![]() |
|
|
|||
|
|||
|
hej,
Jag har detta problem och det kommer inte att försvinna. Min CPU stannar vid cirka 50 grader celcius och fläktvarvtal är runt 3000rpm. Då temperaturen bara aldrig lägre. Men om jag lägger den på stand by för vissa Temne processorn kommer att svalna och sedan när jag startar upp det igen SPU kvar runt 30 grader celcius. Jag vet att min CPU är överhettad på grund av min väns CPU alltid runt 25 grader och hans beundrare finns runt 2000rpm plus att han har exakt samma processor som me.i har försökt hastighet fläkt, CPU-Z, sissoft, ASUS sond, men de bara brukar hjälpa. I huvudsak vill få CPU-temperaturen lägre och också justera fläktvarvtal. snälla hjälp mig jag behöver din hjälp tack på förhand min dator var egenbyggda av mig och de delar som är: moderkort: ASUS P5VDC-MX CPU: Intel R Pentium D 935 dual core fläkt: Intel lager fläkt Strömförsörjning: SHAW 750 W Hårddisk: 80GB Western Digital 7200rpm Grafikkort: VIA Unichrome S3G Pro IGP (inbyggd) |
|
|
|||
|
|||
|
det skulle probally bäst att köpa en bättre heatsink och vissa termiska klistra. för fläktkontroll du kunde få en fläktvarvtal registeransvarige som passar på baksidan av din dator som skulle vara bättre än en programvarubaserad en eftersom jag har funnit dem vara väldigt buggig.
|
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Rengör eller byt din fläkt?
|
|||
|
|||
|
Det är inte alla processorer som körs vid denna temperatur. Absolut inte i december. Om du inte har en hel del värme fläktar i rummet becose du att det är kallt. Även då bör man gillar 40degrees. Personligen finner jag det lite för varmt.
Så den enda anledningen är att heatsink kan vara felaktigt installerad. Eller Theres mindre termisk pasta. Id råd du kopplar heatsink och se om Theres tillräcklig termisk pasta. Om Theres mindre, lagt lite mer pasta på det. Om Theres många, sedan ta bort den. Sen rengör heatsink. Becose det kan vara damm på den. Sätt den på din MB. Och du kan kontrollera om dess korrekt fastspänt. Så det borde inte vara i rörelse när om din hand om det när du försöker något flytta den. Om det är allt gjort starta upp datorn. Och berätta för oss dina temperaturer. OBS: Har du overclocked? |
|
|
|||
|
|||
|
ingen CPU inte overclocked, men det är underclocked ner från 3.2Ghz till 2.96Ghz. Jag underclocked det för att om jag kör det på runt 3.2Ghz det kommer att överhettas och starta så jag undrr klockan den. Jag har också rena det ganska oftenly. sista gången jag rengöras min heatsink och fläkt är 2 dagar sedan och hur gör fullständig kontrollera om du har tillräckligt med termisk pasta eller inte? och hur u veta om det är för mycket?
|
|
|
|||
|
|||
|
jag dont verkligen vill göra det, finns det ett annat sätt? och jag dont tänka fläkten kommer verkligen att hjälpa
|
|
|
|||
|
|||
|
Själv har jag en P4 3,0 GHz och temperaturen är alltid 60Degrees Celsius och aldrig gav mig några problem. Under sommartid, på grund av exsessive värme gärna en gång i veckan datorn skulle frysa och bara skulle inte starta igen (temp var ibland 80Degrees Celsius). Så jag suger all luft med en dammsugare (ja Hoover) och sedan börja om igen. Denna process sker varje vecka. Så jag bara satt ett 17 "fläkt nära målet och datorn bara svalnat lite men jag är fortfarande frooze var fjärde natt. Nu är det bara håller igång cool (hot).
Så jag inte bryr sig om det. Om du vill kan du antingen göra som jag gjorde och bara en fläkt i närheten av målet eller bara byta CPU kylare och köpa dig en Zalman 9700NT. |