![]() |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Ten eerste, Overclocking is de praktijk van het leiden van uw CPU (of andere componenten) verleden de snelheid ze zijn beoordeeld op. De basisgegevens zijn niet zo moeilijk als je denkt misschien al de nodige zorgvuldigheid en geduld moeten worden genomen op alle tijden en alle oc'ing stapsgewijs moet gebeuren. Intel en AMD CPU's hun productie en test ze op een bepaalde snelheid. Als de CPU niet op een bepaalde snelheid, dan is het verkocht als een CPU op de eerstvolgende lagere snelheid. De tests zijn zeer streng zijn, zodat een CPU kunnen draaien op de hogere snelheid betrouwbaar. In feite zijn de tests vaak niet gebruikt te zijn. Bijvoorbeeld, wanneer een onderneming is de productie van een bepaalde CPU voor een tijdje, ze hebben gekregen van het proces goed genoeg dat alle CPU's ze lopen op betrouwbare wijze op de hoogste snelheid van de CPU is ontworpen. Dus gewoon naar de vraag van de markt, zij zal een aantal van hen als de langzamere CPU's. Ik heb om een disclaimer hier al: je doet dit op eigen risico, ik ben niet pleiten voor u doen, alleen dat het kan worden gedaan. Vuistregel: NIET oc elk onderdeel dat u zich niet kunnen veroorloven te vervangen als o.c 'ING kan ruïneren uw hele computer. Weer wel als je zorgvuldig en neem de tijd en met de ingebouwde garanties woonachtig binnen een pc is het onwaarschijnlijk dat u permanent schade een component. Vaker wel dan niet uw pc zal gewoon crashen of weigeren op te starten. Overklokken kan u een niveau van de prestaties van het hoger geprijsde PC onderdelen bespaart u geld. Er zijn echter andere zorgen. De meest voorkomende is een van warmte. Als u een pc-component sneller of up is het voltage het gaat om het genereren van meer warmte. Als u niet beschikt over voldoende koeling, uw systeem kan en zal oververhitten. Door zelf, oververhitting kan niet doden uw computer, hoor. De enige manier waarop u uw computer doden door oververhitting is als u herhaaldelijk proberen om het systeem bij temperaturen hoger dan aanbevolen. Met een Core2 (waarvan ik denk je hebt) proberen te blijven onder 50c in de spitsuren. Ik raad inkoop / downloaden van een aantal thermische meten van software en / of inkoop warmte sensoren. Sommige mobo fabrikanten dergelijke dingen met het mobo. Wees niet te bezorgd over oververhitting wel. Zie je de borden voor uw systeem wordt gebakken. Random crashes zijn de meest voorkomende teken. Een ander dange van oc'ing is dat het kan de levensduur van uw onderdelen. Wanneer u meer spanning door middel van een onderdeel, de levensduur afneemt. Een kleine verhoging zal niet veel van een invloed, maar als u van plan bent over het gebruik van een hoog overklokken, zal u wilt op de hoogte zijn van de daling van de levensverwachting. Dit is meestal niet een probleem, maar aangezien niemand die overklokken waarschijnlijk niet zal worden met dezelfde componenten voor meer dan 4-5 jaar, en het is onwaarschijnlijk dat een van uw componenten zullen niet voor 4-5 jaar, ongeacht hoe veel spanning loopt u doorheen. De meeste processoren zijn ontworpen om gedurende maximaal 10 jaar, dus verliest een paar van die jaren is meestal de moeite waard de stijging van de prestaties. Om te begrijpen hoe overklokken van uw systeem, moet u eerst begrijpen hoe het systeem werkt. Het eerste onderdeel mensen oc meestal is de CPU: Wanneer u de aanschaf van een CPU, zie je haar operationele snelheid. Een Core2 E6400 loopt op 2.13ghz of 2130mhz. Dit is een maat voor hoeveel klok cycli de processor gaat door in een seconde. Een klok cyclus is een periode waarin een processor kan uitvoeren van een bepaald bedrag aan instructies (de klok cycli een processor kan uitvoeren in een seconde, hoe sneller het kan verwerken en hoe sneller je systeem zal lopen). Het doel van het overklokken is het vergroten van de tevredenheid van uw GHz processor, zodat zij kunnen gaan door meer klok cycli per seconde. De formule voor de snelheid van uw processor als deze: FSB (in MHz) x Multiplier = Snelheid in MHz. Nu uit te leggen wat de FSB en Multiplier zijn: De FSB of Front Side Bus, is hoe je hele systeem communiceert met je CPU. Hoe sneller je FSB kan draaien, hoe sneller je hele systeem kan worden uitgevoerd. CPU-fabrikanten hebben manieren gevonden om de daadwerkelijke snelheid van de FSB van de CPU door het sturen van meer instructies per klokcyclus. Dus in plaats van het verzenden van een instructie om een klokcyclus, Intel sturen's 4 instructies per klokcyclus. Dus, wanneer je kijkt naar je FSB en zie haar snelheid van 1066MHz, is het niet echt lopen op die snelheid. Intel CPU's zijn "quad gepompt". Dit betekent dat de FSB op uw Core2 is echt draait op 266mhz. Wat je ziet is de effectieve snelheid wanneer rekening wordt gehouden met de quad-gepompt maatregel Ik noem dit omdat wanneer je o.c 'ING heb je voornamelijk te maken met de werkelijke FSB niet effectief. De multiplier deel van de snelheid vergelijking is puur een nummer dat, vermenigvuldigd met de FSB snelheid, geeft u de totale snelheid van de processor. Bijvoorbeeld, als u beschikt over een processor met een 266MHz FSB (werkelijke FSB snelheid) en heeft een multiplier van 8, dan is de vergelijking wordt: (FSB) 266MHz x (Multiplicatoreffect) 8 = 2133MHZ voor de cpu, of 2.13GHZ (Ik begrijp deze vergelijkingen niet totaal precies, maar ik ben met behulp van de fabrikant varieert de zaken eenvoudig te houden en een Hertz hier of daar maakt geen verschil) Op de meerderheid van de CPU-multiplier is vergrendeld en kan niet worden verhoogd, maar kunnen worden verlaagd. Dit staat bekend als top-vergrendeling. Op sommige CPU's echter de multiplier is volledig ontsloten (Bv.: X6800), wat betekent dat u kunt veranderen in een nummer dat je wilt. Dit type CPU is een overclocker's favoriet, want het betekent dat je kunt overklokken van de CPU gewoon door het verhogen van de multiplier. Het is veel gemakkelijker te verhogen of verlagen van de multiplier voor een CPU dan de FSB. Dit is omdat, in tegenstelling tot de FSB, de multiplier is alleen van invloed op de CPU snelheid. Wanneer u de FSB, u verandert de snelheid waarmee elk afzonderlijk onderdeel van uw computer communiceert met je CPU. Dit, in feite is het overklokken alle andere onderdelen van uw systeem. Dit kan leiden tot allerlei problemen bij de andere onderdelen die u niet van plan te overklokken zijn geduwd te ver en niet te werken. Als u eenmaal begrijpt hoe overklokken werkt, maar u weet hoe te voorkomen dat deze kwesties. De meest voorkomende methode van overklokken is via het BIOS. Eenmaal in het BIOS, ervan uitgaande dat u een BIOS dat ondersteunt overklokken, (Retail-fabrikanten Dell etc - de neiging om gebruik bios en mobo's die geen ondersteuning bieden o.c 'ING), moet u toegang tot alle instellingen die nodig zijn te overklokken van je systeem. De instellingen die u zal hoogstwaarschijnlijk tot aanpassing zijn: Multiplier, FSB, RAM-snelheid, RAM timing, en RAM Ratio. In principe alles wat je probeert te doen is om de hoogste FSB x Multiplier vergelijking die je kunt krijgen. De eenvoudigste manier om dit te doen is om alleen de multiplier verhogen, maar dat zal niet werken op de meeste processoren aangezien de multiplier is vergrendeld. De volgende methode is het verhogen van de FSB. Dit is zelf toelichting, en al het RAM kwesties die moeten worden behandeld wanneer de verhoging van de FSB zijn hieronder beschreven. Zodra u dit heeft gevonden de snelheid waarmee de CPU zal niet gaan sneller, je hebt nog een optie. Als je echt wilt duw uw systeem, kunt u proberen het verlagen van de multiplier te verlagen om de FSB nog hoger. Om dit te begrijpen, denken dat u een 2.13GHz processor met een 266MHz FSB en een 8x multiplier. (266MHz x 8 = 2.13GHz). Uiteraard, dat vergelijking van werken als het is Tntel de voorraad frequentie voor de E6400, maar er zijn andere manieren om naar 2.13GHz. Je zou kunnen verhogen het multiplicatoreffect tot 10 (cpu afhankelijk natuurlijk) en een verlaging van de FSB op 213MHz, of je zou kunnen verhogen van de FSB naar 355MHz en lager de multiplier tot en met 6. Dit zou zowel u dezelfde 2.13GHz dat u begon met. Dus zowel van die combinaties moeten geven u hetzelfde systeem prestaties. Correct? (niet de echte wereld cijfers, louter voorbeelden om een punt) Niet correct. Sinds de FSB is de zender via welke uw systeem communiceert met je processor, je wilt dat het zo hoog mogelijk. Dus als je beneden de FSB op 213MHz en de multiplier verhoogd tot 10, zou je nog een kloksnelheid van 2.13GHz, maar de rest van het systeem zou de communicatie met je processor veel trager dan voorheen, wat resulteert in een verlies in de systeemprestaties. Echt, je wilt lager de multiplier te verlagen om de FSB zo hoog mogelijk. Dit klinkt eenvoudig, maar het is niet zoals u het nog om de rest van het systeem, aangezien de rest van het systeem is afhankelijk van de FSB en vooral het RAM-geheugen. Wanneer u koopt RAM, is beoordeeld op een bepaalde snelheid. Bijvoorbeeld, DDR2 6400 wordt begroot op 800 MHz, DDR2 8500 wordt begroot op 1066MHz Om inzicht te krijgen in de maatregelen die u nodig heeft om te begrijpen hoe RAM werkt. RAM of Random Access Memory, fungeert als tijdelijke opslag van bestanden die de CPU nodig heeft om toegang te krijgen tot snel. Bijvoorbeeld, wanneer u een niveau in een spel, je CPU-belasting zal het niveau in het RAM-geheugen, zodat zij toegang hebben tot de informatie snel als het moet, in plaats van het laden van de gegevens uit het (tragere) harde schijf. Het ding om te weten is dat RAM-functies op een bepaalde snelheid, dat is een stuk langzamer dan de CPU-snelheid. De meeste huidige RAM draait met een snelheid tussen de 533MHz en 1066MHz. Dit komt omdat RAM fabrikanten zijn ook in staat om te doen wat cpu-fabrikanten hebben gedaan, namelijk door het sturen van informatie tweemaal per klokcyclus RAM. (DDR2 staat voor "Double Data Rate 2." DDR2 ram is een verbeterde versie van DDR-ram dat is sneller en efficiënter te maken. Net als standaard DDR-geheugen, DDR2-geheugen kunt verzenden van gegevens over zowel de stijgende en dalende randen van de processor klok cycli. Deze bijna verdubbelt de hoeveelheid werk die de RAM kan doen in een bepaalde hoeveelheid tijd). Dus DDR2 800MHz betekent dat het RAM-geheugen werkt op een effectieve snelheid van 800MHz, de "800" staat voor de kloksnelheid. Want het is verzendinstructies tweemaal per klokcyclus, betekend dat dat haar echte operationele frequentie 400MHz. Zoals hierboven vermeld, als je de FSB, u effectief overklokken alles in je systeem. Dit geldt voor het RAM-geheugen als goed. Problemen kunnen ontstaan wanneer u wilt verhogen uw FSB snelheden tot meer dan 400MHz, omdat de RAM is alleen beoordeeld te voeren met snelheden tot 400MHz, het verhogen van je FSB hoger dan 400MHz kan ertoe leiden dat uw systeem crasht. Op te lossen zijn er drie oplossingen: met een FSB: RAM verhouding, overklokken uw Ram, of kopen RAM beoordeeld op een hoger toerental. FSB: RAM Ratio: Als u wilt uw FSB verhogen naar een hogere snelheid dan uw RAM-geheugen ondersteunt, heeft u de mogelijkheid van het beheren van uw RAM-geheugen op een lagere snelheid dan de FSB. Dit gebeurt met behulp van een FSB: RAM verhouding. Kortom, de FSB: RAM verhouding kunt u nummers die het opzetten van een verhouding tussen de FSB en RAM-snelheden. Dus, zeggen dat je gebruik maakt van DDR2 800MHz Ram die draait op 400MHz. Maar u wilt uw FSB verhogen tot 450 MHz te overklokken CPU. Natuurlijk, uw RAM-geheugen zal niet zoals de verhoogde FSB snelheid en zal meer dan waarschijnlijk ertoe leiden dat uw systeem crasht. Op te lossen, kunt u een 5:4 FSB: RAM verhouding. dit zal betekenen dat voor iedere 5MHz dat je FSB loopt op, uw RAM-geheugen zal enkel draaien op 4Mhz. Om het eenvoudiger uit te werken, zetten de 5:4 ratio naar een 100:80 verhouding. Dus voor iedere uw 100MHz FSB loopt op, uw RAM-geheugen zal enkel draaien op 80MHz. Dit betekent dat uw RAM-geheugen zal alleen worden uitgevoerd bij 80% van uw FSB snelheid. Dus met uw 450MHz FSB, draaien op een 5:4 FSB: RAM verhouding, uw RAM-geheugen zal draaien op 364MHz, dat is 80% van 450 MHz. Dat is ok, sinds uw RAM-geheugen is op 400MHz. (Dit is geen ideale oplossing zijn. Hardlopen de FSB en RAM met een verhouding veroorzaakt hiaten in tussen het moment dat de FSB kan communiceren met het RAM-geheugen. Dit veroorzaakt vertragingen die er niet zou worden als het RAM-geheugen en de FSB werden uitgevoerd op dezelfde snelheid. Als u wilt dat de meeste snelheid van uw systeem, met een FSB: RAM verhouding zou niet de beste oplossing). Overclocking uw Ram is eigenlijk heel simpel. Het principe achter overclocking RAM is hetzelfde als het overklokken van je CPU: om het RAM-geheugen te draaien met een hogere snelheid dan is het te draaien. Te overklokken RAM, je gewoon de BIOS en de poging om het RAM-geheugen op een hogere snelheid dan het is beoordeeld op. Bijvoorbeeld, je zou kunnen proberen het te starten PC-6400 (DDR2-800) Ram met een snelheid van 410MHz, die zou worden 10MHz meer dan de nominale snelheid. Dit zou kunnen werken, maar in sommige gevallen zal het ervoor zorgen dat het systeem crasht. Als dit gebeurt, maakt u zich geen zorgen. Het probleem kan worden opgelost vrij gemakkelijk door de verhoging van de spanning op uw RAM-geheugen. De spanning op uw RAM-geheugen, ook bekend als vdimm, kan aangepast worden in de meeste BIOS's. Verhogen door gebruik te maken van de kleinste beschikbare toenameregeling en test elke instelling om te zien of het werkt. Wanneer u een instelling die werkt, kunt u houden of proberen te duwen uw RAM verder. Als u het RAM-geheugen te veel spanning, maar het kon krijgen gebakken. Het enige ding dat je zorgen hoeft te maken over wanneer overklokken RAM zijn de latency timings. Deze tijden zijn de vertragingen tussen bepaalde RAM functies. Eigenlijk, als je wilt verhogen de snelheid van uw RAM-geheugen, kan het nodig zijn om de tijden. Het is helemaal niet ingewikkeld. CAS latency is het minimum aantal cycli de ram moet wachten voordat het kan lezen of schrijven opnieuw. De lagere beter natuurlijk. (CAS4 zou beter zijn dan CAS5 bijvoorbeeld). Of in plaats van al het bovenstaande kunt u alleen kopen ram nominaal tegen een hogere snelheid, uit de doos, de nominale snelheid die je wilt uitvoeren, je FSB. Zeg, wil je weer verhogen je FSB op 450mhz, net aankoop ram nominaal te lopen op 450mhz (DDR2-7200 - 900MHz) Er zal een moment dat u het overklokken en je kan gewoon niet de snelheid van je CPU niet meer uit wat je doet en hoeveel koeling je hebt. Dit is waarschijnlijk omdat uw CPU is niet voldoende spanning. Op te lossen, je gewoon de spanning op uw CPU, ook bekend als de vCore. Doe dit op dezelfde manier al eerder met betrekking tot de ram. Zodra u genoeg spanning voor de processor stabiel te zijn, kunt u bewaren op dat de CPU-snelheid of poging tot overklokken het nog verder. Zoals met het RAM, wees niet te overbelasten de CPU met spanning. Elke processor heeft aanbevolen spanning setup door de fabrikant. Kijk op de website te vinden zijn. Ga niet voorbij de aanbevolen spanning. Houd er rekening mee dat upping de spanning op uw CPU zal leiden tot een veel meer warmte. Daarom is het absoluut essentieel voor een goede koeling tijdens het overklokken. Tot slot zijn niet alle onderdelen overklokken hetzelfde. Je kan beschikken over de exacte, en ik bedoel precies hetzelfde opgebouwd als een vriend, maar er is absoluut geen garantie jouwe zal oc zoveel theres. Elk onderdeel is uniek in zijn vermogen overklokken. Maar gelukkig, de meeste zijn niet goed of niet zou moeten doen zou ze? 1) Zodra u de grens van de bijzondere chip vervolgens thats it. Er is niets wat je kunt doen om de o'c verder. 2) Een goede vorm van stress-testen een overklokken is door Orthos draaien voor ongeveer 8 uur, als er iets gaat omvallen het zal in de loop van dit. 3) Kies uw moederbord verstandig als moederborden kunnen bieden verschillende voltages op verschillende onderdelen waardoor ze vriendelijk of niet-zo-vriendelijk voor oc'ing. Leer de standaard voltages voor elk onderdeel dat u van plan te oc als deze geeft je een startpunt om te zien hoe goed je kan overvolt een bepaald onderdeel dient u wilt. 4) Lees op BIOS's, sommige maken oc'ing een doddle, sommige kunnen samengestelde de moeilijkheden. 5) Overklokken kan worden als financieel gevaarlijk als gokken, en net zo verslavend. Dus wees voorzichtig! Hopelijk is dit nuttig voor u allen, als u vragen heeft shout in de CPU's etc forum.
|
| |||
| |||
| Pfft .. volledig off topic sorry maar waar heb je dat citaat uit in uw handtekening?! Lol
__________________ Gisteravond lag ik in bed looking up op de sterren aan de hemel en ik dacht bij mezelf, waar de heck is het maximum. ![]() |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Krlll lid is hier, het is een citaat van hem denk ik.
| |||
| |||
| Ja, het was van Krlll. Dunno waarom, maar het had me in steken.
__________________ gehoord wow is een betere anticonceptionele dan de pil, geen grap i gespeeld rs voor 2-3 jaar en 2 weken nadat ik gestopt Ik verloor mijn maagdelijkheid. -Kanoakavirus |
|
| |||
| |||
| Citaat:
|
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Ik ben sigged.
| |||
| |||
| Thx voor het artikel gaf me een beter begrip van OCing |
|
| |||
| |||
| Geen probleem Contagious, bedankt. Het was niet echt een artikel als zodanig, maar, oorspronkelijk, een antwoord heb ik gemaakt in een draad voor een lid die wilde weten over oc'ing zijn Core2. Dus het is alleen beperkt tot de Intel CPU's, maar er is er informatie in, dat alle mensen die willen beschikken over een begrip van overklokken kan misschien gebruik maken van.
__________________ gehoord wow is een betere anticonceptionele dan de pil, geen grap i gespeeld rs voor 2-3 jaar en 2 weken nadat ik gestopt Ik verloor mijn maagdelijkheid. -Kanoakavirus |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| leuk. een beetje te lezen, maar de moeite waard de jam verpakt informatie.
| |||
| |||
| Citaat:
Helaas CP proberen iemand te vertellen hoe oc is niet iets wat je kan passen in een paar alinea's.En als je gaat iets doen. Doe het goed.
![]() |
|
| Bladwijzers |
Gelijkaardige Draden | ||||
| Draad | Thread Starter | Forum | Antwoorden | Last Post |
| Is er een handleiding voor dummies ..... | daveonyx | Netwerken, modems & VoIP | 11 | De 6 juli 2009 02:32 |
| LCD kopen gids | Janck | Grafische Kaarten & Monitors | 1 | 27 dec 2008 09:21 |
| Netwerk gids helpen | solotekk | Netwerken, modems & VoIP | 2 | 25 mrt 2008 11:01 |
| UML: De definitieve gids? | Mike0001 | Off Topic Discussie | 0 | 15 feb 2008 08:06 |
| Thread Tools | |
| |