mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Drives & Removable Media

Register

Partitionera ny hårddisk

Reply

Thread Tools
Old 9 august 2008, 05:34
New Member Group

Default Partitionera ny hårddisk

Jag har installerat min nya hårddisk och partitioneras det till 4 primära segment använder windows skivan manager. Jag gav den första segmentet 12 GB för att köra en ominstallerat Windows XP (Jag kommer att använda min gamla hårddisk som en andra gång fönster är igång okej om det nya HD). Nu har jag bara läst på internet att Windows XP ska ha upp till 25 GB som sin rörelsegren.
Dess en 750GB drive så jag har gott om utrymme men nu har jag partitioneras det im orolig att 12 GB är inte tillräckligt.

a) ska jag ut det och göra det större (inga data på hårddisken ännu)
b) eller 12 GB mer än ok?

Om jag skulle göra det större kommer det att fungera att slå ihop de två partitionerna och sedan kommer jag att kunna skapa en ny? Eller kan du bara skapa nya partitioner på ofördelade rymden?
I dont verkligen vill köpa Partition Magic som jag skränande se mig själv göra detta igen för ett tag så fönster är det!
Tack till alla som kan hjälpa

Dave
Old 9 august 2008, 07:04
Administrator Group

Varför behöver du 4 partitioner?

Mitt System: Hybr! D

Processor (s):
AMD Turion 64 X2 TL-64 2.2GHz
Moderkort:
HP nForce 560
RAM Minne:
2GB DDR2 PC2-5300
Grafikkort (s):
Nvidia 7150M Flygburet Integrerad
Ljudkort:
5.1 Ombord Integrerad
Hårddisk (s):
250GB 5400RPM SATA300
Optisk enhet (er):
18x CD / DVDRW-DL ATA
Mål / PSU:
Lager HP
Kylning:
Lager HP
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 10 MB Virgin Cable
Monitor (s):
17 "WXGA + HD BrightView Widescreen
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate 32Bit
Old 9 august 2008, 13:46
Givargruppen

Yea, i likhet med Dave sade, varför behöver ni 4? och för er fråga vill jag säga att partitionen större skulle jag nog säga 30-40 GB, som ni har gott om plats kan du också ha gott om plats för OS.

Mitt System: Första OC

Processor (s):
Intel E2180@2.85
Moderkort:
Gigabyte GA-P35-DS3L
RAM Minne:
2x1GB OCZ PC2-9200 Reaper CL5
Grafikkort (s):
Gainward ATI 3850
Ljudkort:
ombord
Hårddisk (s):
Seagate Barracuda 7200.7 120GB
Optisk enhet (er):
HITACHI DVD-ROM GD-2500
Mål / PSU:
Corsair VX450
Kylning:
AC freezer7 Pro, 2x80mm, 1x90mm, 1x120mm
Nätverk / Internet:
ombord / förment 10Meg virgin kabel
Monitor (s):
Viewsonic Vx922; Viewsonic VE702m
Operating System (s):
XP Home
Old 10 august 2008, 14:49
Moderator-gruppen

En partition är ett fan av ett mycket enklare, lita på mig.

Om du måste dela upp den för data-och OS, gör XP ett ca 150GB.

Eller bara använda din gamla hårddisk för OS, och hålla den helt åtskilda.

Mitt System: Eclipse

Processor (s):
Intel C2D E7200 OC'd @ 3.6Ghz
Moderkort:
Asus P5Q Pro
RAM Minne:
OCZ 8GB 800MHz
Grafikkort (s):
Saphire Radeon 4850
Ljudkort:
Ombord
Hårddisk (s):
Enorma
Optisk enhet (er):
Sony al cheapo en.
Mål / PSU:
Antec Three Hundred
Kylning:
Arctic Cooler 7 Pro, 3 fall fans.
Nätverk / Internet:
Titan ADSL
Monitor (s):
Dubbla 19 "LCD
Operating System (s):
XP SP3
Old 11 august 2008, 01:55
New Member Group

Jag läste ett par sidor som sagt partitioneringsverktyg hårddisken kan göra det enklare att skivan defrag (på grund av mindre storlekar) och lättare åter installationer av XP så behöver du bara installera om OS inte alla dina program. Hmm ... nu Jag vet inte. Ive gjort det nu så jag antar att det för sent. Det enda im orolig är som gjort oss avsnitt för liten! Kanske ibland kan du läsa alltför mycket web info! haha! Jag har nu en partition för OS, ett för videoredigering, en för programfiler och en för alla de övriga (musik och bilder). Jag antar att om jag dont gå vidare med det så här jag måste börja om igen! (snälla Gud, jag hoppas inte !!!!)
Tack för svaren
Old 11 august 2008, 02:19
Administrator Group

Nej, om du gör en full XP installera alla program måste göras även annan partition eller inte.

Defraging är något som gjort en gång i en blå måne och tar en stund oavsett storlek partition du har, så är normalt något kvar att göra över en natt i alla fall.

Även mycket sällsynta fall göra partitioner går dåligt, 99,9% av tiden en hårddisk går fel är det mekaniska och hela enheten påverkas, inte enskilda partitioner.

En partition är mycket lättare att hantera och verkligen gör ingen skillnad på prestanda eller tillförlitlighet.
Old 11 august 2008, 02:51
Moderator-gruppen

Citat:
Ursprungligen postat av Dave Hybrid View Post
Nej, om du gör en full XP installera alla program måste göras även annan partition eller inte.

Defraging är något som gjort en gång i en blå måne och tar en stund oavsett storlek partition du har, så är normalt något kvar att göra över en natt i alla fall.

Även mycket sällsynta fall göra partitioner går dåligt, 99,9% av tiden en hårddisk går fel är det mekaniska och hela enheten påverkas, inte enskilda partitioner.

En partition är mycket lättare att hantera och verkligen gör ingen skillnad på prestanda eller tillförlitlighet.
Vad Dave sagt är helt sant.

Oavsett webbplatser som du läste det sa att du kan installera XP utan att förlora program uppenbarligen hade ingen aning. När du installerar program, sitt inte bara saker i program mappen som installeras. Theres många registerändringarna nya reg-nycklar etc.

Gör det rätt från början och formatera enheten med en stor partition.

Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
PC vana Boot när hårddisken är ansluten. Moderkort eller hårddisk Problem? nightstar Processorer, moderkort & RAM 4 9 november 2009 10:30
Installera Windows och partitionering 500GB Seagate hårddisk kristijan Windows-operativsystem 1 9 juni 2009 04:02
Överföra data från interna hårddisken till extern hårddisk. XPC465 Drives & Removable Media 1 3 mars 2009 06:46
Partitionera hårddisk redden137 General Software Chat 13 28 december 2008 11:57
Partitionering av hårddisk jaycrooks Drives & Removable Media 3 22 januari 2008 19:00
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.