mindre egenkapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > CPU, bundkort og RAM

Register

PC Overclocking Guide

Reply

Thread Tools
Old 13. maj 2007, 01:51
Donor-Gruppen

Default PC Overclocking Guide

Først og Overclocking er den praksis med at køre din CPU (eller andre komponenter) tidligere hastigheden de er bedømt på. Grundlæggende er ikke så svært, som du måske tror, selvom agtpågivenhed og tålmodighed bør træffes på alle tider og alle oc'ing bør ske gradvis.

Intel og AMD fremstilling deres CPU'er og derefter teste dem ved en bestemt hastighed. Hvis CPU'en ikke ved en bestemt hastighed, så er det sælges som en CPU på den næste lavere hastighed. Forsøgene er meget strenge så en CPU kan være i stand til at køre ved højere hastighed pålideligt. Faktisk kan de prøver, der ofte slet ikke anvendt. For eksempel, når en virksomhed har produceret en vis CPU i et stykke tid, de har fået den ned godt nok, at alle CPU'er de gør vil køre pålideligt på højeste hastighed CPU'en er designet til. Så bare for at nå markedets efterspørgsel, vil de mærke nogle af dem som den langsommere CPU'er.

Jeg har lært at sætte en ansvarsfraskrivelse her selv: Du gør dette på egen risiko, jeg ikke anbefale du gør det, bare at det kan gøres. Tommelfingerregel: MÅ IKKE oc enhver komponent, du ikke har råd til at erstatte som o.c 'Ing kan ødelægge hele din computer.

Også selv om, hvis du er omhyggelig og tag dig god tid og med alle de indbyggede sikkerhedsforanstaltninger bopæl inden for en pc er det usandsynligt, at du vil permanent skade en komponent. Oftere end ikke din pc vil bare gå ned eller nægte at starte op.

Overclocking kan give dig en plan for udførelsen af højere priser pc komponenter derfor du sparer penge.

Der er andre bekymringer skønt. De mest almindelige er en af varme. Når du foretager en pc komponent køre hurtigere eller indtil det er spænding det vil generere mere varme. Hvis du ikke har tilstrækkelig afkøling, dit system kan og vil overophedet. Af sig selv, overophedning kan ikke få has på din computer, selv om. Den eneste måde, du vil dræbe computeren ved overophedning er, hvis du gentagne gange forsøger at køre systemet ved højere temperaturer end anbefalet. Med en Core2 (som jeg tror du har) forsøger at holde sig under 50c i top. Jeg vil anbefale at købe / downloade nogle termiske måling af software og / eller køb af varme sensorer. Nogle mobo fabrikanter medtage sådanne ting med mobo.

Må ikke være alt for bekymrede for overophedning skønt. Du vil se de tegn, før dit system bliver stegt. Tilfældige nedbrud er det mest almindelige tegn.

En anden dange af oc'ing er, at det kan reducere levetiden for dine komponenter. Når du kører mere spænding gennem en komponent, dets levetid reduceres. En lille stigning vil ikke have meget af en indflydelse, men hvis du planlægger at bruge en høj overclock, vil du ønsker at være klar over faldet i levetid. Dette er normalt ikke et problem, men da nogen, der er overclocking sandsynligvis ikke skal bruge de samme komponenter i mere end 4-5 år, og det er usandsynligt, at nogen af dine komponenter vil mislykkes før 4-5 år, uanset hvordan meget spænding du køre igennem den. Mest processorer er designet til at vare i op til 10 år, så mister nogle få af disse år er normalt værd at stigningen i ydeevne.

At forstå, hvordan man overclock dit system, skal du først forstår, hvordan systemet fungerer. Den første komponent folk oc sædvanligvis er CPU:

Når du køber en CPU, vil du se sin flyvehastigheden. En Core2 E6400 kører på 2.13ghz eller 2130mhz. Dette er et mål for, hvor mange uret cyklusser forarbejdningsvirksomheden går igennem på et sekund. En taktcyklus er en tidsperiode, i hvilken en processor kan udføre en given mængde af instruktioner, (de mere ur cyklusser en processor kan udføre i en anden, desto hurtigere kan behandle oplysninger og jo hurtigere vil dit system kører).

Formålet med overclocking er at øge GHz bedømmelse af din processor, så den kan gå gennem flere ur cyklusser i sekundet. Formlen for hastigheden på din processor hvis dette:

FSB (i MHz) x Multiplier = hastighed i MHz.

Nu for at forklare, hvad FSB og Multiplikator er:

Den FSB, eller Front Side Bus, er, hvordan hele dit system kommunikerer med din CPU. Jo hurtigere din FSB kan køre, jo hurtigere hele dit system kan køre.

CPU-producenter har fundet måder at øge den effektive hastighed af FSB af en CPU ved at sende yderligere vejledning i hver taktcyklus. Så i stedet for at sende en instruks hver taktcyklus, Intel sender's 4 instruktioner pr taktcyklus. Så når du ser på din FSB og se dets hastighed 1066mhz, er det ikke rigtig kører på denne hastighed. Intel's CPU'er er "quad pumpet". Det betyder, at FSB på din core2 er virkelig kører på 266mhz. Hvad du ser, er den faktiske hastighed når man tager hensyn til den quad-pumpet foranstaltning
Jeg nævner dette, fordi når du er o.c 'Ing du gøre med den faktiske FSB ikke effektiv.

Den forstærkende del af hastighed ligning er et rent tal, der, når multipliceret med den FSB hastighed, vil give dig den samlede hastighed på processoren. For eksempel, hvis du har en CPU, der har en 266MHz FSB (faktisk FSB hastighed) og har en multiplier på 8, så ligningen bliver:

(FSB) 266MHz x (Multiplier) 8 = 2133MHZ for CPU, eller 2.13GHZ

(Jeg er klar over disse ligninger ikke alt præcis, men jeg bruger fabrikantens værdiskalaer at gøre tingene enkle og en Hertz her eller der gør ingen forskel)

På de fleste af CPU er multiplikator er låst og kan ikke hæves, men kan reduceres. Dette er kendt som top-låsning.
På nogle CPU's dog, at det er multiplikator er helt låst op (Fx: X6800) betyder, at du kan ændre den til et hvilket som helst antal, du ønsker. Denne type af CPU er en overclocker foretrukne, da det betyder, at du kan overclock CPU'en simpelthen ved at hæve multiplikator.

Det er meget nemmere at hæve eller sænke multiplikatoreffekter på en CPU end FSB. Dette skyldes, at i modsætning til FSB, den multiplikator kun påvirker CPU hastighed. Når du ændrer FSB, du er ved at ændre den hastighed, som hver enkelt komponent i computeren kommunikerer med din CPU. Dette i realiteten er overclocking alle de andre komponenter i dit system. Dette kan forårsage alle slags problemer, når de andre komponenter, som du ikke har til hensigt at overclock skubbes for langt og ikke for at arbejde. Når du forstår, hvordan overclocking værker, selv om, vil du vide, hvordan man undgår, at disse spørgsmål.

Den mest almindelige metode til overclocking er gennem BIOS. Én gang i BIOS, hvis det antages, at du har en BIOS, som understøtter overclocking, (Retail fabrikanter-Dell osv. - en tendens til at bruge bios og mobo's, der ikke understøtter o.c 'Ing), bør du have adgang til alle de indstillinger, der kræves til overclock dit system. De indstillinger, du vil højst sandsynligt blive tilpasning er:

Multiplikator, FSB, RAM hastighed, RAM timing, og RAM Ratio.

Dybest set alle, du forsøger at gøre, er at få den højeste FSB x Multiplikator ligning, som du kan få. Den nemmeste måde at gøre dette på er at bare hæve multiplikator, men det vil ikke virke på de fleste forarbejdningsvirksomheder siden multiplikator er låst. Den næste metode er at hæve FSB. Dette er selvforklarende, og alle de RAM spørgsmål, der skal behandles, når hæve FSB er nærmere beskrevet nedenfor. Når du har fundet den hastighed, som CPU vil ikke gå hurtigere, du har en større mulighed.

Hvis du virkelig ønsker at presse på dit system, kan du prøve at sænke multiplikator for at hæve FSB endnu højere. For at forstå dette, forestille sig, at du har en 2.13GHz processor, der har en 266MHz FSB og en 8x multiplikator. (266MHz x 8 = 2.13GHz). Er klart, at ligningen fungerer som det Tntel aktier hyppigheden for E6400, men der er andre måder at komme til 2.13GHz. Du kan hæve multiplikator til 10 (CPU afhænger selvfølgelig) og sænke FSB til 213MHz, eller du kan hæve FSB til 355MHz og sænke multiplikator til 6. Disse vil både give dig samme 2.13GHz, at du startede med. Så begge disse kombinationer bør give dig det samme system ydeevne. Korrekt?

(ikke virkelige verden tal, rent eksempler for at gøre et punkt)

Ikke korrekt. Da FSB er den kanal, som dit system kommunikerer med din processor, du ønsker, det skal være så højt som muligt. Så hvis du sænket FSB til 213MHz og rejste multiplikator til 10, ville du stadig have et ur hastighed på 2.13GHz, men resten af systemet ville være at kommunikere med din processor meget langsommere end tidligere, hvilket resulterer i et tab i systemets ydeevne.

Virkelig, du ønsker at sænke multiplikator med henblik på at hæve FSB så højt som muligt. Det lyder nemt, men det er ikke som du har for at inddrage resten af systemet, da resten af systemet er afhængig af FSB såvel, hovedsageligt RAM.

Når du køber RAM, det er bedømt på en vis hastighed. F.eks DDR2 6400 er bedømt på 800 MHz, DDR2 8500 er bedømt på 1066mhz

At forstå disse foranstaltninger er du nødt til at forstå, hvordan RAM værker. RAM, eller Random Access Memory, tjener som midlertidig lagring af filer, som CPU behov adgang til hurtigt. For eksempel, når du henter et niveau i et spil, din CPU vil indlæse niveau i RAM så den kan få adgang til de oplysninger hurtigt, når der er behov for, i stedet for at indlæse oplysninger fra de (langsommere) harddisk.

De ting at vide er, at RAM funktioner ved en bestemt hastighed, hvilket er meget langsommere end den CPU hastighed. De fleste nuværende RAM kører med hastigheder mellem 533MHz og 1066MHz.

Dette skyldes RAM fabrikanter har også været i stand til at gøre, hvad CPU producenterne har gjort, nemlig ved at sende oplysninger to gange hvert RAM taktcyklus.

(DDR2 står for "Double Data Rate 2". DDR2 RAM er en forbedret version af DDR-ram, der er hurtigere og mere effektiv. Som standard DDR-hukommelse, DDR2-hukommelse kan sende data på både stigende og faldende kanter af forarbejdningsvirksomhedens ur cykelserier. Denne næsten fordobler den mængde arbejde RAM'en kan gøre i en given tid).

Så DDR2 800 MHz betyder, at RAM opererer på en effektiv hastighed på 800 MHz, at "800" står for den uret hastighed. Fordi det er at sende instruktioner to gange pr taktcyklus, betyder det, at dets reelle driftsfrekvens er 400MHz.

Som anført ovenfor, når du rejser FSB, du effektivt overclock alt andet i dit system. Dette gælder for RAM såvel. Der kan opstå problemer, når du ønsker at hæve din FSB til hastigheder over 400MHz fordi RAM kun er normeret til at køre med hastigheder på op til 400MHz, hæve din FSB højere end 400MHz kan forårsage dit system til at gå ned. For at løse dette er der tre løsninger: ved hjælp af en FSB: Ram ratio, overclocking din Ram, eller købe RAM bedømt ved en højere hastighed.

FSB: RAM-forhold: Hvis du ønsker at hæve din FSB til en højere hastighed end din RAM støtter, har du mulighed for at køre din RAM ved en lavere hastighed end din FSB. Dette gøres ved hjælp af en FSB: RAM-ratio. Grundlæggende er det FSB: RAM-ratio giver dig mulighed for at vælge numre, der opretter et forhold mellem din FSB og RAM-hastigheder. Så siger du bruger DDR2 800 MHz Ram, som kører på 400MHz. Men du ønsker at hæve din FSB til 450MHz til overclock din CPU. Selvfølgelig, din RAM ikke vil ligesom rejst FSB hastighed og vil højst sandsynligt medføre, at systemet går ned. For at løse dette, kan du oprette en 5:4 FSB: RAM-ratio. dette forhold betyder, at for hver 5MHz at din FSB kører på, er din RAM vil kun køre på 4MHz.

At gøre det lettere at regne ud, konvertere 5:4 ratio til en 100:80 ratio. Så for hver 100MHz din FSB kører på, er din RAM vil kun køre på 80MHz. Det betyder, at din RAM vil kun køre ved 80% af din FSB hastighed. Så med din 450MHz FSB, der kører på et 5:4 FSB: RAM-ratio, din RAM vil køre på 364MHz, hvilket er 80% af 450MHz. Dette er ok, da din RAM er normeret til 400MHz.

(Dette er ikke en ideel løsning imidlertid. Kørsel af FSB og RAM med en ratio forårsager huller i mellem tiden, at FSB kan kommunikere med RAM. Dette forårsager afmatning, der ikke ville være der, hvis RAM og FSB kørte ved samme hastighed. Hvis du ønsker de mest hastighed ud af dit system ved hjælp af en FSB: RAM-forhold ikke ville være den bedste løsning).

Overclocking din Ram er ganske enkel. Princippet bag overclocking RAM er det samme som overclocking din CPU: at få ram til at køre ved en højere hastighed, end det er at køre på.

Til overclock RAM, du blot indtaste BIOS og forsøge at køre RAM ved en højere hastighed, end det er normeret til. For eksempel, kunne du prøve at køre PC-6400 (DDR2 800) Ram med en hastighed på 410MHz, hvilket ville være 10MHz over mærkehastigheden. Dette kunne arbejde, men i nogle tilfælde vil det bevirke, at systemet går ned. Hvis dette sker, skal du ikke bekymre dig. Problemet kan løses ganske let ved at øge spændingen til din RAM. Spændingen til din RAM, også kendt som vdimm, kan justeres i de fleste BIOS's. Hæve den ved hjælp af de mindste stigninger rådighed og teste hver indstilling for at se om det virker. Når du finder en indstilling, der fungerer, kan du enten beholde det eller prøve at presse din RAM længere. Hvis du giver den RAM for meget spænding, men det kunne få stegt.

Den eneste anden ting, du skal bekymre dig om, når overclocking RAM er latenstid tider. Disse tider er forsinkelser mellem visse RAM funktioner. Dybest set, hvis du vil øge hastigheden på din RAM, du kan blive nødt til at hæve de tider. Det er slet ikke kompliceret. CAS latens er det mindste antal cyklusser RAM skal vente, før den kan læse eller skrive igen. Den lavere bedre selvfølgelig. (CAS4 ville være bedre end CAS5 for eksempel).

Eller i stedet for at gøre alle de ovennævnte du bare kunne købe ram bedømt ved en højere hastighed, ud af kassen, ved mærkehastigheden du ønsker at køre din FSB. Sige, igen du vil øge din FSB til 450mhz, bare købe ram normeret til at køre ved 450mhz (DDR2 7200 - 900mhz)

Der vil være et punkt, når du er overclocking og du simpelthen ikke kan øge hastigheden på din CPU længere ligegyldigt hvad du gør og hvor meget køling, du har. Dette er højst sandsynligt fordi din CPU ikke få nok spænding. For at løse dette, skal du bare op spændingen til din CPU, også kendt som vcore. Gør dette på samme måde tidligere nævnt med hensyn til ram. Når du har nok spænding til CPU'en at være stabil, kan du enten beholde CPU på at fremskynde eller forsøge at overclock det endnu mere. Som med RAM, være forsigtige med ikke at overbelaste CPU med spænding. Hver processor har anbefalet spændinger opsætning af fabrikanten. Kig på hjemmesiden for at finde disse. MÅ IKKE gå videre end den anbefalede spændinger.

Husk, at upping spændingen til din CPU vil forårsage en langt mere varme. Derfor er det absolut nødvendigt at have god afkøling når overclocking.

Endelig er det ikke alle komponenter overclock det samme. Du kan få det præcise, og jeg mener nøjagtig samme opbygning som en ven, men der er absolut ingen garanti yours vil oc så vidt theres. Hver komponent er unik i sin overclocking evner. Men heldigvis har de fleste er ret gode eller ingen gør det ville de?

1) Når du har nået grænsen for særlig chip derefter Thats det. Der er ikke noget du kan gøre for at øge o'c yderligere.

2) En god form for stresstestprogram en overclock er ved at køre Orthos for omkring 8 timer, hvis noget går med at falde over det vil blive i løbet af denne.

3) Vælg dit bundkort klogt som bundkort kan tilbyde forskellige spændinger forskellige komponenter gør dem venligt eller ikke-så-venlige for oc'ing. Lær standard spænding for hver komponent, du har til hensigt at oc da dette vil give dig et udgangspunkt for at se hvor godt du vil kunne overvolt en bestemt komponent, hvis du har brug for det.

4) Læs op på BIOS's, nogle gør oc'ing en doddle kan nogle sammensatte vanskelighederne.

5) Overclocking kan være lige så økonomisk farlig som spil, og lige så vanedannende. Så vær forsigtig!

Håber, at dette er nyttigt for dig, hvis du har nogen spørgsmål råbe op i CPU's etc forum.

-Kanoakavirus

Mit system: Zoomy

Processor (s):
E8400@3.6ghz (400x9) @ 1.15v
Bundkort:
Asus P5K Premium
RAM Hukommelse:
2GB Dominator 8500
Grafikkort (r):
BfG 8800GT
Lydkort:
Xfi Extremegamer
Harddisk (e):
3.35TB ext opbevaring. 2TB int oplagring
Optisk drev (r):
LG GGC H20L
Sag / PSU:
Enermax 720w
Køling:
AC7
Network / Internet:
Monitor (s):
245b, 931B (Samsung)
Operating System (s):
Vista 32P
Old 1 november 2007, 06:36
Donor-Gruppen

Pfft .. helt off topic sorry, men hvor har du fået at citere fra i din underskrift?! Lol
Old 1 november 2007, 06:39
Administrator Gruppen

Krlll er medlem her, det er et citat fra ham tror jeg.

Mit system: Hybr! D

Processor (s):
AMD Turion 64 X2 TL-64 2.2GHz
Bundkort:
HP nForce 560
RAM Hukommelse:
2GB DDR2 PC2-5300
Grafikkort (r):
Nvidia 7150M Mobilanlæg Integreret
Lydkort:
5.1 Mobilanlæg Integreret
Harddisk (e):
250 GB 5400RPM SATA300
Optisk drev (r):
18x CD / DVDRW-DL ATA
Sag / PSU:
Stock HP
Køling:
Stock HP
Network / Internet:
10/100 Nic / 10 MB Virgin Kabel
Monitor (s):
17 "WXGA + HD BrightView Widescreen
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate 32Bit
Old 1 november 2007, 08:14
Donor-Gruppen

Ja, det var fra Krlll. Dunno hvorfor, men det var mig i masker.

-Kanoakavirus
Old 3. november 2007, 17:31
Redaktør Gruppen

Citat:
Oprindeligt Indsendt af dmdougie View Post
Pfft .. helt off topic sorry, men hvor har du fået at citere fra i din underskrift?! Lol
Det kom fra her Amerikansk fodbold på Wembley

Old 3 november 2007, 18:31
Donor-Gruppen

Jeg er sigged.
I rock!

Mit system: Krlll

Processor (s):
Intel Q9550@4.33Ghz
Bundkort:
Gigabyte GA-EP45-UD3P
RAM Hukommelse:
4x2GB OCZ Platinum PC8500
Grafikkort (r):
Gainward 4870X2 (840 Core 940 MEM)
Lydkort:
Ombord HDA
Harddisk (e):
Et par lol 1650GB samlede
Optisk drev (r):
1xDVD PHILIPS DVD +-RW
Sag / PSU:
Antec 1200/Enermax Infiniti 720W
Køling:
Tuniq Tower 120
Network / Internet:
Dual Gigabit Ethernet
Monitor (s):
Acer 22 "widescreen
Operating System (s):
Vista x64 Ultimate
Old 17 November 2007, 03:15
Medlem Gruppen

Thx for artiklen gav mig en bedre forståelse af OCing
Old 17 November 2007, 05:00
Donor-Gruppen

Intet problem Contagiøs, tak.

Det var faktisk ikke er en artikel som sådan, men, som oprindeligt, et svar jeg kom med i en tråd for et medlem, der ønskede at vide om oc'ing hans core2. Så det er kun begrænset til Intel CPU's, selv om der er oplysninger der, at alle mennesker ønsker at have en forståelse af overclocking kan måske gøre brug af.

-Kanoakavirus
Old 21. november 2007, 13:29
Donor-Gruppen

rar. en smule for at læse, men dens værd marmelade pakket oplysninger.

Mit system: Top Secrit

Processor (s):
Core 2 Duo E8500 OC @ 4GHz
Bundkort:
Gigabyte GA-EP45-UD3P (P45)
RAM Hukommelse:
mushkin 4GB DDR2 1066MHz
Grafikkort (r):
GTX280
Lydkort:
ombord (for nu)
Harddisk (e):
WD WD6401AALS 640GB
Optisk drev (r):
Klik på linket i signatur for yderligere
Sag / PSU:
CORSAIR CMPSU-750TX (750 WATT)
Køling:
XIGMATEK HDT-S1283 120mm Rifle
Network / Internet:
DSL medium
Monitor (s):
30 tommer 2650x1600 (snart anyway)
Operating System (s):
XP Home
Old 21 November 2007, 14:47
Donor-Gruppen

Citat:
Oprindeligt Indsendt af cheesepuff View Post
rar. en smule for at læse, men dens værd marmelade pakket oplysninger.
Desværre CP prøvede at fortælle en, hvordan man oc er ikke noget du kan passe ind i et par stykker.

Og hvis du vil gøre noget. Gøre det rigtige.

-Kanoakavirus
Reply

Register

Bogmærker

Lignende Tråde
Tråd Thread Starter Forum Svar Last Post
Er der en dummyer guide til ..... daveonyx Networking, Modemer & VoIP 11 6 juli 2009 02:32
LCD købe guide Janck Grafikkort & Monitors 1 27th Dec 2008 09:21
Network guide hjælpe solotekk Networking, Modemer & VoIP 2 25 marts 2008 11:01
UML: Den endelige guide? Mike0001 Off Topic Discussion 0 15 februar 2008 08:06
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.

Annoncenetværk baseret på bytteøkonomi ® Copyright © 2000 - 2009 Jelsoft Enterprises Ltd SEO ved vBSEO © 2009, websteds egnethed til webcrawling, Inc.