mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > General Hardware Chat

Register

Är min CPU eller MOBO död?

Reply

Thread Tools
Old 3 oktober 2007, 07:08
New Member Group

Default Är min CPU eller MOBO död?

Jag har nyligen just byggt en ny dator

Delar i datorn:
Asus M2N-E SLI moderkort
AMD Athlon X2 AM2 4800 +
8600GT 512MB
Samsung 1GB RAM
250GB WD SATA-hårddisk
Antec 480 Watt

Så Heres problemet, när jag startar min dator (nätaggregat är bra), allt startas (hårddisk snurrar, grafikkort fläkten snurrar), men CPU fläkten bara snurrar i 3 sekunder och sedan stannar. Det finns ingen produktion på min skärm (så jag skränande komma in i bios, och ja skärmen fungerar bra). Det finns inga pip från PC-högtalare (ja jag har kopplat ihop) och ja jag har lite problem att räkna ut vad problemet är.

Om jag har en ungefärlig uppfattning om vad kan problemet: CPU är död? Moderkortet är kortsluter eller död? (nyligen fick just den ersatte, så det borde inte vara problemet) eller grafikkortet är död? eller psu isnt good enough?

behöver hjälp desperat, tack på förhand
Old 3 oktober 2007, 07:40
Administrator Group

Jag skulle prova en annan PSU mate, läroboken symptom på ett knepigt PSU.

Mitt System: Hybr! D

Processor (s):
AMD Turion 64 X2 TL-64 2.2GHz
Moderkort:
HP nForce 560
RAM Minne:
2GB DDR2 PC2-5300
Grafikkort (s):
Nvidia 7150M Flygburet Integrerad
Ljudkort:
5.1 Ombord Integrerad
Hårddisk (s):
250GB 5400RPM SATA300
Optisk enhet (er):
18x CD / DVDRW-DL ATA
Mål / PSU:
Lager HP
Kylning:
Lager HP
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 10 MB Virgin Cable
Monitor (s):
17 "WXGA + HD BrightView Widescreen
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate 32Bit
Old 3 oktober 2007, 07:59
New Member Group

ive got a 24 stiftskontakten på psu

men ive märkt att det finns även en 4-pin anslutning på mobo, gör som behöver pluggas in? därför verkar som det kan vara viktigt.

So yeah ive fik en kabel i 24 pin, men de 4 stift är tom? är detta normalt?
Old 3 oktober 2007, 08:05
Givargruppen

Det är den 4-pin kontakt för cpu. Du absolut behöver en 4-pin ATX kontakt (12V) från PSU ansluten till denna.

Thats varför CPU-fläkten snurrar upp och sedan stoppa. Den drivs sig upp genom 3pin huvudet på moderkortet (som drivs av 24pin).

Och snälla, dubbelkolla resten av din build.

-Kanoakavirus

Mitt System: Zoomy

Processor (s):
E8400@3.6ghz (400x9) @ 1.15v
Moderkort:
Asus P5K Premium
RAM Minne:
2GB Dominator 8500
Grafikkort (s):
BFG 8800GT
Ljudkort:
Xfi Extremegamer
Hårddisk (s):
3.35TB ext lagring. 2TB int lagring
Optisk enhet (er):
LG GGC H20L
Mål / PSU:
Enermax 720w
Kylning:
AC7
Nätverk / Internet:
Monitor (s):
245b, 931B (Samsung)
Operating System (s):
Vista 32p
Old 3 oktober 2007, 08:40
New Member Group

så är mitt problem är att jag dont har den 4 pin-kontakten? så fix är att få ett nytt nätagg?
Old 3 oktober 2007, 08:43
Givargruppen

Kanske, men jag tvivlar på det med tanke på varumärket (och märkeffekt) av din psu.

Exakt vilken modell Antec nätagg har du?

-Kanoakavirus
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
Fel RAM! Mobo Dead? triathleterob Processorer, moderkort & RAM 3 2 september 2009 10:38
MOBO kort på CPU, CPU doesnt korta andra MOBO dhonwenz Processorer, moderkort & RAM 0 17 juni 2009 23:13
CPU / Mobo / hårddisk Eventuellt Dead? Behöver du hjälp Vänligen pa12adox General Hardware Chat 16 6 november 2008 15:11
Dead Moderkort / Dead PSU, eller både och? VictorMeldrew General Hardware Chat 3 31 oktober 2008 02:12
Tänk min MoBo eller CPU är död / döende / trasiga DarkKaleo Processorer, moderkort & RAM 12 9 oktober 2008 14:20
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.