![]() |
| |||||||
|
![]() |
| | Thread Tools |
|
| |||
| |||
| Tja, jag bygger en ny dator med en Intel Core 2 Quad Q6600 Kentsfield 2,4 GHz CPU, ett GIGABYTE GA-EP45-DS3L Socket 775 Intel P45 moderkort, G. Skill DDR2 800 2GB (Dual 1GB sticks) RAM-minne, och en 900.244 Sapphire Radeon HD 4870 grafikkort. Min fråga är, med denna konfiguration, hur lätt är det att överklocka Q6600 från standard till 3,0 GHz? |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Lätt nog, men det blir betydligt svårare förbi där. Jag vill hellre ha en E8400 om jag skulle göra en hel del OCing.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. " Mitt System: 日夏子
|
|
| |||
| |||
| Är överklockning Q6600 till 3.0GHz allt som krävs för att göra det gå snabbare? Skulle jag behöver lägga spänning? Skulle det även finnas en chans att processorn nöta vid denna hastighet? Glömde nämna jag har ett 660 Watt PSU, om det gör någon skillnad. |
|
| |||
| |||
| Det beror på uppgiften, det är värt det eftersom det tar kanske en halvtimme att få rätt. Du bör kunna få upp till 3 GHz utan att lägga spänning, jag har även en E6400 till 3,00 wtithout lägga spänning. Om du inte gör du se spec bladet för Q6600 att få uppsättning hanterade spänningar. CPU kommer att överleva er, heh. Generellt sett kommer alla CPU dö mycket, mycket senare än det är relevant för - vi pratar årtionden. Ändra FSB och inte spänningen skulle ha mycket liten inverkan temperatur ändå.
__________________ "Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. " |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Jag har samma mobo / cpu vad är din CPU-fläkt? Om du vill något högt över klockning är bäst att du får en bra man kunde probaby gå runt o mabye 3,4 på luft
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Se till att du vet vad du gör innan överklockning. Det finns gott om guider runt, några här också, eftersom även om det är ganska svårt att skada en CPU / mobo med dagens hårdvara, är det inte omöjligt!
| |||
| |||
| också efter varje gång du oc köra ett stresstest göra shure dess stabila och titta på dina temps om de är för höga så att den åter ned lite |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Vad jag gjorde när jag OCed var jag tog processorn upp ett skäligt belopp första gången körde Orthos i ca 2 timmar, beslöt att det var bra nog att gå på, sedan en ökning med små mängder av då, testa i ca 30 minuter vid varje inställning , och när jag tror att jag har det gjort så gott jag kan, lämnade jag den igång över natten, bara för att kontrollera stabiliteten under lång tid.
| |||
| |||
| Också - vad nätagg har du? Just Incase du behöver extra glans. |
|
| |||
| |||
| Det är ett tillfälle hade jag inte tänkt fråga vad nätagg du har ... Du måste se till att du har tillräckligt med "glans" som tomthedrummer uttrycker det, och att de spänningar som nätagg ger ut är stabil, annars skulle kunna ha några allvarliga instabilitet problem. |
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| Den 4Ghz Project-E8400 | cheesepuff | Processorer, moderkort & RAM | 8 | 30 januari 2009 22:37 |
| Min Q6600 överklockning skicka in! | Sempron | Processorer, moderkort & RAM | 3 | 24 november 2008 16:30 |
| Allendale, Wolfdale, Conroe, Kentsfield ... va? | tboo | Processorer, moderkort & RAM | 1 | 22 juni 2008 13:23 |
| Överklockning q6600 | ironsferret | Processorer, moderkort & RAM | 3 | 18 mars 2008 13:03 |
| Kan jag överklockning en Q6600 med dessa ambients? | cyberspacegenie | Processorer, moderkort & RAM | 5 | 11 august 2007 09:16 |
| Thread Tools | |
| |