mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > General Hardware Chat

Register

Gemensamma maskinvaruproblem FAQ

Reply

Thread Tools
Old 7 oktober 2008, 23:09
Givargruppen

Default Gemensamma maskinvaruproblem FAQ

De flesta problemen med nya bygger komma ner till ett par enkla misstag. Här är några råd om hur man rättar till de vanligaste.

Min dator startas i mitten av spel oh nej nu måste jag slå att roboten kille med en missil bärraketen igen hjälp

Du köpte ett dåligt PSU. Den PSU marknaden suger och det är faktiskt ganska lätt att göra. Denna lista är ganska bra för att kontrollera om du har en skit ett men egentligen Corsair 450s är riktigt billigt för fastställande av denna bör inte vara alltför dyr. Bra primära urvalsenheter är en stor investering som du kan använda dem för alltid, så länge det fortfarande köras på el, som de förmodligen kommer att för en stund.

Min dator är ljudsignalen och vakna upp alla och deras katter är meowing vissa är till och med woofing och det är hemskt

Pip kan betyda en massa saker. Den bästa delen om piper är att du har en högtalare, eftersom de flesta fall inte har högtalare längre. Den här högtalaren gör att du kan komponera många intressanta gamla timey medleys om det och låtsas som du använder MS-DOS 1995 eller kanske du är en riktigt dålig film om TV-spel med massor av pip och boops eller något.

Men du kan inte göra det ännu som din dator inte fungerar! Så försök att läsa denna fascinerande artikel på pip-nummer. Kontrollera ditt BIOS för att se vad avsnittsrubriker du bör titta på - de flesta använder AWARD BIOS, men det varierar mellan tillverkare.

När jag trycker på strömbrytaren på datorn den inte startar

Många gör misstaget att tro att de ska skruva sina moderkort i ärendet. Detta är inte en bra idé, så många andra människor gör misstaget att aldrig skruva sina moderkort i fallet och det slår in på grund av dynamiken i CPU fläkten snurrar och att ruinerna allt.

Var inte en av dessa människor. Använd dem mässing standoffs som följde med fall och / eller moderkortet, lista ut var skruvarna ska radas upp på moderkortet, och hålla fast den standoffs i dessa hål. På det sättet, det ledande skruvar eller gupp på moderkortet inte kommer att orsaka en kortslutning av ärendet. Oftast är detta inte en stor sak men kontrollera för hårdvara skador.

Slutligen, kan du alltid kontrollera strömbrytaren själv genom att ansluta rubriker på moderkortet där strömbrytaren kabel går genom att sätta en skruvmejsel i mellan de två. Detta är 100% säker.

Jag ser konstigt färgade eller missformad saker på skärmen när du spelar spel. Ibland ser jag jungfru Maria i dem. Jag vill bara blåsa upp saker och ting utan gudomligt ingripande, om det gör saker spränga bättre i vilket fall som skulle ha stor

Dessa kallas artefakter och de betyder att ditt grafikkort är att upptäcka nya och intressanta fakta om länge döda civilisationer. Detta kan innebära ett par saker: din video minnet är dåligt, eller ditt nätaggregat är dåliga och jag har inga skämt för det eftersom du aldrig skämta om nätaggregat. Du bör RMA ditt grafikkort eftersom det är mer troligt, men om du har en annan strömförsörjning behändigt sätt igång och prova det först.

Jag försöker att låsa i ett LGA775/Core 2 Duo-processor. Jag är rädd för att jag kräver Incredible KOLOSS.

Tillbaka i Pentium 4 dagar fanns det en sak som kallas noll insertion kraft uttaget. Nu är det en så kallad "jäkla mycket insertion kraft" socket. Se till att din CPU är fodrade korrekt. Om det är, övervinna din rädsla för att bryta verkligen dyra saker och tryck som hävstång nedåt så hårt du kan.

När det är nere gå vidare och driva det åt sidan för att låsa den och lägga heatsink på. Ha kul i kö push stift eftersom detta är precis lika illa. Kom ihåg att pilar inte betyder någonting om du sätter in, om du dra ut den, så strunta i dem. Enklaste sättet att göra detta är att göra pushpins diagonalt så lika kraft tillämpas i uttaget.

Jag kan starta upp med en pinne i minnet, men inte två / jag får BSODs.

Det kan innebära många saker. Du bör alltid kontrollera ditt minne lagerbokföring spänning krav för att se vilken spänning det skall köras på grund moderkort kommer ofta undervolt dem och orsakar allehanda problem (se lista nedan). Om allt annat misslyckas, kan du prova memtest86.

Nybyggnation CHECKLISTA:

CASE PREP:
[] Faktura kontrolleras, alla delar redovisas
[] Elektrostatiska handleden bandet / jordad själv om fallet eller PSU.
[] Installerad strömförsörjning i fallet.
[] Ansluten huvudbrandledningar sladden för att ge enkel jordad under bygga (röra PSU ofta)
[] Installerad alla hårddiskar, optiska enheter och andra frontpanelens enheter.
[] Inkopplad SATA data kablar till dessa enheter, lämna hängande tills moderkort är inkopplad
[] Installerad den tunna aluminium plattan "I / O sköld" för moderkort

MODERKORT BEREDNING:
[] Borttaget plast täcker för CPU och moderkort socket. Unhooked spärr på sockel.
[] Placed CPU i uttaget, ha kontrollerat pilen riktning (det bara går på en väg!). Visste inte röra vare sig botten eller toppen av CPU.
[] Sänkt metall socket täcka skjutbogserad verkligen hårt med spärr och åt sidan för att säkra CPU.
[] Monteras heatsink med alla fyra push stift.
[] Anslutna CPU_FAN rubrik för kylaren är fan
[] Installerad minne i dual-channel konfiguration (om tillämpligt)

MODERKORT INSTALLATION:
[] Hittade skruvhålen motsvarar mitt moderkort om fallet och sätta standoffs i dessa hål.
[] Placed moderkort i fallet och skruvas i standoffs
[] Installerad grafikkortet.
[] Installerad perifera kort (ljud, nätverk, etc.)
[] Ansluten 24 pin ATX-kontakten på moderkortet från PSU
[] Ansluten 4 pin CPU-kontakten på moderkortet från PSU
[] Anslutna 6/8/multiple stiftskontakten till grafikkort från PSU
[] Ansluten effekt, återställa, HDD LED, etc rubriker på moderkortet
[] Ansluten fall fläktar till moderkortet rubriker (om tillämpligt)
[] Anslutna USB / FireWire / audio frontpanelens rubriker

Kabelhantering:
[] Hooked data kablar från HDD / optiska enheter
[] Ansluten kraftkabel till HDD / optiska enheter
[] Ansluten kraftkabel för fall fläktar (minns molex kan daisy-chain!)

/! \ När du är osäker DRA ALLT UTOM fallet och sätta ditt moderkort W / CPU, ETT STICK AV RAM och grafikkortet på en pappkartong ELLER Oledande YTA och kolla det där /! \
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "

Mitt System: 日夏子

Processor (s):
Core 2 Duo E6400 2,13 -> 3.01ghz
Moderkort:
MSI P6N SLI Platinum LGA 775
RAM Minne:
2GB Patriot Extreme Performance
Grafikkort (s):
PNY 8800GTS 320MB
Ljudkort:
Sound Blaster Xtremegamer 7.1
Hårddisk (s):
80GB + 500GB
Optisk enhet (er):
2x SATA
Mål / PSU:
Antec 900 + 620W Aerocool zeroDBA
Kylning:
4x 120mm Yate-Loon + 200mm toppen
Nätverk / Internet:
Qwest
Monitor (s):
Dell 22 "S2209W (1920x1080)
Operating System (s):
Windows XP + 7
Old 8 oktober 2008, 16:35
Givargruppen

En mycket bra guide som alltid Carbon, du bittida göra spendera mycket av din tid att göra dessa. + rep

Mitt System: Första OC

Processor (s):
Intel E2180@2.85
Moderkort:
Gigabyte GA-P35-DS3L
RAM Minne:
2x1GB OCZ PC2-9200 Reaper CL5
Grafikkort (s):
Gainward ATI 3850
Ljudkort:
ombord
Hårddisk (s):
Seagate Barracuda 7200.7 120GB
Optisk enhet (er):
HITACHI DVD-ROM GD-2500
Mål / PSU:
Corsair VX450
Kylning:
AC freezer7 Pro, 2x80mm, 1x90mm, 1x120mm
Nätverk / Internet:
ombord / förment 10Meg virgin kabel
Monitor (s):
Viewsonic Vx922; Viewsonic VE702m
Operating System (s):
XP Home
Old 8 oktober 2008, 17:01
Givargruppen

Mycket bra guide, " Du måste sprida vissa rykte innan de ger det till Carbon igen. "
Cant + rep du så jag nominellt 5 / 5 stjärnor
Old 9 oktober 2008, 00:52
Givargruppen

Tack, du kan nog säga efter den sista fråga som jag tänkt att lägga en checklista för programvara och BIOS-inställningar och men glömde.

Förutsatt att du bygger är gott och väl:

[] BIOS uppdaterade (observera att du inte kan göra detta utan tillgång till Internet)
[] Incheckat RAM spänning, inställd på det som RAM vill (se förpackning)
[] Ställ RAM tider vad klassas (har inte den på AUTO!)
[] FSB / processor hastighet är vad som är specificerade på rutan
[] OS installerat
[] Moderkort drivrutiner installerade (du bör nu ha tillgång till Internet via USB / Ethernet)
[] Senaste grafikdrivrutinerna installerat (använd nätet, inte de som finns på cd)
[] Peripheral PCI drivrutiner installerade (se ovan)

Då kan du börja läsa in den med din programvara och sådant. Om du vill partitionera hårddisk, dual boot, mässar med starthanterare, vad det nu är dags att göra det.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "
Old Igår, 10:02
New Member Group

Default Re: Vanliga hårdvaruproblem FAQ

mycket bra guide för nybörjare Carbon, håll käften!
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.