mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Drives & Removable Media

Register

Min dator kommer inte att visa en gammal hårddisk

Reply

Thread Tools
Old 17 april 2008, 09:41
Ledamot Gruppen

Holy crap jag justerat hoppare på slavej utan lycka. Så nu när slavej är inställt på inget utan ström ansluten säger
"Disk Boot misslyckande Insert system disk och tryck Enter"
Varför är det att göra detta när kaptenen är fortfarande inställd på att min dator ursprungliga enheten.
Jag kopplat ur molex-och IDE-kabeln och sätt slavej till manuell och sedan står
"Primär slavej hårddisk misslyckas" och "trycka på F1 för att fortsätta"
Pressad F1 och det tog ett bra tag att starta upp vilket är hur jag kom hit.
Tror du att ett system restaurera skulle bota mitt problem?
Old 18 april 2008, 05:50
Ledamot Gruppen

Det tar mig 10 minuter att starta upp nu. Jag vill bara gå tillbaka till normal skruva på gamla enhet, kan någon säga mig hur jag kan gå tillbaka till standard tack?
Old 18 april 2008, 08:18
Givargruppen

Om jag skulle gissa - och det är en vild gissning - BIOS eller XP närvarande tycker din 120 GB-enheten är 16-bitars istället för 32-bitars, har sjunkit riskklassificeringsförfarandet under dina ändringar och inte benägna att sätta tillbaka den till där det borde att bli.

Var det mitt, jag strömmen och koppla,

kontrollera 120GB har några böjda stift, är MASTER och på den primära IDE-kabel

kontrollera CD / DVD är MASTER och på den sekundära IDE-kabel

bort ur batteriet från moderkortet i 60 sekunder och ersätta det (som rensar CMOS-minnet som innehar BIOS-inställningar - det finns andra sätt som innebär diskett starta program eller Jumper En faffing men vi undvika dessa)

Koppla in, starta upp att BIOS (det ska tvinga dig i det, men har inget datum och tid), tryck oavsett funktionstangent det ber dig, ställa in datum och tid, låt alla enheter på AUTO, tryck på "ladda DEFAULT (eller SAFE) inställningar "funktionstangent och spara och avsluta.

Innebär att få dig tillbaka till uppstart till en rimlig hastighet? Om den gör att vi kan återställa alla gå snabbare minnesåtkomst hastigheter i BIOS senare men de är obetydliga jämfört med att 16-bitars inställning, men om det är vad det var.

Om det är vad det inte var vi skulle kunna ha för att hitta den inställning i Kontrollpanelen / System / Egenskaper och välj fliken Maskinvara. Klicka på Enhetshanteraren-knappen. Expandera uppgifterna för IDE / ATAPI-styrenheter. Välj den primära kanalen och klicka på Egenskaper och välj sedan fliken Avancerade inställningar. För varje enhet som finns, ändra överföringsläget till "DMA om möjligt." Upprepa proceduren för den andra kanalen, klicka på OK för att komma hela vägen ut och sedan starta om.

Har alla att göra sig av med det på tio minuter boot Temne?

Mitt System: Tim

Processor (s):
Athlon 64 3500 +
Moderkort:
Asus A8N-VM CSM
RAM Minne:
Corsair PC3200 CL2 DDR-400 2GB
Grafikkort (s):
nVidia Geforce 6600 512 MB
Ljudkort:
Cherry RS 6000 M tangentbord
Hårddisk (s):
Barracuda.7 + 2x200GB 58MB / s upprätthålla
Optisk enhet (er):
Samsung DVD-ROM TS-H352
Mål / PSU:
Thermaltake Soprano
Kylning:
Lager
Nätverk / Internet:
Telewest 2x20Mb/sec
Monitor (s):
SXGA platta
Operating System (s):
Slackware (2.6.27.7) (Fluxbox)
Old 19 april 2008, 08:06
Ledamot Gruppen

Den CMOS batteriet trick hjälpte lite men är fortfarande längre än innan för att starta upp och systemets prestanda är alittle trög.
Och av någon anledning i efterhand skärmen hela skärmen texten är otydlig och suddig men så snart det blir tidigare att allt är bra.
Old 19 april 2008, 08:22
Givargruppen

POST-skärmen utsuddning ringer inga klockor hos mig.

Jag förmodar att du kontrollerat "DMA om möjligt" inställningar.

Om du får http://belarc.com/free_download.html Det kan berätta i detalj vad ditt moderkort och minne är. Vi måste veta att för att kunna ställa in snabbare latens inställningar i BIOS för att få maskinen till sin optimala inställningar. Om du inte vet vad det talar om för dig, kopiera / klistra in den första rader till om det blir besatt av programvara.
Old 19 april 2008, 09:13
Ledamot Gruppen

Avancerade inställningar för min primära IDE är "DMA om tillgängligt" för enhet 0 med ett nuvarande överföringsläget av "PIO".
Enhet 1 "DMA om availabble", nuvarande överföringsläget "Ej tillämpligt.
Avancerade inställningar för sekundära IDE för Enhet 0 är "DMA om tillgängligt" nuvarande överföringsläget "Ultra DMA Mode 2", vilket är exakt samma för Enhet 1.
Old 19 april 2008, 09:20
Givargruppen

Det är din boven då. Vad är tvingade kaptenen IDE till PIO stället för DMA är kastar din hastighet. Prova att byta ut kablarna, kanske det är kinked i det förflutna och det kan inte hantera den nominella överföringshastigheten. Jag kan inte simulera vad som är framför dig så jag kan inte se vad du kan justera för att växla tillbaka till DMA men det är ditt mål.

Om någon läser tråden som har XP framför dem de kan gå och hitta rätt nedrullningsbara listan eller kryssrutan.
Old 19 april 2008, 09:30
Ledamot Gruppen

A7N8X2.0 REV2.
2048 Megabytes Installed Memory

Enarmade "DDR1" har 1024 MB
Enarmade "DDR2" har 1024 MB
Enarmade "DDR3" är tom
Dessa moduler är 1G 184 pin unbuff DIMM 128MX64 DDR PC3200 om det hjälper.
Old 19 april 2008, 10:21
Ledamot Gruppen

Bytte kablar med någon förändring i prestanda.
Old 19 april 2008, 10:36
Givargruppen

Det är ett välkänt fel i XP, där DMA inställningen återgå till PIO, efter flera misslyckade läsa försök och sedan stannar där.

Prova att gå till Enhetshanteraren Manglaren / IDE ATA ATAPI-styrenheter, höger klicka på den primära kanalen och välj "Avinstallera", bekräfta valet och sedan starta om datorn.

Nu kontrollera om den enhet 0 är inställt på DMA. Om det inte är då det kan finnas ett fel med din IDE kabel, som platsen sa, eller det kan vara tecken på att enheten går dåligt.

Med detta sagt, detta kanske inte hjälper med långsamma starta upp gånger om problemet innan XP, eftersom denna inställning endast gäller i XP ..... men det kommer säkert att snabba upp från den punkt där XP. laddas.

Mitt System: Hem Bygg

Processor (s):
AMD 64 x 2 Dual Core 5200 + 2.60GHz
Moderkort:
Asus m2v Rev 1.
RAM Minne:
4GB (3.25gb synligt)
Grafikkort (s):
NVIDIA GeForce 7300 GS
Ljudkort:
5.1 Reatek ombord
Hårddisk (s):
250 GB SATA & 400GB SATA
Optisk enhet (er):
Pioneer 110 x 2
Mål / PSU:
Lager / 550w Silent
Kylning:
Lager
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 20MB Virgin Cable
Monitor (s):
Fujitsu Siemens 22 "TFT WS
Operating System (s):
Vista Ultimate x32/Windows 7 x64
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.