![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Jag lärde mig HTML ca 4-5 år sedan och jag har ganska mycket behärskar använda tabeller för att formatera mina webbplatser. Men när jag tittar på källkoden för sidan webbplatser nu en dagar de är fulla av den här taggen. Vad är det? Måste jag använda taggen? Är det något fel med att bara använda tabeller?
|
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Tabeller skall endast användas för tabellanalys innehåll, inte formatering. Div är rätt sätt att formatera innehåll och tillämpa formatmallar till innehållet.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "
Mitt System: 日夏子
|
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Du måste lära dig att skilja innehållet från stil.
|
|||
|
|||
|
CSS har funnits i ungefär 12 år nu och har varit det viktigaste sättet att stilen webbplatser för de senaste fem eller sex år. Tabeller är således inte för layout, de är för tabeller med data.
En div är vad som kallas en generisk behållare. Du sätter sidans innehåll i divs och placera divs förhållande till varandra, vanligen i form av flytande dem. Undvik att använda absolut positionering där så är möjligt, eftersom det kan leda till problem på nytt dimensionering ritytan. Det är också normalt att ställa några divar inuti en annan div. Jag tror att du har en hel del att ta igen - besöka SitePoint och få några av sina första böcker om hur man använder CSS för layout. Jag skulle föreslå "Bygg din egen hemsida på rätt sätt med hjälp av HTML och CSS", "HTML upotia, utformning utan tabeller" och "The CSS Anthology". Få de senaste editons i varje enskilt fall. Jag skulle ignorera sin senaste bok "Allt du vet abot css är fel" eftersom den verkar täcka CSS3, som fortfarande är under utveckling, och de flesta av prylarna stöds inte i nuvarande webbläsare (oavsett webbläsare tillverkare och fanatisk förespråkare berätta dig!) Men om du bara kan ge en bok då få CSS Mastery Advanced Web Standards Solutions av Andy Budd. Faktum är att få denna bok tillsammans med någon av sitepoint böcker. Om du vill lära dig mer om css, försök www.cssbasics.com och www.htmldog.com CSS haft problem när det dök eftersom webbläsarna stöds differnet mängder av det och vissa gjorde saker på sitt sätt, men situationen har förbättrats kraftigt de senaste åren, och det finns massor av webbplatser som erbjuder beprövade css baserade layouter - Google är din vän. |
|
|
|||
|
|||
|
En div är som psykolog-omslag något - på egen hand, det har inga fastställda mått alls - det ökar eller minskar i förhållande till dess innehåll.
Om du vill få alla smarta och ange egenskaper för div (och det finns många eller egenskaper du kan ge den) måste du ge den ett id eller en stil (till exempel <div id="header">), sedan definiera dessa med hjälp av css (vanligtvis hänger i din header-taggen som en separat fil): # header (width: 100%, höjd: 50px; color: blue;) Det är anmärkningsvärt enkelt och du kan lära dig genom att titta på andra webbplatser "kod. |