mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Processorer, moderkort & RAM

Register

Ny OCZ Ram installera - liten fråga och fråga

Reply

Thread Tools
Old 30 december 2008, 16:28
Ledamot Gruppen

Default Ny OCZ Ram installera - liten fråga och fråga

Jag har nyligen köpt ett antal nya OCZ 4GB (2x2GB) PC6400 från Newegg och installerade det på min dator idag. Jag inkopplad det på exakt samma sätt som tidigare och datorn startar och kör bra. Det enda problemet är att när jag går till Kontrollpanelen och System, det visar bara på 2,5 GB RAM. Innan detta hade jag 2GB (2x1GB) av samma OCZ Dual channel minne installerat och det visade bra som 2GB. Alla tankar om detta?

Även den andra frågan jag hade det är inte en fråga utan bara gör mig nyfiken är att minnet är som säljs som 5-4-4-2T tidpunkten tror jag (låter det rätt?) Men på min startskärmen där det visar tidpunkter, säger 6-6-6-2T. Vad är orsaken till detta? Jag vet att minnet jag har är märkt på samma sätt som det var på Newegg, så det bara vara att köra bättre. Är detta normalt?

Tack!

Åh, och min dator var byggd av mig själv (en hobby men jag är fortfarande lite av en newb). Info finns nedan, och jag kan skicka upp någon annan info om det behövs:

XFX nForce 680i LT SLI Socket 775, Intel Core 2 Quad Q6600 2.40GHz, (nu) 4GB DDR2 PC6400, ATX Mid-Tower Case, 600 Watt nätaggregat, Seagate Barracuda 7200.10 500GB hårddisk - 7200, KFA2 GeForce 8800 GT Overclocked Grafikkort - 512MB DDR3, XP Pro
Old 30 december 2008, 17:37
Givargruppen

Om inte denna XP Pro är ett 64bit OS kommer du inte se alla 4GB's of RAM. Du bör se 3.5 men jag tror ...........
Old 30 december 2008, 18:43
Givargruppen

3.5 på x32 - 1 GB VRAM = 2,5 GB regelbundet upp RAM. Gå till x64 och du får alla 4GB.

Bara fastställa tider manuellt i BIOS.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "

Mitt System: 日夏子

Processor (s):
Core 2 Duo E6400 2,13 -> 3.01ghz
Moderkort:
MSI P6N SLI Platinum LGA 775
RAM Minne:
2GB Patriot Extreme Performance
Grafikkort (s):
PNY 8800GTS 320MB
Ljudkort:
Sound Blaster Xtremegamer 7.1
Hårddisk (s):
80GB + 500GB
Optisk enhet (er):
2x SATA
Mål / PSU:
Antec 900 + 620W Aerocool zeroDBA
Kylning:
4x 120mm Yate-Loon + 200mm toppen
Nätverk / Internet:
Qwest
Monitor (s):
Dell 22 "S2209W (1920x1080)
Operating System (s):
Windows XP + 7
Old 30 december 2008, 23:11
Ledamot Gruppen

få Vista Home Premium 64-bitars för att få alla 4GB kan du få XP 64 bitars, men du kan få Vista på newegg för mindre och Vista är mer än 100% bättre. se till att alla tider och spänning är desamma. dont leka om du inte är säker eftersom du kan steka din RAM / moderkort
Old 31 december 2008, 07:13
Ledamot Gruppen

Hur ställer jag in alla de tider och spänning? Och hur vet jag vilka spänningar att ställa det till? Jag vet att tiderna eftersom de var skrivna på RAM själv.

Och vad menar ni med 3.5 - 1 GB VRAM?

Tack för hjälpen, grabbar!
Old 31 december 2008, 07:36
Ledamot Gruppen

Om det hjälper, här är det minne som jag köpte (fick den från Tigerdirect inte Newegg btw): http://www.tigerdirect.com/applicati...=WEBLET03ORDER
Old 31 december 2008, 08:09
Ledamot Gruppen

Hmm, en annan intressant idé. Jag läste i Microsoft artikeln http://www.microsoft.com/whdc/system...AE/PAEmem.mspx att din virtuella minnet är begränsat i XP Pro till 2 GB, men du kan "vända" en switch i filen Boot.ini för att kunna komma åt 3 GB VRAM för ansökningar. Är det något jag inte borde göra? Kan det orsaka andra problem? I grund och botten om datorn körs böter XP Pro så det är, jag ville bara ha lite mer minne för när jag kör en massa program på en gång (Photoshop, Dreamweaver, Fireworks, IE, iTunes, ljudupptagning programvara etc.) . Jag tänker inte köpa ett nytt OS bara för att få en annan GB minne, men om jag kan på något sätt göra mer utan en fråga, jag ska ge det en chans.

Jag försöker att läsa upp vad jag kan och inte bara förlita sig på alla svar på ett forum, men jag förstår inte riktigt allt från att läsa en artikel.
Old 31 december 2008, 09:01
Givargruppen

Det är det sätt att göra det, läsa och be. För att ställa ditt minne tidsplan:

Jag har en 790i, så jag hoppas ditt BIOS läser samma som min lol.

Lär BIOS (om du inte vet hur, be), i BIOS bläddra ner till Advanced Chipset Features, trycka Enter:

Bläddra ned till FSB & Minne Config, trycka Enter:

Bläddra ned till Memory Timing Fastställande, ändra det till expert.
Du bör se tider nedan, ändra dessa värden till 5-4-4-15 (det bör finnas 4 värden, inte 3, och det sista värdet, 15, fick jag från minnet länk som du angav i din OP)) och sedan 2T . Fråga Carbon om T2 sak. Jag måste använda 2T eftersom jag har 8GB's of RAM, men jag är inte säker på att du måste använda 2T för 4. Men sedan på länken som du angav, sade T2. Jag vet inte tillräckligt om att ge dig råd.

Jag vet inte om någon "växlar till luckan" så jag kommer inte att rekommendera det lol.

Hoppas det steg för att ändra tider hjälper dock.
Old 31 december 2008, 15:13
Ledamot Gruppen

Hey man, tack för svaret. Jag kom på det precis innan du postat det och var debatterar 1T vs 2T sak som vi talar. En annan fråga, finns det en standard program som de flesta använder för att riktmärke och funktionsprovning deras minne? Jag minns att jag ser vissa namn, men kan inte komma ihåg dem.
Old 31 december 2008, 15:52
Givargruppen

Här måste du göra en startbar skiva som kör det, och det tar lång tid så gör det på NIGHT LOL. Crap, caplock, för lat för att fixa det.

http://www.memtest.org
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.