mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Processorer, moderkort & RAM

Register

PC Overclocking Guide

Reply

Thread Tools
Old 13 maj 2007, 01:51
Givargruppen

Först och främst överklockning är praxis för att driva din CPU (eller andra komponenter) tidigare hastigheten är de på. Grunderna är inte så svårt som du kanske tror att även omsorg och tålamod bör vidtas vid alla tidpunkter och eventuella oc'ing bör ske stegvis.

Intel och AMD tillverkar sina processorer och sedan testa dem vid en viss hastighet. Om processorn inte vid en viss hastighet så är det som säljs som en CPU på nästa lägre hastighet. Testerna är mycket stränga så en processor kan köras i högre hastighet tillförlitligt. Faktum är att de tester som ofta inte används alls. Till exempel när ett företag har tillverkat en viss CPU på ett tag, de har fått processen tillräckligt bra för att alla processorer gör att köra säkert på högsta hastighet processorn är konstruerad för. Så bara för att nå en efterfrågan på marknaden, de kommer att märka en del av dem som långsammare processorer.

Jag har för att sätta en ansvarsfriskrivning här men: Du gör detta på egen risk, jag förespråkar inte du göra det, bara att det kan göras. Tumregel: INTE oc någon komponent som du inte har råd att ersätta som o.c "Ing kan förstöra hela din dator.

Återigen Men om du är försiktig och tar din tid och med alla de inbyggda skyddsmekanismer bosatta inom en dator är det inte troligt att du kommer att permanent skada en komponent. Oftare än inte datorn bara kraschar eller vägrar att starta.

Överklockning kan ge dig en nivå av resultat av högre priser st komponenter därför sparar du pengar.

Det finns andra problem dock. Det vanligaste är en av värme. När du gör en st komponent köra snabbare eller upp det är spänning det ska generera mer värme. Om du inte har tillräcklig kylning ditt system kan och kommer att överhettas. Genom sig överhettning inte kan döda datorn ändå. Det enda sättet att du dödar din dator genom att överhettning är om du upprepade gånger försöker köra systemet vid temperaturer högre än rekommenderat. Med en Core2 (som jag tror du har) försöker ligga under 50c i topp. Jag skulle rekommendera att köpa / hämta några termiska mätning av programvara och / eller köpa värme sensorer. Vissa mobo tillverkare omfatta sådana saker med mobo.

Var inte alltför orolig för överhettning ändå. Du kommer att se tecknen innan ditt system blir stekta. Random kraschar är det vanligaste tecknet.

En annan dange av oc'ing är att det kan minska livslängden på dina komponenter. När du kör mer spänning genom en komponent, dess livslängd minskar. En liten ökning inte kommer att ha någon inverkan, men om du tänker använda en hög överklockning, du kommer att vilja vara medvetna om den minskade livslängden. Detta är vanligtvis inte en fråga, eftersom någon som är överklockning sannolikt inte kommer att använda samma komponenter i mer än 4-5 år, och det är osannolikt att någon av dina komponenter kommer att misslyckas innan 4-5 år oavsett hur mycket spänning du kör igenom den. De flesta processorer är utformade för att pågå i upp till 10 år, så att förlora några av dessa år är oftast värt den ökade prestanda.

För att förstå hur man överklockning datorn måste du först förstå hur systemet fungerar. Den första komponenten människor oc oftast är CPU:

När du köper en CPU, kommer du att se dess flygfarten. En Core2 E6400 körs på 2.13ghz eller 2130mhz. Detta är ett mått på hur många klocka cykler processorn går igenom i en andra. En klockcykel är en period under vilken en processor kan utföra en viss mängd instruktioner (ju mer klockan cykler en processor kan utföra i en andra, desto snabbare kan bearbeta information och snabbare ditt system kommer att köras).

Syftet med överklockning är att öka GHz betyg på din processor så att den kan gå igenom mer klockan cykler per sekund. Formeln för hur snabb din processor om detta:

FSB (MHz) x Multiplikator = Hastighet i MHz.

Nu för att förklara vad FSB och Multiplicerare är:

FSB eller Front Side Bus, är hur hela systemet kommunicerar med din CPU. Ju snabbare din FSB kan köra de snabbare hela systemet kan drivas.

CPU-tillverkarna har hittat olika sätt att öka den faktiska hastigheten på FSB av en CPU genom att skicka mera instruktioner i varje klockcykel. Så istället för att skicka en instruktion varje klockcykel, Intel skicka s 4 instruktioner per klockcykel. Så när du tittar på din FSB och se dess hastighet 1066MHz, det är egentligen inte att köra i den hastigheten. Intels processorer är "quad pumpas". Detta innebär att FSB på din core2 verkligen kör på 266mhz. Vad du ser är den faktiska hastigheten när hänsyn tas till quad-pumpad åtgärd
Jag nämner detta eftersom när du o.c "Ing du göra med den faktiska FSB inte effektiva.

Den sammantagna del av hastighet ekvation är endast ett antal som när den multipliceras med FSB hastighet, ger dig den totala hastigheten på processorn. Till exempel om du har en processor som har en 266MHz FSB (faktiska FSB hastighet) och har en multiplikator på 8, sedan Ekvationen blir

(FSB) 266MHz x (Multiplicerare) 8 = 2133MHZ för CPU eller 2.13GHZ

(Jag inser att dessa ekvationer inte totalt exakt, men jag använder tillverkarens intervall för att hålla det enkelt och en hertz hit eller dit gör ingen skillnad)

På de flesta CPU är multiplikatorn är låst och kan inte tas upp, men kan minskas. Detta kallas top-låsning.
På vissa CPU är dock att multiplikatorn är helt olåst (t.ex. X6800), vilket betyder att du kan ändra den till någon som du vill. Denna typ av CPU är en overclocker favorit, eftersom det innebär att du kan överklockning processorn genom att helt enkelt höja multiplikatorn.

Det är mycket lättare att höja eller sänka multiplikator på en CPU än FSB. Detta beror, i motsats till FSB, den multiplikator påverkar CPU-hastighet. När du ändrar FSB, du ändrar den hastighet med vilken varje enskild komponent i datorn kommunicerar med din CPU. Detta, i själva verket är överklockning alla andra komponenter i ditt system. Detta kan leda till alla möjliga problem när andra komponenter som du inte tänker överklockning pressas för långt och inte arbete. När du förstår hur överklockning verk, även om du vet hur man kan förebygga dessa problem.

Den vanligaste metoden för överklockning är genom BIOS. Väl inne i BIOS, förutsatt att du har ett BIOS som har stöd för överklockning, (Retail tillverkare, Dell etc - tenderar att använda bios och mobo's som inte stöder o.c "Ing), bör du ha tillgång till alla de inställningar som krävs till överklockning ditt system. De inställningar som du kommer troligtvis att justera är:

Multiplicerare, FSB, RAM-hastighet, RAM timing, och RAM Ratio.

I princip allt du försöker göra är att få den högsta FSB x Multiplicerare ekvation som du kan få. Det enklaste sättet att göra detta är att bara höja multiplikatoreffekter, men det kommer inte att fungera på de flesta processorer eftersom multiplikatorn är låst. Nästa metod är att höja FSB. Detta är självförklarande, och alla de RAM frågor som måste hanteras när höja FSB beskrivs nedan. När du har hittat den hastighet som processorn inte kommer att gå snabbare, du har en mer alternativ.

Om du verkligen vill driva ditt system kan du prova att sänka multiplikatorn för att höja FSB ännu högre. För att förstå detta, antar att du har en 2.13GHz processor som har en 266MHz FSB och en 8x multiplikator. (266MHz x 8 = 2.13GHz). Självklart att ekvationen fungerar som det är Tntel lagerbokföring frekvens för E6400, men det finns andra sätt att komma till 2.13GHz. Du kan höja multiplikatorn till 10 (CPU beroende förstås) och lägre FSB till 213MHz, eller du kan höja FSB till 355MHz och sänka multiplikatorn till 6. Dessa skulle både ge dig samma 2.13GHz att ni började med. Så båda dessa kombinationer bör ge dig samma prestanda. Korrekt?

(inte verkliga världen siffror, rent exempel att göra en poäng)

Inte riktigt. Eftersom FSB är den kanal genom vilken systemet kommunicerar med din processor, du vill att det ska vara så hög som möjligt. Så om ni sänkte FSB på 213MHz och upp multiplikatorn till 10, skulle du fortfarande ha en klocka hastighet på 2.13GHz, men resten av systemet skulle kunna kommunicera med din processor mycket långsammare än tidigare vilket leder till en förlust på systemets prestanda.

Jaså, du vill sänka multiplikatorn för att höja FSB så hög som möjligt. Det låter enkelt, men det är inte som ni har att göra resten av systemet, eftersom resten av systemet är beroende av FSB och främst RAM.

När du köper RAM, det är nominellt vid en viss hastighet. Till exempel, DDR2 6400 uppskattas till 800 MHz, DDR2 8500 uppskattas till 1066MHz

Att förstå dessa åtgärder måste du förstå hur RAM verk. RAM eller Random Access Memory, fungerar som tillfällig lagring av filer som processorn behöver tillgång snabbt. Till exempel när du lägger i en nivå i ett spel, din CPU laddas nivån i RAM så att den kan komma åt information snabbt när den behövs, istället för att läsa in information från (långsammare) hårddisk.

Den sak att veta är att RAM-funktioner vid en viss hastighet, vilket är mycket långsammare än CPU-hastighet. De flesta nuvarande RAM körs i hastigheter mellan 533MHz och 1066MHz.

Detta beror RAM tillverkare har också kunnat göra vad CPU tillverkare har gjort, nämligen genom att skicka information två gånger per RAM klockcykel.

(DDR2 står för "Double Data Rate 2. DDR2 RAM är en förbättrad version av DDR RAM-minne som är snabbare och effektivare. Liksom standard DDR minne, DDR2-minne kan skicka data på både stigande och fallande kanter bearbetningsföretagets klockan cykler. Detta nästan dubbelt så mycket arbete RAM kan göra i en viss tid).

Så DDR2 800MHz innebär att RAM fungerar på ett effektivt hastighet på 800MHz, de "800" står för klockan hastighet. Eftersom det är att skicka instruktioner två gånger per klockcykel, vilket innebär att dess verkliga frekvens är 400MHz.

Som nämnts ovan, när du höjer FSB, du effektivt överklockning allt annat i ditt system. Detta gäller för RAM också. Problem kan uppstå när du vill höja din FSB till hastigheter över 400MHz eftersom RAM bara är specificerad för att köra i hastigheter upp till 400MHz, höja din FSB högre än 400MHz kan orsaka ditt system att krascha. För att lösa detta finns det tre lösningar: att använda en FSB: Ram-tal, överklockning din Ram, eller köpa RAM märkeffekt på en högre hastighet.

FSB: RAM Ratio: Om du vill höja din FSB till en högre hastighet än ditt RAM stöder, har du möjlighet att visa dina RAM på en lägre hastighet än FSB. Detta görs med hjälp av en FSB: RAM-tal. I grund och botten FSB: RAM-tal kan du välja nummer att inrätta ett förhållande mellan FSB och RAM-hastigheter. Så säger du använder DDR2 800MHz Ram som körs i 400MHz. Men du vill höja din FSB till 450 MHz för överklockning din CPU. Naturligtvis din RAM kommer inte som uppkommit FSB hastighet och kommer att mer än troliga orsaken ditt system att krascha. För att lösa detta kan du ställa in en 5:4 FSB: RAM-tal. detta förhållande kommer att innebära att för varje 5MHz att din FSB går på, din RAM kommer bara att köra på 4MHz.

För att göra det lättare att räkna ut, omvandla 5:4 förhållande till 100:80 förhållandet. Så för varje 100MHz din FSB körs på, ditt RAM kommer bara att köra på 80MHz. Detta innebär att ditt RAM kommer bara att köra på 80% av din FSB hastighet. Så med 450 MHz FSB, som löper på ett 5:4 FSB: RAM-tal, ditt RAM-minne kommer att köras i 364MHz, vilket är 80% av 450 MHz. Detta är ok, eftersom ditt RAM-minne är specificerade för 400MHz.

(Detta är inte en idealisk lösning dock. Running FSB och RAM-minne med ett förhållande orsaker luckor mellan Temne att FSB kan kommunicera med RAM. Detta leder nedgångar som inte skulle vara där om RAM och FSB sprang med samma hastighet. Om du vill att de flesta snabbt ut ur ditt system genom att använda en FSB: RAM-tal inte skulle vara den bästa lösningen).

Överklockning din Ram är egentligen ganska enkel. Principen bakom överklockning RAM är densamma som överklocka din CPU: att få RAM för att köra med en högre hastighet än det är tänkt att köras på.

Att överklockning RAM, du bara komma in i BIOS och försök att köra RAM med en högre hastighet än vad den är specificerad på. Till exempel, du kan försöka att köra PC-6400 (DDR2 800) Ram med en hastighet av 410MHz, vilket skulle vara 10MHz över nominellt varvtal. Detta skulle kunna arbeta, men i vissa fall kommer det leda till att systemet kraschar. Om detta händer ska du inte oroa dig. Problemet kan lösas ganska enkelt genom att höja spänningen till ditt RAM. Spänningen på ditt RAM-minne, även kallat vDIMM, kan justeras i de flesta BIOS-talet. Höj den med minsta steg som finns och testa varje inställning för att se om det fungerar. När du hittar en inställning som fungerar, kan du antingen behålla det eller försöka driva ditt RAM längre. Om du ger RAM för mycket spänning, men det kan bli stekt.

Den enda sak som du behöver oroa dig för när överklockning RAM är latensen tider. Dessa tider är de förseningar mellan vissa RAM funktioner. I grund och botten om du vill öka hastigheten på ditt RAM-minnet måste du kanske höja tider. Det är inte alls komplicerat. CAS-latensen är det lägsta antalet cykler RAM måste vänta innan man kan läsa eller skriva igen. Den lägre bättre naturligtvis. (CAS4 skulle vara bättre än CAS5 till exempel).

Eller istället för att göra alla ovanstående kan du bara köpa RAM märkeffekt på en högre hastighet, ur lådan vid nominellt varvtal du vill köra din FSB. Säg, återigen du vill höja din FSB till 450 MHz, bara köper RAM specificerad för att köras på 450 MHz (DDR2 7200 - 900 MHz)

Det kommer att finnas en punkt när du överklockning och du kan helt enkelt inte öka hastigheten på din CPU längre oavsett vad du gör och hur mycket kylning du har. Detta är mest troligt att din CPU är inte nog med spänning. För att lösa detta får du helt enkelt upp spänningen till CPUn, även kallad vCore. Gör detta på samma sätt som tidigare nämnts i fråga om RAM-minne. När du har tillräckligt med spänning för CPU vara stabil kan du antingen hålla CPU vid denna hastighet eller försöker överklockning det ännu mer. Precis som med RAM, vara noga med att inte överbelasta CPU med spänning. Varje processor har rekommenderat spänningar installationen av tillverkaren. Titta på hemsidan för att hitta dessa. Gå inte förbi rekommenderas spänning.

Tänk på att upping spänningen till CPUn kommer att orsaka mycket mer värme. Därför är det absolut nödvändigt att ha bra kylning vid överklockning.

Slutligen är inte alla komponenter överklockning samma. Du kan få exakt, och jag menar exakt samma bygga som en vän men det är absolut ingen garanti för din kommer oc så långt Theres. Varje komponent är unik i sitt överklockning förmåga. Men lyckligtvis har de flesta är ganska bra eller ingen skulle göra det skulle de?

1) När du når gränsen för särskilt chip sedan thats det. Det finns inget du kan göra för att öka o'c ytterligare.

2) En bra form av stress-tester en överklockning är genom att köra Orthos för cirka 8 timmar, om något kommer att falla över det blir under detta.

3) Välj ditt moderkort klokt som moderkort kan erbjuda olika spänningar i olika komponenter som gör dem vänligt eller inte så vänligt för oc'ing. Läs standardnamnet spänning för varje komponent du tänker OC eftersom detta kommer att ge dig en utgångspunkt för att se hur bra du kan overvolt en viss del om du skulle behöva.

4) Läs upp BIOS's, vissa gör oc'ing en doddle del kan förvärra problem.

5) Overclocking kan vara så ekonomiskt farlig som spel, och precis lika beroendeframkallande. Så var försiktig!

Hoppas detta är till hjälp för er alla, om du har några frågor ropa upp i CPU's etc forum.

-Kanoakavirus

Mitt System: Zoomy

Processor (s):
E8400@3.6ghz (400x9) @ 1.15v
Moderkort:
Asus P5K Premium
RAM Minne:
2GB Dominator 8500
Grafikkort (s):
BFG 8800GT
Ljudkort:
Xfi Extremegamer
Hårddisk (s):
3.35TB ext lagring. 2TB int lagring
Optisk enhet (er):
LG GGC H20L
Mål / PSU:
Enermax 720w
Kylning:
AC7
Nätverk / Internet:
Monitor (s):
245b, 931B (Samsung)
Operating System (s):
Vista 32p
Old 1 november 2007, 06:36
Givargruppen

Pfft .. helt off topic ledsen men där fick du att citera i din signatur? Lol
Old 1 november 2007, 06:39
Administrator Group

Krlll är medlem här, det är ett citat från honom tror jag.

Mitt System: Hybr! D

Processor (s):
AMD Turion 64 X2 TL-64 2.2GHz
Moderkort:
HP nForce 560
RAM Minne:
2GB DDR2 PC2-5300
Grafikkort (s):
Nvidia 7150M Flygburet Integrerad
Ljudkort:
5.1 Ombord Integrerad
Hårddisk (s):
250GB 5400RPM SATA300
Optisk enhet (er):
18x CD / DVDRW-DL ATA
Mål / PSU:
Lager HP
Kylning:
Lager HP
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 10 MB Virgin Cable
Monitor (s):
17 "WXGA + HD BrightView Widescreen
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate 32Bit
Old 1 november 2007, 08:14
Givargruppen

Ja, det var från Krlll. Vet inte varför, men det hade jag i sömmarna.

-Kanoakavirus
Old 3 november 2007, 17:31
Moderator-gruppen

Citat:
Ursprungligen postat av dmdougie View Post
Pfft .. helt off topic ledsen men där fick du att citera i din signatur? Lol
Det kom härifrån Amerikansk fotboll på Wembley

Old 3 November 2007, 18:31
Givargruppen

Jag sigged.
I rock!

Mitt System: Krlll

Processor (s):
Intel Q9550@4.33Ghz
Moderkort:
Gigabyte GA-EP45-UD3P
RAM Minne:
4x2GB OCZ platina PC8500
Grafikkort (s):
Gainward 4870X2 (840 Core 940 Mem)
Ljudkort:
Ombord HDA
Hårddisk (s):
Några lol 1650GB totalt
Optisk enhet (er):
1xDVD PHILIPS DVD +-RW
Mål / PSU:
Antec 1200/Enermax Infiniti 720W
Kylning:
Tuniq Tower 120
Nätverk / Internet:
Dual Gigabit Ethernet
Monitor (s):
Acer 22 "widescreen
Operating System (s):
Vista x64 Ultimate
Old 17 november 2007, 03:15
Ledamot Gruppen

Thx för artikeln gav mig en bättre förståelse för OCing
Old 17 november 2007, 05:00
Givargruppen

Inga problem smittsam, tack.

Det var egentligen inte en artikeln som sådan, men ursprungligen, ett svar som jag gjorde i en tråd för en medlem som ville veta om oc'ing hans core2. Så det är bara begränsade till Intel-processorer, även om det finns information i det att alla människor som vill ha en förståelse för överklockning kan kanske använda sig av.

-Kanoakavirus
Old 21 november 2007, 13:29
Givargruppen

trevlig. lite att läsa, men värt jam packad information.

Mitt System: Upp Secrit

Processor (s):
Core 2 Duo E8500 OC @ 4GHz
Moderkort:
GIGABYTE GA-EP45-UD3P (P45)
RAM Minne:
mushkin 4GB DDR2 1066MHz
Grafikkort (s):
GTX280
Ljudkort:
ombord (för tillfället)
Hårddisk (s):
WD WD6401AALS 640GB
Optisk enhet (er):
Klicka på länken i signaturen för mer
Mål / PSU:
CORSAIR CMPSU-750TX (750 Watt)
Kylning:
XIGMATEK HDT-S1283 120mm Rifle
Nätverk / Internet:
DSL medellång
Monitor (s):
30 tum 2650x1600 (snart i alla fall)
Operating System (s):
XP Home
Old 21 november 2007, 14:47
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av cheesepuff View Post
trevlig. lite att läsa, men värt jam packad information.
Tyvärr CP försöker berätta för någon hur OC är inte något du kan få plats i ett par punkter.

Och om du ska göra något. Gör det rätt.

-Kanoakavirus
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.