mindre egenkapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Bærevesker & Strømforsyning

Register

PSU, GPU, CPU og kjøkkenet synke

Reply

Thread Tools
Old 9 mars 2008, 05:58
Donor Group

Default PSU, GPU, CPU og kjøkkenet synke

Strømforsyningen er ofte det siste folk tenker på når du bygger en PC Dette er fordi det er en av de mindre sexy komponenter som trengs for å bygge. Problemet med denne typen tenkning er at Power Supply Unit (PSU) er ganske mye den viktigste komponenten i bygge fordi, bør den ikke lykkes, kan det ta resten av bygge med det.

En dårlig kvalitet PSU (sett inn: billig) kan sterkt redusere levetid av et godt system eller forårsake ustabilitet. En god PSU pleier å beseire disse negativer og også bidra til å redusere varmen inne i saken, sammen med å redusere støyen.

ATX-12V måle. (Endvanced Technology eXtendens).

Som teknologien modnes og utvikler og allmennheten for øvrig krav raskere og kraftigere komponenter du ser komponenter får raskere og raskere.

Bruke Intel som eksempel;

1993: Intel Pentium sluppet. Raskeste versjonen utgitt samme år ble 66mhz med 16kb cache. Og det kreves 5 V for å drive den 3.1million transistorer. Produsert ved hjelp 800nm prosess.

1995: Intel Pentium Pro lansert. Raskest gitt at året var 200mhz med 16kb Level2 hurtigbufferen * og det kreves 3.3V å slå det 5million transistorer.

* Level2 hurtigbuffer er dedikert bank av minnet som fungerer som en midlertidig holde plassen for instruksjoner sendes til CPU. Det virker mye raskere enn en harddisk, og større buffer for mer informasjon kan avholdes.

1997: Intel Pentium 2 sluppet. Raskest gitt at året var 233mhz med Hele () 32 kB cache. Det kreves 2.8V å slå det 7.5million transistorer.

1999: Intel Pentium 3 lansert. Raskest gitt at året var 450mhz som krevde 2.05V av strøm til den 9million transistorer.

2000: Intel Pentium 4 lansert. Raskest gitt at året var 1.3ghz (1300mhz) som krevde 1.7V å slå det 42million transistorer. Produsert på 180nm prosess. Så, som du kan se ved å bruke denne begrenset som eksempler, har vi gått fra en fabrikasjon teknikken av 800nm og 5 V strøm 3.1million transistorer til 180nm på 1.7V og 42million transistorer. Alt i løpet av 7 år.

Denne listen er ikke brukes til å vise ytelsen øker fordi rå tallene ikke forteller den sanne historien om det (i enkelte programmer i Pentium 3 kunne resultater de Pentium 4 simpelthen skyldes arkitektoniske endringer i nyere kjerne). Nei, denne listen er det bare blir brukt for å vise hvordan nyere og forbedret FAB teknikker (800nm til 180nm) kan redusere spenningen som kreves av en CPU uten direkte påvirket av resultatdata simpelthen fordi transistorer er mye tettere sammen, og nærmere de er mindre strøm er nødvendig for dem å bytte fra en tilstand av 0-1.

Og vi er nå på 45nm for Intels nåværende beskjære av CPU's.

Men GPU's er en annen historie. Ja, til fremstilling av disse er følgende CPUens (90nm - 65nm - 55nm) Men effekten som kreves, er det bare på grunn av mengden transistorer bosatt i en GPU er vanligvis på økningen.

Og så har du også ta i betraktning SLI og Crossfire hovedkort brikkesett som tillater flere grafikkort å være tilkoblet.

Den styrker driver denne trenden er;

Skjermer. Oppløsninger av skjermer får høyere og høyere. For noen år siden den gjennomsnittlige PC-bruker har en skjerm med en oppløsning på 1280x1024. Dette likhetstegn mellom å 1.310.720 piksler at alle nødvendige oppdatering. Nå er det standard oppløsning som skjermen prisene fortsette å droppe er 1680x1050 (1.764.000 piksler) og rask nærmer 1920x1200 (2.304.000 piksler). Delvis er dette også på grunn av HD-video blir mer mainstream og denne videoen type krever mer fysisk skjermen linjene som betyr høyere oppløsninger. Enkelt sagt, jo flere piksler skjermen har kraftigere GPU som er nødvendig for å oppdatere denne skjermen, spesielt i spill-programmer.

[
(19 "1280x1024 skjerm sidestilt med en 24" 1920x1200 skjerm).

Spill. Som spill utviklere lage mer imponerende titler med stadig mer imponerende grafikk attributter (sanntid belysning, DX7-10 osv.) kraftigere grafikkort er nødvendig for å produsere disse, på skjermen, med spillbare bildefrekvenser.

Nå har jeg fått det ut av veien, hva er det hele har å gjøre med ATX-12V?

Enkelt sagt, med den kontinuerlige utviklingen i CPUens, GPU og hovedkort (AGP - PCI-E) strømkravene har økt minst fem fold (build avhengige) i de siste årene. For å gjøre dette drive ATX12V-standarden ble opprettet. Dette betyr at PSU er nødt til å oppfylle bestemte krav til stabilitet, last og spenning gitt før de kan brukes til å drive en PC.

(The ATX standard strekker lenger enn i forhold til PSU's men jeg vil ikke bli dekket som her).

Den ATX form factor har hatt fem viktigste design gjennom livet:

1: ATX - 20-pin 12V strømkontakt.
2: WTX - 24-pin 12V strømkontakt.
3: AMD GES - 24-pin 12V strømkontakt for noen AMD Athlon's.
4: EPS 12V - 24-pin primære 12V strømkontakt, 8-pin 12V sekundære kontakten og 4-pin 12V tertiært kontakten.
5: ATX 12V - 24-pin primære 12V strømkontakt, 4-pin 12V sekundære kontakten og 8-pin 12V tertiært kontakten.
ATX 12V V1.3 - Veiledning for 5 V feed fjernet.
ATX 12V V2.0 - 24-pin 12V strømkontakt og 4-pin 12V sekundære kontakten.
ATX 12V v2.2 - En 20/24-pin tilkobling, en ATX12V 4-pinners kontakt. Mange strømforsyningen produsenter inkluderer en 4 pluss 4 pin, eller 8-4 pin sekundære kontakten stedet, som også kan brukes som sekundær EPS12V kontakten.

Den nåværende versjonen, ATX 12V v2.2, er bakoverkompatibel med alle tidligere revisjoner og ATX 12V V2.3 skal ut snart.

Billige Ikke lystig

De fleste strømforsyninger som er priset mellom £ 20 - £ 30 (generisk de) generelt ikke oppfyller strømkravene av de siste CPUens. De pleier å være svært høyt, og kjøre varme på grunn av billigere materialer som brukes til å produsere dem (hvorfor tror du de er så billige?).

De pleier også å være svært ustabil og lite miljøvennlig fordi de pleier også å være svært ineffektive. Og med prisen for elektrisitet og gass satt til å stige enda en gang det er noe du kanskje vil ta notere.

Når en PSU produsenten refererer til "effektivisering" av en bestemt PSU eller rekke av PSU er de i utgangspunktet mener hvor mye av elektrisitet tatt fra MAINS av PSU er bortkastet, hovedsakelig som avfall-varme.

En god PSU vil kjøre på rundt 80% effektivitet. Dette betyr at for hver 100W strøm trekkes fra MAINS 20w er bortkastet

En typisk generisk PSU kjører rundt en virkningsgrad på 50 %...... og som nevnt tidligere denne bortkastede effekten er hovedsakelig blitt kvitt med varme. Når du tar i betraktning heatsinks av billige, generiske PSU er ikke av beste kvalitet, dette blir mer bekymringsfull som plagsom.

Hva er watt?
Effekt rangeringer på strømforsyninger kan være villedende, da dette er totalt kombinerte effekten av all spenningen linjer. Med stadig økende spenning kravet av komponenter, totalt kreves produksjon spesielt for 12 V linje (CPU, GPU, Mobo etc) har blitt stadig viktigere. Ideelt strømforsyning burde ha minst 18A på +12 V-linjen. Den faktiske belastningen du trenger vil variere avhengig av bygge.

Easy Listening eller denge Metal
Strømforsyninger generere mye støy fra vifter som brukes til å holde dem fra overoppheting. Hvis du ikke vil ha en masse støy, er det en rekke alternativer tilgjengelig. Det beste valget for en enhet som enten bruker større vifter som flytter mer luft gjennom enhet ved tregere hastigheter eller for å få en med temperatur kontrollert fans. Et annet alternativ er fanless eller stille strømforsyninger som genererer ingen støy. Selv om disse generelt skape mer varme opprustning.

MTBF: Mean Time Between Feil
MTBF er vurdering gitt av produsent for typiske mengden bruk en enhet vil ha før en eventuell feil. Omtrent 50% av enhetene ikke bestått før dette og 50% bor lenger. Jo høyere MTBF vurdering, jo bedre kvalitet på strømforsyningen.

Square Peg In The Square Hole
Det finnes en rekke ulike makt koblerne som kommer av en strømforsyning. Noen av de forskjellige kontaktene inkludere 20/24-pin strøm, 4-pin ATX12V, 4-pin Molex, slapp, 6-pin PCI-Express-grafikk og 8-pin PCI-Express-grafikk. Gjøre hva makt connectors PC komponenter kreve å sikre at du får en strømforsyning med riktige kontaktene.

Spaghetti Junction
Se etter en PSU med modulære tilkoblinger.

Dette utgangspunktet innebærer at flertallet av kabler er ikke permanent koblet til PSU slik at du kan feste bare fører du trenger å gjøre kabelen administrere PC som mye enklere og lettere.

Et lite tips. Det er en god regel-of-thumb at tyngre en PSU er jo bedre er det. Dette stammer fra PSU er laget av bedre materialer veie mye mer enn generiske PSU's.

Seriøst, gjør deg selv en tjeneste og hold deg unna generisk PSU's. Den ATX måle også gi's grense er på minimumsmengde spenning en PSU's jernbane kan tilby; 5 V, 12V osv. Dette er bare å holde en komponent, drevet av PSU, stabil. Hvis spenningen svinger for mye til en bestemt komponent det kan føre til systemkrasj, BSOD eller permanent skade på at komponenten.

Dessuten er det ingen industristandard vedrørende effekten ratings så kjøp en generisk PSU som roper ut "600W for £ 20" kan godt være en nedgraderer i at det er ingenting å si det vil være hvor som helst i nærheten av denne effekten. Det er ikke ukjent for generiske PSU er å produsere rundt 30% mindre peak effekten enn etiketten anførselstegn.

Endelig, på PSU's ser du merket på jernbane er etiketten "Peak" og "Maks" effekten.

Maksimalt gjelder den maksimale (funnily nok) vedvarende effekten av PSU kan gi.

Peak refererer til det ytterste av effekten av PSU kan gi, men det kan bare gjøre dette for kort tid-rammer og skade kan føre hvis for mye belastning, er satt på PSU.

Som du vil merke jeg ikke har nevnt forsterkerne overalt. Det er tilsiktet, og vil bli behandlet i neste.

Håper dette hjelper alle som leser.

Nyttige kilder: PCPW, Intel arkiver, AMD, Wiki, Enermax, Coolermaster.

-Kanoakavirus

Min System: Zoomy

Prosessor (er):
E8400@3.6ghz (400x9) @ 1.15v
Hovedkort:
Asus P5K Premium
RAM-minne:
2GB Dominator 8500
Graphics Card (s):
BFG 8800GT
Lydkort:
Xfi Extremegamer
Harddisk (er):
3.35TB ext lagring. 2TB int lagring
Optisk stasjon (er):
LG GGC H20L
Case / PSU:
Enermax 720w
Cooling:
AC7
Nettverk / Internett:
Skjerm (er):
245B, 931B (Samsung)
Operating System (s):
Vista 32P
Old 9 mars 2008, 06:01
Administrator Group

Nice arbeid kompis du skal feste den?

Min System: Hybr! D

Prosessor (er):
AMD Turion 64 X2 TL-64 2.2GHz
Hovedkort:
HP nForce 560
RAM-minne:
2GB DDR2 PC2-5300
Graphics Card (s):
Nvidia 7150M Om bord Integrert
Lydkort:
5.1 Om bord Integrert
Harddisk (er):
250GB 5400RPM SATA300
Optisk stasjon (er):
18x CD / DVDRW-DL ATA
Case / PSU:
Stock HP
Cooling:
Stock HP
Nettverk / Internett:
10/100 Nic / 10MB Virgin Kabel
Skjerm (er):
17 "WXGA + HD BrightView Widescreen
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate 32Bit
Old 9 mars 2008, 06:07
Donor Group

Oops.

Takk for heads-up.

-Kanoakavirus
Old 9 mars 2008, 08:03
Donor Group

Very nice guide, la jeg merke til den delen hvor du sa ikke å få en billig en, jeg lette gjennom eBuyer og kom over Artic Power 700w PSU for £ 40. Jeg er interessert i å vite været det kunne strøm en 8800 GT og hvis det er effektivt, hvis jeg ikke har funnet OCZ StealthXStream 600W, Coolermaster RealPower 520W Modular og Coolermaster ekstreme Power 650W. Alle de PSU 'er mellom £ 45 - £ 60 og er makt for hva jeg trenger, men hvilken som er best på pris, effekt og effektivitet.

Du kan også anbefale noen PSU for visse bygger ie. Gaming Rig ...

Takk.

Min System: xX_TeK_GaMeR_Xx

Prosessor (er):
Intel Core 2 Duo E6700
Hovedkort:
Gigabyte GA-EP45-UD3P
RAM-minne:
OCZ 6400 2 x 2 GB ReaperX
Graphics Card (s):
MSI NX8800GT
Lydkort:
Realtek ALC 889A Dolby Digital
Harddisk (er):
OCZ SSD 60 GB, WD 250GB HDD
Optisk stasjon (er):
LG HL-DT-ST DVDRAM GH22LS30
Case / PSU:
Cooler Master HAF-932, OCZ 600W
Cooling:
Stock
Nettverk / Internett:
Ethernet, BT @ 2MB (250KB / S DL)
Skjerm (er):
Xerox XA7-17i, SHARP LC26D44
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate RC1 x32
Old 9 mars 2008, 12:51
Donor Group

Er det mulig å finne ut effektiviteten av en PSU hvis produsenten ikke har oppgitt den?

Min System: = /

Prosessor (er):
AMD 64x2 6000 +
Hovedkort:
Asus M2N32 SLI DELUXE WIFI
RAM-minne:
Corsair XMS2 DDR800 CL4 2048MB
Graphics Card (s):
BFG 8800GTS 320MB OC2
Lydkort:
Onboard
Harddisk (er):
2x36gb RAID0 / 200 GB / 500GB
Optisk stasjon (er):
CDRW + DVD-RW [Dual Layer]
Case / PSU:
CM Stacker832 / Silverstone DA750
Cooling:
Zalman CNPS9700NT
Nettverk / Internett:
dual gigabit / 20MB Kabel
Skjerm (er):
19 "HannsG
Operating System (s):
XP Pro 32bit
Old 9 mars 2008, 23:56
Donor Group

Jeg vil bli veldig overrasket (bortsett fra generisk PSU's) dersom en produsent ikke har sitert effektiviteten sted. Det er i deres beste interesse for. Hvis de ikke har så det bør bytte en lightbulb på for deg.

Men hvis du ikke finner det jeg vil være på jakt etter vurderinger på at modellen. Noen nettsteder / mags gjør faktisk benk test PSU står for effektivitet.

-Kanoakavirus
Old 9 mars 2008, 23:57
Donor Group

Alle:

Jeg kommer til å legge til innlegg med litt info om GPU's, ikke helt klarer å få det ferdig i går (var på jobb på den tiden), men det bør være upped i de neste par dagene.

-Kanoakavirus
Old 10th 2008 Mar, 00:12
Donor Group

Sitat:
Originally Posted by xactly View Post
Very nice guide, la jeg merke til den delen hvor du sa ikke å få en billig en, jeg lette gjennom eBuyer ..
Alle de fungerer, men jeg vil gå for det modulære ett, sparer mye hassle.

Sitat:
Du kan også anbefale noen PSU for visse bygger ie. Gaming Rig ...

Takk.
Prøv dette. Ting er, er det så mange valg som det er vanskelig å anbefale noe - prisene går opp og ned svært raskt.
"Jeg elsket P182 så mye at når kona system var bråkete og trengte all slags rengjøring, jeg kjøpte henne en. Da jeg ønsket en katt, jeg kjøpte en P182. The P182 er ikke en katt per se, men det er fremdeles et utmerket kjøp.

Min System: 日夏子

Prosessor (er):
Core 2 Duo E6400 2,13 -> 3.01ghz
Hovedkort:
MSI P6N SLI Platinum LGA 775
RAM-minne:
2GB Patriot Extreme Performance
Graphics Card (s):
PNY 8800GTS 320MB
Lydkort:
Sound Blaster Xtremegamer 7.1
Harddisk (er):
80 GB + 500 GB
Optisk stasjon (er):
2x SATA
Case / PSU:
Antec 900 + 620W Aerocool zeroDBA
Cooling:
4x 120mm Yate-Loon + 200mm toppen
Nettverk / Internett:
Qwest
Skjerm (er):
Dell 22 "S2209W (1920x1080)
Operating System (s):
Windows XP + 7
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.