![]() |
|
| |||
| |||
| Hej killar skulle någon vara vänlig nog att lägga ut steg för steg vad jag behöver göra för en framgångsrik OC? Jag skulle uppskatta varje liten detalj som jag just avslutat min första bygga och vill inte förstöra något. Till exempel vilka program som ska installeras för att övervaka temps, prestanda ökar, ett program för att driva min cpu till gränsen och hur du och alla andra program jag först installera? im gissar detta är det första steget .... Därifrån jag kommer in i bios och justera bort men ... exakt vad behöver jag för att vara tweaking här? multiplikatoreffekter? någon inställning med spänning och RAM? Jag behöver detaljer som jag inte känner alls med detta. vad är det högsta temp jag vill gå? vilken hastighet ska jag når enkelt med detta OC också? Och vad är bra steg att gå upp med? och hur varje steg testas ordentligt? im förmodligen saknas några frågor också, men du bare med mig om ni ... insatsvaror? tack. här är mina specs: 36073 HD 500g | WD 7k 16m SATA2 WD5000AAKS 1 74.99 N82E16827136151 DVD BURN LG | GH20LS15 20X LS SATA RT 1 29.99 N82E16835100007 CPU THERMPASTE | ARCTIC SILVER5 3.5G% 1 5,99 N82E16817139004 PSU CORSAIR | CMPSU-550VX 550W RT 1 89.99 N82E16819115052 CPU Intel | C2D E7200 2.53G 775 45N R 1 119,99 N82E16826104178 MUS Logitech | MX 518 USB RETAIL 1 39.99 N82E16899261001 TOOL ROSEWILL | RTK-001 RTL 1 3.99 N82E16820134641 MEM 2Gx2 | KST KVR800D2N6K2/4G R 1 72.99 N82E16813128337 MB GIGABYTE GA-EP35-DS3L P35 RT 1 84.99 N82E16823126013 KB Logitech | 967738-0403 Delux 250% 1 6,99 N82E16835186134 CPUCOOLER | ARCTIC P4 | ACFZ7-PRO R |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| En krasch kurs i OC kommer upp. Bare med mig ett par minuter.
|
| |||
| |||
| ha ok jag kommer .... så länge du bare med mig också ... vilket kan vara orättvist, eftersom du kommer att göra mer blottar .... |
|
| |||
| |||
| Så huvudet i BIOS. (Trycker Del som stövlar) Första saker först, kan ställa in RAM delningslisten. Jag hoppas att du har läst några OC'ing självstudiekurser, men jag kommer snabbt förklara några saker. FSB är hur hela systemet kommunicerar med din CPU. Ju snabbare din FSB kan köra de snabbare hela systemet kan drivas. FSB (MHz) x Multiplikator = Hastighet i MHz. CPU-tillverkarna har hittat olika sätt att öka den faktiska hastigheten på FSB av en CPU genom att skicka mera instruktioner i varje klockcykel. Så istället för att skicka en instruktion varje klockcykel, Intel skicka s 4 instruktioner per klockcykel. Så när du tittar på din FSB och se dess hastighet 1066MHz, det är egentligen inte att köra i den hastigheten. Intels processorer är "quad pumpas". Detta innebär att FSB på din core2 verkligen kör på 266mhz. Vad du ser är den faktiska hastigheten när hänsyn tas till quad-pumpad åtgärd Jag nämner detta eftersom när du o.c "Ing du göra med den faktiska FSB inte effektiva. Den sammantagna del av hastighet ekvation är endast ett antal som när den multipliceras med FSB hastighet, ger dig den totala hastigheten på processorn. Till exempel om du har en processor som har en 266MHz FSB (faktiska FSB hastighet) och har en multiplikator på 8, sedan Ekvationen blir (FSB) 266MHz x (Multiplicerare) 8 = 2133MHZ för CPU eller 2.13GHZ (Jag lånade några av dessa bitar från Alexs överklockning guide för hastighet) På något sätt måste vi ställa in RAM Divider att göra RAM köra på samma effektiva hastighet som processorn, så vi inte hamnar överklockning RAM. På dina skivor, jag tror det kallas System Memory Multiplicerare eller liknande och är under Motherboard Intellgient Tweaker. Du behöver ändra det så RAM körs i 533MHz eller nära det. Jag anser att detta kräver en inställning 2,0. När det är klart, då kan vi öka FSB. Jag tror att du måste ställa CPU Host Clock Control till Enabled (om jag minns rätt) tillåter dig att ändra FSB. När du kan ändra FSB, ändra upp med 10. Innan du helt BIOS ändrar PCI Express Frequency till 100 i stället för Auto. Det kanske bara i ett oönskat sätt annorlunda. Du måste nu hitta Intel hastighetssignalering och stänga av den. Dess en energibesparing program från Intel som sänker din multiplikator automatiskt och hindrar överklockning. Jag kan inte minnas om det döljer så du måste hitta den i BIOS. När thats gjort, spara och gå ur BIOS. Starta och logga in i Windows som vanligt. Ingenting ska se annorlunda ut. Ladda ner (du måste google dem - Edit: Jag har gjort det åt dig) Intel Bränn Test, CPU-Z och Real Temp. Öppet alla tre program (du kan behöva för att hämta dem först.) Först och främst, kolla på CPU-Z. Förundras över ditt arbete, din CPU nu bör overclocked. Titta under Effektiv processorhastighet eller liknande längst ned på Windows. Dess i Mhz inte GHz. Nu måste du kontrollera stabiliteten. Först se till Real Temp är runnign så att du kan kontrollera temperaturer. De bör inte vara mer än 40 grader på tomgång. Gå sedan till Intel Bränn Test, aktivera felrapportering, få den att köra 10 tester och låt den använda alla RAM. Hoefully det kommer komplett med några fel och inte bör bli för hög. När det är bra, du kan fortsätta att överklockning. Håll höja FSB en bit i taget och sedan kontrollera stabiliteten. Så småningom kommer du till en punkt där det inte kommer att vara stabil, och du kan välja att avbryta överklockning där och gå tillbaka till den senaste stabila inställningar eller höja vCore en anvisning. Jag ska låta dig räkna ut hur man gör det - du behöver för att få handen i BIOS första ändå. Bara ha säcken runt och se vad du hittar. Ställ alla frågor du har och någon kommer att förklara mer i detalj. Detta är naturligtvis en mycket snabb och smutsig vägledning, men ska komma igång. Theres mycket mer att lära, och jag vill ni mot Alex's guide på detta forum och denna handbok om Hexus: http://forums.hexus.net/hexus-hardwa...beginners.html Lycka till!
__________________ serverguy |
|
| |||
| |||
| Är detta ok? mitt RAM körs i 400MHz och jag trodde att jag läste någonstans att du inte ska ställa in den för mycket högre än tåghastigheten? |
|
| |||
| |||
| Nej, du RAM körs i 800MHz. Dess DDR2, så Double Data Rate.
|
| |||
| |||
| OK .. sedan wouldnt släppa sin skattesats på 533 vara en nedgång i resultatet? |
|
| |||
| |||
| Ja och nej. Anledningen till att jag sa att göra detta är eftersom du ökar Front Side Buss till överklockning bearbetningsföretaget du också höja hastigheten RAM löper på, vilket är dubbelt så Front Side Bus. Så, genom underclocking (så att säga) RAM så mycket som möjligt, du vet att du inte skjuta RAM utanför dess gränser. När du har en stabil överklockning kan du naturligtvis ändra RAM delningslisten att höja hastigheten på RAM säkerhetskopierar, genom att höja delningslisten igen.
|
| |||
| |||
| ok ... även i min BIOS verkar det finns en massa saker jag kunde justera ... till exempel: Robust grafik booster? Prestanda öka? Standard är turbo (högsta inställningen extrem) CPU klockan förhållande (multiplikator)-standard var satt till 8 max 9 så jag stötte den? PCI Express-frekvens (som du nämnde för att ställa till 100) den högsta inställningen 150 skulle detta vara smart eller stanna med 100? im säker på att jag har fler frågor och .. tack |
|
| |||||
| |||||
| Citat:
Citat:
Citat:
Du kanske också vill hitta alternativ för att avaktivera Intel hastighetssignalering eller C1e eller liknande om du inte redan gjort det. Citat:
Citat:
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| Spillts kaffe och (synes?) Misslyckades räddningsförsök | fearsnake | Bärbara datorer, Mobiler & handdatorer | 0 | 15 juni 2009 10:02 |
| Dåligt försök att starta om systemet! | nchid | General Software Chat | 3 | 6 februari 2008 17:29 |
| Först bygga försök (omfattande fördelning inuti) | skinnyman9000 | General Hardware Chat | 20 | 10 august 2007 08:33 |
| Thread Tools | |
| |