mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Processorer, moderkort & RAM

Register

Dual Core eller Quad Core

Reply

Thread Tools
Old 10 april 2008, 09:16
Givargruppen

Default Dual Core eller Quad Core

När i tvivel kommit till pro's! Som en hemanvändare som vill bygga en icke spelande dator skulle jag vinna något genom att gå med en Quad Core över en AM2 6400 chip? Även de flesta människor här är Intel användare. Kan någon berätta för mig varför Intel är bättre än AMD. Tack.
Old 10 april 2008, 10:24
Givargruppen

Intel fyrpar, samtidigt som de kanske inte toppen just nu för spel de kommer att snart, spel börjar användas quad trådar
ta en titt på Intel q6600 eller på nytt (dyrt) 45nm chips

Mitt System: Cewy s undrar macine

Processor (s):
Intel Core 2 Quad q6600@3.2Ghz
Moderkort:
asus p5q deluxe
RAM Minne:
4 gig ocz 1066MHz SLI
Grafikkort (s):
nvidia evga 8800 ultra ko
Ljudkort:
ombord
Hårddisk (s):
750 gig Seagate, 32meg cache
Optisk enhet (er):
3 asus dvd författare, LightScribe
Mål / PSU:
Lian-li armoursuite PC-P60
Kylning:
tuniq torn
Nätverk / Internet:
Dual Gigabit LAN-portar
Monitor (s):
24 "dell 2408wfp
Operating System (s):
winfail vista 64 | ubuntu / arch linux
Old 10 april 2008, 16:55
Givargruppen

för icke spelande dual core men om det finns någon vilja göra eller något du kan dra nytta av en quad core

Mitt System: ubr spel dator

Processor (s):
q6600 G0 @ lager kyls ac frys
Moderkort:
gigabyte ep45 ds3r
RAM Minne:
2GB DDR2 800
Grafikkort (s):
4870 1GB
Ljudkort:
ombord
Hårddisk (s):
160GB 7200rpm ide
Optisk enhet (er):
DVD-ROM Combo DVD + /-RW
Mål / PSU:
modded + målade fall w / 1kW Antec
Kylning:
2 120mm fläktar 4 80mm fläktar och en hdd
Nätverk / Internet:
två gigabyte län
Monitor (s):
24 "acer
Operating System (s):
Windows XP
Old 10 april 2008, 16:59
Moderator-gruppen

Citat:
Ursprungligen postat av computeruler View Post
för icke spelande dual core men om det finns någon vilja göra eller något du kan dra nytta av en quad core
Jag har sagt det motsatta ...

Gaming du är bättre med en dual core, E8400 är den bästa insatsen förmodligen.

För allt annat en Quad är bäst IMO. Och som Cew sagt, fler spel kommer att gå bättre om det i framtiden.

Inte bryr sig med 45nm fyrpar (QX9650 etc.) De är löjlig dyra och du kan få en Q6600 upp till sina lager hastigheter enkelt.

Mitt System: Eclipse

Processor (s):
Intel C2D E7200 OC'd @ 3.6Ghz
Moderkort:
Asus P5Q Pro
RAM Minne:
OCZ 8GB 800MHz
Grafikkort (s):
Saphire Radeon 4850
Ljudkort:
Ombord
Hårddisk (s):
Enorma
Optisk enhet (er):
Sony al cheapo en.
Mål / PSU:
Antec Three Hundred
Kylning:
Arctic Cooler 7 Pro, 3 fall fans.
Nätverk / Internet:
Titan ADSL
Monitor (s):
Dubbla 19 "LCD
Operating System (s):
XP SP3
Old 10 april 2008, 19:01
Givargruppen

Om du är en icke-spelare, ignorera alla till vad som ovan anförts. Om inte du gör hardcore gängade video gör kommer du inte behöver en quad-core, och 8400 är overkill.

Ta tag i 45nm E7200 när den kommer ut. Nice och snabbt, $ 150 eller så.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "

Mitt System: 日夏子

Processor (s):
Core 2 Duo E6400 2,13 -> 3.01ghz
Moderkort:
MSI P6N SLI Platinum LGA 775
RAM Minne:
2GB Patriot Extreme Performance
Grafikkort (s):
PNY 8800GTS 320MB
Ljudkort:
Sound Blaster Xtremegamer 7.1
Hårddisk (s):
80GB + 500GB
Optisk enhet (er):
2x SATA
Mål / PSU:
Antec 900 + 620W Aerocool zeroDBA
Kylning:
4x 120mm Yate-Loon + 200mm toppen
Nätverk / Internet:
Qwest
Monitor (s):
Dell 22 "S2209W (1920x1080)
Operating System (s):
Windows XP + 7
Old 11 april 2008, 02:01
Givargruppen

Jag missread ovanstående inlägg, jag thaught han sa att han ville bygga ett spel st
också varför ot få en quad nu, det kommer att bli bättre utnyttjas i framtiden
Old 11 april 2008, 06:30
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av Cew27 View Post
Jag missread ovanstående inlägg, jag thaught han sa att han ville bygga ett spel st
också varför ot få en quad nu, det kommer att bli bättre utnyttjas i framtiden
För om det inte finns några tänkbara skäl en icke-spelare skulle behöva ett motorstarka dubbla, varför skulle han behöva en möjligen Kraftigt quad? Det känns som ett ännu sämre alternativ.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "
Old 11 april 2008, 06:49
Givargruppen

eftersom det du föreslår är bra för tillfället men i ett års tid det brukar vara
Old 11 april 2008, 07:01
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av Cew27 View Post
eftersom det du föreslår är bra för tillfället men i ett års tid det brukar vara
Bevisa det.

Det är lätt att säga "detta kommer inte att fungera i framtiden", men att människor fortfarande surfa på Internet på Pentium 3s. Människor är fortfarande Celerons. Människor är fortfarande spel på Pentium 4s. ATI just släppt en AGP-buss 3850. Det finns inga problem med futureproofing, men köper i quad-cores köper in blind hoppas att det är där marknaden kommer att utvecklas och det är inte säkert alls.

Oavsett, är problemet med ström. Vad ska någon med en icke-gaming PC göra? Surfa på Internet, spela musik, göra IM saker. Merparten av detta kan uppnås på ett 4 + år gamla PC, men OP vill bygga en ny och det är bra som det är hans beslut. Jag föreslog en budget 45nm Dual-Core på grund av att det påskyndar multitasking (kör Windows på en kärna, apps på en annan), är relativt billig ($ 133 MSRP), och är defacto standard för hela branschen.

Ingen av de fyrpar har dessa egenskaper. Det finns ingen tänkbar anledning mest spelare behöver en quad-core (efter hype förökas genom CPU tillverkare och ges till spelare), så varför skulle någon vilja att OP behöver en?

Saken är - de inte. Den som hävdar att quad-core är vägen för framtiden behöver forskning död NetBurst. Det finns ingen säkerhet i den här branschen.

Som en expert, du måste göra ditt bästa för att lägga fram de bevis som rättvist, eftersom någon bias eller snett kommer att gå obemärkt förbi de som begär hjälp. Det är ett implicit litar på din förmåga att vara opartisk. Det är inte något du kan göra en drive-by "få en quad, det ska fungera i framtiden" post på, det är hundratals dollar i någons pengar. Återigen - Jag respekterar din åsikt och de övriga i tråden. Jag håller inte kraftigt från en kostnads / prestanda synvinkel.
Old 11 april 2008, 07:18
Givargruppen

kol vara realistisk! Kontrollera en anchient st kommer att fungera men inte så att man kan sitt hur väl

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
64 X 2 Dual Core Processer? Quad Core scooby180169 Processorer, moderkort & RAM 1 28 september 2009 09:28
Quad Core Vs. Dual Core - Video Rendering Time Race cheesepuff Processorer, moderkort & RAM 11 29 augusti 2009 09:31
Dual Core vs Quad Core - och andra frågor ... ibex_57 Processorer, moderkort & RAM 13 5 oktober 2008 04:34
Single Quad-Core eller Dual Quad Core Processor? Anonimouse Processorer, moderkort & RAM 2 29 juni 2007 00:33
Dual Core Vs Quad Core Processor? ong_1988 Processorer, moderkort & RAM 3 18 mars 2007 22:22
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.