mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Processorer, moderkort & RAM

Register

Det tycks mig som Im oklart Processor i marknaden?

Reply

Thread Tools
Old 27 april 2009, 12:12
Ledamot Gruppen

Default Det tycks mig som Im oklart Processor i marknaden?

Så vad är den senaste CPU-processor på marknaden idag?

Jag vet:

pre Pentium 4 CPU
Pentium 4
dual core
Core Duo
Core 2 Duo
Quad Core
2 Quad Core
& Så är det i7 vilket jag tycker är just release nyligen inte så länge sedan.

Är det allt? Så vad gör de alla passar i fråga om beslut av marknaden utseende och hur bra de är?
Old 27 april 2009, 12:20
Givargruppen

Väten du är mannen för detta men jag bara säga:

senaste är i7, och även "den bästa" - den använder en ny typ av uttag har LGA1366 imaginitivly namn från sin 1.366 stift att ansluta den till mobo.

Annat än att du kan egentligen inte jämföra så mycket, eftersom det depennds om hastigheter samt ..

En snabb Duo kan vara bättre än en Quad (beroende på användning)

Theres också Xtreme sortiment, som är som en underkategori intervall inom duo och quad.

Och det är också värt att komma ihåg att du listan är bara Intel CPU's.

Och över till Carbon --
()
Old 27 april 2009, 14:09
Givargruppen

Jag hoppar in här också, eftersom jag runt lite igen

Liksom Ollie sagt, din lista är endast består av Intel CPU's, men jag ska lista dem för den senaste (men kom ihåg nyaste inte automatiskt göra det bättre för vad du vill)
  • Core i7 - den nyaste Intel, och kanske även den snabbaste CPU därute, men de kostar mycket och kräver särskilda moderkort och även kräva DDR3 RAM vilket är dyrt, med liten prestanda vinst. På grund av allt detta, dessa rekommenderas inte, såvida du inte har mycket pengar att spendera, och det finns inget annat kanske du vill spendera pengar på i framtiden.
  • Core 2 Quad - de igen, rekommenderas inte för de flesta människor, men av olika skäl, såsom en högre klockan dual core CPU kommer ut utföra en lägre klockan fyra, på grund av att de flesta program inte kan använda alla kärnor effektivt.
  • Core 2 Duo - den mest rekommenderade CPU, av de skäl som anges för quad.
  • Pentium dual core - Rekommenderas ej om du inte är på en verklig stram budget, och inte ens då, bästa vänta lite samtidigt och köpa en Core 2 Duo, eftersom de är mycket bättre.
  • Celeron, Pentium D, Pentium 4, Pentium 3 och innan - Gå inte nära dem med en pråm polig, de är inte värt det längre, så är det inte många återförsäljare säljer dem längre, och de som kommer bara att försöka flytta gamla.

Dessa är skrivbordet CPU's, men det är laptop specifik CPU: s som inte nämns där, t.ex. Atom, Pentium M etc.

Om du vill bygga en dator men jag råda dig att ta en titt genom detta ämne. Det är mycket bra, men naturligtvis får du gärna meddela oss om det finns andra frågor du har.

EDIT: jag inte lägga till något om AMD CPU: s som jag inte är så bekanta med dem, men det är AMD CPU: s som nämns i tråden jag länkade till dig, men fram till nyligen, Intel har ett mycket bättre val än AMD, men med latests AMD CPU's, gapet har lagts ner mycket i vissa utrymmen.

@ Ollie: Din rätt om namngivning av sockel LGA 1366, eftersom det har 1366 pinnar, men det är också hur LGA755 fick det namn

Mitt System: Första OC

Processor (s):
Intel E2180@2.85
Moderkort:
Gigabyte GA-P35-DS3L
RAM Minne:
2x1GB OCZ PC2-9200 Reaper CL5
Grafikkort (s):
Gainward ATI 3850
Ljudkort:
ombord
Hårddisk (s):
Seagate Barracuda 7200.7 120GB
Optisk enhet (er):
HITACHI DVD-ROM GD-2500
Mål / PSU:
Corsair VX450
Kylning:
AC freezer7 Pro, 2x80mm, 1x90mm, 1x120mm
Nätverk / Internet:
ombord / förment 10Meg virgin kabel
Monitor (s):
Viewsonic Vx922; Viewsonic VE702m
Operating System (s):
XP Home
Old 27 april 2009, 14:44
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av thingie2 View Post
@ Ollie: Din rätt om namngivning av sockel LGA 1366, eftersom det har 1366 pinnar, men det är också hur LGA755 fick det namn
Ja, de är på en mycket imaginitave namngivning Spree måste jag säga ..

Det är en enorm hoppa men inte ni?! Nästan dubbla anslutningar.

Men det är enkelt förklarat (om du har tid och energi) som arkitektur är helt olika och de har även gjort sig av med FSB, som ersätter det med ett mycket snabbare alternativ - Intel QuickPath Interconnect. Och låt oss inte heller glömma den återinförande av Hyper-Threading, för att bara nämna några funktioner.

(Jag måste erkänna jag är väldigt frestad, även om jag verkligen inte behov Det .. i sig ..)
Old 27 april 2009, 14:59
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av 4D (Fordy (Ford) Ollie View Post
(Jag måste erkänna jag är väldigt frestad, även om jag verkligen inte behov Det .. i sig ..)
Det är samma sak med mig, jag har speced upp en kärna i7 med 2 SSD, 12 GB RAM, GTX285 etc, men det handlar om cirka £ 1300, och jag behöver en större bildskärm också, kanske om jag sparar några pengar kvar från bidrag etc från Uni nästa år, kan jag betrakta mig till ett liknande bygga (men med allt som är nytt på Temne) Även om det är mycket idiotiskt eftersom det inte kommer att vara dubbelt så bra som en Core 2 system på £ 600, men jag mår konstigt sådär.

Dessutom finns det innebar för mig en ny socket komma ut för i5's tror jag, minns inte vad det är från toppen av mitt huvud, men det är ännu en gång uppkallad efter antalet stift
Old 27 april 2009, 15:31
Givargruppen

i5 är .. även att jag inte kan minnas. Låt oss bara kalla det Socket "förmodligen en bra affär".

Allas omfattas alla Intel grejer, så jag ska bara rumpa i ungefär AMD: AMD-processorer är just nu mycket bättre i den mån det pris / perf går. Den E8400 är som GTX 275 för AMD: s 4890: det är ungefär så X3 720 och slår den i vissa saker, men oftast inte och 720 är mycket billigare.

För budgeten 7750 +. För mellanregister, X3 720. För quad grejer, det Phenom IIs brukar slå C2Qs. AMD vinner just nu på pris / perf, kanske inte så mycket marknaden främst på grund av att marknaden har varit med Intel så länge och folk är ovilliga att gå över.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "

Mitt System: 日夏子

Processor (s):
Core 2 Duo E6400 2,13 -> 3.01ghz
Moderkort:
MSI P6N SLI Platinum LGA 775
RAM Minne:
2GB Patriot Extreme Performance
Grafikkort (s):
PNY 8800GTS 320MB
Ljudkort:
Sound Blaster Xtremegamer 7.1
Hårddisk (s):
80GB + 500GB
Optisk enhet (er):
2x SATA
Mål / PSU:
Antec 900 + 620W Aerocool zeroDBA
Kylning:
4x 120mm Yate-Loon + 200mm toppen
Nätverk / Internet:
Qwest
Monitor (s):
Dell 22 "S2209W (1920x1080)
Operating System (s):
Windows XP + 7
Old 28 april 2009, 08:37
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av Carbon View Post
AMD vinner just nu på pris / perf, kanske inte så mycket marknaden främst på grund av att marknaden har varit med Intel så länge och folk är ovilliga att gå över.

Problemet med det är att om du slår över, du slår mobos samt .. vilket i sin tur kan innebära förändrade ram och grafik Även om ett gammalt system. Så sitt inte konstigt folk inte bry sig om att kontakt utan goda skäl - det kommer inte hamna så att du sparar några pengar.

PS
Jag googled den i5 s socket: LGA1155, 1156 och 1157

Inte får varför det finns tre, men min gissning är det är något att göra med att utnyttja extra funktioner?

Eller kanske är det bara obekräftade med ännu.

EDIT * Jag har också hittat en träff säger LGA1160 .. Jag vet inte vad som händer ..
Citat:

Intel förväntas lansera nya Nehalem baserade processorer senare i år, vilket även kommer att markera debut av nya LGA uttag. Den globala ledande chip maker förväntas tillkännage ankomsten av den nya LGA 1155, 1156 och 1567, och på att notera ett par läckte bilder har gjort sig på Internet och visar den design av vad som sägs vara Intels nästa generations strömuttag för kommande Core i5 och Xeon-processorer.

Det är synd att de inte kommer att även QPI eller HT i i5 skulle jag definitivt satsa på det då .. men eftersom det är jag bara spara och vänta på i7 att komma ned i ett par år .. eller bara se hur landet ligger då.
Old 28 april 2009, 12:16
Givargruppen

väl LGA1160 trots ringer en klocka, men det kan mycket väl vara mer än en sockel, om de tänker göra server versioner av i5s eller i7s de skulle ha olika uttag (som LGA775 är mainstream och LGA771 är servrar)
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
Kommer detta Rigg Spela varje spel på marknaden? poopsniff General Hardware Chat 14 6 mars 2009 23:09
Vatten på laptop - startmenyn visas nu och några nycklar är död Dawnie Bärbara datorer, Mobiler & handdatorer 6 20 november 2008 11:53
Införas en RAM felaktigt Ingenting visas på bildskärmen blubla Processorer, moderkort & RAM 13 2 februari 2008 09:24
Windows XP Home - mappen visas vid start VeeFourTee Windows-operativsystem 18 9 december 2007 15:17
På marknaden al__eire23 General Hardware Chat 4 5 august 2007 02:48
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.