mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Processorer, moderkort & RAM

Register

Nya CPU Råd Snälla?

Reply

Thread Tools
Old 18 juli 2007, 17:28
Ledamot Gruppen

Default Nya CPU Råd Snälla?

Hej

Jag är ny här så bar med mig. Jag har en Acer Aspire T180 som jag har uppgraderat ganska så mycket, att jag nu kör Vista Ultimate och inga problem alls. Det nuvarande systemet specs är följande:

2gb Corsair RAM
nVidia 8500GT 512 DDR2 GPU
AMD 3400 + 16bit (1.81GHz)

Och några andra visslor och klockor etc. Vad jag vill veta är: Är det möjligt för mig att uppgradera min processor till något snabbare? Jag har kontaktat Acer och de informerar mig om att MOBO är en omvittnad göra (vad nu det kan betyda)? Jag har referensanvändare med Lavalys Everest Ultimate Edition & PC Wizard 2007 och båda säger samma sak, som är listade nedan. Jag har klistrat in allt som det står om MOBO. Finns det någon därute som kan upplysa mig om det är möjligt att uppgradera min processor med mycket knapphändiga uppgifter jag har gett här nedan snälla? Tack på förhand om du kan. BTW, jag har mycket begränsade kunskaper om dessa frågor, så om du kan hjälpa till, kan ni beskriva den i idiot-proof bakgrund som jag är bara det att när det gäller den typen av saker. LOL? Även det är en socket AM2 (om det hjälper)?
Många tack.
Mick

Moderkort Egenskaper
Motherboard ID 09/14/2006-MCP61M-AM-6A61KE11C-00
Moderkort namn Acer EM61PM/EM61SM

Front Side Bus Properties
Buss Typ AMD Hammer
Real Clock 200 MHz
Effektiv klocka 200 MHz
HyperTransport klocka 800 MHz

Memory Bus Properties
Buss Typ Dual DDR2 SDRAM
Bus Width 128-bit
DRAM: FSB Ratio CPU / 7
Real Clock 258 MHz (DDR)
Effektiv klocka 517 MHz
Bandbredd 8266 MB / s
Old 18 juli 2007, 18:24
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av MickY G View Post
Hej

Jag är ny här så bar med mig. Jag har en Acer Aspire T180 som jag har uppgraderat ganska så mycket, att jag nu kör Vista Ultimate och inga problem alls. Det nuvarande systemet specs är följande:

2gb Corsair RAM
nVidia 8500GT 512 DDR2 GPU
AMD 3400 + 16bit (1.81GHz)

Och några andra visslor och klockor etc. Vad jag vill veta är: Är det möjligt för mig att uppgradera min processor till något snabbare? Jag har kontaktat Acer och de informerar mig om att MOBO är en omvittnad göra (vad nu det kan betyda)? Jag har referensanvändare med Lavalys Everest Ultimate Edition & PC Wizard 2007 och båda säger samma sak, som är listade nedan. Jag har klistrat in allt som det står om MOBO. Finns det någon därute som kan upplysa mig om det är möjligt att uppgradera min processor med mycket knapphändiga uppgifter jag har gett här nedan snälla? Tack på förhand om du kan. BTW, jag har mycket begränsade kunskaper om dessa frågor, så om du kan hjälpa till, kan ni beskriva den i idiot-proof bakgrund som jag är bara det att när det gäller den typen av saker. LOL? Även det är en socket AM2 (om det hjälper)?
Många tack.
Mick

Moderkort Egenskaper
Motherboard ID 09/14/2006-MCP61M-AM-6A61KE11C-00
Moderkort namn Acer EM61PM/EM61SM

Front Side Bus Properties
Buss Typ AMD Hammer
Real Clock 200 MHz
Effektiv klocka 200 MHz
HyperTransport klocka 800 MHz

Memory Bus Properties
Buss Typ Dual DDR2 SDRAM
Bus Width 128-bit
DRAM: FSB Ratio CPU / 7
Real Clock 258 MHz (DDR)
Effektiv klocka 517 MHz
Bandbredd 8266 MB / s
Hej upp Micky, vad du har finns det ett Socket AM2 (940 pin) AMD Sempron. Ganska mycket det lägsta av det låga när det gäller CPU's.

Den mobo information du har lagt upp ser jag som en foxconn märket men smaksatt till Acer smak är av tillverkaren. Jag tror (observera valet av ord där), med tanke på dess en AM2 socket, ditt moderkort kommer att stödja någon av socket AM2 processorer upp till och med FX-74 dual-core. Men jag starkt rekommendera att kontakta Acer bekräfta detta bara för att vara säker.

Dessutom, om du uppgraderar till en snabbare processor kan det vara bra att tänka på ett annat HSF (HeatSink och Fläkt) för processorn eftersom Sempron gräl mycket sval och din nuvarande HSF får inte lämpar sig för ett varmare kör cpu.

När du kontaktar Acer kontrollera din psu betyg med dem och om man tar hand om effektbehovet för CPU du bestämmer dig för att få så Acer oss generisk psu's i sina system och tenderar att köra så nära som möjligt till den högsta makten i psu kan ge.

-Kanoakavirus

Mitt System: Zoomy

Processor (s):
E8400@3.6ghz (400x9) @ 1.15v
Moderkort:
Asus P5K Premium
RAM Minne:
2GB Dominator 8500
Grafikkort (s):
BFG 8800GT
Ljudkort:
Xfi Extremegamer
Hårddisk (s):
3.35TB ext lagring. 2TB int lagring
Optisk enhet (er):
LG GGC H20L
Mål / PSU:
Enermax 720w
Kylning:
AC7
Nätverk / Internet:
Monitor (s):
245b, 931B (Samsung)
Operating System (s):
Vista 32p
Old 21 juli 2007, 06:24
Ledamot Gruppen

Hej igen Alex och tackar så mycket för de goda råd. Som du mycket riktigt säger, det AMD CPU kör mycket sval och knappt avger någon värme alls, men GPU är en helt annan sak och jag måste hålla ett litet skrivbord fläkt inför sidopanelen ventiler att hålla saker cool (se GPU raderna nedan ). Jag glömde att nämna i mitt förra inlägg att jag har uppgraderat PSU redan. Enligt Acer är Aspire T180 levereras med en 250W PSU men riktmärkena faktiskt säga en 350W och några av de andra killarna på andra forum har sagt samma sak. Jag har ett 550w PSU som jag fick den nya GPU och visste att det skulle behöva mycket mer glans i makt avdelning, så 550w ska hantera allt jag behöver eftersom jag är inte så mycket av en ivrig spelare men få spela nu och sedan. Men naturligtvis, om du tror att en ännu högre PSU skulle gynna mig, då jag skall köpa en så fort jag har råd med en. Acer är helt värdelös för att få ett svar, varför jag försöker alltid använda de forum som Acer antingen säga en hel lerkruka av skit eller normalt bara ignorera mina mail, så det är meningslöst om jag frågar dem för mer information.

Jag var av den åsikten, men jag kan ha fel, att när du köper en ny processor, det kommer med rätt heatsink och fläkt etc? Min kompis har precis fått en dual core socket AM2 för £ 70 form PC världen (en oöppnad och oanvänd avkastning, därav billigt pris) och han följde med heatsink och fläkt etc. Men jag är inte säker på att fråga så jag kommer att lämna att upp till er, experterna,

NVIDIA 8500GT GPU som jag fick var tyvärr en Dabs Värde en (jag är på Incap Bnft (njurtransplantation) så inte skulle ha råd med något bättre), så det är naturligtvis inget speciellt. En mycket liten slags Bakalite heatsink (helt värdelös) och en mycket liten vit fläkt. Jag ansåg att dessa också skulle kunna förbättras med bättre Heatsinks och fläktar etc, men endast med två PCI-platser, borde det vara en mycket smal del av utrustningen om det var möjligt att ändra heatsing och fläkten på GPU , även om det är en bra 2 "-2,5" klyftan mellan PCIe GPU och första PCI slot men jag skulle inte ha RINGASTE ANING vad de ska få för att kunna ersätta heatsink och fläkt, även om det var möjligt? Ursäkta om jag är sen med att svara eftersom jag är bara på uppringbar för tillfället, tills jag går med Talk Talk i 21 dagar. Tack igen för råd och beklagar sin lite längre inlägg men jag är inte tekniskt sinnade och göra, inte vet hur man verkligen förklara allting korrekt. Skål! Mick.
Old 21 juli 2007, 06:40
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av MickY G View Post
Hej igen Alex och tackar så mycket för de goda råd. Som du mycket riktigt säger, det AMD CPU kör mycket sval och knappt avger någon värme alls, men GPU är en helt annan sak och jag måste hålla ett litet skrivbord fläkt inför sidopanelen ventiler att hålla saker cool (se GPU raderna nedan ). Jag glömde att nämna i mitt förra inlägg att jag har uppgraderat PSU redan. Enligt Acer är Aspire T180 levereras med en 250W PSU men riktmärkena faktiskt säga en 350W och några av de andra killarna på andra forum har sagt samma sak. Jag har ett 550w PSU som jag fick den nya GPU och visste att det skulle behöva mycket mer glans i makt avdelning, så 550w ska hantera allt jag behöver eftersom jag är inte så mycket av en ivrig spelare men få spela nu och sedan. Men naturligtvis, om du tror att en ännu högre PSU skulle gynna mig, då jag skall köpa en så fort jag har råd med en. Acer är helt värdelös för att få ett svar, varför jag försöker alltid använda de forum som Acer antingen säga en hel lerkruka av skit eller normalt bara ignorera mina mail, så det är meningslöst om jag frågar dem för mer information.

Jag var av den åsikten, men jag kan ha fel, att när du köper en ny processor, det kommer med rätt heatsink och fläkt etc? Min kompis har precis fått en dual core socket AM2 för £ 70 form PC världen (en oöppnad och oanvänd avkastning, därav billigt pris) och han följde med heatsink och fläkt etc. Men jag är inte säker på att fråga så jag kommer att lämna att upp till er, experterna,

NVIDIA 8500GT GPU som jag fick var tyvärr en Dabs Värde en (jag är på Incap Bnft (njurtransplantation) så inte skulle ha råd med något bättre), så det är naturligtvis inget speciellt. En mycket liten slags Bakalite heatsink (helt värdelös) och en mycket liten vit fläkt. Jag ansåg att dessa också skulle kunna förbättras med bättre Heatsinks och fläktar etc, men endast med två PCI-platser, borde det vara en mycket smal del av utrustningen om det var möjligt att ändra heatsing och fläkten på GPU , även om det är en bra 2 "-2,5" klyftan mellan PCIe GPU och första PCI slot men jag skulle inte ha RINGASTE ANING vad de ska få för att kunna ersätta heatsink och fläkt, även om det var möjligt? Ursäkta om jag är sen med att svara eftersom jag är bara på uppringbar för tillfället, tills jag går med Talk Talk i 21 dagar. Tack igen för råd och beklagar sin lite längre inlägg men jag är inte tekniskt sinnade och göra, inte vet hur man verkligen förklara allting korrekt. Skål! Mick.
Hej Micky den psu du har kommer att kunna hantera de flesta saker kastades på det grundar sig på användning du citerade och dess wattal betyg.

Jag nämnde HSF på CPU, eftersom du kan köpa OEM-versioner av CPU: s (ej detaljhandel BOXED och utan lager HSF).

Låter som du skulle kunna passa en dubbel bredd svalare på GPU från meaurements du citerade ovan. Men bilder skulle tillåta mig att göra ett bättre beslutsamhet.

Du kan köpa efter marknaden HSF: s för GPU's, om du är intresserad av att jag kan ha en SNOKANDE runt för dig om du vill? Jag föreslår, med tanke på den centrala spec för 8500 kan du definitivt gå passiv (ingen fläkt), vilket skulle minska om buller men du skulle behöva anständigt luftflödet hela fall till att börja med, och rummet andra (det är här bilder skulle också vara till hjälp) .

Inte ber om ursäkt om ditt svar! Vill du ha hjälp och vi är åtalad för att svara i tid, inte du.

-Kanoakavirus
Old 21 juli 2007, 09:45
Ledamot Gruppen

Hej Alex
Jag har tagit några bilder (en hel del faktiskt) så att du kan se exakt vad utformningen är. Ett problem. Vilken storlek på bilder och hur får jag dem till dig på detta forum?
Mick
Old 21 juli 2007, 10:17
Banned Group

Hämtats från FAQ: s

Vad Är bilagor?

Administratören kan tillåta dig att använda anslutningskraven inslag i detta forum, som ger dig möjlighet att bifoga filer av vissa typer av dina inlägg. Detta kan vara en bild, ett textdokument, en zip-fil etc. Det kommer att finnas en gräns för filstorleken på alla bifogade filer du gör.
Att bifoga en fil till en ny post klickar du bara på [Hantera Bilagor]-knappen längst ner i inlägget sammansättning sidan, och leta reda på filen du vill bifoga från din lokala hårddisk.
Efter meddelanden, bilden bilagor kan visa en bild, beroende på forumet inställningar. Om du vill visa innehållet i den bifogade filen (om den inte redan visas) klickar du bara på filnamnet som visas bredvid ikonen för bilagan.

Mitt System: #

Processor (s):
Intel P4
Moderkort:
ECS 915pla2
RAM Minne:
1GB
Grafikkort (s):
ATI Radeon x1050
Ljudkort:
diamant Xtreme 7.1
Hårddisk (s):
160GB
Optisk enhet (er):
DVD-ROM Combo-enhet DVD + /-RW
Mål / PSU:
antech/x-power585
Kylning:
luft
Nätverk / Internet:
trådlös
Monitor (s):
Philips 109b6 19 "CRT
Operating System (s):
Windows XP
Old 23 juli 2007, 14:35
Ledamot Gruppen

Hej Alex

Jag har lämnat några bilder på ImageShack för dig att ta en titt på. http://profile.imageshack.us/user/MickY_G/
Tyvärr är de pissa lite på den lilla sidan och vissa dubbleras som jag inte hade RINGASTE ANING vad fan jag gjorde! Men du kan få en idé om vad vi talar om i alla fall. Bilden av GPU med cigarett ighter bredvid det ger en ungefärlig storlek av klyftan mellan GPU och första PCI slot som hyser uppringt modem för närvarande tills jag med TalkTalk inom de närmaste veckorna. Avståndet från GPU till första PCI-kort är bara en smula mindre än höjden på ljusare. Det finns inga ventilationshål i ärendet sidopanelen som är mot väggen, varför det är så jag har placerat det och det finns åtminstone ett bra 4 inches utrymme bakom ryggen i fallet, så bör det finnas gott av ventilation. Skrivbordet fläkt hjälper också som min platta är början platt och får sol på taket hela dagen, varje dag om det är soligt, varför det blir riktigt, riktigt varmt i min lägenhet. Jag glömde att nämna att under de närmaste veckorna kommer jag att köpa en större svart, klar sidovända panelled ATX gaming fall och allt i Acer fall kommer att placeras i det nya fallet, så kommer definitivt att ge ett mycket mer ventilation. Jag brukade använda en MSI nVidia GeForce 7300GT PCI-e kort och som hade passiv kylning med ett större heatsink. Men jag är inte alltför orolig för det buller som kommer från fallet så om du kommer att ha en näsa runt och se om det finns någon kylning mods som kan användas med min nuvarande GPU, då jag verkligen dont sinne om det är en HSF på alla som så åtminstone jag kan faktiskt se att det gör något med själva det faktum att fläkten arbetar! Jag hoppas att allt det här är klokt och än en gång, tack. Det är alltid trevligt att veta att någon därute kan brytt sig om att hjälpa oss mindre dator utbildade än andra. Kors! Detta måste vara en av de längsta inlägg någonsin! Skål! Mick.
Old 24 juli 2007, 01:16
Givargruppen

Hej Micky.

Bara en artighet svar verkligen. Måste gå till jobbet för tillfället, drar 15 timmars skift på grund av alla översvämningar i hela regionen, men jag ska vara tillbaka så snart jag kan.

Skål.

-Kanoakavirus
Old 24 juli 2007, 12:20
Givargruppen

Var tvungen att kisa för att visa bilder rackaren:) men som det ser ut (i den aktuella fallet) finns det gott om utrymme för aa nya HSF för både GPU och CPU.

Som det jag inte kan hitta en eftermarknad HSF för 8500gt, men jag mailade Nvidia som tittar på monteringshål jag misstänker att någon av de nuvarande Zalman serien (FS-V7, VF-700, VF-900) passar. Kan vara fel på den dock så jag ska vänta tillbaka att höra.

För en uppgraderad HSF för ditt nya CPU (beslutat vad du får ännu?) Finns helt enkelt inget bättre för volym / kostnad / prestanda än enligt Arctic Cooling Freezer 64.

-Kanoakavirus
Old 25 juli 2007, 00:09
Ledamot Gruppen

Cheers Alex!
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
Need Help & Advice dfresh27 General Hardware Chat 2 27 december 2008 05:49
Behöver råd om vilken Web Cam du kommer CompMadness84 Digital Imaging & Skrivare 3 12 maj 2008 16:02
Söker du lite råd ... derrenb Web Design, Hosting & SEO 3 1 februari 2008 04:49
Behöver du råd jsfs Bärbara datorer, Mobiler & handdatorer 1 3 december 2007 16:53
Behöver du råd här plz Albop General Hardware Chat 1 10 oktober 2007 08:36
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.