mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > General Hardware Chat

Register

Kan inte boota från CD - hjälp snälla!

Reply

Thread Tools
Old 4 januari 2008, 07:44
New Member Group

Hej jag är ny på forum, hoppas någon kan hjälpa ...

Häromdagen min laptop (Toshiba equium) kraschade någon uppenbar anledning och nu kommer det inte att starta alls. Att välja felsäkert läge fungerade inte, allt det kommer att göra är att gå till windows lastning skärmen i ett par sekunder och sedan startar igen.

Pojkvän tittade på det för mig och vi hämtat denna fil KNOPPIX_V5.1.1CD-2007-01-04-EN.iso på en annan dator (förhoppningsvis som betyder något för någon!) Och sedan sparas den på en CD-R skiva. Changed uppstartssekvensen på laptop så det skulle starta från CD före hårddisk, sätta in CD i och startas om och inget annat! Dess fortfarande bara gör exakt samma sak. Kan höra CD-enhet som gör ljud, men ingenting händer.

Hoppas någon kan hjälpa till som jag behöver för att komma till filer på min laptop, Herregud jag hatar datorer!

Kitty x
Old 4 januari 2008, 13:48
Banned Group

mabye ur hårddisk är trasig

Mitt System: #

Processor (s):
Intel P4
Moderkort:
ECS 915pla2
RAM Minne:
1GB
Grafikkort (s):
ATI Radeon x1050
Ljudkort:
diamant Xtreme 7.1
Hårddisk (s):
160GB
Optisk enhet (er):
DVD-ROM Combo-enhet DVD + /-RW
Mål / PSU:
antech/x-power585
Kylning:
luft
Nätverk / Internet:
trådlös
Monitor (s):
Philips 109b6 19 "CRT
Operating System (s):
Windows XP
Old 4 januari 2008, 14:46
Givargruppen

Du kan inte bara bränna filen - måste du bränna det som en Bild För att starta från den.

Mitt System: 日夏子

Processor (s):
Core 2 Duo E6400 2,13 -> 3.01ghz
Moderkort:
MSI P6N SLI Platinum LGA 775
RAM Minne:
2GB Patriot Extreme Performance
Grafikkort (s):
PNY 8800GTS 320MB
Ljudkort:
Sound Blaster Xtremegamer 7.1
Hårddisk (s):
80GB + 500GB
Optisk enhet (er):
2x SATA
Mål / PSU:
Antec 900 + 620W Aerocool zeroDBA
Kylning:
4x 120mm Yate-Loon + 200mm toppen
Nätverk / Internet:
Qwest
Monitor (s):
Dell 22 "S2209W (1920x1080)
Operating System (s):
Windows XP + 7
Old 4 januari 2008, 15:15
Givargruppen

Var cd bränna en boot cd, om det inte sedan när BIOS letar efter en startposten det kommer inte att hitta en på CD och sedan går vidare till nästa i uppstartssekvensen som är hårddisken och sedan ditt fastnat på samma slinga som du har med din bärbara dator för tillfället. Vet du att Knoppix är en version av Linux och Windows (precis Incase du trodde att din dator skulle vara tillbaka till det normala)

Mitt System: --

Processor (s):
Intel 2.4Ghz Core 2 Quad
Moderkort:
Acer EG31M
RAM Minne:
2 GIG DDR2 667
Grafikkort (s):
NVIDIA GeForce 8400GS
Ljudkort:
Realtek High Definition Flygburet
Hårddisk (s):
500GB + 250GB + 180gb SATA 2
Optisk enhet (er):
DVD-RW + DVD
Mål / PSU:
Omärkta mål och PSU @ 500 watt
Kylning:
MATERIEL
Nätverk / Internet:
Realtek PCI-E gigabite NIC
Monitor (s):
19 "LCD och 15 tums LCD
Operating System (s):
Triple Boot - Windows Vista slutlige
Old 5 Januari 2008, 06:00
New Member Group

Tack killar,

Så det verkar som om jag inte har gjort CD-rätt, jag släpade den fil i CD-mappen och kopieras som du normalt. Om någon kunde berätta för mig den rätta vägen att göra det skulle det vara jättebra. Allt jag har läst tyder på att det bör fungera, det är så fustrating!

Kitty
Old 5 Januari 2008, 07:50
Givargruppen

Innan utgifterna för mycket tid med KNOPPIX disk, kommer detta inte att återställa Windows för dig, (bara låta dig in vissa uppgifter om du har tur). Mer viktigt, har du Windows installationsdisken? eller en Recovery Disk som levereras med den bärbara datorn?.

Le t oss som .... om det är en Recovery Disk kan det finnas en möjlighet för en icke destruktiv återställning, som kommer att hålla dina data intakt.

Dessutom är detta en XP eller Vista installationen?

Om du eller din b / f vet vad du gör och vill bränna KNOPPIX disken ordentligt, ta en kopia av IMGBurn (freeware) från här: http://www.imgburn.com/ eller om du har Nero installerat så kan du bara öppna iso-filen i Nero.

Mitt System: Hem Bygg

Processor (s):
AMD 64 x 2 Dual Core 5200 + 2.60GHz
Moderkort:
Asus m2v Rev 1.
RAM Minne:
4GB (3.25gb synligt)
Grafikkort (s):
NVIDIA GeForce 7300 GS
Ljudkort:
5.1 Reatek ombord
Hårddisk (s):
250 GB SATA & 400GB SATA
Optisk enhet (er):
Pioneer 110 x 2
Mål / PSU:
Lager / 550w Silent
Kylning:
Lager
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 20MB Virgin Cable
Monitor (s):
Fujitsu Siemens 22 "TFT WS
Operating System (s):
Vista Ultimate x32/Windows 7 x64
Old 5 Januari 2008, 09:02
New Member Group

Hi Phil,
och vi fick Knoppix för att köra genom att spara filen på en ny CDR med hjälp av ett program kallat ISOrecorder. Nästa steg var att gå till roten shell type "cfdisk" och skriv in. Detta var tänkt att ge oss en lista över alla partitioner och vi skulle fixa det där filsystemet är NTFS. Men det enda partition som kom upp var sda1. Så vi lämnar cfdisk, åkte sedan tillbaka till tanken, och skrivit "ntfsfix / dev/sda1" i hopp om att det kan göra något. Stäng Knoppix och startas bärbar dator utan CD men fortfarande samma gamla historia.

Tror att vi har nått gränsen för vad vi kan göra nu, jag slags förstått det upp till denna punkt, men det blir alltför tekniskt nu och framför allt oerhört tråkigt.

Bärbar dator har Windows XP, tror inte att jag har ett fönster disk men jag har återvinning disk men var tveksamma till att använda det som bf sa att det skulle kunna innebära att förlora data. Är det möjligt att använda Knoppix för att spara filer (t.ex. bilder och ord docs) på minne eller CD-skivor innan jag försöka återvinning disk? Sen ska jag göra om jag förlorar data på bärbara jag har stött den?
Old 5 Januari 2008, 09:50
Givargruppen

För att vara ärlig min erfarenhet av KNOPPIX och Linux är begränsad, så jag är inte den bästa personen att ge dig råd om detta .... kanske någon annan den här post eller råd.

Det kan vara värt att starta Återställningskonsolen disk för att se om en icke Destructibe Inkassering Alternativ finns dock om det innebär att vara en enkel väg. Var noga med att inte klicka på något som skulle kunna starta en full återställning, om osäker tillbaka ut.

Det finns ett annat sätt att rädda dina data och det skulle vara att ta bort hårddisken från den bärbara datorn och lägg den i en USB yttre hölje. Detta kan sedan kopplas till ett annat system för att dra av data / filer.

HTH
Old 5 Januari 2008, 09:52
Givargruppen

Jag skulle också sagt, om du hade en original XP-skiva, kan du utföra en System Repair.
Old 5 Januari 2008, 16:55
Givargruppen

Prova att starta upp med en XP-skivan och använda mbrfix i Återställningskonsolen.
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.