![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Hei folkens ville noen være snill nok til å sette opp steg for steg hva jeg må gjøre for en vellykket OC? Jeg vil sette pris på hver lille detalj som jeg nettopp fullført min første bygge og ønsker ikke å ødelegge noe. For eksempel hvilke programmer som skal installeres for å overvåke temps, ytelsen øker, et program til å dytte min CPU til grensen, og hvordan du og alle andre programmer jeg bør først installere?
im gjette dette er det første steget .... fra det jeg gå inn i BIOS og tweak unna, men ... nøyaktig hva trenger jeg å finjustere her? multiplier? enhver innstilling med spenning og ram? Jeg trenger informasjon som jeg ikke kjenner AT ALLE med dette. hva er den høyeste temp Jeg ønsker å reise? hva hastigheter Bør jeg nå lett med denne OC også? Også det er gode trinn å gå opp? og hvordan skal hver økning testes ordentlig? im trolig mangler noen spørsmål også, men bare med meg hvis du vil ... noen innspill? takk. her er mine specs: 36073 HD 500G | WD 7K 16M SATA2 WD5000AAKS 1 74,99 N82E16827136151 DVD BURN LG | GH20LS15 20x LS SATA RT 1 29,99 N82E16835100007 CPU THERMPASTE | ARCTIC SILVER5 3.5G% 1 5,99 N82E16817139004 PSU Corsair | CMPSU-550VX 550W RT 1 89,99 N82E16819115052 CPU INTEL | C2D E7200 2.53G 775 45N R 1 119,99 N82E16826104178 Mouse Logitech | MX 518 USB Retail 1 39,99 N82E16899261001 Tool ROSEWILL | RTK-001 RTL 1 3,99 N82E16820134641 MEM 2Gx2 | KST KVR800D2N6K2/4G R 1 72,99 N82E16813128337 MB Gigabyte GA-EP35-DS3L P35 RT 1 84,99 N82E16823126013 KB Logitech | 967738-0403 DELUX 250% 1 6,99 N82E16835186134 CPUCOOLER | ARCTIC P4 | ACFZ7-PRO R |
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Et crash course i OC kommer opp. Bare med meg noen minutter.
|
|
|||
|
|||
|
Ha ok faktisk vil jeg .... så lenge du bare med meg så vel ... som kan være urettferdig fordi du vil gjøre mer baring ....
|
|
|
|||
|
|||
|
Så, leder inn i BIOS. (Trykker Del som det støvler)
Først begynne med, kan sette RAM skillelinjen. Jeg håper du har lest noen OC'ing opplæring, men jeg vil raskt forklare noen ting. The FSB er hvordan hele systemet kommuniserer med CPU. Jo raskere du FSB kan publisere, jo raskere hele systemet kan kjøres. FSB (i MHz) x multiplikator = Speed i MHz. CPU-produsenter har funnet metoder for å øke den effektive hastigheten på FSB av en CPU ved å sende flere instruksjoner i hver klokke syklus. Så i stedet for å sende en instruksjon hver en klokke syklus, Intel sende's 4 instruksjoner per klokke syklus. Så, når du ser på de fsb og se hastighet på 1066MHz, er det egentlig ikke kjører på den hastigheten. Intels prosessorer er "quadkjerne pumpes". Dette betyr at fsb på core2 virkelig kjører på 266mhz. Det du ser, er den effektive hastighet når den tar hensyn til Quad-pumpet måle Jeg nevner dette fordi når du er o.c 'ing du arbeider med den faktiske fsb ikke effektive. Multiplikatorens del av hastighet ligningen er rent et nummer som, når multiplisert med FSB hastighet, gir deg den totale hastigheten til prosessoren. For eksempel, hvis du har en CPU som har en 266MHz FSB (reell FSB hastighet) og har en multiplier på 8 og ligningen blir: (FSB) 266MHz x (multiplier) 8 = 2133MHZ for CPU eller 2.13GHZ (Jeg lånte noen av disse bitene fra Alexs overclocking guide for hastighet) Uansett, vi må sette RAM Skillelinje å gjøre RAM kjøre på samme effektive hastigheten som CPU slik at vi ikke ender opp overclocking RAM. På bordet, tror jeg det kalles System Memory Multiplikator eller lignende og er under Hovedkort Intellgient Tweaker. Du må endre den slik som RAM kjører på 533MHz eller nær den. Jeg tror dette krever en innstilling 2.0. Når det er gjort, kan vi øke FSB. Jeg tror du må sette CPU Host Clock Control til Aktivert (hvis jeg husker riktig) som lar deg endre FSB. Når du kan endre FSB, endre det opp med 10. Før du ganske BIOS, endre PCI Express Frequency til 100 istedenfor Auto. Det er kanskje bare på en uønsket måte som ellers. Nå må du finne Intel Speed Step og deaktivere den. Dens en strømsparingsfunksjon program fra Intel som senker dine multiplikatormetoder automatisk og hindrer overclocking. Jeg husker ikke hvor det skjuler så du må finne den i BIOS. Når dvs gjort, lagre og gå ut av BIOS. Reboot og logger Windows normalt. Ingenting skal vises annerledes. Last ned (du må google dem - edit: Jeg har gjort det for deg) Intel Burn Test, CPU-Z og Real Temp. Åpent alle tre programmer (du må pakke dem først.) Først av, se på CPU-Z. Marvel på arbeidet, CPU skal nå være overclocked. Se under Effektiv CPU speed eller lignende i bunnen av Windows. Sin i Mhz ikke Ghz. Nå trenger du å sjekke for stabilitet. Først at Real Temp er runnign så kan du sjekke temperaturer. De bør ikke være mer enn 40 grader ved inaktiv. Deretter går du Intel Burn Test, slå på feilrapportering, få den til å kjøre 10 tester og la den bruke alle RAM. Hoefully det fullstendig uten feil og temperaturer bør ikke bli for høy. Når den er fin, kan du fortsette å overclock. Hold øke FSB litt om gangen, og deretter se etter stabilitet. Etterhvert vil du komme til et punkt der det ikke vil være stabil, og du kan velge å stoppe overclocking der og gå tilbake til forrige stabile eller øke VCore et hakk. Jeg gir deg regne ut hvor å gjøre det - du trenger for å få hånd BIOS første skjønt. Bare en rote rundt og se hva du finner. Still spørsmål du har, og noen vil forklare mer detaljert. Dette er selvfølgelig en veldig rask og skitne guide, men skal komme i gang. Theres mye mer å lære, og jeg vil peke deg mot Alex's guide på dette fora som denne veiledningen på Hexus: http://forums.hexus.net/hexus-hardwa...beginners.html Lykke til!
|
|||
|
|||
|
Gjør dette ok? min RAM kjører på 400 MHz, og jeg tenkte at jeg leste et sted at du bør ikke sett det for mye høyere enn den løpende fart?
|
|
|
|||
|
|||
|
Nei, du er RAM kjører på 800Mhz. Its DDR2, så Double Data Rate.
|
|||
|
|||
|
OK .. deretter wouldnt slippe sin sats til 533 bli en nedgang i resultatet?
|
|
|
|||
|
|||
|
Ja og nei.
Årsaken sa jeg til å gjøre dette er fordi du øke Front Side Bus til overclock prosessoren, kan også øke hastigheten på RAM kjører på, som er dobbelt så Front Side Bus. Så, etter underclocking (så å si) RAM så mye som mulig, du vet at du ikke tøyer RAM utover grensene. Når du har en stabil overclock, kan du selvfølgelig endre RAM Skillelinje å øke hastigheten på RAM sikkerhetskopiere, ved å heve den Skillelinje igjen.
|
|||
|
|||
|
ok ... også i min BIOS det virker det mange ting jeg kunne tweak ... for eksempel:
Robust grafikk booster? Ytelse styrke? Standard er turbo (høyest er ekstrem) CPU klokke ratio (multiplier)-standard ble satt til 8 er maks 9 så jeg bumped det opp? PCI Express-frekvens (som du nevnte å stille til 100) den høyeste innstillingen er 150 ville dette være smart eller opphold med 100? im at jeg vil ha flere spørsmål, så vel .. takk |
|
|
|||||
|
|||||
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Du vil kanskje også finne alternativet for å deaktivere Intel Speed Step eller C1E eller lignende hvis du ikke allerede har gjort det. Sitat:
Sitat: