mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > General Hardware Chat

Register

Strange CPU / GPU problem

Reply

Thread Tools
Old 30 december 2007, 12:24
New Member Group

Default Strange CPU / GPU problem

Hej .. ledsen, men detta kan vara en lång en ...

Genom att röra till kombinationer av RAM från min dator och mina vänner .. Jag råkar tog ett av hans minnen av baggar och lämnade honom mitt. Problemet är att hans ram är PC2700 och kan endast köras på 166MHz .. min CPU går på 200MHz .. och naturligtvis fick jag blå skärm .. så för det senaste året eller så min dator har underclocked till 166Mhz (x11).

Jag har nyligen hittat min ursprungliga ram som är PC3200 och kör bara bra på 200MHz .. och ställ sedan in min CPU tillbaka till aktiemarknaden hastighet (2.2GHz) och det gick bra utan blå skärm ... glada dagar.

Jag insåg dock att ingen av mina 3D-spelen fungerar. Jag körde dxdiag och gjorde ett Direct3D-test men det misslyckades med varje plattform för DirectX .. ger "generiska fel" .. Jag åkte sedan tillbaka till mina bios och underclocked tillbaka till 166MHz och försökte igen .. och det fungerade fint .. alla tester gått och alla spel sprang. Jag vill påpeka att innan hela det här fiaskot började .. mitt grafikkort arbetat på lager hastighet perfekt.

Så min fråga är ... Varför skulle mitt grafikkort inte arbetar på lager hastigheten när det kommer att fungera vid lägre hastigheter .. när det ursprungligen arbetat på lager hastighet bara bra.

Specs:

Asus A7N8X-E Deluxe Mobo
AMD Athlon XP 3200 +
2x Kingston 512MB DDR RAM
ATI Radeon 9550 Sapphire (256 MB)
DirectX 9.0c (provat andra versioner)
Windows XP Media Center Edition 2005

Någon hjälp skulle vara mycket uppskattat .. mitt huvud är blagged.

Tack

- MiaZmA

ps jag var inte riktigt säker på vilken tråd att posta detta i.. jag ber om ursäkt om detta var ett klokt val.
Old 1 januari 2008, 16:34
Ledamot Gruppen

Default Strange CPU / GPU problem

Ändra klockan hastighet processorn inte ändra GPU klockan hastighet, som är ett helt annat djur.

Prova att ladda ner de senaste drivrutinerna till ditt grafikkort och se hur det går då.
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
Strange Problem med Memory Stick Jimmy Hat Drives & Removable Media 1 25 augusti 2009 07:32
Strange Problem samey44 Ljud, Högtalare & MP3 Spelare 7 6:e sep 2008 04:30
Strange Boot problem TequilaYuen Drives & Removable Media 4 15 oktober 2007 21:09
Strange Problem verkligen behöver hjälp! sjhills Processorer, moderkort & RAM 18 1 oktober 2007 12:01
Behöver du hjälp med märkligt boot problem rizse General Hardware Chat 3 29 august 2007 12:09
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.