mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > General Hardware Chat

Register

Att köpa en ny dator ...

Reply

Thread Tools
Old 4 oktober 2007, 17:07
Ledamot Gruppen

Default Att köpa en ny dator ...

Hej,

Jag ser att bygga en ny dator som mitt blir lite sliten, jag har egentligen inte varit att titta på hårdvara sedan jag byggde den här. Jag har försökt leta runt, men allt jag ser är Intel / AMD haters, Windows / Linux haters osv ..

Hur som helst, jag ser att spendera en hel del och har lyckats komma fram till detta ATM:

XFX nForce 680i SLI Skt 775 ombord 8 kanals ljud ATX moderkort

Intel Core 2 Extreme QX6700 Quad core (4x2.66Ghz) 8 MB cache 1066FSB OEM Processor

2x synvinkel 8800GTX 768MB DVIx2 TVO PCI-E grafikkort

2x LiteOn 20X SATA DVD ± RW / RAM Med Beige, Black & Silver Bezel + Nero - Retail

2x Corsair 2GB Kit (2x1GB) DDR2 800MHz/PC2-6400 XMS2 minne Non-ECC Unbuffered CL4 (4-4-4-12)

2x Maxtor SMT3500630AS 500GB SATAII hårddisk 16MB Cache - OEM

ZXT LEXA Aluminium Case Med LCD Temperature Display

Coolermaster RealPower Pro 850W PSU - 6x 12v Rails, 4x PCI-E kontakter, 13.5cm fläkt

Zalman RESERATOR XT Black Edition Hybrid Liquid Cooling System

Hur som helst, jag vill ha ett expertutlåtande, t.ex. ändringar människor skulle göra och varför, även eventuella inkompatibiliteter kan man se om det finns några,

Tack,

Gareth
Old 5 oktober 2007, 03:36
Givargruppen

Jag ska lämna experter för att ge ett mer detaljerat svar, men jag skulle säga 2 saker:

1. Din PSU är förmodligen starkare än du verkligen behöver.

2. Jag vet inte om priser i Storbritannien, här i Japan priset på QX6700 är super dyrt. Du kanske vill ta en titt på Q6600. Dess mycket bättre pris och overclocks bra. Jag har en och närvarande till 3.2Ghz utan problem.

Hoppas detta var till nytta.

Mitt System: The Elephant

Processor (s):
Intel Core 2 Quad Q6600
Moderkort:
Asus P5K-E/Wi-fi
RAM Minne:
2GB Corsair XMS
Grafikkort (s):
Asus EN8600GT Silent
Ljudkort:
Hårddisk (s):
Samsung HD501
Optisk enhet (er):
Asus drw-1814BLT
Mål / PSU:
Antec P180/Corsair HX620
Kylning:
Thermalright Ultra-120 extrem
Nätverk / Internet:
Monitor (s):
Dell 2005FPW 20 tum
Operating System (s):
Windows Vista Home Premium
Old 5 oktober 2007, 03:47
Ledamot Gruppen

Hej,

Den Q6600 är en mycket billigare, men finns det märkbara skillnader??? Finns det någon som vet?

Också jag undrar om PSU, jag trodde att jag kanske behöver en mer kraftfull en, som jag kommer att köra 2x Geforce 8800 GTX i SLI, kan någon verifiera?
Old 5 oktober 2007, 04:58
Givargruppen

Det finns ingen inkompatibilitet som jag kan se. Den psu betyg ser bra som 8800GTX är som en mycket juice. Jag skulle hellre ha sett en Enermax Galaxy det i stället för Coolermaster men det är mer personlig preferens än någonting annat.

Cyber gör en bra punkt om CPU, men om du inte ska överklocka så är det ett bra chip överväger resten av bygga spec.

Jag är nyfiken på varför Zalman dock. Det stora, dyra, måste placeras precis svalna till det bästa (precis ovanför CPU). Och egentligen inte innebära någon fördel över enda 120mm fläkt kylare som kan placeras internt fall storlek och utformning är beroende av kursen. Om det var att jag skulle titta på en Swiftech H20 120 kompakt.

Jag är med er om att gå Vätskekylning för cpu, som en Quad, men du kan göra bättre och billigare än Reserator.

Swap den Maxtor's Samsung T166 eller Hitachi Deskstars och du får ett gyllene.

-Kanoakavirus

Mitt System: Zoomy

Processor (s):
E8400@3.6ghz (400x9) @ 1.15v
Moderkort:
Asus P5K Premium
RAM Minne:
2GB Dominator 8500
Grafikkort (s):
BFG 8800GT
Ljudkort:
Xfi Extremegamer
Hårddisk (s):
3.35TB ext lagring. 2TB int lagring
Optisk enhet (er):
LG GGC H20L
Mål / PSU:
Enermax 720w
Kylning:
AC7
Nätverk / Internet:
Monitor (s):
245b, 931B (Samsung)
Operating System (s):
Vista 32p
Old 5 oktober 2007, 05:34
Ledamot Gruppen

Hej,

Tack för att du skriver tillbaka, jag har gjort ändringar i Vätskekylning kit och hårddiskar. Jag har ännu inte gjort mig upprörd över processor, skulle jag inte kunna överklockning med QX6700? och om en skulle, som en vore bättre värde, kör bättre, etc. ..

Dessutom, hur kommer detta system körs som en helhet, till exempel skulle grafikkort hantera allt jag Chuck på dem, skulle jag kunna vara bättre med en AMD CPU för resultat?

Jag har inte en budget (som sådana, naturligtvis inom anledningen) vill jag att detta är mitt "Dream" dator, lol.

Här är reviderad förteckning:

Intel Core 2 Extreme QX6700 Quad core (4x2.66Ghz) 8 MB cache 1066FSB OEM Processor

2x LiteOn 20X SATA DVD ± RW / RAM Med Beige, Black & Silver Bezel + Nero - Retail

2x Corsair 2GB Kit (2x1GB) DDR2 800MHz/PC2-6400 XMS2 minne Non-ECC Unbuffered CL4 (4-4-4-12)

2x Hitachi Deskstar 7k500 500GB SATA2

Coolermaster RealPower Pro 850W PSU - 6x 12v Rails, 4x PCI-E kontakter, 13.5cm fläkt

Swiftech H20-120 Compact CPU cooling kit

Tack för hjälpen.

Gareth
Old 5 oktober 2007, 06:00
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av gbasterfield View Post
Hej,

Tack för att du skriver tillbaka, jag har gjort ändringar i Vätskekylning kit och hårddiskar. Jag har ännu inte gjort mig upprörd över processor, skulle jag inte kunna överklockning med QX6700? och om en skulle, som en vore bättre värde, kör bättre, etc. ..

Dessutom, hur kommer detta system körs som en helhet, till exempel skulle grafikkort hantera allt jag Chuck på dem, skulle jag kunna vara bättre med en AMD CPU för resultat?

Jag har inte en budget (som sådana, naturligtvis inom anledningen) vill jag att detta är mitt "Dream" dator, lol.

Här är reviderad förteckning:

Tack för hjälpen.

Gareth
Systemet som helhet kommer i stort sett äta något kastat på det. Om du går till oc CPU första stick med Vätskekylning faktiskt hålla sig Vätskekylning ändå. Men du kommer inte att få en stabil oc på luft. Det andra, jag skulle gå för Asus strejkande Extreme om du ska oc CPU, bättre spänningar och bios än XFX. Tele-för 680 chipset ensam finns det inget bättre mobo, särskilt för oc'ing.

Jag skulle rekommendera att gå för Q6600 som Cyber uppgav dock för oc'ing du mer än sannolikt att nå samma betyg som med QX6700 överväger FSB: s du kan nå med de strejkande. Det handlar inte om att spara pengar på CPU, det är ungefär bang-for-buck. Visst, de Q6600 är top-låsta, utan bara höja multiplikator på en CPU är inte det mest gynnsamma sättet att oc ett system måste man säga. Du kommer att få störst nytta öka FSB, något de strejkande föddes att göra.

Jag skulle bara få 2 kort om att spela ett antal spel som stödjer dual-kortet inställningar om du inte gör det meningslöst att få två kort.

En annan punkt där, om du spelande på något mindre än 1920x1200 (24 eller 27 "skärm) då är det också meningslöst att gå GTX som du aldrig se fördelen med att få detta eller dessa kortet (s).

En 640mb GTS kommer att hantera allt upp till 1680x1050, även sedan dubbla kortets wont verkligen innebära någon fördel, även om en SLI aktiverat spelet. Kan du säga skillnaden mellan 60 fps enda kort till 70 fps på en dubbel-kort i denna resolution? Jag vet att jag inte kan. Dessutom, det är minimum frame rates som är det viktigaste, allt under 25 och spelet är OMÖJLIG.

Bra val om RAM, men oroa dig inte om latencies. Lägre latens ram inte ger någon fördel jämfört med större på grund av hur minnet är kontrollerade i Core 2 uppställningar. Du kan gärna lägga CL5 i det och inte se någon skillnad. Jag vet att du inte har ett hårt och snabbt men varför slösa pengar? Beviljade CL4 kan du slappna av tider att mycket mer bör du oc RAM.

Också, som du sett budget-fri du kanske vill tänka på 1066MHz RAM som quad's är bandbredd hungriga och med att bygga du skulle hata att se CPU begränsas. 800MHz inte hindra det, men varför inte få den bästa balansen om du har pengarna. G

Annat än att jag skulle titta på ett större fall, inte bara för de delar som inte är så tätt packade i men också att bidra till att luftflödet. Jag skulle föreslå omgivande värme i ditt system när bygga är allt sagt och gjort är att bli hög. Inte en mördare själv, men jag är en hater av temps. Kanske ta en titt på ett Lian Li V1000. Men det är bara jag försöker att vara en perfektionist.

-Kanoakavirus
Old 5 oktober 2007, 06:35
Ledamot Gruppen

Hej igen,

Jag har gjort en del ändringar, jag har bytt grafikkort (bara 1 och ett annat kort), min skärm är 28 "btw. Jag har beslutat mot SLI för närvarande, men som spel framsteg jag lätt kan ändra mig.

Processorn har ändrats till vad folk rekommenderas (som också är det någon skillnad mellan Q6600 och Q6700? + Vad G0 steg?). Moderkortet har förändrats och det har också RAM och mål (det gjorde jag gillar utseendet på de fall som anges, är en jag har valt någon bättre?)

Detta är den set-up Jag ser på atm, några fler rekommendationer att göra detta ännu mer av ett odjur?
Asus strejkande Extreme 680I

Intel Core 2 Q6600 Quad core G0 Stepping (4x2.4Ghz 1066MHz) 8 MB cache

1x EVGA 8800 Ultra Superclocked 768MB GDDR3 PCI-E

2x OCZ 2GB Kit (2x1GB) DDR2 1066MHz/PC2-8500 dual-channel SLI redo utgåva

Coolmaster Black Stacker 832

Tack än en gång,

Gareth
Old 5 oktober 2007, 06:55
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av gbasterfield View Post
Hej igen,

Jag har gjort en del ändringar, jag har bytt grafikkort (bara 1 och ett annat kort), min skärm är 28 "btw. Jag har beslutat mot SLI för närvarande, men som spel framsteg jag lätt kan ändra mig.

Processorn har ändrats till vad folk rekommenderas (som också är det någon skillnad mellan Q6600 och Q6700? + Vad G0 steg?). Moderkortet har förändrats och det har också RAM och mål (det gjorde jag gillar utseendet på de fall som anges, är en jag har valt någon bättre?)

Detta är den set-up Jag ser på atm, några fler rekommendationer att göra detta ännu mer av ett odjur?
Asus strejkande Extreme 680I

Intel Core 2 Q6600 Quad core G0 Stepping (4x2.4Ghz 1066MHz) 8 MB cache

1x EVGA 8800 Ultra Superclocked 768MB GDDR3 PCI-E

2x OCZ 2GB Kit (2x1GB) DDR2 1066MHz/PC2-8500 dual-channel SLI redo utgåva

Coolmaster Black Stacker 832

Tack än en gång,

Gareth
Vad händer enda kort; Precis, du har en 16x PCI-E port redo att gå om du vill gå med dubbla kort längre ner på linjen.

CPU steg nummer betecknar den översyn (i detta fall, GO är den nyaste) i kärnan som processorn har byggts. Under omsättbara livslängden för en viss processor den kommer att ha serveral revideringar. Dessa ändringar är i grund och botten om tillverkaren har kunnat förbättra vissa aspekter av processorns arkitektur, oavsett om det är spänning krävs, termiska verkningsgraden osv.

Varje revidering är betecknade med en bokstav följt av ett nummer, ett brev förändringar innebär betydande förändringar där antalet betyder mindre uppdateringar.

Återigen, GO trappa är Intels senaste översyn först infördes på QX6850. Den Q6600 senaste uppdateringen var B3. GO ser som en stor förbättring på detta. Den TDP (kort version, spillvärme) har minskat från 105w till 95w och termisk specifikation har ökat från 62c till 71c, vilket innebär att processorn kommer att köras, stabilt, vid högre temperaturer (en överklockare dröm att vara ärlig), detta i sin tur innebär du kan eventuellt skjuta mer spänning genom cpu när oc'ing.

Den nya GO trappa är bara några pund mer än B3 och väl värd att få tycker jag.

Den största skillnaden mellan 6700 och 6600 är beståndet hastighet, den 66 kör på 2.4GHz bestånd, 67 på 2.67GHz lager.

CM: s 832 är ett fantastiskt, men inte fylla sidopanelen med 120mm fläktar som används i sidostyckena är tunnare än på resten av ärendet. Du får en mycket ryser med en massa fans.

När det gäller 8800 Ultra (och mina tidigare kommentarer) vad är det för upplösning på skärmen?

-Kanoakavirus
Old 5 oktober 2007, 07:03
Ledamot Gruppen

1024x768 atm, men det kan stödja upp till 1080i HD. Men när jag lägger den på en högre res atm det verkar dumt och ibland suddiga (vet inte om skärmen eller kort). Jag har för närvarande Gainward Golden Sample GeForce 6800 Ultra 256MB AGP 8x. Skulle det vara värt att få Q6700 för extra?
Old 5 oktober 2007, 07:19
Givargruppen

Det beror på att du har en LCD-TV, de är inte jämförbara med sant tft-skärmar för att visa st innehåll.

Om du planerar för stickande med den här skärmen som du inte behöver ett kort någonstans i närheten av framgångar i Ultra eller GTX för den delen. Detta beror på antalet pixlar.

Om du planerar för oc'ing, stick med 6600. Om du planerar att hålla med om att skärmen på datorn, hålla fast vid 6600 (och få en lägre spec'd kort, kanske ett 320mb 8800GTS).

Om du planerar att köpa en högupplösta bildskärmen (T.ex. Samsung 244T - 24 "1920x1200 upplösning) och inte OC och sedan få ultra och 6700.

-Kanoakavirus
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.