![]() |
| |||||||
|
![]() |
| | Thread Tools |
|
| |||
| |||
| God morgon. Låt mig börja med att presentera mig. Mitt namn är Andreas och jag är ny medlem här. Faktum är att detta är mitt första inlägg - jag har vad som tycks mig vara ett mindre än hoppfull dator problem, men jag trodde att jag skulle ge er ett försök. Jag är en datavetenskap student, och jag har arbetat med datorer i flera år nu. Jag är dock medveten om att jag har mycket mindre erfarenhet än många av er, särskilt när laptop är berörda. Jag kommer att förse dig med en beskrivning av problemet så detaljerat som möjligt - jag vet att det kan vara svårt att ge råd utan tillräcklig information. Min bror tog med sin laptop i mig ett par veckor sedan, efter att ha spritt en hel mugg kaffe i systemet. Han hade vänt det upp och ner så snart som utsläppet har skett i ett försök att dumpa så mycket av kaffe ut ur systemet som möjligt. När han tog det till mig, var det fortfarande påslagen - Systemet var frysta och han hade försökt att hålla ner strömbrytaren till ingen nytta. Jag bort batteriet, känslan av att det skulle vara bäst för att få strömmen snabbt för att minska sannolikheten för en kortslutning. Jag torkade systemet så mycket som möjligt från utsidan, och sedan vidare med att ta isär. Jag stripad systemet helt och rengöras varje komponent med denaturerad alkohol. Jag gjorde det möjligt för olika delar torka helt, sedan återmonterade maskinen. Systemet skulle makt, men skulle pip fyrtioo-sjuttioo gånger i rad efter, och stängs av på till synes slumpmässiga mellanrum. Jag kopplat ur pekplatta och tangentbord, vilket gjorde det möjligt för systemet att starta upp i Windows Vista med ett USB-tangentbord isatt kort av pekplatta och tangentbord, alla hårdvaran föreföll att fungera. Vid det här tillfället jag returnerar systemet till min bror, råd honom att säkerhetskopiera alla viktiga så snart som möjligt. Jag trodde att skada genom kortslutning kan försvaga en del, vilket gör det till inte tidigare än normalt. Han använde den för drygt en timme, då han försökt att ta bort en USB-kabel från systemet. Maskinen avstängd när han gjorde detta, och har inte startat upp korrekt sedan. Faktum är att fläktarna snurra upp och sedan ner igen. Jag tror att ljuset kom igen och sedan stänga av och displayen är tom. Det har varit flera dagar nu sedan detta inträffade, och det har skett någon förbättring. Jag hoppades att någon här kanske har några förslag, men jag förstår att det är fullt möjligt att hon är förbi punkt utan återvändo. Systemet är en HP Pavilion bärbar dator, och som jag har nämnt ovan är det att köra en del av Windows Vista. Jag tror att det är Vista Home, men jag är inte säker så långt som service pack är berörda. Oavsett om det finns något som kan göras på denna punkt, jag uppskattar din tid och hjälp. |