mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Cases & Power Supplies

Register

PSU, GPU, CPU och köket sjunker

Reply

Thread Tools
Old 9 mars 2008, 05:58
Givargruppen

Default PSU, GPU, CPU och köket sjunker

Nätaggregatet är ofta det sista folk tänker på när man skall bygga en st Detta eftersom det är en av de mindre sexiga komponenter som behövs för ett bygga. Problemet med denna typ av tänkande är att Power Supply Unit (PSU) är ganska mycket den enskilt viktigaste komponenten i bygga eftersom det skulle misslyckas, kan det ta resten av ditt bygga med det.

En dålig kvalitet PSU (ange: billigt) kan kraftigt minska livslängden för ett bra system eller orsaka instabilitet. En god kvalitet PSU tenderar att besegra dessa negativa och även hjälpa till att minska värme inuti fall, tillsammans med att minska buller.

ATX-12V åtgärden. (Endvanced TECHNOLOGY eXtendens).

När tekniken mognar och utvecklar och allmänheten som helhet kräver snabbare och mer kraftfulla komponenter du ser komponenter blir snabbare och snabbare.

Använda Intel som ett exempel;

1993: Intel Pentium frisläppas. Snabbaste version släpptes samma år var 66mhz med en 16kb cache. Och det krävs 5V till makten är det 3.1million transistorer. Tillverkas med hjälp 800nm process.

1995: Intel Pentium Pro släppt. Snabbaste släpptes det året var 200MHz med en 16kb Level2 cache * och det krävs 3.3V till makten är det 5million transistorer.

* Level2 cache är dedikerade bank minne som fungerar som en tillfällig anläggning för instruktioner skickas till processorn. Det fungerar mycket snabbare än en hårddisk, och det större cacheminnet mer instruktioner kan hållas.

1997: Intel Pentium 2 släppts. Snabbaste släpptes det året var 233 MHz med en jättestor () 32kb cache. Det krävs 2.8V till makten är det 7.5million transistorer.

1999: Intel Pentium 3 släppt. Snabbaste släpptes det året var 450 MHz som krävs 2.05V makt för det är 9million transistorer.

2000: Intel Pentium 4 släpps. Snabbaste släpptes det året var 1.3GHz (1300mhz) som krävs 1.7V till makten är det 42million transistorer. Tillverkad på 180nm process. Så, som ni kan se med hjälp av denna begränsade lista som exempel har vi gått från en fabrikation tekniken 800nm och 5v strömförsörjning 3.1million transistorer till 180nm vid 1.7V och 42million transistorer. Allt inom loppet av 7 år.

Denna förteckning är inte används för att visa resultat ökar eftersom råa siffrorna inte berätta den sanna historien om att (i vissa tillämpningar av Pentium 3 skulle överträffa den Pentium 4 helt enkelt på grund av arkitektoniska förändringar i nyare kärna). Nej, den här listan är bara används för att visa hur nyare och bättre fab teknik (800nm till 180nm) kan minska den spänning som krävs av en CPU utan direkt påverkar resultat bara för att transistorer är så mycket närmare varandra, och ju närmare de är mindre energi krävs för att byta från ett tillstånd av 0-1.

Och vi är nu på 45nm för Intels nuvarande skörd av CPU's.

Men GPU: s är en annan historia. Ja, för tillverkning av dessa är följande processorer (90nm - 65nm - 55nm) Men wattal krävs helt enkelt på grund av den mängd transistorer är bosatta i en GPU är i allmänhet att öka.

Och så du har att ta hänsyn SLI och Crossfire moderkort chipsets som tillåter flera grafikkort som ska anslutas.

De krafter som driver denna utveckling är;

Monitorer. Resolutioner av monitorer blir högre och högre. För några år sedan den genomsnittliga hem st användare hade en skärm med en upplösning av 1280x1024. Detta motsvarade 1.310.720 pixlar att alla nödvändiga uppdateringar. Nu har normal upplösning som skärmen priserna fortsätter att sjunka är 1680x1050 (1.764.000 pixlar) och det är snabbt, 1920x1200 (2.304.000 pixlar). Delvis är detta också på grund av högupplöst video blir mer mainstream och videofodralet typ kräver mer fysisk skärmen linjer vilket innebär högre upplösningar. Enkelt uttryckt, ju mer pixlar en skärm har desto mer kraftfulla GPU som krävs för att uppdatera skärmen, speciellt i spel tillämpningar.

[
(19 "1280x1024 skärm sida vid sida med en 24" 1920x1200 skärm).

Spel. När spelet utvecklarna skapa mer imponerande titlar med ständigt mer imponerande grafik attribut (realtid belysning, DX7-10 etc) mer kraftfullt grafikkort för att producera dessa på skärmen, med spelbara frame rates.

Nu har jag fått det ur vägen, vad är det alla har att göra med ATX-12V?

Enkelt uttryckt, med den ständiga utvecklingen av CPU's, GPU och moderkort (AGP - PCI-E) effektbehovet ökat minst fem gånger (bygga beroende) under de senaste åren. För att kunna ge denna befogenhet till ATX12V standard skapades. Detta innebär att PSU: s måste uppfylla vissa krav på stabilitet, belastning och spänning innan de kan användas för att driva en dator.

(Den ATX standard sträcker sig längre än när det gäller PSU's men jag kommer inte att täcka det här).

Den ATX formfaktor har haft fem viktigaste mönster hela det liv:

1: ATX - 20-pin 12v strömkontakten.
2: WTX - 24-pin 12v strömkontakten.
3: AMD GES - 24-pin 12v strömkontakten för vissa AMD Athlon's.
4: EPS 12V - 24-pin primära 12v strömkontakten, 8-pin 12V sekundära kontakten och 4-pin 12v tertiära kontakten.
5: ATX 12V - 24-pin primära 12v strömkontakten, 4-pin 12v sekundära kontakten och 8-pin 12V tertiära kontakten.
ATX 12V v1.3 - Vägledning för-5V foder bort.
ATX 12V V2.0 - 24-pin 12V strömkontakten och 4-pin 12V sekundära kontakten.
ATX 12V v2.2 - En 20/24-pin kontakt, en ATX12V 4 stiftskontakten. Många strömförsörjning tillverkare inkluderar en 4 plus 4 stift eller 8-4-pin sekundära kontakten istället, som även kan användas som sekundär EPS12V kontakten.

Den nuvarande versionen, ATX 12V v2.2 är bakåt kompatibel med alla tidigare versioner och ATX 12V V2.3 kommer ut inom kort.

Billiga Inte Glada

De flesta nätaggregat som är prissatta mellan £ 20 - £ 30 (generiska sådana) i allmänhet inte motsvarar effektbehovet av den senaste CPU's. De tenderar att vara mycket högt, och kör varm på grund av billigare material som används för att tillverka dem (varför tror du att de är så billiga?).

De tenderar också att vara mycket instabil och inte särskilt miljövänligt, eftersom de tenderar också att vara mycket ineffektivt. Och med kostnaden för el och gas kommer att öka ännu en gång det är något som du kanske vill ta del av.

När en PSU tillverkaren hänvisar till "effektivitet" i en viss PSU eller rad PSU är de i grund och botten menar hur mycket av den el som tas från elnätet med PSU är bortkastade, i första hand som avfall-värme.

Ett bra PSU körs på runt en 80% effektivitet. Detta innebär att för varje 100 W i effekt dras från elnätet 20W slösas bort

En typisk generiska PSU körs på runt en effektivitet på 50 %...... och som tidigare denna bortkastade wattal är främst fått göra sig av med värme. När du tar hänsyn till Heatsinks billiga, generiska PSU: s inte är av bästa kvalitet det blir mer oroande att besvärande.

Vad är Watt?
Wattal manskap på nätaggregat kan vara missvisande eftersom det är den sammanlagda wattal alla spänningen linjer. Med ständigt ökande spänning kravet av komponenter, den totala erforderliga produktionen särskilt för 12 V-linje (CPU, GPU, Mobo etc) har blivit allt viktigare. Helst ett nätaggregat bör ha minst 18A på 12 V linje. Den faktiska belastning du behöver kan variera beroende på din bygga.

Easy Listening eller Spöa Metal
Kraftförsörjning generera en hel del buller från fläktar används för att hålla dem från överhettning. Om du inte vill att en hel del buller, det finns ett antal alternativ. Det bästa valet för en enhet som antingen använder större fläktar som flyttar mer luft genom apparaten vid lägre hastigheter eller att få en med temperaturstyrd fans. Ett annat alternativ är fanless eller tyst nätaggregat som genererar inget buller. Även om dessa generellt skapar mer värme uppbyggnaden.

MTBF: Mean Time Mellan Misstag
MTBF är betyg som ges av en tillverkare för typiska mängden använt en enhet kommer att ha innan ett eventuellt misslyckande. Ungefär 50% av enheterna misslyckas innan och 50% lever längre. Ju högre MTBF betyg, desto bättre blir kvaliteten på strömförsörjningen.

Square Peg på torget Hole
Det finns en mängd olika makt kontakter som kommer från ett nätaggregat. Några av de olika kontakterna omfattar 20/24-pin effekt, 4-pin ATX12V, 4-pin Molex, diskett, 6-pin PCI-Express-grafik och 8-pin PCI-Express-grafik. Ta över vad makt kontaktdon datorns komponenter kräver så att du får ett nätaggregat med lämpliga kontakter.

Spagetti Junction
Leta efter en PSU med modulära anslutningar.

Detta betyder att majoriteten av kablarna inte är permanent anslutna till PSU så att du kan bifoga bara leder du behöver göra kabel hantera datorn så mycket enklare och lättare.

Ett tips. Det är en bra regel av tummen som väger en PSU är desto bättre är det. Detta härrör från PSU är gjord av bättre material väger ganska mycket mer än generiska PSU's.

Allvarligt, gör dig själv en tjänst och håll dig borta från generiska PSU's. Den ATX åtgärden också är gränsen som finns på den minsta spänning ett PSU's järnväg kan ge, 5v, 12v etc. Det är helt enkelt att hålla en del, som drivs med PSU, stabil. Om spänningen varierar alltför mycket till en viss del kan det orsaka en systemkrasch, BSOD eller rentav permanent skada på den komponenten.

Dessutom finns det ingen branschstandard rör wattal manskap så köper en generisk psu som skriker ut "600W för £ 20" kan mycket väl vara en nedgradering i att det inte finns någonting att säga att det kommer att ge ens nära denna wattförbrukningen. Det är inte okänd för generiska PSU är att producera cirka 30% lägre topp wattal än etiketten citationstecken.

Slutligen, om PSU's ser du markerat på järnväg etikett "Peak" och "Max" wattförbrukningen.

Högsta avser högsta (lustigt nog) ihållande wattal i PSU kan ge.

Peak hänvisas till den absoluta gränsen för wattal i PSU kan ge, men det kan bara göra det för mycket korta tidsramar och skador kan uppstå om alltför stor belastning läggs på PSU.

Som du märker har jag inte nämnt ampere någonstans. Det är avsiktligt och kommer att behandlas i nästa.

Hoppas den här hjälper någon behandling.

Helpful källor: PCPW, Intel arkiv, AMD, wiki, Enermax, Coolermaster.

-Kanoakavirus

Mitt System: Zoomy

Processor (s):
E8400@3.6ghz (400x9) @ 1.15v
Moderkort:
Asus P5K Premium
RAM Minne:
2GB Dominator 8500
Grafikkort (s):
BFG 8800GT
Ljudkort:
Xfi Extremegamer
Hårddisk (s):
3.35TB ext lagring. 2TB int lagring
Optisk enhet (er):
LG GGC H20L
Mål / PSU:
Enermax 720w
Kylning:
AC7
Nätverk / Internet:
Monitor (s):
245b, 931B (Samsung)
Operating System (s):
Vista 32p
Old 9 mars 2008, 06:01
Administrator Group

Bra jobbat kompis, du ska hålla fast den?

Mitt System: Hybr! D

Processor (s):
AMD Turion 64 X2 TL-64 2.2GHz
Moderkort:
HP nForce 560
RAM Minne:
2GB DDR2 PC2-5300
Grafikkort (s):
Nvidia 7150M Flygburet Integrerad
Ljudkort:
5.1 Ombord Integrerad
Hårddisk (s):
250GB 5400RPM SATA300
Optisk enhet (er):
18x CD / DVDRW-DL ATA
Mål / PSU:
Lager HP
Kylning:
Lager HP
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 10 MB Virgin Cable
Monitor (s):
17 "WXGA + HD BrightView Widescreen
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate 32Bit
Old 9 mars 2008, 06:07
Givargruppen

Oj.

Tack för heads-up.

-Kanoakavirus
Old 9 mars 2008, 08:03
Givargruppen

Very nice guide, jag upptäckte den del där du sa att inte bli en billig en, jag letade igenom eBuyer och kom över Artic Power 700w PSU för £ 40. Jag är intresserad av att veta väder det skulle kunna driva en 8800 GT, och om det är effektivt, om jag inte har hittat OCZ StealthXStream 600W, Coolermaster RealPower 520W Modular och Coolermaster extrema Power 650W. Alla de PSU är mellan £ 45 - £ 60 och befogenhet för vad jag behöver, men som en är det bästa för pris, och effektivitet.

Du kan även rekommendera vissa PSU "för vissa bygger dvs. Gaming Rigg ...

Tack.

Mitt System: xX_TeK_GaMeR_Xx

Processor (s):
Intel Core 2 Duo E6700
Moderkort:
GIGABYTE GA-EP45-UD3P
RAM Minne:
OCZ 6400 2 x 2GB ReaperX
Grafikkort (s):
MSI NX8800GT
Ljudkort:
Realtek ALC 889A Dolby Digital
Hårddisk (s):
OCZ SSD 60GB, WD 250GB HDD
Optisk enhet (er):
LG HL-DT-ST DVDRAM GH22LS30
Mål / PSU:
Cooler Master Haf-932, OCZ 600W
Kylning:
Lager
Nätverk / Internet:
Ethernet, BT @ 2MB (250Kb / S DL)
Monitor (s):
Xerox XA7-17i, SHARP LC26D44
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate RC1 X32
Old 9 mars 2008, 12:51
Givargruppen

Är det möjligt att ta reda på effektiviteten i en PSU om tillverkaren inte har uppgett det?

Mitt System: = /

Processor (s):
AMD 64x2 6000 +
Moderkort:
Asus M2N32 SLI DELUXE WIFI
RAM Minne:
Corsair XMS2 DDR800 CL4 2048MB
Grafikkort (s):
BFG 8800GTS 320MB OC2
Ljudkort:
Ombord
Hårddisk (s):
2x36gb RAID0 / 200 GB / 500 GB
Optisk enhet (er):
CDRW + DVD-RW [Dual Layer]
Mål / PSU:
CM Stacker832 / Silverstone DA750
Kylning:
Zalman CNPS9700NT
Nätverk / Internet:
dubbla gigabit / 20MB Cable
Monitor (s):
19 "HannsG
Operating System (s):
XP Pro 32bit
Old 9 mars 2008, 23:56
Givargruppen

Jag skulle bli mycket förvånad (bortsett från generiska psu s) om en tillverkare inte har citerat effektivitet någonstans. Det är i deras intresse att. Om de inte har, då måste växla en Lightbulb om för dig.

Men om du inte hittar det jag letar efter recensioner på denna modell. Vissa webbplatser / Mags verkligen bänk test psu's för effektivitet.

-Kanoakavirus
Old 9 mars 2008, 23:57
Givargruppen

Alla:

Jag kommer att lägga till i efterhand med lite info om GPU: s, förstod inte riktigt lyckas få den klar igår (var på jobbet vid den tidpunkten) men det bör upped under de närmaste dagarna.

-Kanoakavirus
Old 10 Mars 2008, 00:12
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av xactly View Post
Very nice guide, jag upptäckte den del där du sa att inte bli en billig en, jag letade igenom eBuyer ..
Alla dessa arbeten, men jag skulle gå för modulära en, sparar en hel del krångel.

Citat:
Du kan även rekommendera vissa PSU "för vissa bygger dvs. Gaming Rigg ...

Tack.
Testa här. Saken är den att det finns så många val att det är svårt att rekommendera något - priserna går upp och ner mycket snabbt.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "

Mitt System: 日夏子

Processor (s):
Core 2 Duo E6400 2,13 -> 3.01ghz
Moderkort:
MSI P6N SLI Platinum LGA 775
RAM Minne:
2GB Patriot Extreme Performance
Grafikkort (s):
PNY 8800GTS 320MB
Ljudkort:
Sound Blaster Xtremegamer 7.1
Hårddisk (s):
80GB + 500GB
Optisk enhet (er):
2x SATA
Mål / PSU:
Antec 900 + 620W Aerocool zeroDBA
Kylning:
4x 120mm Yate-Loon + 200mm toppen
Nätverk / Internet:
Qwest
Monitor (s):
Dell 22 "S2209W (1920x1080)
Operating System (s):
Windows XP + 7
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
Kylfläns termiskt fett dmdougie General Hardware Chat 7 29 maj 2008 06:00
Kylfläns hållare ghbnic Processorer, moderkort & RAM 4 31 december 2007 16:20
Gummi kök handskar och hårddisk. tjpearson Drives & Removable Media 15 14 november 2007 06:11
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.