mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Hardware > Nätverk, Modem & VoIP

Register

Öppna nätverk från distans.

Reply

Thread Tools
Old 12 januari 2008, 16:25
New Member Group

Hej:
Jag har kontor med fem nätverksanslutna comptuers och en server. Jag ser att komma åt mitt nätverk från min kontorsdator. Jag kan få ansluten till min server via Remote Desktop Connection, men jag vill uppdatera och spara filer jag arbetar på hemma i nätverket.
Jag har haft flera förslag: VPN, Mirror Server, UltraVNC används av fjärranslutningen för att spara och överföra filer. Finns det andra lösningar? Vad är min bästa insats?
Min antal nätverksanslutna datorer fördubblas de närmaste sex månaderna för sammanlagt 10-12.

Tack
Old 12 januari 2008, 17:24
MJM
Givargruppen

Spegel Server, som ni säkert vet betyder dubbelt användning diskutrymme. Du skulle också behöva någon form av program som automatiskt synka både till varandra.

VPN är från vad jag vet om det, lite jobbigt att ställa upp. Du måste ställa in åtkomstkontroller och liknande. Jag har alltid bara varit på användarsidan i detta, så jag vet inte mycket om det.

UltraVNC är det enda jag har arbetat med från denna del. Du kan styra en utländsk skrivbord (som med MS Remote Desktop), men du kan också överföra filer. Detta kommer förmodligen att vara det lättaste att ställa upp.

Mitt System: Toshiba Satellite A200-28p

Processor (s):
Intel Core 2 Duo T8100
Moderkort:
Mobile Intel PM965 Express Chipset
RAM Minne:
1024 + 2048MB DDR2 667
Grafikkort (s):
ATI HD 2600 XT
Ljudkort:
Toshiba Bass Enhanced Sound System
Hårddisk (s):
200 GB 5400RPM
Optisk enhet (er):
DVD Super Multi
Mål / PSU:
Satellite A200-serien
Kylning:
Lager
Nätverk / Internet:
Intel 4965AGN
Monitor (s):
15.4 "1280 x800 Toshiba TruBrite
Operating System (s):
Windows Vista SP1 / Fedora i386
Old 13 januari 2008, 10:41
Givargruppen

Hej

Vilken mjukvara använder servern kör?

Många Tack

Leo
Old 13 januari 2008, 21:30
Sin
Ledamot Gruppen

VPN vill och är din bästa insats. Det är inte lite jobbigt att ställa upp, är det väldigt lätt faktiskt. Finns några VPN-klienter som är en smärta att ställa in programmet på klientsidan, men thats all i enlighet med den särskilda mjukvaruleverantör. Du är mycket begränsad med RDP, och VNC är bra för att kontrollera fjärrskrivbord och överföra filer, men har varit känt för att ha problem med blandad-mode i plattformsoberoende miljöer. Det är inte heller lika snabbt som en VPN-anslutning. Vad du försöker göra är vad en stor majoritet av verksamheten där ute gör, och de mest använda protokollet är VPN grund av dess snabbhet, användarvänlighet, tillförlitlighet och säkerhet.

För ett företag storleken på din, en SoHo brandvägg som Firebox eller SonicWall är vad många andra företag som använder storlek, och de har VPN-funktioner inbyggda, som är mycket enkla att installera. Du kan ställa in VPN, listor användare och åtkomstkontroller med allt genom http (s) (webbläsare), och sedan är du klar att gå.
Old 19 januari 2008, 08:17
New Member Group

Servern kör Windows Server2003.
Om jag går med en VPN-brandvägg ... som jag inte vet något om ... är det ett speciellt någon skulle rekommendera? Hur lätt är det att sätta en VPN-up ... IT-teknik som krävs?
Old 19 januari 2008, 16:29
MJM
Givargruppen

Sannolikt bäst för mig att hänvisa dig till MS för.

Det finns naturligtvis en massa saker som du kan läsa. Jag skulle nog rekommendera artikeln.
Old 20 januari 2008, 17:18
Sin
Ledamot Gruppen

Citat:
Ursprungligen postat av littleeddy View Post
Servern kör Windows Server2003.
Om jag går med en VPN-brandvägg ... som jag inte vet något om ... är det ett speciellt någon skulle rekommendera? Hur lätt är det att sätta en VPN-up ... IT-teknik som krävs?
För ett kontor i den storleken, skulle jag rekommendera Firebox eller Sonicwall. De är båda bra varumärken. Eller ett Cisco-produkt för SOHO-nätverk. Men de artiklar som lades upp i inlägget ovanför mig är mycket bra saker att läsa om ni inte vet mycket om VPN's. De är enkla att installera och är vanligen problemfri, men du måste veta vad du gör. Med en IT-person skulle det finnas en hel del hjälp också.
Old 20 januari 2008, 17:33
Givargruppen

Hittade detta, vet inte om det är lämpliga för vad du vill.

http://www.iopus.com/ipig/?ref=padipigs

RealVNC är gratis och tillåter fjärrinloggningar.

Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.