mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Cases & Power Supplies

Register

Rådgivning behövs vissa fall fläktar jag köpte

Reply

Thread Tools
Old 9 juni 2009, 18:52
New Member Group

Default Rådgivning behövs vissa fall fläktar jag köpte

Jag köpte DENNA FAN, En 80mm fläkt som flyttar gärna 80 cfm eller något. Tja min dator är ganska cool, men alldeles för hög. Jag kunde inte anpassa hastigheten i bios, fönster, eller annan programvara baserad soultion.

Den levereras med en 4-pin molex, och en 3 stiftskontakten med endast en tråd. När 3 stift används, kommer att rapportera rpms. Så jag bestämde mig för att undersöka fläktvarvtal saker som maskinvara. Tyvärr har de alla verkar kräva 3 stiftskontakter och min 3 stiftskontakten bara har en tråd.

Detta ledde mig till denna produkt Det här tråd, Som ser ut som det kan göra trick. Men jag märker 2 tråd saknas i 4 pin slut, och jag vet inte om det kommer att röra med fläkten, orsaka dess molex har 4 stift med 4 trådar. Jag noterar också att fläkten bara har 2 kablar som går in i det från molex-kontakt, den röda och svarta, som också är de bara 2 på adaptern jag hittade.

Dessutom har jag sedan vilja ansluta fläkten till en av dessa antyder ovanstående adapter gör dessa poster kompatibla.
Jag skulle vilja beställa delar asap och jag vill höra mer knowledgable folk innan jag för saker som kommer att ta några dagar att komma bara för att hitta det icke verk. Snälla hjälp jag är ganska förvirrad.

Tack på förhand.
Old 10 juni 2009, 06:29
Ledamot Gruppen

Jag hade samma problem med min pc, räknar med 4 fläktar, förvirrad ledningar här kommer vi! I alla fall

Visst, fläkten du har köpt går på över 5000 varv / min, med är galet snabbt, vilket gör det mycket högt, men mycket effektiv! The Fan controller du har länkat till är perfekt för att lösa detta. Men, som du påpekat, kontrollern fungerar bara för 3pin fan kontakter som du fan inte har (ja, det gör det, men inte som du kan använda för att driva den).

Så du behöver för att få en adapter från molex till 3pin. Tyvärr jag skränande verkar för att hitta en på newegg, adaptern du länkade till kommer inte att fungera i detta fall. Det kan rewired passar dock skulle du gärna göra det här? det inte att bli komplicerat. Om du är sjuk visar dig hur.

Och för att svara på din andra fråga. den bara har 2 kablar eftersom fläktarna köras på 12V, molex har 12v och 5v, så det bara behöver 12v.
Old 10 juni 2009, 08:41
Givargruppen

Är inte 3 pinnar specifikt för hastighet anpassning? dvs. du behöver en kompatibel fan, du konverterar tvärtom, men inte det sätt som du försöker jag är rädd.

Du kan få Fläkt styrenheter för Molex de helt enkelt reglera spänningen från ingången molex, matar en mindre spänning på produktionen, beroende på hur du har justerat den.

Probabl den enklaste sak du kan göra är SKJORTA trådarna över på fläktens molex, så att det tar 5v juice från PSU, inte 12v.

Det ska sedan köra på omkring en halv hastighet och vara mycket tystare.

Mitt System: FordyPC

Processor (s):
Quad Q6600 Kentsfield 2.66 @ 3.45GHz
Moderkort:
Asus P5Q / L PRO (Intel P43, ICH10)
RAM Minne:
PNY XLR8 4GB @ 1066MHz
Grafikkort (s):
PNY nVidia GeForce 9400 GT 512MB
Ljudkort:
Hårddisk (s):
Seagate HDBarracuda 1x 1TB 1x 250GB
Optisk enhet (er):
LG (HD) GGCH20L / LG GH22NP20AUAA50B
Mål / PSU:
Antec Sonata III & Earthwatts 500W
Kylning:
Lager
Nätverk / Internet:
Gigabit LAN, FireWire och WG111v2
Monitor (s):
2 x Acer P193WAd
Operating System (s):
XP PRO x86/XP PRO x64/Win7 RC1 x64
Old 10 juni 2009, 10:10
Ledamot Gruppen

The 3rd stift bara rapporter tillbaka fläkten RPM, det beror om styrelsen stöder fläktvarvtal kontroll.

Fordy, du kan få adaptrar som tvärtom har de ofta inte har RPM feedback dock, men enkelt att tråd i. Jag har 12v molex fläktar på min pc, dessa ansluta till manliga molex kvinnliga 3pin adaptrar som plug direkt i fläkten registeransvarige. Den registeransvarige (som ni sa) bara justerar spänning.
Du kan även köra fläkten på 7v bara använda molex, men din PSU måste vara relativt goda för det.
Old 10 juni 2009, 10:13
Givargruppen

Oh ok ledsen, jag tror jag tänkte på något annat kanske ..

Citat:
Ursprungligen postat av mctw View Post
Du kan även köra fläkten på 7v bara använda molex, men din PSU måste vara relativt goda för det.
Ja, jag trodde bara att göra det 5v var så mycket lättare att förklara och för OP att göra

Det enda som krävs är att flytta två ledningar till två lediga hål.
Old 10 juni 2009, 10:16
Ledamot Gruppen

7v är ganska lätt men inte är det. Det är lättare, men det spelar ingen hjälp med fläkten controller, som är 3pin bara :-( irriterande.

Fortfarande har ledningar är inte så svårt, och det gör livet mycket enklare! Jag har adaptrar som jag nämnde från Ebay, men jag skränande verkar se dem nu ...
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
Mål fans - Vilket bör avgassystem, som en bör intaget? phonealone Cases & Power Supplies 1 20 juni 2009 04:19
Cooler Master Elite 335 ATX - Mål Fläktar Ozzie82 Cases & Power Supplies 6 28 februari 2009 15:43
Behöver du råd till fall fans ilop12 General Hardware Chat 2 9 januari 2009 20:27
Köpt nytt fall robina80 Cases & Power Supplies 12 7 december 2008 12:53
Kan du ansluta fall fans parallellt? cammochris Cases & Power Supplies 3 20 august 2008 14:46
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.