mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > General Hardware Chat

Register

Snälla kan du hjälpa mig att välja en lämplig server för mindre företag

Reply

Thread Tools
Old 2 juni 2008, 15:00
New Member Group

Default Snälla kan du hjälpa mig att välja en lämplig server för mindre företag

Detta är ett långt inlägg men jag behöver verkligen din hjälp så ta dig tid att läsa! Jag ser att köpa en server för mindre företag och lämplig programvara (OS, backup software, etc.). Jag har en mycket begränsad budget (Jag vill få något under £ 500, helst mindre, utan också kommer att spendera lite mer om det behövs). Det måste ha ett Microsoft-server OS om det som jag ser att köra en databas intensiv CRM serverprogrammet på den i framtiden.

Dessa är de viktigaste uppgifter den behöver för att utföra:
- Support 3 klient st
- Utskrift
- Lagring av gemensamma företaget dokument och filer
- Central backup plats för alla kundkonton st
- Fjärråtkomst av bolagshandlingar
- Kör en databas intensiv server application / CRM
- Inte säker på vad det innebär att köra min egen Exchange Server system för e-post, men jag betalar ut £ 20 per månad för 3 X 2 Gb utbyta e-lådor från fasthosts. Skulle vara trevligt att bli av med denna kostnad

Från min forskning och med tanke på min begränsade budget, jag tänkte satsa på följande konfiguration:
- HP ProLiant server
- Windows Small Business Server 2003
- 1 x 500GB HDD (plats för 3 extra enheter) - varm bytas
- Dual core CPU
- 1GB RAM
- Använd en extern 1 TB USB-hårddisk (LaCie) för server backup

Jag har talat med några personer som har gett mig olika rekommendationer, så jag ville komma hit för att få expertutlåtande. Förutom ditt råd, svar på några av dessa frågor skulle uppskattas:
- Bandenheter verkar mest gemensamma server backup lösning, men enheterna är så dyra? Varför är bandet kör de gemensamma lösning? Är det en dålig idé att göra säkerhetskopior till en 1 TB USB LaCie extern HDD? (Jag valde detta för att begränsa kostnaderna för nu)
- För det andra ska jag tänka för att få mer än en hårddisk?
- Jag vet inte vad en RAID-kontrollern är, men folk säger att jag bör överväga att få en?
- Ska jag vara att få mer RAM-minne eller större hårddisk, eller är detta tillräckligt för nu?
- Windows Small Business Server 2003 låter som det skulle vara lite enklare att administrera än Windows Server. Har jag rätt i att välja den här servern OS?

Jag vill inte gå in overkill läge som jag behöver vartenda öre jag kan få mina händer på just nu, men jag vill inte heller att falska ekonomier. Kan ni hjälpa mig här. Vilken typ av server skulle ni rekommendera jag går för? Kan du ge mig en länk till någon bra förkonfigurerade system där ute (t.ex. från butikerna liksom www.ebuyer.com ). Slutligen kan du försöka förklara tekniska termer i ditt svar som jag inte är en expert på alla! Tack
Old 2 juni 2008, 17:17
Givargruppen

Åh nej! Jag har förlorat hela mitt inlägg! Eek. Tja jag skriva det.

USB kommer att bli mycket långsammare än du tror, även om du kör ett cron jobb nattliga backuper. Det har också en felfrekvensen som är samma som en vanlig hårddisk, så bättre lösning är två eller tre hårddiskar i RAID 5, vilket innebär att om ett eller flera HDD misslyckas kan du ersätta den / dem och ha dina uppgifter ännu.

Tape är bara värt det om .. och .. det är värt det. Fördelarna är kapacitet, kostnader (särskilt de två kan du bara hålla köpa fler band) och tillförlitlighet, om de är bättre betjänt av mer HDDs då det är rätt väg att gå.

Jag skulle allvarligt överväga att bygga servern själv eller betala någon för att bygga det att förlora den allmänna HP's gonna kasta på dig. Åtminstone använda något liknande Ibuypower som inte kommer att överpriserna du i detta avseende. Server köpare har det värre än skrivbordet köpare som det förutsätts att alla som köper en server kommer att kunna betala ut näsan. En bra server fallet bör tillåta modularitet, så bör du inte förlora något som går från prebuilt.

En Xeon E3110 med flera hårddiskar (kanske 3) i RAID 5, en bra mängd RAM (2GB verkligen är ett minimum för stationära system och om man ska göra intensiva grejer du vill ha så mycket som möjligt) , en fråga som gör det möjligt att byta dem HDDs in och ut utan att öppna upp det hela ska passa din budget. Om detta inte är ett alternativ, skulle jag överväga att köpa HP som bas och beställning av minst en annan GB RAM-minne (om inte mer) och minst en extra hårddisk. Kapaciteten frågan kommer att vara subjektiv: Jag vet inte hur mycket data du ska knarrande och om två 500s eller tre 350s eller tre 250s och så vidare kommer att vara tillräcklig, men kom ihåg att det är bra att sprida ut det över flera diskar så mycket som möjligt.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "

Mitt System: 日夏子

Processor (s):
Core 2 Duo E6400 2,13 -> 3.01ghz
Moderkort:
MSI P6N SLI Platinum LGA 775
RAM Minne:
2GB Patriot Extreme Performance
Grafikkort (s):
PNY 8800GTS 320MB
Ljudkort:
Sound Blaster Xtremegamer 7.1
Hårddisk (s):
80GB + 500GB
Optisk enhet (er):
2x SATA
Mål / PSU:
Antec 900 + 620W Aerocool zeroDBA
Kylning:
4x 120mm Yate-Loon + 200mm toppen
Nätverk / Internet:
Qwest
Monitor (s):
Dell 22 "S2209W (1920x1080)
Operating System (s):
Windows XP + 7
Old 2 juni 2008, 17:40
New Member Group

Hi Carbon, Tack för ditt svar. Den enda anledningen till att jag överväger en löstagbar hårddisk är att jag måste kunna ta min backup borttransport bara vid ett inbrott, brand, etc. Dessutom, band är så dyra! Jag uppskattar dock att bandet media är billigt, så är jag rätt i att tro att du tror att jag skulle investera i en bandstation och en massa band?

Jag var också undrar vad du tycker om backup programvara för server säkerhetskopiering på band media eller löstagbara hårddisken. Kommer Windows Small Business Server 2003 Säkerhetskopiering vara tillräcklig (par personer som arbetar på IT-återförsäljare företag tycker att det är inte bra för allvarliga användning) eller ska jag betala för Symantec Backup Exec (som sooo expensive!)? Finns det några billigare alternativ ute till Backup Exec?

Dessutom är Windows Small Business Server 2003 på väg att gå?

Om jag går för flera hårddiskar, har jag för att få en RAID-controller? Dessutom, vad är RAID exakt, och syftet med ett RAID-controller?

Slutligen, tror du verkligen att jag kan spara mer än £ 100 om jag får servern byggas? Det som lockade mig att få en HP ProLiant är 3 år garantier de ger med sig (Dell kostnadsfritt via näsa för detta) och någon sa till mig att ILO: s (integrerat ljus ut) funktionen i HP Proliants är riktigt bra.

Förlåt för alla frågor, men jag uppskattar verkligen din hjälp.
Old 2 juni 2008, 19:04
Givargruppen

Det kan vara värt att göra bandstationen om vägas mot en HDD lösning det är billigare / effektivare i det långa loppet - du kan också använda en extern SATA-anslutning som borde ge dig möjligheter att (och snabba!) Du behöver.

När det gäller RAID controller - RAID är i grunden en redundans som "stripes" dina data över flera HDDs, så redundans i händelse av fel. Ibland är det värt att köpa ett RAID controller, ibland inbyggda RAID (på moderkortet) är tillräckligt. Här är en artikel. Jag skulle inte föreslå att inrätta en server utan någon form av RAID!

När det gäller programvara, jag kan verkligen inte säga. Jag har inte erfarenhet av Windows server backup saker.

Kostnaden är rörlig - vad ProLiant systemet var du ska köpa? Garantier bör inte vara en fråga server delar har vanligtvis mycket långa garantier, på toppen av ofta livstid garanti upp på dator delar i allmänhet. Den enda nackdelen är med att skicka en del tillbaka i stället för att hela rutan om något går sönder, och inte med samma typ av "walk you through" stöd HP har. Om det finns en betydande kostnad skillnad, det är något jag skulle rekommendera, särskilt om du har någon erfarenhet att administrera.

ILO är egentligen bara att vara en stor fördel om du fastnar servern i ett datacenter. Det verkar inte som om så är fallet har du fysisk tillgång nästan hela tiden så fjärradministrering bör inte vara så stor för en affär. Jag kan inte tro att de skulle göra detta till en funktion i Windows lådor när en enkel SSH kan göra mycket av samma uppgifter på en Unix box.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
Att bygga en liten Businss Server russellwood General Hardware Chat 2 20 august 2009 21:21
Windows Business Server för 60 klienter drake General Hardware Chat 8 22 februari 2009 12:53
Kan inte välja många objekt SirZach666 Windows-operativsystem 1 17 december 2007 07:05
Hur kan jag Buld affärssystem, hantera affärssystem? 597 General Software Chat 2 3 december 2007 12:30
Alla småföretagare? quinda Off Topic Discussion 2 17 november 2006 05:51
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.