![]() |
|
| |||
| |||
| Jag har installerat min nya hårddisk och partitioneras det till 4 primära segment använder windows skivan manager. Jag gav den första segmentet 12 GB för att köra en ominstallerat Windows XP (Jag kommer att använda min gamla hårddisk som en andra gång fönster är igång okej om det nya HD). Nu har jag bara läst på internet att Windows XP ska ha upp till 25 GB som sin rörelsegren. Dess en 750GB drive så jag har gott om utrymme men nu har jag partitioneras det im orolig att 12 GB är inte tillräckligt. a) ska jag ut det och göra det större (inga data på hårddisken ännu) b) eller 12 GB mer än ok? Om jag skulle göra det större kommer det att fungera att slå ihop de två partitionerna och sedan kommer jag att kunna skapa en ny? Eller kan du bara skapa nya partitioner på ofördelade rymden? I dont verkligen vill köpa Partition Magic som jag skränande se mig själv göra detta igen för ett tag så fönster är det! Tack till alla som kan hjälpa Dave |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Varför behöver du 4 partitioner?
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Yea, i likhet med Dave sade, varför behöver ni 4? och för er fråga vill jag säga att partitionen större skulle jag nog säga 30-40 GB, som ni har gott om plats kan du också ha gott om plats för OS.
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| En partition är ett fan av ett mycket enklare, lita på mig. Om du måste dela upp den för data-och OS, gör XP ett ca 150GB. Eller bara använda din gamla hårddisk för OS, och hålla den helt åtskilda.
|
| |||
| |||
| Jag läste ett par sidor som sagt partitioneringsverktyg hårddisken kan göra det enklare att skivan defrag (på grund av mindre storlekar) och lättare åter installationer av XP så behöver du bara installera om OS inte alla dina program. Hmm ... nu Jag vet inte. Ive gjort det nu så jag antar att det för sent. Det enda im orolig är som gjort oss avsnitt för liten! Kanske ibland kan du läsa alltför mycket web info! haha! Jag har nu en partition för OS, ett för videoredigering, en för programfiler och en för alla de övriga (musik och bilder). Jag antar att om jag dont gå vidare med det så här jag måste börja om igen! (snälla Gud, jag hoppas inte !!!!) Tack för svaren |
|
| |||
| |||
| Nej, om du gör en full XP installera alla program måste göras även annan partition eller inte. Defraging är något som gjort en gång i en blå måne och tar en stund oavsett storlek partition du har, så är normalt något kvar att göra över en natt i alla fall. Även mycket sällsynta fall göra partitioner går dåligt, 99,9% av tiden en hårddisk går fel är det mekaniska och hela enheten påverkas, inte enskilda partitioner. En partition är mycket lättare att hantera och verkligen gör ingen skillnad på prestanda eller tillförlitlighet. |
|
| |||
| |||
| Citat:
Oavsett webbplatser som du läste det sa att du kan installera XP utan att förlora program uppenbarligen hade ingen aning. När du installerar program, sitt inte bara saker i program mappen som installeras. Theres många registerändringarna nya reg-nycklar etc. Gör det rätt från början och formatera enheten med en stor partition.
__________________ serverguy |
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| PC vana Boot när hårddisken är ansluten. Moderkort eller hårddisk Problem? | nightstar | Processorer, moderkort & RAM | 4 | 9 november 2009 10:30 |
| Installera Windows och partitionering 500GB Seagate hårddisk | kristijan | Windows-operativsystem | 1 | 9 juni 2009 04:02 |
| Överföra data från interna hårddisken till extern hårddisk. | XPC465 | Drives & Removable Media | 1 | 3 mars 2009 06:46 |
| Partitionera hårddisk | redden137 | General Software Chat | 13 | 28 december 2008 11:57 |
| Partitionering av hårddisk | jaycrooks | Drives & Removable Media | 3 | 22 januari 2008 19:00 |
| Thread Tools | |
| |