mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Processorer, moderkort & RAM

Register

Temp oro Q9550

Reply

Thread Tools
Old 10:e Sep 2008, 08:55
New Member Group

Jag slutade att bygga en ny dator och det är att köra bra. Men min cpu är tomgång i mitten 50-talet och kör ca 63 grader under belastning. Jag använder beståndet HSF på en Intel Q9550, som jag har overclocked 15% till 3.2gHz på lager volt. När jag tar OC bort det, temps nedgång, men endast 1-3 grader, så förändringen är förvisso inget stort.

Jag är inte med några problem i sig, jag vill bara vara säker på att jag inte ställa mig upp för skador på lång sikt. Detta är i ett Antec 900 och jag inte har en fläkt i ärendet sida, men jag funderar på att lägga till en. Resten av fans är på medellång inställning, och jag förstår inte iaktta någon förändring i temp när jag vev dem till höghastighetsinternet lansera läge. Jag har Best Buy termisk klistra på just nu, det varumärke som jag inte kan komma ihåg.

Jag har reseated CPU ett par gånger och jag får samma temps, även om jag kanske ger det en större smäll. Så mina frågor är följande:

1) Måste jag vara bekymrad över detta temp?
2) Vad kan jag göra om billig som hjälper till att sänka den? Jag har precis spenderat en hög med pengar på detta fält och jag kan verkligen inte spendera mycket mer just nu. $ 15 - $ 20 är ungefär allt jag kan motivera att hustrun till nästa månad eller så för den här maskinen.
3) Just nu har mobo inte har en fläkt på sin heatsink, men jag har en jag skulle kunna lägga till. Fallet temp är ca 33-35, och jag vet att mitt grafikkort går varm, och därmed startar upp fallet temp. Om jag sätter en fläkt på kylflänsen för mobo, skulle det hjälpa?

Tack för ditt svar och hjälp.
Old 10:e Sep 2008, 14:13
Moderator-gruppen

Citat:
Ursprungligen postat av jcburchett View Post
Jag slutade att bygga en ny dator och det är att köra bra. Men min cpu är tomgång i mitten 50-talet och kör ca 63 grader under belastning. Jag använder beståndet HSF på en Intel Q9550, som jag har overclocked 15% till 3.2gHz på lager volt. När jag tar OC bort det, temps nedgång, men endast 1-3 grader, så förändringen är förvisso inget stort.

Jag är inte med några problem i sig, jag vill bara vara säker på att jag inte ställa mig upp för skador på lång sikt. Detta är i ett Antec 900 och jag inte har en fläkt i ärendet sida, men jag funderar på att lägga till en. Resten av fans är på medellång inställning, och jag förstår inte iaktta någon förändring i temp när jag vev dem till höghastighetsinternet lansera läge. Jag har Best Buy termisk klistra på just nu, det varumärke som jag inte kan komma ihåg.

Jag har reseated CPU ett par gånger och jag får samma temps, även om jag kanske ger det en större smäll. Så mina frågor är följande:

1) Måste jag vara bekymrad över detta temp?
2) Vad kan jag göra om billig som hjälper till att sänka den? Jag har precis spenderat en hög med pengar på detta fält och jag kan verkligen inte spendera mycket mer just nu. $ 15 - $ 20 är ungefär allt jag kan motivera att hustrun till nästa månad eller så för den här maskinen.
3) Just nu har mobo inte har en fläkt på sin heatsink, men jag har en jag skulle kunna lägga till. Fallet temp är ca 33-35, och jag vet att mitt grafikkort går varm, och därmed startar upp fallet temp. Om jag sätter en fläkt på kylflänsen för mobo, skulle det hjälpa?

Tack för ditt svar och hjälp.

Yeh, det låter högt. Även om det inte farligt, det är ingen idealisk.

Först är det termiska klistra använder du? Om det verkligen riktigt billiga saker kan detta vara ett problem. Försök att få lite Arctic Silver.

Andra, om du har råd med det, försöka få en Arctic Freezer 7 Pro. Detta är en bra kylare för en mycket blygsam budget (mindre än $ 30)

Det kommer med bra pre tillämpas klistra så behöver du inte spendera extra på nya saker.

Det borde få din temps ner fint.

Vilka program använder du för att läsa temps? Du kanske vill prova Real Temp, som allmänt betraktas som den mest exakta. Core Temp brukar vara 10 grader på hög.

Slutligen, kan du prova att spänningen ner. Auto kommer förmodligen att ge den mycket mer än vad den behöver.

Mitt System: Eclipse

Processor (s):
Intel C2D E7200 OC'd @ 3.6Ghz
Moderkort:
Asus P5Q Pro
RAM Minne:
OCZ 8GB 800MHz
Grafikkort (s):
Saphire Radeon 4850
Ljudkort:
Ombord
Hårddisk (s):
Enorma
Optisk enhet (er):
Sony al cheapo en.
Mål / PSU:
Antec Three Hundred
Kylning:
Arctic Cooler 7 Pro, 3 fall fans.
Nätverk / Internet:
Titan ADSL
Monitor (s):
Dubbla 19 "LCD
Operating System (s):
XP SP3
Old 10:e Sep 2008, 14:34
Givargruppen

Är du säker på att serverguy? Jag kör en Q9450 med samma ärende och mina temps är alltid i detta intervall. Jag önskade information från många människor på flera platser och var säker på att de är normala säker temps för denna serie chips, ungefär som högre temps är normala med 9800GX2 GFX kort. Jag är också ganska säker på att Intel spec ark säga samma sak.

Just nu med inget annat än detta webbläsare, Mcafee och normala Vista skit igång min temps är CPU1: 60, CPU2: 52, CPU3: 50, CPU4: 60 och mitt GFX avläsningar är 63, 60, 61 och 62. Dessa behandlingar är från min NVidia Systemövervakning program, jag har hittat dem mycket kompatibel till temps i BIOS när jag används för att kontrollera dem regelbundet.
Old 10:e Sep 2008, 14:50
Moderator-gruppen

Citat:
Ursprungligen postat av Bubba View Post
Är du säker på att serverguy? Jag kör en Q9450 med samma ärende och mina temps är alltid i detta intervall. Jag önskade information från många människor på flera platser och var säker på att de är normala säker temps för denna serie chips, ungefär som högre temps är normala med 9800GX2 GFX kort. Jag är också ganska säker på att Intel spec ark säga samma sak.

Just nu med inget annat än detta webbläsare, Mcafee och normala Vista skit igång min temps är CPU1: 60, CPU2: 52, CPU3: 50, CPU4: 60 och mitt GFX avläsningar är 63, 60, 61 och 62. Dessa behandlingar är från min NVidia Systemövervakning program, jag har hittat dem mycket kompatibel till temps i BIOS när jag används för att kontrollera dem regelbundet.
Tja, jag är inte massiva erfarenhet med dessa marker (som är - det alltför blodigt dyrt!) Men jag fortfarande känner att de är höga.

Jag har aldrig vilja låta en CPU gå förbi 60 grader vid full belastning. Jag vill inte overksam vid dessa temperaturer.

Intel kommer inte att garantera en full 3 års livslängd om de överstiger 70 grader C.

Om du går runt på 60 ish, jag vill inte tänka efter vad du är på en full belastning

Vad sägs om att ladda ner Real Temp
http://www.techpowerup.com/realtemp/

Och Intel Bränn Test
http://downloads.guru3d.com/download...9d0f9f96c3bb65

Låt det göra om 10 omgångar och se vad du temps lära. Sluta om du närmar dig 70!

Old 10:e Sep 2008, 14:59
Givargruppen

Är det Intel bränna testa nya en de bara kom ut med? Jag läste det om det, antingen i en artikel upp här eller på en nyhetswebbplats någonstans ............

Jag har undrat hur bra det var sedan jag läste den (bara ett par dagar sedan i de flesta) och är glad att se dig rekommendera det. Jag känner mig mer bekväm att använda det nu lol.
Old 10:e Sep 2008, 15:02
Moderator-gruppen

Citat:
Ursprungligen postat av Bubba View Post
Är det Intel bränna testa nya en de bara kom ut med? Jag läste det om det, antingen i en artikel upp här eller på en nyhetswebbplats någonstans ............

Jag har undrat hur bra det var sedan jag läste den (bara ett par dagar sedan i de flesta) och är glad att se dig rekommendera det. Jag känner mig mer bekväm att använda det nu lol.
Yeh, jag använder det uteslutande nu. Det är verkligen betonar CPU, mer än någon av de andra, och det fungerar mycket snabbare.

10 sekunder av den är lika med 10 timmar i en annan stresstest tydligen och jag tror jag håller med. Hastigheter upp OCing mycket.

Detta är ett inlägg jag gjorde om det
http://www.computer-juice.com/forums...program-19010/

Old 10:e Sep 2008, 15:05
Givargruppen

Ja jag såg att lol och höll på att redigera mina inlägg för att återspegla detta. För sent nu. Jag ska ge det en virvel i kväll innan jag går till sängs. Jag var tvungen att något OC min processor för att få den att köra rätt och har undrat om stabilitet sedan dess. När jag säger något jag menar något, kanske en eller två inställningar över fabriken ........
Old 10:e Sep 2008, 15:34
Givargruppen

Heliga bajs på en pinne. Om jag läser denna rättighet finns det en enorm skillnad i vad jag trodde var temps och vad temps faktiskt är (enligt det program du föreslog serverdude).

Om jag gör det rätt att du bör det finnas en bild av resultaten:

Temp concerns on Q9550-capture.jpg

EDIT: Ok, jag gjorde det rätt lol. Klicka på bilden du server och berätta för mig om jag har rätt att läsa att temps är ca 20C lägre än vad nVidia Systemövervakning sa de ..........
Old 10:e Sep 2008, 16:19
Givargruppen

Core 2 Duos är konstruerad där 70 är den absolut högsta bör du vid belastning (det är fara temp). Jag förväntar mig två saker:

1. Fyrpar kommer sannolikt att göras för att riktigt tål högre temperatur beror på .. bra, det är en quad
2. En last temperatur på 63 är inte så illa om någon C2D, det är lite hög men 65 är runt max jag vill behålla den.

Jag skulle inte vara särskilt orolig med det. Om du stil berörda kasta en Xigmatec om det för $ 20 och kallar det en dag.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "

Mitt System: 日夏子

Processor (s):
Core 2 Duo E6400 2,13 -> 3.01ghz
Moderkort:
MSI P6N SLI Platinum LGA 775
RAM Minne:
2GB Patriot Extreme Performance
Grafikkort (s):
PNY 8800GTS 320MB
Ljudkort:
Sound Blaster Xtremegamer 7.1
Hårddisk (s):
80GB + 500GB
Optisk enhet (er):
2x SATA
Mål / PSU:
Antec 900 +620 W Aerocool zeroDBA
Kylning:
4x 120mm Yate-Loon + 200mm toppen
Nätverk / Internet:
Qwest
Monitor (s):
Dell 22 "S2209W (1920x1080)
Operating System (s):
Windows XP + 7
Old 10:e Sep 2008, 17:04
Givargruppen

Jo jag kör det programmet, 6 passerar, förlåt, jag glömde hur många så såg inte 10, och min max temps ligger på 76, 75, 73 och 77. Så jag stekning mina marker? Jag skickade dig (serverguy) ett pm innan jag började men blev otålig och bara fortsatte och gjorde det, jag har yngel garanti lol. Jag vet inte hur många som passerar har slutförts, men efter ca 20 minuter jag sprang den temp du föreslog där jag får min "värden". Kärnan temp då var 75, 70, 73 och 77. Distansen var 20, 25, 22 och 19.

Jag gick med stress nivå 1 som är maximalt tryck. Jag vill inte lukta något brinnande ännu. Jag har också märkt att det bara regognized 6,87 GB är för min 8 GB's of RAM. Vad är upp med det? Åh, och BTW, jag är på min gamla dator skriva detta lol. Det enda andra än Intel och grundläggande bakgrund grejer jag kör på de "nya" är den temp program du kopplat.
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.