![]() |
|
| |||
| |||
| Okej, så här är det bara för det. Min vän har en äldre dator han behöver repareras. Jag har tittat på det tidigare, men har inte rört den på ett tag, så jag är lite otydlig på vissa specifikationer, men jag minns de flesta av de viktiga bitarna. Specs: Pentium D-klass processor, som ursprungligen klockan på 3 GHz. Asus P5-serien moderkort 1.5 GB RAM (2x äldre DDR2 256 MB Sticks, ett 1 GB PC2-6400 Stick) ATI Radeon X550 grafikkort (PCI-E) Windows XP SP2 Nu. Hans-processor, med nästan ingen kör bakgrund program körs på 72 + grader Celsius (160 + Fahrenheit). Det kommer att drabba 110 Celsius på belastning, och stängs av på grund av överhettning. Jag har reseated av HSF, Rengjorda bearbetningsföretaget av med 90% alkohol och nytt Arctic Silver 5 till bearbetningsföretaget bort och rengöras fläkten, läggas fall fläkten blåste hela tornet med tryckluft, underclocked processorn till 2,25 GHz Och fortfarande finns det saker kommer inte att svalna. Vad kan jag göra? Han kan inte riktigt råd att köpa ett nytt moderkort och processor nu så det är oftast omöjligt (om inte som en sista utväg) men han kan ha råd med en ny HSF eller vissa små delar / verktyg. Tänk på att vi bor i Ontario, Kanada, och inte har kreditkort eller metoder för internet betalning för att köpa delar, etc. |
|
| |||
| |||
| Aj, jag har en Pentium D och THT körs vid skjutningen 40 grader på tomgång! Först, är du säker på att heatsink gör en bra kontakt med processorn? summan LGA775 Heatsinks är smärta för att passa på riktigt! Om det är, är du säker på att BIOS är aktuell? det skulle kunna ge en felaktig behandling från temp sensor ... MCTW |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Ja kolla i BIOS och se till att volt inte i taket!
www.Trade4Free.ie Den verkliga faran är inte att datorerna börjar tänka som män, men att män kommer att börja tänka som datorer. När det inte finns något alternativ, det kan finnas något annat val! ![]() Mitt System: Några andra älskare!
|
|
| |||
| |||
| Jag har reseated det och försökte en annan HSF jag hade om runt, så om de är både böjd eller nåt ... Jag definitivt avstånd på BIOS-uppdatering, har inte haft att göra det i år. Jag kanske ska kolla det, bra idé. När det gäller spänning, det är inställt på automatiskt, vilket är standard. Jag kan försöka undervolting, som kan hjälpa en del. Det är underclocked, så det bör inte vara ett problem undervolting. |
|
| |||
| |||
| Jag har en 925 Pentium D @ 3 GHz (90 watt) Jag slår vad om att du har en 930 @ 3 GHz (130 watt), under min setup (utan mods) lager HSF gruvan skulle inaktiv @ 52c och skjuter till 70C efter mindre än en minut (och hålla klättring) Jag hade bara en 80mm fläkt på framsidan. min lösning var en gammal cpu fläkt (60mm) monteras i rät vinkel mot cpu fläkt som blåser över cpu fläkt. nu mina temps är 42c i idle och 58c till 100% för någon tid. de flesta fall har dåliga luftflödet och cpu bara suger värmen från moderkortet. Jag har alltid haft tur med positiva luftflödet (flera fläktar som blåser in i fallet än i) men det är upp till dig att avgöra. få exakta specifikationer för CPU (min = termisk design temp = 63c) och minns lager Heatsinks och fläktar skall provas i utomhus (jag gissa eftersom de aldrig gör att siffrorna uppgav en gång i ett fall.) |
|
| |||
| |||
| som en bra punkt actully, hur mycket gäller kylning har du?? |
|
| |||
| |||
| Förlåt min något off topic kommentar Redk, men din avatar intriger mig. Finns det någonstans jag kan gå för att visa det i en större storlek? |
|
| |||
| |||
| Fallet har tror jag 2 fläktar. Ett intag på framsidan, vilket innebär att luften runt och blåser ut den tillbaka med en andra fläkt. Båda är 80mm och inställd på full fart. Fallet är också ganska stor, förmodligen 10 inches bred, 24 inches djup och 18 inches tall. Jag kommer att åka dit i morgon tror jag så jag ska kunna prova förslagen då. (PIC kan placeras här, Bubba: http://i44.tinypic.com/14t3jfp.jpg) |
|
| |||
| |||
| Jag kunde inte ta reda på hur du redigera mina inlägg, så ledsen om jag inte kan dubbel post. Hur som helst, Det är en Pentium D 820 och moderkortet är P5LD2 Jag undervolted till 1,250 V, och uppdaterade BIOS, och det är nu uppe i 66 ° C med den övre hyllan på 92 * C. Det inte längre overheats, men det är fortfarande alldeles för varmt. |
|
| |||
| |||
| Tack RedK. |