mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Processorer, moderkort & RAM

Register

Ändra inställningar för CPU-fläkt * PLEASE HELP *

Reply

Thread Tools
Old 29 Sep 2007, 10:39
New Member Group

Jag har en ny laptop, övre delen av intervallet och fläkt hela tiden går på och av. Dess mycket högt och ... jag laddade ner ett program som kallas SpeedFan för att se vad de temperaturer var fastställandet av fläkten. Och det handlar om på 35 grader, då stannar vid 23 grader! Detta är alldeles för kallt för en bärbar dator. Jag vet det inte ett problem och inte gör någon skada på den bärbara datorn, men alldeles för högt och borde ligga på 80% av tiden. Det finns inget alternativ i BIOS för att ändra inställningarna för fan. Jag har kontaktat tillverkare och de kan inte ens fixa det själva och de säger det inte ett problem - mycket störande. Jag har senaste BIOS-uppdateringar etc. Finns det någon som vet hur jag kan ändra inställningarna för fan-om jag kan göra det via BIOS eller via en tredje part program. Jag är lite orolig för att använda SpeedFan cos Im inte känner till det.

Min laptop är en Hi-Grade Notino D7000 kör Vista 32-bitars. Om någon skulle kunna hjälpa till, det skulle vara mycket uppskattat.
Old 29 Sep 2007, 19:49
Givargruppen

Det skulle vara ganska farligt för lappy att ändra inställningarna för fan, även om du kunde. Fläktvarvtalet är direkt relaterad till hur hårt processorn arbetar och hur mycket spillvärme har att avgaserna från chassit eller hur mycket kall luft som behövs för att dra i chassiet för att kyla CPU (om det skulle bli ett intag och inte en avgasanalysatorerna fläkt).

Det ska bli högt eftersom 1) Laptop gräl varm, speciellt den övre delen modeller med högre CPU's. Och 2) Det är en liten diameter fläkt, dessa måste snurra på snabbare hastigheter, på grund av att mindre, att flytta en anständig mängd luft / värme.

Jag skulle rekommendera att du lämnar tillräckligt bra på egen hand så långt det är fläkten är men du kan också se till att få en laptop kylare. Den aktiva sorten (med fläktar installerats) blåsa luft på undersidan av bärbara datorer. Men du måste se till fläkten på botten är ett intag och inte ett avgassystem eftersom fläktar som blåser luft i ett avgassystem fläkten endast kommer i konflikt med luftflödet.

-Kanoakavirus

Mitt System: Zoomy

Processor (s):
E8400@3.6ghz (400x9) @ 1.15v
Moderkort:
Asus P5K Premium
RAM Minne:
2GB Dominator 8500
Grafikkort (s):
BFG 8800GT
Ljudkort:
Xfi Extremegamer
Hårddisk (s):
3.35TB ext lagring. 2TB int lagring
Optisk enhet (er):
LG GGC H20L
Mål / PSU:
Enermax 720w
Kylning:
AC7
Nätverk / Internet:
Monitor (s):
245b, 931B (Samsung)
Operating System (s):
Vista 32p
Old 30:e Sep 2007, 06:44
Givargruppen

Många bärbara datorer har generella verktyg program där det finns en möjlighet att ändra fläkt inställningar. Du kan till exempel kunna ställa den på en konstant nivå, eller en långsammare hastighet. Jag har en Sony nu, och en Acer före detta och båda hade fläktkontroll alternativ - du bara måste leta efter dem. Om möjlighet finns så ska du kunna byta utan att skada datorn. Dont använda en extern prog att göra det ändå.

Mitt System: The Elephant

Processor (s):
Intel Core 2 Quad Q6600
Moderkort:
Asus P5K-E/Wi-fi
RAM Minne:
2GB Corsair XMS
Grafikkort (s):
Asus EN8600GT Silent
Ljudkort:
Hårddisk (s):
Samsung HD501
Optisk enhet (er):
Asus drw-1814BLT
Mål / PSU:
Antec P180/Corsair HX620
Kylning:
Thermalright Ultra-120 extrem
Nätverk / Internet:
Monitor (s):
Dell 2005FPW 20 tum
Operating System (s):
Windows Vista Home Premium
Old 30:e Sep 2007, 07:23
New Member Group

Tack för svar ... Jag förstår att det är mycket farligt att använda tredje part app att ändra inställningarna för fan, men säkert en fläkt att starta och stoppa mellan 23 och 35 grader är fel? Tillverkarna säger att det är just så det byggdes. Jag förstår också att när processorn arbetar hårt fläkten kommer naturligtvis att komma på. Men även när min laptop är en tomgång, inga virus ingenting igång - fläkten fortfarande sparka i. Jag kommer def. ta ert råd att inte använda en app. att ändra inställningarna ...

Min bärbara dator har en Intel Core 2 Duo-processor så jag vet kraftfulla. Det finns också en knapp som har en fläkt symbolen nedan, och när jag trycker på den, en fläkt som visas på skärmen och propellors minskas till 3 av 5. Vilket bör betyda fläkten kommer att sakta ner eller? Men detta inte är fallet på knappen verkar göra något. Är fläktkontroll alternativ du nämner cyberspacegenie göras av tillverkaren för maskinen (Sony, Acer) eller är de lämnas mitt fönster? För jag kan inte hitta något i kontrollpanelen eller BIOS för att ändra inställningarna.
Old 30:e Sep 2007, 08:21
Givargruppen

Det första, och med respekt, Jag bryr mig inte vad någon annan säger åt dig. Du måste vara galen för att vilja manuellt förinställts ett fläktvarvtal på en bärbar dator. Fläktvarvtalet är dynamiskt justeras genom systemet, beroende på CPU-belastning och temperatur. Om det vid en användarprogrammerade förinställts rpm riskerar CPU temp går över design nivåer.

Andra, läste precis din första post. Som jag förstår det nu (rätta mig om jag fel tack), du säger fläkten inte snurra fram till temp träffar 35 grader och stannar vid 23 grader?

Om så är fallet förstår jag inte problemet. 23c är cool för en CPU och med Heatsinks på plats ändå, det har egentligen inte behöver aktiv kylning. När det drabbar 35 grader Temp-sensorn är spnning upp fläkten för att minska temp. Det är högst sannolikt en del av en energibesparing funktionen (som i batteri) för att du ska gå längre bör du vara rörlig och bort från en Power Point.

-Kanoakavirus
Old 30:e Sep 2007, 10:11
New Member Group

Du har rätt - min fläkt börjar snurra på 35c och när CPU temp träffar 23c det stopp, och så vidare. Så menar du att du tror att den bärbara datorn är bra då? Eller tycker du det något annat som det fastställande av fläkten? Im lite förvirrad ledsen. Jag tänkte att CPU bör träffar mellan 55-70C innan fläkten börjar snurra?
Old 30:e Sep 2007, 13:15
Givargruppen

Titta på det här sättet: Fläkten snurrar varmare processorn blir. Så bygger på att everythings fine.

Problemet är, fläktar är inte de bästa för att bli av värme (det är vad heatpipes och Heatsinks är). Fans i första hand, i en bärbar dator i alla fall, kyl dem ner, inte processorn. De häftiga CPU.

Så är det bara visar att passiv kylning arrangemang (igen rören och heatsink) gör sitt jobb och fläktarna bara sparkar på när det behöver.

Om det lämnas förrän nära design tröskel då du kan uppleva krascher, BSODS, valfritt antal fel eftersom fläkten verrrry långsamt blir kvitt spillvärme.

-Kanoakavirus
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.