mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Bärbara datorer, Mobiler & handdatorer

Register

Acer Aspire 3000 - Överhettning frågor

Reply

Thread Tools
Old 29 august 2008, 08:34
ASO
New Member Group

Default Acer Aspire 3000 - Överhettning frågor

Hej alla.

Jag har varit trålning genom olika webbplatser försöker hitta en riktig (om det är möjligt) svar på min laptop överhettning problem. Jag har kommit till slutsatsen att Acer eftersträvar har en allmän tendens att överhettas, men trodde att jag skulle skicka den här frågan i alla fall.

Min Aspire 3000 overheats med jämna mellanrum när man utför vissa uppgifter. Jag har installerat flera temperaturövervakning program och jag tycker att den bästa för att SpeedFan. Om man tittar på temp nu har jag en idle 62oC för Core, för HD är det 48oC och en annan behandling 39oC för Temp 1 (vad nu det är).

När de utför vissa uppgifter, temp går galet. ska jag ha för att packa upp (med hjälp av WinRar) en fil till exempel säga 300MB, Temp skjuter upp på några sekunder. Jag har sett det gå till slutet 80'sC och mycket andra att jag pausar uppackning i filen, temp sjunker tillbaka ner igen direkt. När jag pausa den och uppackning fortsätter, temp skjuter tillbaka direkt. Samma sak om jag gör en virussökning. Temp kan få över 90 och sedan när jag pausar, det droppar ner till 65 eller vad som helst. Verkar vara att när det blir till ca 94oC, den bärbara datorn stänger sig ner.

Är det en normal sak att inträffa? Beviljade, jag vet att temp skulle öka när CPU-användningen ökar, men att stiga inom en sekund för att en så hög temp och sedan sjunka tillbaka till det normala lika snabb låter som något som verkligen är fel. Jag är nybörjare när det gäller sådant här men jag trodde att det låter som ett fel någonstans som om temp var verkligen att heta, skulle det fortfarande att heta.

Jag har laddat ner den senaste BIOS från Acer webbplats och blinkar med den. Fortfarande samma problem.

Skulle det vara värt att installera en temperatur program för att ställa in shutdown temps högre så min maskin kan faktiskt stanna på när jag gör en virussökning eller spela ett spel (även mycket låga spec dem)?

Nedan finns information om den bärbara datorn i fall detta är till någon hjälp (som tas från Acer Monitor program):

Produktnamn: Acer Aspire 3000
Processor: Mobile AMD Sempron (tm) Processor 2800 +
Totalt Minne: 1280MB
Video Memory: 64 MB
Bus Speed: 400MHz
Formfaktor: Inga
Moderkortet: Lugano M

Tack på förhand om någon kan ge mig en liten aning om vad problemet (s) skulle kunna vara.
Old 29 august 2008, 15:22
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av ASO View Post
Hej alla.

Jag har varit trålning genom olika webbplatser försöker hitta en riktig (om det är möjligt) svar på min laptop överhettning problem. Jag har kommit till slutsatsen att Acer eftersträvar har en allmän tendens att överhettas, men trodde att jag skulle skicka den här frågan i alla fall.

Min Aspire 3000 overheats med jämna mellanrum när man utför vissa uppgifter. Jag har installerat flera temperaturövervakning program och jag tycker att den bästa för att SpeedFan. Om man tittar på temp nu har jag en idle 62oC för Core, för HD är det 48oC och en annan behandling 39oC för Temp 1 (vad nu det är).

När de utför vissa uppgifter, temp går galet. ska jag ha för att packa upp (med hjälp av WinRar) en fil till exempel säga 300MB, Temp skjuter upp på några sekunder. Jag har sett det gå till slutet 80'sC och mycket andra att jag pausar uppackning i filen, temp sjunker tillbaka ner igen direkt. När jag pausa den och uppackning fortsätter, temp skjuter tillbaka direkt. Samma sak om jag gör en virussökning. Temp kan få över 90 och sedan när jag pausar, det droppar ner till 65 eller vad som helst. Verkar vara att när det blir till ca 94oC, den bärbara datorn stänger sig ner.

Är det en normal sak att inträffa? Beviljade, jag vet att temp skulle öka när CPU-användningen ökar, men att stiga inom en sekund för att en så hög temp och sedan sjunka tillbaka till det normala lika snabb låter som något som verkligen är fel. Jag är nybörjare när det gäller sådant här men jag trodde att det låter som ett fel någonstans som om temp var verkligen att heta, skulle det fortfarande att heta.

Jag har laddat ner den senaste BIOS från Acer webbplats och blinkar med den. Fortfarande samma problem.

Skulle det vara värt att installera en temperatur program för att ställa in shutdown temps högre så min maskin kan faktiskt stanna på när jag gör en virussökning eller spela ett spel (även mycket låga spec dem)?

Nedan finns information om den bärbara datorn i fall detta är till någon hjälp (som tas från Acer Monitor program):

Produktnamn: Acer Aspire 3000
Processor: Mobile AMD Sempron (tm) Processor 2800 +
Totalt Minne: 1280MB
Video Memory: 64 MB
Bus Speed: 400MHz
Formfaktor: Inga
Moderkortet: Lugano M

Tack på förhand om någon kan ge mig en liten aning om vad problemet (s) skulle kunna vara.
Jag har ägt två Acers i det förflutna och både överhettats. Om den är ny, skicka tillbaka den till Acer och klaga.

Varken temp monitorer eller en fläkt under cured problemen BTW.

Old 30 august 2008, 04:28
Givargruppen

Också (och jag kan ange uppenbara) ... men om du inte har alreadydone så, det ordentligt ren .... få bort all smuts och gunk som samlar på fläktar och fläkt ventiler. Detta kan verkligen göra stor skillnad.
Att använda det på en hård plan yta hjälper också ....... Varv, soffor och täcken tenderar att begränsa luftflödet

Mitt System: Hem Bygg

Processor (s):
AMD 64 x 2 Dual Core 5200 + 2.60GHz
Moderkort:
Asus m2v Rev 1.
RAM Minne:
4GB (3.25gb synligt)
Grafikkort (s):
NVIDIA GeForce 7300 GS
Ljudkort:
5.1 Reatek ombord
Hårddisk (s):
250 GB SATA & 400GB SATA
Optisk enhet (er):
Pioneer 110 x 2
Mål / PSU:
Lager / 550w Silent
Kylning:
Lager
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 20MB Virgin Cable
Monitor (s):
Fujitsu Siemens 22 "TFT WS
Operating System (s):
Vista Ultimate x32/Windows 7 x64
Old 31 august 2008, 15:09
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av Mike0001 View Post
Jag har ägt två Acers i det förflutna och både överhettats. Om den är ny, skicka tillbaka den till Acer och klaga.

Varken temp monitorer eller en fläkt under cured problemen BTW.
Inte heller städning ...

Old 31 august 2008, 15:15
Givargruppen

........ Jag minns en kvinna på jobbet för ett par år tillbaka hade överhettning problem med sin laptop och det visade sig vara blu-please, hon stoppade i ventilerna så att det körs lugnare.
Old 31 august 2008, 18:36
Givargruppen

Jag kan en upp det!

Citat:
Någon köpte en dator till vår butik i eftermiddag ca 10 minuter att stänga. Inga problem. Vi tittar på det. Låter som en enkel fråga. Fan buller krascha. Fläkt problem, eller hur?

Det första jag gör är att försöka öppna datorn för att få en titt på fans. Fallet är **** Ing omplomberas där med super lim. Nr **** Ing skämt. Han förseglade datorn fallet med super lim.

Efter hackning bort i kanterna med en kniv fick jag vid sidan av målet till pop off. Vad jag hittade ... **** Ing i väggen glasfiber isolering. Hela **** Ing fall. Blockera alla ventilerna. Några hade kommit ut och fastnade i CPU-fläkten. Jag snabbt tog datorn utanför. Öppna sak upp redan har skiten alla över disk.

Jag frågade honom varför han skulle göra detta ?!?!? Han berättade att hans son föreslog han isolera hans dator gäller att hålla det lugnt. Den gamla kille hade viss isolering kvar från när hans hus byggdes så han tillbringade ett par timmar att göra detta. Han förseglade fallet med super lim så att ingen isolering skulle komma ut ..........

Bonus: Hans son arbetar för Comcast.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "

Mitt System: 日夏子

Processor (s):
Core 2 Duo E6400 2,13 -> 3.01ghz
Moderkort:
MSI P6N SLI Platinum LGA 775
RAM Minne:
2GB Patriot Extreme Performance
Grafikkort (s):
PNY 8800GTS 320MB
Ljudkort:
Sound Blaster Xtremegamer 7.1
Hårddisk (s):
80GB + 500GB
Optisk enhet (er):
2x SATA
Mål / PSU:
Antec 900 + 620W Aerocool zeroDBA
Kylning:
4x 120mm Yate-Loon + 200mm toppen
Nätverk / Internet:
Qwest
Monitor (s):
Dell 22 "S2209W (1920x1080)
Operating System (s):
Windows XP + 7
Old 1:a Sep 2008, 01:35
Givargruppen

Old 1:a Sep 2008, 06:54
Givargruppen

Old 1 januari 2009, 15:11
Ledamot Gruppen

Ring kundtjänst och berätta problemet och du kräva att de rättar till det. Om det inte fungerar, kräva återbetalning och gå med ett riktigt företag lita på mig jag har gått igenom 3 acers och de hade alla överhettning problem
Old Januari 9, 2009, 22:32
Givargruppen

Citat:
Ursprungligen postat av ilop12 View Post
Ring kundtjänst och berätta problemet och du kräva att de rättar till det. Om det inte fungerar, kräva återbetalning och gå med ett riktigt företag lita på mig jag har gått igenom 3 acers och de hade alla överhettning problem

OP
Last Online: 29 august 2008 03:35

Jag ber er att inte stöta gamla trådar.
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
Hjälp med Acer Aspire 8930! Snälla? Zooropean11 Bärbara datorer, Mobiler & handdatorer 5 1 juli 2009 15:21
Acer Aspire T180 Uppgraderingar Avstånd Processorer, moderkort & RAM 5 6 juni 2009 11:46
Köp Acer Aspire 5920? MJM Bärbara datorer, Mobiler & handdatorer 9 19 juli 2008 18:47
Acer Aspire 3000 - Power problem ... Jeds Bärbara datorer, Mobiler & handdatorer 1 9 juli 2008 05:06
Acer Aspire 5610Z Acerman General Hardware Chat 2 14 november 2007 07:36
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.