![]() |
| |||||||
|
![]() |
| | Thread Tools |
|
| |||
| |||
| Dear All, (Det första vill jag be om ursäkt för att ännu en okunnig "Genomsnittliga Joe" som aldrig har bidragit något till en tech forum i mitt liv, men kommer hit skriker efter hjälp när något går dåligt fel - jag har svurit på att jag kommer att donera till detta forum om någon kan lyckas hjälpa!) (Låt mig också understryka att även om jag har en allmän förståelse för vad som händer och kan följa instruktionerna rimligt bra, jag är inte bra med särskild terminologi.) För referens, jag använder en Dell Dimension 9200 köpte exakt två år sedan. I princip XP inte startar upp, klart och enkelt - inte ens i något av de säkra lägen eller i "senast fungerande konfiguration". Min första anhalten var Dell Diagnostics cd som följde med datorn - Jag försökte använda problemet träd att välja ut en specifik test för mitt problem. Jag slutade med att köra tester för att "inte kan starta upp operativsystemet. Allt verkade bra tills den nått test för SATA hårddisk. Konfidensintervallet Test gått ok, men när follwing test ägde rum: SATA Disk. S / N = S09QJIML911082 - Anordning Quick Check Provningsmyndigheten frös, och jag stötte på den follwing meddelande: Fatal Error TNT. 10049: Av stack buffertar, CS: EIP är fel värden: Ett fel uppstod i verkliga läge undantag / avbryta antal 0071h Err värden = 0000D100h 000003F9h Kommando eller filnamn inte igen Kommando eller filnamn inte igen Kommando eller filnamn inte igen Kommando eller filnamn inte igen Kommando eller filnamn inte igen Kommando eller filnamn inte igen Kommando eller filnamn inte igen Kommando eller filnamn inte igen Kommando eller filnamn inte igen Kommando eller filnamn inte igen Kommando eller filnamn inte igen Kommando eller filnamn inte igen F: \ DIAGS \ DIM32 \ A1276> Nu är givetvis det betyder det finns ett problem med min hårddisk - något korrupt eller skadad. Men för bit åtanke har jag också drev Express Test som testar de viktigaste delarna av hela systemet. Återigen, när det nått SATA tester, upplevde jag följande: Felkod 0F00: 065D Msg: IDE-enhet misslyckades. Självtestet misslyckades lästa delen av testet. (Jag vet att denna CD är nu två år gammal, så jag har också hämtat den senaste Diagnostics fil för min modell från Dell supportwebbplatsen och bränt den till en DVD, dock att DVD inte verkar fungera när jag försökte starta upp min system från det.) OK - jag hoppas jag har inte uttråkad någon med allt detta, men detta är den del där jag letar efter några råd. Jag vet nu att förvänta sig en viss nivå av data korruption (och därmed förlust av data), men vill veta vad jag kan göra för att minimera detta och kan rätta till problemet. Jag är beredd att gå avståndet snarare än ge upp och bara byta ut min hårddisk. Är det någon som rekommenderar Ultimate Boot CD för Windows? (http://www.ubcd4win.com) Eller några bra användarvänligt arbetssätt kring problem som detta och försöker återhämta sig oskadda uppgifter? Jag hoppas också att några av mina uppgifter kommer inte att påverkas på grund av mina partitioner (med alla Windows-filer och systemfiler är på C: och de flesta av mina datafiler som lagras på D: Några råd eller hjälp skulle uppskattas mer än ord ... |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| När hårddiskar inte det enda alternativet är att skicka dem till ett lab för reparation.
Om enheten upptäcks kan du prova programmet reparationer på det, men om den inte visas i BIOS eller i Windows ingen programvara av något slag kommer att fastställa en hårdvara fel. EG: http://www.datatrack-labs.co.uk/ Gratis insamling, leverans och citat. Räkna med att betala £ 150 - £ 500 beroende på delar neeeded etc. Jag är inte associerat med detta företag, men använder dem för mina kunder. Eller bara få en ny enhet och starta igen. Mitt System: Hybr! D
|
|
| |||
| |||
| Hej Dave, Tack så mycket för att du tog dig tid att läsa och svara på mitt problem. Sorry, borde ha sagt - det visar i min bios, och som nämnts, diagnosfasen "förtroende test" går ok, så det vet det är det (som jag antar är en god nyhet ...). Det är därför jag hoppas att jag kunde sortera något själv. Jag har fått läsa om hur du återställer data med hjälp av programvara som innebär konsekvens kontroll, och undrar om någon kan ge mig någon giltig info om detta (om det verkligen är den bästa vägen att gå ...) Tack igen. |
|
| |||
| |||
| Bra start, nästa sak är att ta bort enheten och anslut den till en fungerande maskin, kör sedan Windows felkontroll på den. Eller om du bara har en maskin, få en ny hårddisk, installera Windows sedan lägga det gamla fordon och fel kontroll. Vilket sätt du behöver en ny enhet som använder den gamla som redan visat fel att köra Windows kommer bara att skada den mer. |
|
| |||
| |||
| Hmmm .... Jag hade tänkt på detta (jag har en annan dator jag kan testa detta på), men var orolig för kompatibilitetsproblem - hur kommer en annan dator "rymma" en korrupt hårddisk vid sidan av sitt ursprungliga friska ett med två separata installationer av Windows arbetar bredvid varandra? Tack för det fortsatta stödet. |
|
| |||
| |||
| Ja, om enheten är frisk och monteras på rätt sätt, som inrättades i BIOS osv det kommer att fungera bra. Med korruption och en annan windows installerat är irrelevant, det kommer bara att dyka upp i Den här datorn som en andra enheten. Du kan sedan högerklicka på den, egendom's, felkontroll, se Reparera fel i filsystemet är markerad, så GO. |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Du kan försöka att ta bort enheten monteras en ny och installera XP.
Sedan antingen lägga till den aktuella enheten till en ledig SATA-port eller placera den i en extern USB-låda och se om du kan hämta något från det. Du kommer att behöva en ny enhet i alla fall, så du har inget att förlora genom att prova. Mitt System: Hem Bygg
|
|
| |||
| |||
| Så huvudsak den skadade filer som hindrar XP från att starta upp just nu kommer inte att fråga, eftersom de kommer att lämnas av den friska hårddisk på den andra datorn. Då jag kommer att få tillgång till alla intakt filer på korrupta kör bara via Utforskaren på normalt? (samt utför ett fel check). (förlåt min terminologi ...) |
|
| |||
| |||
| Korrekt, det är den teori och normalt är fallet. Du kör Windows från en frisk köra så några problem eller korruption på andra slavenheten är irrelevant. Men bara för att köra visar i BIOS betyder inte att det kommer att visa i Windows, även om det visar i Windows, kan det fortfarande krascha när du försöker komma åt det och få uppgifterna. Detta är värt en chans, men inte får man hoppas upp, jag gör det hela tiden och normalt en enhet som spelar upp är en återvändsgränd enheten. |
|
| |||
| |||
| sorry Dave Jag såg inte ditt inlägg ovan ..... @ Politisk ... ignorera min post |
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| Windows 95 Scan Disk och felsäkert läge Fråga | ProudTiger02 | Windows-operativsystem | 2 | 17 maj 2009 10:53 |
| Hur man startar upp i felsäkert läge? | Patrick F | Windows-operativsystem | 1 | 3 juli 2008 07:16 |
| Felsäkert läge genom resolution sortiment, men normalläge är bra ... | Räkna Jackula | Windows-operativsystem | 5 | 25 mars 2008 11:18 |
| Dual Boot och felsäkert läge | phil66 | Windows-operativsystem | 3 | 24 januari 2008 03:38 |
| Starta Windows i felsäkert läge | philipbatten | Off Topic Discussion | 1 | 1 november 2007 03:19 |
| Thread Tools | |
| |