![]() |
|
|||||||
|
![]() |
|
|
Thread Tools |
|
|
|||
|
|||
|
Hej
Jag har en gammal comp, Athlon XP 3000 112GB 2G Ram etc, och en ännu äldre 20GB hårddisk som jag vill lägga till i systemet så att jag kan retrive några gamla filer. Men "Min dator", kommer inte ens visa hårddisk. Jag har makt och IDE kabel inkopplad och ange hoppare till slavej men bara brukar visa upp. Beror det på den gamla enheten Win 98 och nuvarande är XP? Kan u killar föreslår något som kan hjälpa mig? |
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Först får den som visas i BIOS sedan tilldela den en enhetsbeteckning.
|
|||
|
|||
|
Tack ui kan nu läsa enheten.
Ville bara veta om jag skulle kunna överföra dessa filer till min nuvarande bil eller kommer att skapa problem med fat32 förs över till en NTFS-enhet? Tack igen mate |
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Det finns ingen partitionstyp problem när filerna är synliga de är bara filer.
|
|||
|
|||
|
Coolt, du är välkommen.
|
|
|
|||
|
|||
|
Hej igen grabbar
Jag har ett nytt problem jag har virus skannade mitt gamla kör jag hade något i stil med 22 virus på den, jag har sedan bort dessa (tror jag). Jag har också har tagit bort en del av windows installationsfiler för att frigöra utrymme. Problemet jag har nu är min dator inte kommer uppstart när den gamla enheten är inkopplad i. Det kommer att gå igenom den första scanning ram för erors upptäcka IDE diskar men aldrig får den blå XP skärmen med logotypen. Det kommer bara hänga på en tom svart skärm. BIOS är konfigurerat för att automatiskt upptäcka primära slavenheten. Har allt som jag har gjort för att driva förklara varför detta har hänt? Tack igen |
|
|
|||
|
|||
|
Inte för att jag kan räkna ut, nej. Ibland måste du ange en disk igen för att kunna komma till BIOS för att ställa in att köra till "No Drive" och sedan stänga för att ta bort den, men du gör det åt andra hållet om.
Du säger att med den gamla enheten i ditt system startar upp, men med det blir det senaste BIOS och sedan låser sig? Om det är så, allt jag kan föreslå är att starta med köra ut och leta enligt Diskhantering för att se om något dyker upp som man inte. Vid en nypa du kunde göra i Kontrollpanelen / System och radera slavej disk controller, låt den re-install när du startar med den gamla enheten på plats. Vad händer om du använder BIOS "söka efter enheter" och acceptera, med den gamla enheten i? Spelar det ställa in den ordentligt som primär slavej? Jag är säker på att det ingen betydelse för XP ändå. |
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Prova slaving det på den sekundära kanalen och se vad som händer.
|
|||
|
|||
|
Bara för att uppdatera, även när jag justera primär slavej att "Inga" datorn kommer inte att starta upp om den gamla enheten är inkopplad med molex strömkontakten. Innebär detta datorn försöker starta från den gamla hårddisken när molex är ansluten till det trots att bios är inställt på ursprungliga hårddisken som medföljde datorn.
Jag kan inte förstå varför man arbetar drygt ett dygn sedan och nu är vana. Tack |
|
|
|||
|
|||
|
Det kan vara så att du av misstag jumbled byglarna och de är inte master-slave längre och du har inte märkt. Det är möjligt din PSU är löper ut även om jag ogillar sammanträffanden. Det är möjligt du har krossat ett stift i en av de enheter med IDE kabel, du kanske kisa nära och se till att de är alla uppföra. En är tänkt som saknas så kolla kabeln för att se vilka det är.
|