mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > General Hardware Chat

Register

Power up-problem

Reply

Thread Tools
Old 29 december 2007, 22:06
New Member Group

Default Power up-problem

För sex månader sedan jag byggt mig en ny oblig fram till ca 1 månad sedan everythings som kör bra. Nu verkar det ha utvecklats en power up-problem. Om jag trycker på strömbrytaren systemet startar i några sekunder, fall fans kör / tändas, lysdioderna på dvd-brännare flash etc, vatten Kylfläkten börjar allt befogenheter ner (det finns ingen BIOS-post).

I början trycka på strömbrytaren på nytt, och systemet skulle driva upp okej, men med tiden har detta blivit gradvis sämre ibland med att trycka på strömbrytaren 10 eller flera gånger med samma resultat tills systemet framgångsrikt drivs upp (men det är helt slumpmässigt går till exempel oblig startas första gången probs)

Med en bra start första vattnet avkylningsfläktarna driver sedan GPU kylare fläkt kör (där i några GPU när det kommer inte att funka) detta gör att jag misstänker att PSU var en bit under genomsnittet och inte ger tillräckligt med juice eller att GPU fel och suger för mycket makt. Jag har nyligen upptäckt att om jag håller reset knappen i GPU fläkten inte köra som tyder på att PSU och GPU är okej, och pekar mer mot ett mobo problem. Hopefuly jag skulle kunna ha möjlighet att låna en psu och grafikkort från en vän att göra vissa tester för att kontrollera detta.

Idéer någon? Jag skulle vilja pin-point detta i en shot (Jag inser att detta inte alltid möjligt) som jag ägnat mycket tid att lägga detta oblig tillsammans (att kablar och ledningar snyggt och städat etc etc) så jag vill minimera arbetet i fråga om fastställande av problem (till exempel byta till GPU skulle innebära att ta bort vatten kylning pump / reservior)

System Specs:
M / B - ASUS M2N32-SLI Deluxe, CPU - Athlon 64 X2 5600 +, GPU - Foxconn 8800GTS 320Mb OC version, RAM - Kingston HyperX 2 Gb 800MHz DDR2 SLI klar (Daul kanal), PSU - Zalman ZM600-HP 600Watt, Gigabyte Aurora 570 fall med 3D Galaxy II vatten kyla CPU bara (GPU snart hopefuly), 2 SATA Seagate Barracuda 320GB HDD i RAID 0.

Andra grejer: Samsung SH-S182D och Liteon DH20A1P DVD författare, Procase kortläsare, NEC floppydrive, Trust WB-5400 webbkamera, Logitech X-540 5.1 speaker set, Logitech Cordless Click plus mus, Iiyama HM903DT B CRT monitor, Ideazon Merc Zboard gaming tangentbordet. Daul boot OS windos XP SP2 och Vista
Old 30 december 2007, 01:10
Givargruppen

Default Power up-problem

Har du provat att starta datorn i minst psu-use/boot ut?

Ta bort och lämnar bara ett DIMM, en optisk etc?

På en grov uppskattning från komponenter noterade jag inte är nöjd med din psu ampere, varför Zalman har satt bara 16a på varje 12v järnvägen är för mig obegripligt. I'd've föredragit att ha sett 2 12v rälerna på 32a varje.

Kortet citerad kräver cirka 26a på 12 om minns. Jag tror det är ditt problem. Det kommer att dra runt 60W från pci-e-port, men ändå, du kommer att vara kort.

Hyper-x likadana s juice, tillägga att tillsammans med alla de tillbehör som bifogas och du har en wattal hungrig system där också.

Prova att låna en låg sista kort som inte kräver 6pin molex från psu. Detta kommer att frigöra en 12v järnväg. Förhoppningsvis ska begränsa problemet om du redan har provat den minsta-konfiguration uppstart.

-Kanoakavirus

Mitt System: Zoomy

Processor (s):
E8400@3.6ghz (400x9) @ 1.15v
Moderkort:
Asus P5K Premium
RAM Minne:
2GB Dominator 8500
Grafikkort (s):
BFG 8800GT
Ljudkort:
Xfi Extremegamer
Hårddisk (s):
3.35TB ext lagring. 2TB int lagring
Optisk enhet (er):
LG GGC H20L
Mål / PSU:
Enermax 720w
Kylning:
AC7
Nätverk / Internet:
Monitor (s):
245b, 931B (Samsung)
Operating System (s):
Vista 32p
Old 30 december 2007, 07:47
New Member Group

Default Power up-problem

"Har du provat att starta datorn i minst psu-use/boot ut?
Ta bort och lämnar bara ett DIMM, en optisk etc? "

Tack jag försökte åtminstone psu-use/boot konfiguration men ingen lycka.

"På en grov uppskattning från komponenter noterade jag inte är nöjd med din psu ampere, varför Zalman har satt bara 16a på varje 12v järnvägen är för mig obegripligt. I'd've hellre sett 2 12v rälerna på 32a varje."

Jag är inte säker på att 4 x 16A 12V makt skenor frågan att mycket därför de oftast virtuella ändå (alla kopplats samman för att ge en totalt 4x16 = 64A), jag läste att detta har något att göra med ATX2 specs (max 20A tillåtas på en 12V linje).

"Kortet citerad kräver cirka 26a på 12 om minns."

Läs det någonstans att jag tror att den citerade specs var 12V 26A mininum 400W PSU, så om jag har rätt om PSU (se ovan) så bör det vara okej, och naturligtvis ha i åtanke att det fungerat bra i det förflutna.

Tack för tipsen. Jag har fortfarande mina misstankar om PSU och din kanske rätt. Som ni föreslog jag ska prova ett lågt kort att testa denna teori.

Det finns ett par andra saker som jag inte nämnde i mitt första inlägg som kan vara användbara.

Problemet bara tycks hända om datorn är avstängd under en lång tid, över natten till exempel. Om jag var man stänger datorn ner, kom tillbaka en halvtimme senare och makten igen sina böter. Lägga den i viloläge har samma resultat, trycka på mellanslag (eller anykey) efter en halvtimme ger en bra start (st tillbaka till där den var innan sova). Om det i viloläge resultat i samma effekt upp problemet. Tryck mellanslag och st atempts till powerup sedan stängs av, så efter den sedvanliga flera på-/av-knappen pressar systemet startas normalt (återgår till där den var innan sova)
Old 3 januari 2008, 00:14
New Member Group

Default Power up-problem

Okej försökte ett ATi X300 grafikkort, fortfarande samma problem, som utesluter grafikkortet och psu (inte 100% så tänkte prova en annan psu att vara säker) så it''s ser många som ett mobo problem.
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
Pågående Power up-problem Brezzio General Hardware Chat 5 19 februari 2009 07:24
Möjliga Överspänningsskydd Problem soldierboy General Hardware Chat 1 10 januari 2009 21:34
Problem med strömförsörjning phillyrider807 General Hardware Chat 1 11 december 2007 05:31
Power Problem Sharon Cases & Power Supplies 4 4 juni 2007 00:15
Power up-problem daNm General Hardware Chat 1 1 mars 2007 19:29
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.