![]() |
|
| |||
| |||
| Hej för några år sedan en vän hjälpte mig att bygga en ganska trevlig dator. Jo jag nyligen uppgraderade till Vista Ult och annan vän sa till mig att det var en bagge gris anslöt mig med några 1g minnen som jag bara kör med 2x 512 pinnar totalt. Jag stängde ner allt och kopplas allt som eventuellt kan ge systemet makt och installerat RAM. Efter det var gjort försökte jag att driva upp och fick ett fel startdiskett. Jag har försökt nästan allt jag kan tänka på att inkludera gå tillbaka till bara 2x 512-talet och fortfarande samma fråga. Moderkortet LED fortfarande tänds och det låter som allt får ström jag kan bara inte komma förbi felet. Är det möjligt att jag kopplas bara en kabel till HD eller har jag helt gjort det systemet? All hjälp uppskattas. |
|
| |||
| |||
| Hmm. Jag fick mail som säger Dave svarat men kan inte se det. |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Kontrollera IDE kabel till hårddisken och mobo, se till att den sitter ordentligt fast i båda ändar.
Vad är det exakta felmeddelandet och vid vilken tidpunkt under stöveln upp är detta visas? Har du fått något piper vid uppstart upp? Visste du ändra några enheter eller byglar? Har du ändrat några bios inställningar? Mitt System: Hem Bygg
|
|
| |||
| |||
| Hej tack för svaret. Jag kontrolleras igen IDE-kabeln och det verkar finnas ett nära samband. Felmeddelandet säger "Boot diskfel. Insert system disk and press enter" och detta kommer upp direkt efter att "trycka bort att gå in setup" Jag hörde inte något pip men alla fläktar är igång och moderkortet lyser. Jag har inte experimenterat med någon annan kabel men när jag tog sidopanelen ut på om kablarna gjorde börjar komma med fläkten. Som har en lös slut som säger Sata i ena änden och den andra är kopplad till nätagg, men jag har aldrig märkt om den var kopplad till något i andra änden innan. Det enda jag gjorde med den BIOS var att se till att det var att starta från HD. Jag hoppas verkligen jag inte behöver installera XP igen eftersom jag just flyttat från östkusten och inte hittar den skivan lol. |
|
| |||
| |||
| Väl det enda jag inte ber dig att verifiera var strömkontakten till enheten, från PSU, men jag är säker på att du kontrollerat att. Meddelandet du får i BIOS "Boot disk failure" är ganska specifik och anger att systemet inte kan hitta någon hårddisk. Detta kan vara en av ett par saker: 1. Hårddiskfel 2. Master Boot Record (MBR) har skadats. Om 1. ovan, behöver du en ny hårddisk och en ominstallation av XP. Om 2. ovan kan du kan fixa saker, men du behöver XP installationsskivan, att fastställa MBR .... sagt att när MBR är skadad meddelandet vanligtvis läser "Boot Failure", "NO OS FOUND" Om du hittar XP-skivan, kan du försöka fixa MBR enligt följande: Starta med XP-installations-CD. När du uppmanas att trycka på R för att reparera en Windows XP-installationen. Om reparera en värd med flera operativsystem, välj lämplig ett (XP) från menyn. Om du har bara ett operativsystem, ange 1 för att välja det. Ange administratörslösenord om det behövs. För att fixa MBR, använd följande kommando: fixmbr Om det inte fixa det, då är det ganska troligt att hårddisken har dött. HTH |
|
| |||
| |||
| Got it thanks |
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| PC gått fel, mycket fel. Any ideas Vad behöver bytas? | toneus | General Hardware Chat | 4 | 21 september 2009 15:26 |
| Inte säker på vad som är fel, behöver hjälp med avstängning | inte säker | General Hardware Chat | 7 | 6 augusti 2009 04:53 |
| Jag får fel url | VJH | Webbläsare & FTP Klienter | 6 | 9 november 2008 16:35 |
| Vad gör jag för fel här? | Tamar | Bärbara datorer, Mobiler & handdatorer | 1 | 20 november 2007 08:33 |
| Thread Tools | |
| |