mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Bärbara datorer, Mobiler & handdatorer

Register

Super varm laptop

Reply

Thread Tools
Old 14 Januari 2008, 04:15
Xao
Ledamot Gruppen

Okej, jag har fått här med Carbon.

Jag har en Acer Aspire 5050 laptop, som ursprungligen var tänkt att vara bara för arbetet. Men, The Orange Box kom ut, och jag var tvungen att ha det. Jag spelar ofta, men igår märkte jag att det började bli väldigt varm. Jag talade med Carbon, som berättade för mig att titta på Core temp med SpeedFan och sista gången jag kollade det, Core temp var "86C". Jag talade med en annan vän som sa att väg till varm, och att ta en titt i BIOS för att se om det fanns en möjlighet att öka fläktvarvtal. Det fanns inte, så jag gjorde samma sak i SpeedFan. Det fanns inget alternativ där, för mig åtminstone.

Så jag undrar, är denna temperatur normen, eller måste jag öka fläktvarvtal?

Dessutom, eftersom det sista temp behandlingen har jag lämnat det.
Old 14 Januari 2008, 08:15
Givargruppen

Det är inte alldeles för varmt. Det är väl inom design spec's i Turion vara det dubbla TL eller enstaka MK. Enkelt uttryckt, om temp är högst termisk avstängning temperatur då du är bra.

Turion är i 90nm sorten, som jag tror ni kommer med bärbar modell antal är bra för 95c.

Temp av CPU beror på chassit förmåga att hålla det svalt, användning, belastning och ambients. Missförstå mig inte det är ett av de hetaste temps Jag har sett på en bärbar dator cpu men du kanske kan lindra det med lite aktiv kylning, som i en fläkt bas. Zalman göra några bra modeller, liksom Coolermaster.

Jag använder den här för hushållet laptop. Saw temps droppe 6c när man kör på topp.

-Kanoakavirus

Mitt System: Zoomy

Processor (s):
E8400@3.6ghz (400x9) @ 1.15v
Moderkort:
Asus P5K Premium
RAM Minne:
2GB Dominator 8500
Grafikkort (s):
BFG 8800GT
Ljudkort:
Xfi Extremegamer
Hårddisk (s):
3.35TB ext lagring. 2TB int lagring
Optisk enhet (er):
LG GGC H20L
Mål / PSU:
Enermax 720w
Kylning:
AC7
Nätverk / Internet:
Monitor (s):
245b, 931B (Samsung)
Operating System (s):
Vista 32p
Old 14 Januari 2008, 08:29
Xao
Ledamot Gruppen

Wow, tack för svaret! Jag ska beställa en av dessa senare. Tack igen.
Old 14 Januari 2008, 08:32
Givargruppen

CPU kyls separat till resten av komponenter via en heatpipe som ormar till kanten av chassit där det slutar i en heatsink, detta är sedan aktivt kyls och luften tvingas ut från chassit.

Om temp var påverkar RAM du få kraschar, om det påverkar den grafiska lösningen du få artifakter på skärmen. Om du får något av dessa så är det bra.

-Kanoakavirus
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.