![]() |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Valfri Smoothwall Express användare här? För den som inte vet vad det är, det är i grunden en Linux OS utformat för att fungera som en router / brandvägg på en gammal dator. Det är lika kraftfullt som många mycket dyrt Cisco såsom routrar. Jag har använt det för förra året nu efter att bli skjuten av värdelösa BT Home Hub. Det är mycket pålitlig och mycket stabilare än de flesta andra routrar. Det innebär att datorn går snabbare eftersom du kan bli av programvaran brandvägg som allt filtreras innan den går till PC. Det går som en DNS-server och caching server så ofta besöka sidor finns tillgängliga lokalt och DNS lookup tider är snabbare. Brandväggen är mycket starka på den och block ut mycket mer attacker sedan de flesta hemma-routrar. Det finns också hundratals lägga ins innehåll filter lägga blockerare, VPN anläggningar post scanner etc. För alla som har en gammal dator och lite Temne Jag rekommenderar att titta på det.
|
| |||
| |||
| omg detta låter bra, ty 4 sharing |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Har detta program kan installeras i routern eller någon router, jag har Hi-Speed ADSL Belkin router och tre av datorn använder Windows-brandväggen och min mamma klagar på att hon tycker att våra grannar är avbryta vår router, jag skulle vilja ge detta som ett försök: )
| |||
| |||
| hur en dator fungerar som en router egentligen? Behöver du en belastning på nätverkskort eller vill du bara behöver en till ingång, en för produktion och en switch eller hub för att möjliggöra fler anslutningar? |
|
| |||
| |||
| I princip krävs att du har en gammal dator, ett modem för att ansluta till din telefonlinje och en switch för att ansluta resten av datorer tillsammans. Du plug telefonlinje till modemet (Jag använder en D-Link 300T) och sedan en Ethernet-kabel går från modemet till 1 ethernet kort i den gamla datorn (hädanefter kallad Smoothwall) I den gamla datorn måste du ha två kort, så en annan kabel kan gå till din befintliga switch eller router med alla ruttläggning förmåga avstängd. DHCP, DNS etc handläggs av Smoothwall. Den Smoothwall princip ersätter din nuvarande router och ger dig en hel del fler alternativ. Jag kan inte se hur det skulle hjälpa med grannarna stjäla din anslutning, thats just för att ha ett osäkert trådlöst nätverk. De kommer inte ha tillgång till det om du har WPA-kryptering och ett anständigt passera fras (t.ex. 7chy56lo08d) Du behöver inte massor av nätverk grejer men du måste veta lite om Linux i terminalen och IP-adressering, subnät osv Innan någon av er gå vidare föreslår jag att du besöker Smoothwall Express hemsida och läsa allt du kan tills du förstår det.
__________________ serverguy |
|
| |||
| |||
| Citat:
2GB RAM 1GB grafiska XP Home Asrock moderkort blah blah |
|
| |||
| |||
| intressant ... detta kan vara precis vad jag behöver. du se min router har restriktiva nat fastnat för och jag skränande vara arsed att köpa ett annat så jag antar att det kommer att lösa mitt problem. tack igen för denna info! |
|
| |||
| |||
| Citat:
Mycket mycket bättre än något "hem" router kan du köpa och bättre än många £ 300 routrar.
|
| |||
| |||
| Citat:
Du säger att jag behöver 2 kort, gör det betyder telefonkort och Ethernet-kort? Tack! |
|
| |||
| |||
| Citat:
Jag föreslår också att du faktiskt ta reda på vad en brandvägg är och du kan svara på dina egna frågor om vilken typ av kort som behövs. Det beror på hur du vill ansluta till ditt modem och vad modemet tillåter. Smoothwall är en Linux-distribution är det OS. Därför är det säkert. Jag menar inte att ljudet hårda, och gärna svara på mer specifika frågor, men om du inte vet det här så tror jag att det inte finns någon chans att du får det att fungera. Men du kan om du är beredd att läsa och lära dig innan du vet allt. Varje gång du stöter på något du inte vet om eller förstår Google det. Du kommer snart att vara ett nätverk expert.
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| Nvidia GTX 285 och PCI Express | GuitarHeroChamp | Grafikkort & Skärmar | 1 | 22 maj 2009 01:10 |
| Outlook Express | Hemul14 | E-post, VoIP & IM Diskussion | 1 | 26 november 2007 11:01 |
| PCI Express x1 | mrdaveyk | Processorer, moderkort & RAM | 1 | 17:e sep 2007 10:42 |
| Hjälp vad som är PCI Express | Remi | Grafikkort & Skärmar | 4 | 1:a sep 2007 16:33 |
| Outlook Express Använda 1GB + | Yeppi0 | E-post, VoIP & IM Diskussion | 13 | 15 august 2007 13:27 |
| Thread Tools | |
| |