![]() |
|
| |||
| |||
| PSU: Earthwatts 680W CPU: AMD Athlon X64 2 4200 VGA: GeForce 9800SE Mobo: Asus S8N-SLI RAM: 1 Gb OS: Windows XP Detta problem började för ungefär två månader sedan, och det har gått riktigt konstigt minst sagt. De första frågorna började med mitt skrivbord låsa upp slumpmässigt (tangentbord fungerar inte, mus helt fryst). En återställning skulle normalt arbete, men även efter en medan datorn inte skulle komma förbi POST, det fanns några udda tider om det skulle gå förbi det, och det skulle informera mig om att det fanns en boot misslyckande. Detta är emellertid inte vara så länge. Efteråt gick det bara inte skulle komma förbi POST alls. Alla lysdioderna, fläktar (kylning, CPU, VGA), både cd-enheter skulle fortfarande arbete, och jag tror att hårddisken var spinning också. Efter ett par dagar Jag blev trött på datorn, stängt av PSU och låt det sitta i ungefär en och en halv månad. Nu, det är här saker börjar bli intressant. För två veckor sedan, helt oväntat, jag bestämde mig för att starta upp det igen. Voila, det startats upp bra och utan några problem, jag stänga ner den och startade upp den igen utan en hangup. Jag trodde alla mina goda kharma äntligen lönat sig (ett par år tillbaka Jag råkade spilla ut öl på min laptop, det slutade fungera för en vecka sedan startade upp bra efter detta). Jag backas upp något viktigt och formaterat om hårddisken, och det verkade vara att titta upp igen. Tyvärr var detta kortlivade, efter några dagar datorn skulle låsa upp igen. Att trycka på reset knappen några gånger verkade för att lösa problemet, men Hör och häpna, det kom en dag när datorn bara inte gå förbi POST. Några fel som kan vara värda att nämna: under den tid när skrivbordet började arbeta igen såg jag att lämna det ensamt eller göra grundläggande saker som att surfa på nätet skulle få den att låsa upp. Starta ett program som ett spel, dock skulle förhindra att låsa upp. Jag skulle kunna avsluta programmet och låt datorn sitta i timmar på slutet utan ytterligare problem. Jag har en känsla av att mobo kan vara boven i dramat här, men jag skulle vilja få lite andra åsikter innan jag gör någon hårdvara investeringar. Tack på förhand för all hjälp / råd du kan göra. |
|
| |||
| |||
| försöka koppla onödiga maskinvaruenheter. t.ex. CD / DVD-ROM-enheter, dedikerade grafikkortet (om ditt moderkort har en inbyggd en också - ansluta bildskärm till detta), något annat installerat i din PCI-platser. Lämna HDD inkopplad i. Det kan finnas en maskinvarukonflikt. Jag hade ett liknande problem häromdagen med mina bröder maskin, det bara fortsatte runt i cirklar i ungefär en timme sedan bara för att starta upp i det blå ibland. Räknat ut att det var DVD-ROM-enhet felaktig. |