![]() |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Förra veckan hade jag fyra OS installerat på min huvuddator - Verkligen Dumb om du vet vad jag menar men det är det enda som är kraftfull nog att köra XP, Vista, Win 7 32 och Win 7 64. Jag har aldrig fick reparationsdiskett Commander att köras på en hårddisk - ett försök till ett senare tillfälle kanske. Hursomhelst var jag hoppar tillbaka ett vidare i Win 7 och XP (Vista bara varade en timme BTW) och sedan sprängde. Starta gå in på Win 7 och installera några drivrutiner - förare inte men det är ett annat problem. Gick tillbaka till XP Jag gick till en webbplats letar efter några drivrutiner för Win 7 32 bitar, jag var i XP som vanligt och när jag kom ut i XP för att gå till Win 7 32 F1 snabbt kom upp. Konstigt men jag gick in och tittade på enheter Temne det OC (överklockning) setup varje sak såg ok. Av misstag (XP är standard OS i Boot Meny) Jag lät XP belastning. Jag använder ett program som kallas Ställ Affintiy II, när systemet började (lite långsam av vägen) av samhörighet prgram inte i facket. Så jag går att starta och klicka på programmet, kommer det inte att köra .... verkligen konstigt. Jag öppnar Enhetshanteraren och klicka på processorer, bara en processor. Varför bara en processor? (Det är en Intel Q6600@3.04 GHz, fyra processorer). Det första som kom att tänka på (inte gjorde vad jag borde ha gjort) var att kanske föraren för processorer var skadad. Så som en bra användare (inte en tech) Jag kör MS Update program. Starta om, fortfarande bara en processor inte fyra! Så jag gå ut på nätet och göra en sökning för info om varför XP inte se med flera. Ingenting värt att nämna visar upp, med undantag av en Service Pack-versionen av MS. Jag hämta Service Pack-versionen och försöker installera det kommer det inte att installera, eftersom den är äldre än SP 3 Jag har installerat. Jag är fortfarande i DOH! läge, jag har ännu inte provat ett av Win 7 installationer. Så nästa dumma sak var jag ställde tillbaka min vecka gamla bilden av XP på SSD och se vad som händer. Inte så smart nu kan jag inte öppna Win 7 partitioner utan att installera Win 7 32 (Det har Dual Boot Manager inte 64-bitars). Inte bra bara en processor, så jag väljer att installera XP och blåsa bort det Win 7 partitioner. DOH! verkligen är stark på den här punkten. Återstår bara en processor och nu har jag raderat min Win 7 installerar .... Nästa jag går till ASUS och titta på FAQ för mitt moderkort. Inget, då jag tittar på BIOS-uppdateringar, finns det två finns nyare än den jag har installerat när jag köpte moderkortet. Den intressanta delen av beskrivning var - "Uppdatering för flera CPU's!" Så jag ladda ner det och blixt BIOS. Efter flash systemet startas om och jag får F1 snabbt som vanligt. Så jag går i ställa in datum och säcken runt i BIOS. Vet du vad ACPI gör? Advanced Configuration och Power Interface? Uhhh - Nej! Jag gör nu, om den är inaktiverad sedan moderkortet och operativsystemet kan inte comminicate om processor. I OS tar det bara en processor och moderkort (via BIOS) inte tala om för OS finns det en Duo eller Quad-processor installerad. Dessutom kontrollerar motorinställningar för processorn. Om jag var tweaking spänningen på bearbetningsföretag jag har märkt någonting var fel på en gång men jag kan inte justera spänning efter att ha förstört en perfictally bra P4. Så de moraliska till det här inlägget är inte att i DOH! när felsökning din hårdvara problem. Om jag hade börjat i en av Win 7 installeras och kontrolleras Enhetshanteraren Jag skulle ha vetat det inte var ett OS problem utan ett maskinvaruproblem. Och om du har flera moderkort och av någon anledning det återgår till det normala enda processor titta på ACPI innan de gör det DOH! Nu Varför gjorde ACPI bli handikappade? Jag har en theroy - Bouncing från Win 7 till Vista till XP cirka en gång i timmen under större delen av en dag på något sätt skadade BIOS-inställningarna. I ett par veckor när min arbetsbörda sjunker jag har en ledig SSD att jag kommer att installera alla tre OS är på gång igen och se om jag kan kopiera problem. En hård lession men sedan bra usuall är. :)
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| ACPI misstag när du installerar ny bagge | cammochris | Processorer, moderkort & RAM | 4 | 24 august 2008 14:03 |
| Thread Tools | |
| |