![]() |
|
| |||
| |||
| Hej: Jag har kontor med fem nätverksanslutna comptuers och en server. Jag ser att komma åt mitt nätverk från min kontorsdator. Jag kan få ansluten till min server via Remote Desktop Connection, men jag vill uppdatera och spara filer jag arbetar på hemma i nätverket. Jag har haft flera förslag: VPN, Mirror Server, UltraVNC används av fjärranslutningen för att spara och överföra filer. Finns det andra lösningar? Vad är min bästa insats? Min antal nätverksanslutna datorer fördubblas de närmaste sex månaderna för sammanlagt 10-12. Tack |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Spegel Server, som ni säkert vet betyder dubbelt användning diskutrymme. Du skulle också behöva någon form av program som automatiskt synka både till varandra.
VPN är från vad jag vet om det, lite jobbigt att ställa upp. Du måste ställa in åtkomstkontroller och liknande. Jag har alltid bara varit på användarsidan i detta, så jag vet inte mycket om det. UltraVNC är det enda jag har arbetat med från denna del. Du kan styra en utländsk skrivbord (som med MS Remote Desktop), men du kan också överföra filer. Detta kommer förmodligen att vara det lättaste att ställa upp. Mitt System: Toshiba Satellite A200-28p
|
|
| |||
| |||
| Hej Vilken mjukvara använder servern kör? Många Tack Leo |
|
| |||
| |||
| VPN vill och är din bästa insats. Det är inte lite jobbigt att ställa upp, är det väldigt lätt faktiskt. Finns några VPN-klienter som är en smärta att ställa in programmet på klientsidan, men thats all i enlighet med den särskilda mjukvaruleverantör. Du är mycket begränsad med RDP, och VNC är bra för att kontrollera fjärrskrivbord och överföra filer, men har varit känt för att ha problem med blandad-mode i plattformsoberoende miljöer. Det är inte heller lika snabbt som en VPN-anslutning. Vad du försöker göra är vad en stor majoritet av verksamheten där ute gör, och de mest använda protokollet är VPN grund av dess snabbhet, användarvänlighet, tillförlitlighet och säkerhet. För ett företag storleken på din, en SoHo brandvägg som Firebox eller SonicWall är vad många andra företag som använder storlek, och de har VPN-funktioner inbyggda, som är mycket enkla att installera. Du kan ställa in VPN, listor användare och åtkomstkontroller med allt genom http (s) (webbläsare), och sedan är du klar att gå. |
|
| |||
| |||
| Servern kör Windows Server2003. Om jag går med en VPN-brandvägg ... som jag inte vet något om ... är det ett speciellt någon skulle rekommendera? Hur lätt är det att sätta en VPN-up ... IT-teknik som krävs? |
|
| |||
| |||
| Sannolikt bäst för mig att hänvisa dig till MS för. Det finns naturligtvis en massa saker som du kan läsa. Jag skulle nog rekommendera artikeln. |
|
| |||
| |||
| För ett kontor i den storleken, skulle jag rekommendera Firebox eller Sonicwall. De är båda bra varumärken. Eller ett Cisco-produkt för SOHO-nätverk. Men de artiklar som lades upp i inlägget ovanför mig är mycket bra saker att läsa om ni inte vet mycket om VPN's. De är enkla att installera och är vanligen problemfri, men du måste veta vad du gör. Med en IT-person skulle det finnas en hel del hjälp också. |
|
| |||
| |||
| Hittade detta, vet inte om det är lämpliga för vad du vill. http://www.iopus.com/ipig/?ref=padipigs RealVNC är gratis och tillåter fjärrinloggningar.
__________________ Jag tror att jag är en signatur därför jag finns! Jag tror att en högre som har mig som en signatur ... |