![]() |
| |||||||
|
![]() |
| | Thread Tools |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Just det, har en SNOKANDE. Hoppas sin hjälp. Det finns ett antal lösningar på detta problem. Tyvärr felsökning här är den svåraste och tidskrävande, eftersom det kan vara något (eller två eller tre) saker som skulle kunna förhindra systemet från att starta. Här är en lista för att komma igång. När ditt system tycks vara att driva upp det än så, återigen, betala de flesta av er uppmärksamhet på moderkort och nätaggregat. Det är viktigt att komma ihåg att delar oftast inte, inte individuellt. Därför, när du hittar ett fel på sidan, som du antagligen gjort. Men jag starkt råda dig att följa alla de steg som jag har lagt, bara för att vara på den säkra sidan. Innan du börjar dock komma ihåg att öppna fall ogiltig garantin om du köpte en prebuilt systemet. Du bör endast göra detta om du känner dig bekväm med tanken att öppna datorn och peta runt i det. Om tanken skrämmer dig, gör det inte. Om du känner dig som om du har ingen aning om vad som händer, men vill lära sig, gå vidare, men återigen, tänk på att du kan ogiltigförklara några garantier som följde med datorn som helhet. Jag vill också ta något ansvar för det du försöker här, förlåt men ive fik att sätta en ansvarsfriskrivning här. 1. Kontrollera att allt är inkopplat korrekt Detta är ett mycket vanligt misstag. Vanligtvis är det moderkortet eller boot drive. Vissa moderkort har två anslutningar: Den 24-stifts en, och en liten 4-pin eller 8-pin ruta ett. Om ditt moderkort inte har båda dessa, det kommer bara att ha 24-pin. Se till att säkras på plats. Om det är ok, gå vidare till alla / hårddisken kabel (er): 4-pin molex / SATA makt och L formad uppgifter (om SATA) 40-pin om Eide. Uppgifterna band ska spåra till moderkortet. Dessutom, om Eide, den röda sidan av bandet ska vara på både stift 1 eller båda stift 40, den kan inte vridas runt. En allmän översyn av alla ledningar ska ske. Var ska de börjar och slutar? Gör anslutningarna vettigt? Trots vad de flesta tror, insidan av en dator är egentligen sunt förnuft, allt bara passar i en slot / hål. 2. Clear CMOS Detta är ofta en lösning, och det är oftast blodiga frustrerande eftersom det är så jävla enkelt när du vet om det. Allt du behöver göra är att ta reda på moderkortet där CMOS hopparen är. Se till att systemet inte har någon kraftkälla (dvs. strömförsörjningen kopplas och batteriet tas bort). Då flyttar CMOS jumper över stiften att klara det. Efter en kort stund, sätta hoppare tillbaka, koppla in strömmen och batteriet i, och prova det. Om det fungerar, jobbet gjort, grattis, fyrverkerier lyser himlen och så vidare. Om inte, fortsätter på listan. 3. Strip av systemet Det första du bör göra är att ta bort systemet från fall**, Placera den på ett oledande ytan och ta bort alla komponenter från moderkortet med dessa undantag CPU (och heatsink / fan) En enda pinne minne Grafikkort (om du har någon) Strömförsörjning Strömbrytaren ** (Du kan göra detta när det gäller om du vill, men min smak är en anges. Men du behöver kolla moderkortet först för någon kortslutning om extra / körda stand-off) Detta innebär ingen kör, ingen kringutrustning, utan extra hamnar ingenting. Detta test två problem på en gång. De har möjlighet att vissa perifera förhindrar systemet från att driva upp och möjligheten att moderkortet kortslutning på fall något (ett dödläge som inte borde vara det). För att göra en snabb elimination (endast om systemet är helt misslyckas med att ge någon effekt alls), hitta där strömbrytaren ansluter kort och de två tappar för ett ögonblick med något ledande som du har på handen. En skruvmejsel, kniv, mynt eller något av metall kommer att fungera. Om systemet snurrar upp, du behöver en ny strömbrytaren. (För alla andra behandlingen: Om ditt system redan spinning upp kan du hoppa över det här steget.) Om systemet misslyckas med att driva upp utanför fallet, här finns två saker du behöver göra. Först och främst göra en okulärbesiktning av alla kondensatorer på moderkortet. Dessa är lite batterifordon letar saker. Vad du letar efter är någon vätska läcker ut från toppen eller botten, någon ... err ... Puss var som helst på dem, eller om de är utbuktningen i början eller sidor. Medan du noseying runt för dåliga kondensatorer, ta en titt på ATX strömkontakten, se till att det inte har någon sveda märken eller titta smält. Om något visar några av dessa egenskaper, ditt moderkort är nästan definitivt ditt problem. Om de alla ser ok, testa flera gånger, där varje pinne minne individuellt i varje kortplats (dvs. 8 tester för 2 pinnar av RAM-minne på ett mobo med 4 slots). Om systemet småningom startar, du har hittat goda minne, förmodligen din enda problemet, och du är mer än sannolikt gjort. Sätt bantade installationer för versionen tillbaka i målet och säkra den. Om det startar igen, hoppa till steg 9. Om inte måste du ta bort den igen och undersöka om installationen av ditt moderkort standoffs och se till att ingenting är vidröra moderkortet där det inte bör röras. Jag vet att du havn't monteras de mobo själv, men det är ändå värt en titt efter strippning det. När detta är klart gå till steg 9. Om den underlåter att starta med något minne konfiguration av fallet måste det vara antingen processorn, minnet, grafikkortet, moderkortet eller nätaggregatet eller någon kombination av dessa. Med systemet fortfarande inte är fallet (eller i fråga), fortsätta. 4. Har din CPU arbete? Det finns bara ett tillförlitligt sätt att testa detta: Installera din CPU i en känd bra och fungerande system. Använd en kompis, en granne's rumskompis's, eller vem som råkar ha ett system som kommer att äga din CPU. Om din processor gör detta känt bra system för att driva upp, du vet att det är bra, och det är inte orsaken till dina problem. Om inte, du behöver en ny. Som ovan är det troligt att detta är ditt enda problem, och när du får den ersättas du vara bra att gå. Observera att jag inte säga att prova en annan (sk bra och fungerande) moderkort. Anledningen till detta är att det finns för många andra variabler som spelar in: gör RAM arbete? gör grafikkortet fungera? är strömförsörjningen fungerar? (Jag ska få till detta senare). 5. Har ditt minne arbete? Det finns två (förmodligen lika tillförlitlig) sätt att testa detta, men en är lite mer riskfylld än den andra. Den första är att ta ditt minne och pop det i ett fungerande testsystem (kanske samma som du använt för CPU) och, igen, se om det systemet startar. Om den gör det, vi vet att minnet är bra. För bra åtgärd, testa alla dina minnen i alla möjliga kombinationer, bara för att vara säker på att det inte är ett par stavar inte spelar bra tillsammans. Om det goda systemet misslyckas med att driva upp, du har dåligt minne och behovet av att ersätta den. Den andra (och mer riskfyllda) sätt att testa minnet är att ta kända god och arbetar minnet och sätta det i ditt moderkort. Detta är riskfylld eftersom möjligheten finns att det är moderkortet som är dåligt. Det är inte okänd för dåligt moderkort till ruin goda minnen av minnet. Ta den här linjen bara om du har några andra testsystem. Om systemet befogenheter, du hade dåligt minne. Om det inte är problemet antingen ditt moderkort, ditt grafik, eller ditt nätaggregat. 6. Har ditt moderkort arbete? Detta är mycket enkelt att testa: Få ett annat moderkort från någonstans, tillsammans det grundläggande systemet (som beskrivs i steg 3), och se om det startar upp. Windows licensiering inte kommer i detta. Även om systemet befogenheter, du hade ett dåligt moderkort. Om inte, problemet är varken ditt grafikkort eller din strömförsörjning. 7. Har ditt grafikkort att fungera? Detta kan testas på två sätt, precis som minne: Med den provuppställning datorn och ett annat kort. Men den här gången är risken för att bränna en stor del på en dålig styrelse inte finns, som vi redan har försökt linjen. Du bör känna dock att om du testar en fungerande grafikkort med ett fel på strömförsörjningen och att kortet pluggar direkt in i nätaggregatet kan du hamna i ett felaktigt grafikkort. Något som gör detta test lättare är ombord video. Om ditt moderkort har det och det fungerar, men inga kända bra grafikkort fungerar, har du förmodligen en dålig AGP / PCI-E slot. Ta en titt (och en ficklampa vid behov) där för böjda stift. 8. Har ditt nätaggregat arbete? Detta är enklaste av allt, i det här skedet, du har uteslutit allt utom PSU, så ta en bra en och koppla in den i. Inte nödvändigtvis den du har just fått men jag vill fara som kommer att fungera. 9. Dags att bygga upp systemet. Nicely done, allt är bra. (Om du har för många 9 och det fortfarande inte fungerar, och sedan fortsätta). Vid den här tidpunkten har du en bra CPU, moderkort, minne, video och nätaggregat. Du har också en bra fråga som inte är kortslutning moderkortet. Så den sista sak kvar att testa är resten av kringutrustning, om sådana finns, och PCI-platser. För att göra detta, börja installera saker och / eller koppla saker i en i taget På så sätt, om det är en dålig perifer (eller facket), kommer du att märka det direkt, eftersom plötsligt din arbets-systemet kommer inte att fungera efter att ha satt i att nästa objekt. Kontrollera PCI slot för böjda stift att det egentligen inte är ett dåligt kort. Detta är förmodligen (förhoppningsvis) i slutet av ditt problem, när du märker att dåliga perifera eller facket. Om det fortfarande inte fungerar styrman, ge oss en ropa tillbaka.
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Mycket arbete mate, mycket grundligt. ;)
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| Soon to Be Dead! | KanoakaVirus | Off Topic Discussion | 4 | 13 OKTOBER 2009 14:20 |
| Dead Moderkort / Dead PSU, eller både och? | VictorMeldrew | General Hardware Chat | 3 | 31 oktober 2008 02:12 |
| Dead Pc? | Kadejd | General Hardware Chat | 2 | 27 oktober 2007 21:55 |
| Dead M / B? | ferrytrip1 | Processorer, moderkort & RAM | 4 | 3:e sep 2007 08:20 |
| Dead st | Buchanan | General Hardware Chat | 34 | 20 juni 2007 12:12 |
| Thread Tools | |
| |