![]() |
|
| |||
| |||
| Ok here we go. Även om det finns ström etc datorn startar inte när jag trycker på knappen själv och jag måste dra ur DVD strömförsörjningen på baksidan av DVD och koppla tillbaka det innan det börjar att starta upp. Jag har bytt elledningarna och provat olika kombinationer men det är alltid samma. Kontrollerat CMOS startsekvensen it's ok. Disconnected DVD fullständigt, det vill fortfarande inte starta, bortkopplad 2. Dvd-spelare också, det vill fortfarande inte starta. Det behöver alltid samma DVD stickkontakten vara i början och sedan kopplas ur och ansluts igen efter att trycka på knappen för att starta startsekvensen. Jag vet att jag förmodligen inte skulle göra det på grund av spikar osv men det kan inte rocket science för er experter där ute för att ge mig en ledtråd - Jag är bara en enkel semi-pensionerad ingenjör som är ganska logisk i sitt tillvägagångssätt, men tyvärr inte en som sysslar med hårdvara. I förskott. |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| LOL .... Hur i all världen kom du räkna ut att denna ordning skulle hjälpa?
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Jag instämmer i att det låter som nätagg. Hur gammal är den?
|
| |||
| |||
| Citat:
Någon logik till varför du tycker det är PSU - Det finns 2 separata 4 pin utgångar att ge ström till bitar och Bobs var och en har flera 4 pin parallella kontakter och jag har provat dem alla, men varje gång det är samma. Det finns också en multi-stift som går in i MB. Frågan är varför skulle det fungera när jag drar ur kontakten den med strömmen och sedan pluggas den igen, det finns ström till MB så fort jag slår på i första hand som fansen arbete och några LED's come on så hur kan det vara nätagg? Menar inte att vara en bar det bara är ingenjör i mig att försöka hitta en logisk grund-eller halv åtminstone. |
|
| |||
| |||
| Från de symtom du beskriver och icke start, utan att du kopplar / replugging i Molex-kontakten, den mest sannolika orsaken är PSU. Min gissning skulle vara att PSU är döende och beter erraticly och på något sätt dina handlingar tycks vakna upp / kickstart den i handling. Det kan naturligtvis finnas andra orsaker, som en felaktig moderkort eller CPU, men PSU är relativt billig och lätt att ersätta och gillar det mesta, när det är en process för eliminering, du måste prova den billigaste först. dvs att du inte skulle byta generatorn innan du kontrollerat pluggar ![]() Det finns sätt att testa spänningsutgångar i PSU: s, men du skulle behöva testa det under belastning och i maskin med en digital multimeter. Denna webbplats ger gott om detaljer, om du känner så önskar, men om det var jag, skulle jag bara byta ut det. Om inte annat kommer det att eliminera den från listan: http://www.informit.com/articles/art...1105&seqNum=12 |
|
| |||
| |||
| Tack Phil - några råd om var du kan köpa en bra och minsta Wattal jag borde gå till. |
|
| |||
| |||
| Utan att känna till systemets specifikationer, det är lite svårt att säga, men när du tar bort den gamla, ska det visa watt i ärendet. Jag vill tillägga 100w till det som i det nu och du ska vara bra. Dont go för det billigaste, lod för ett medium prissatta enhet. Vissa tillverkare, dock passar inte standaren PSUs med icke standardiserade moderkort pluggar, så du som är anslutna till dem för byte, så innan parting med dina kontanter, se till att din är en vanlig enhet. Om du är osäker, kan det vara en god idé att hitta en lokal leverantör, jämföra och som kommer att byta ut detta, om det inte är rätt. |
|
| |||
| |||
| Jag skulle leta efter något på ca 450W. Detta kan vara lite overkill men de är så billiga nu att du också kan arbeta ett mer kraftfullt mindre än max en mindre ett ut. Bara min åsikt.
__________________ serverguy |
|
| |||
| |||
| Tack killar nuvarande nätagg är 400 Watt. Tänker köpa Trust 570W Pro PSU Dual Fan via Amazon för £ 26 + P & P. Dina tankar please. |
|
| |||
| |||
| Det PSU skulle bli bra. Det är inte de bästa på marknaden men verkar OK värde. Förvänta dig inte en tyst hög kvalitet nätagg men jag är säker på att det kommer att vara bättre än din gamla.
__________________ serverguy |