![]() |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Hej killar,
Så jag ansluta till Internet på mitt skrivbord via trådlöst. Detta sedan ansluts till en Linksys trådlös router, som pluggar till ut ADSL modem / router som sedan går till omvärlden. Så, jag har en NAS-enhet för julen som jag vill länka till min mini nätverk i mitt rum - så jag fick även en 5-port switch. Port 1 är skrivbord, 2 i min macbook och 3 är en nas-enheten. Men kan jag inte verkar få allt att fungera. När jag ansluter mitt skrivbord i routern, kommer det att se och arbeta med NAS enhet, men jag kan inte ansluta till Internet via trådlöst (så jag kan inte komma till omvärlden). Hur kan jag få de två att köra sida vid sida? Jag har försökt bridiging och det fungerade inte - Har jag missat något? Måste jag manuellt tilldela IP: s stället för att automatiskt tilldela dem? Måste jag ge dem olika delnät? Tack Tom Mitt System: #
|
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Kan du rita en figur. Jag är väl på riktigt förvirrad. Hur många trådlösa routrar har du? Är datorer anslutna med tråd eller trådlöst?
|
| |||
| |||
| Egentligen Jag tror jag förstår. Din WAN till Internet via trådlöst, men vill ansluta till NAS via en switch i ditt rum. I princip vad du behöver göra: På ditt trådlösa nätverk, lämna det bildas som tidigare. Gör det möjligt att få en IP-adress via DHCP. På det fasta nätverket, gå till visa nätverksanslutningar, högerklicka på Wired adapter, TCP / IP-egenskaper. Ställ in IP-adressen till 10.10.11.11 Nätmask 255.255.255.0 Ingen standard-gateway (lämna tomt) Ingen DNS-servrar (lämna tomt) På NAS, göra i stort sett samma sak, återigen sätta en statisk IP-adress, men den här gången med hjälp av IP-adressen 10.10.11.10 och allt annat lika. På Mac, gör samma sak igen, men använder IP-adressen 10.10.11.12 Jag har ingen Mac erfarenhet och TBH har ingen aning om Mac kommer att stödja flera samtidiga nätverksanslutningar. Sedan bör du kunna komma åt båda näten. Däremot skulle det vara mycket lättare och mycket bättre att vara ärlig om du bara hade ett nätverk och ansluten alla enheter till det. Gör det inte möjligt att överbrygga eller du skapa en loop och kommer att krascha alla dina routrar och switchar. Du måste ställa in statisk IP-adresser i isolerat nät som tthere finns någon DHCP-server på den (kontakten är stum jämfört med den trådlösa routern.)
__________________ serverguy |
|
| |||
| |||
| Tack serverguy - got it sorteras nu! Den enda bit jag följde annorlunda var den faktiska IP-adresser som jag ville ha den trådlösa och fasta nätverk på olika subnät. Tack så mycket! |
|
| |||
| |||
| Glad att höra att jag kunde hjälpa. Så vad IP-adresser är igång nu, för fast och trådlös sidor? Du kan teoretiskt använda någon av IP-adresser, så länge de börjar med antingen 192, 172, eller 10 Hålla dem i ett annat delnät var vad jag ville att du skulle göra, därav varför jag föreslog 10.10.11 eftersom jag inte känner till någon router som standard här.
__________________ serverguy |
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| Belkin N trådlös router med Comcast bredband - Trådlös hastighet query | tlh44 | Nätverk, Modem & VoIP | 1 | 8 juni 2009 02:43 |
| Kan du ansluta fall fans parallellt? | cammochris | Cases & Power Supplies | 3 | 20 august 2008 14:46 |
| Trådlös mus och tangentbord, men trådlöst övervaka? | discobiscuit | Grafikkort & Skärmar | 1 | 14 januari 2008 12:32 |
| Problem med installation av Cable & Wireless 802.11g trådlös router | Zen2007 | Nätverk, Modem & VoIP | 3 | 1 august 2007 05:47 |
| Trådlöst nätverk - Dell Wireless 1390 802 | ben | General Hardware Chat | 9 | 9 mars 2007 03:30 |
| Thread Tools | |
| |