 Neo Combo chipset
RAM Minne:
2 gig G. Skill DDR2 800MHz
Grafikkort (s):
BFG NVIDIA GeForce 9800gtx + 512MB
Ljudkort:
Creative 7.1 ljudkort
Hårddisk (s):
160 gig Western Digital SATA drive
Optisk enhet (er):
ASUS 16x dvd-cd-rw combo enhet
Mål / PSU:
CoolerMaster fall Antec Earthwatts 500W
Kylning:
3x lager 120mm fläktar, 1 lager CPU fläkt
Nätverk / Internet:
Brighthouse Kabel 1 MB / s
Monitor (s):
22 tums Samsung widescreen
Operating System (s):
Windows XP Pro SP2
Old 8 MARS 2008, 02:36
Givargruppen

stor guide bör du lägga till några bilder för att krydda upp saker och ting
Old 17 Mars 2008, 16:29
Givargruppen

Mycket bra guide verkligen.

Med detta sagt har jag precis avslutat min 7:e bygga och en av de saker jag lärt mig från den första är att installera CPU, CPU-kylare och minnen på moderkortet innan du monterar det i ditt fall.

Om du har ett moderkort facket som kan tas bort från din om du har lite tur. Om inte, jag brukar sätta något mycket mjukt på bordet, sätter antistat-förpackning av mitt moderkort ovanpå (om det är säkert nog för sjöfarten produkten det är tillräckligt säkert för att sätta ditt mobo på i ca en halvtimme medan du passa komponenter).

Se bara till att du inte alltför hårt tryck vid montering på CPU-kylaren och RAM.

Mitt System: Willy Wonka är Polygoninriktning Factory

Processor (s):
Core 2 Duo E8500 2x3.16Ghz 1333GHz
Moderkort:
Gigabyte GA-EP35 DS3R Socket 775
RAM Minne:
4GB Micron PC-6400 (800MHz)
Grafikkort (s):
XFX 8600GT 256MB DDR3 540Mhz
Ljudkort:
Ombord 7.1 Ljud
Hårddisk (s):
400GB Samsung / 36GB Raptor (x2)
Optisk enhet (er):
Optiarc AD-7200D 20x DVD-RW (x2)
Mål / PSU:
Cosmos RC-1000 / Arctic 600W PSU
Kylning:
Zalman CNPS9700 / Noctura NC-U6
Nätverk / Internet:
Ombord
Monitor (s):
Samsung 2232BW 22 "(x2)
Operating System (s):
Win-XP (SP2)
Old 18 mars 2008, 03:57
Givargruppen

Jag skulle gärna vilja lägga till något sådant till min website.am bara inte alltför teckie enuf alltför
bara gjort 2 bygger hehe

www.myPCbuild.piczo.com

Mitt System: P * L * A * Z * M * A

Processor (s):
2.34GHZ överklockat! Athlon64 3000 +
Moderkort:
Asus
RAM Minne:
1,50 gig ddr
Grafikkort (s):
256MB PCI G-kraft
Ljudkort:
Sound Blaster HD 5.1
Hårddisk (s):
1-80GB 1-120gb western digital s
Optisk enhet (er):
Pioneers DVD-RW
Mål / PSU:
anpassade fall & 650w PSU
Kylning:
DIY luftkyld kylfläns
Nätverk / Internet:
Virgin 50Mbps
Monitor (s):
Acer 23 "(X233HB)
Operating System (s):
Window's 7 Ultimate
Old 18 mars 2008, 04:33
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av pete21 View Post
Jag skulle gärna vilja lägga till något sådant till min website.am bara inte alltför teckie enuf alltför
bara gjort 2 bygger hehe

www.myPCbuild.piczo.com
Wow, platsen är som .. ut i mitten av 90-talet.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "

Mitt System: 日夏子

Processor (s):
Core 2 Duo E6400 2,13 -> 3.01ghz
Moderkort:
MSI P6N SLI Platinum LGA 775
RAM Minne:
2GB Patriot Extreme Performance
Grafikkort (s):
PNY 8800GTS 320MB
Ljudkort:
Sound Blaster Xtremegamer 7.1
Hårddisk (s):
80GB + 500GB
Optisk enhet (er):
2x SATA
Mål / PSU:
Antec 900 +620 W Aerocool zeroDBA
Kylning:
4x 120mm Yate-Loon + 200mm toppen
Nätverk / Internet:
Qwest
Monitor (s):
Dell 22 "S2209W (1920x1080)
Operating System (s):
Windows XP + 7
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.