mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Software > Windows-operativsystem

Register

Åtkomst nekad

Reply

Thread Tools
Old 14 Januari 2008, 10:47
Givargruppen

Default Åtkomst nekad

Nu är min underbara Vista kommer inte att låta mig skriva på min "D" hårddisk. Har bytt alla behörigheter till "Tillåt". Ingen framgång! Idéer? Tack ..............

Mitt System: Hewybilt

Processor (s):
Core2 E6600, Core2E6750
Moderkort:
MSI, Gigabyte
RAM Minne:
4GB OCZ, 4GB A-Data
Grafikkort (s):
7600GS?, 7950GT
Ljudkort:
X-Fi XtremeMusic, Audigy2ZS
Hårddisk (s):
4x Seagate SATA 250 GB
Optisk enhet (er):
2 Lite-On, 2 ASUS
Mål / PSU:
Apevia X-Infinity, Thermaltake Tsunami D
Kylning:
Thermalright XP90C, lie något eller o
Nätverk / Internet:
Cox Cable 6MB
Monitor (s):
Chimei 22 "var, ViewSonic 19" WS
Operating System (s):
Vista Home Prem, XP Pro
Old 14 Januari 2008, 11:12
Administrator Group

Default Åtkomst nekad

Om den enhet som används i en annan dator innan du använder den med Vista är det eventuellt lösenord låst.

Du kommer att behöva en del 3: e parts programvara för att låsa upp det tror jag.

Mitt System: Hybr! D

Processor (s):
AMD Turion 64 X2 TL-64 2.2GHz
Moderkort:
HP nForce 560
RAM Minne:
2GB DDR2 PC2-5300
Grafikkort (s):
Nvidia 7150M Flygburet Integrerad
Ljudkort:
5.1 Ombord Integrerad
Hårddisk (s):
250GB 5400RPM SATA300
Optisk enhet (er):
18x CD / DVDRW-DL ATA
Mål / PSU:
Lager HP
Kylning:
Lager HP
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 10 MB Virgin Cable
Monitor (s):
17 "WXGA + HD BrightView Widescreen
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate 32Bit
Old 14 Januari 2008, 11:36
Moderator-gruppen

Default Åtkomst nekad

Jag har sett den här frågan kommit upp tidigare. Jag antar att du har tagit med bil från ett system som tidigare användes för Windows XP och nu kan inte skriva till den.

I Windows XP du kör som en medlem av den inbyggda Administrators gruppen, och du kan skriva att det bara bra. I Vista har du också en medlem av den inbyggda gruppen Administratörer, men nu kan du inte skriva till den.

Förklaring

Anledningen är tillstånd, men orsaken till att de blivit ett problem på grund av User Account Control (UAC). Om du kör "whoami / all / för listan" på Vista får du en utskrift av ditt tillstånd symboliskt. Det kommer att ha ett par rader som ser ut så här:

Grupp Namn: inbyggda \ Administrators
Typ: Alias
SID:
Attribut: Group användas för förneka bara

Du är en medlem av Administratörer, men din säkerhet token inte faktiskt har gruppen Administratörer i det på vanligt sätt. UAC markerar denna grupp som "förneka", vilket betyder att det är aldrig användas för att bevilja tillstånd, bara för att tillåta dem. Om du nu tittar på Access (ACL dvs tillstånd) för enheten:
C: \ Users \ foo> icacls d: \
d: \ NT AUTHORITY \ SYSTEM: (OI) (CI) (F)
Inbyggda \ Administrators: (OI) (CI) (F)
Inbyggda \ Users: (OI) (CI) (RX)

De delar som orsakar problemet är de två sista raderna. Den andra bidrag Administratörer full kontroll. Du är en administratör, men eftersom du kör under ett icke-förhöjda sätt behöver du inte Administratörer i ditt sätt, så att medlemmar inte hjälpa dig. Den andra bidrag användare läsa. Du är också medlem av användare. Alltså, när man kör i admin godkännande läge under UAC, din totala rättigheter till denna enhet läsa.

Laga

För att åtgärda detta måste du ge användare ändra privilegier till enheten. Verkligen enkel att göra.

Alternativ 1:

Högerklicka på den enhetsbeteckning i Utforskaren och välj Egenskaper
Klicka på fliken Säkerhet
Klicka på "Edit". Du blir ombedd att lyfta. Kom ihåg, tills du tror du är fortfarande i admin godkännande mode för alla praktiska syften du inte är admin
Välj "Användare" och kontrollera Ändra rutan
Klicka på OK nog gånger för att komma tillbaka till där du var.

Alternativ 2: (Lite mer komplicerat men lätt om du gillar syntax)

Från en förhöjd kommandorad.

Klicka på Fönster cirkel
Klicka på Alla program: Tillbehör
Högerklicka på Kommandotolken och välj "Kör som administratör"
Upphöja
Kör detta kommando: icacls d: \ / bevilja inbyggda \ Users: (oi, cl, m)
Suppleant oavsett enhetsbokstav din externa enhet är mappad till för d: \. oi betyder "låt objekt (filer) ärva denna ACE". cl betyder "låt behållare (kataloger) ärva denna ACE". m betyder "ändra". En ACE är en Access Control List Entry, med andra ord de poster i ACL att bidrag eller hindrar någon behörighet till objektet.

När du gör detta regelbundna användare kommer att kunna läsa och skriva till disk. Så länge du inte har brutit arv någonstans längs katalog hierarki på enheten du behöver inte ändra några mer ACL på hela enheten.

Mitt System: Eclipse

Processor (s):
Intel C2D E7200 OC'd @ 3.6Ghz
Moderkort:
Asus P5Q Pro
RAM Minne:
OCZ 8GB 800MHz
Grafikkort (s):
Saphire Radeon 4850
Ljudkort:
Ombord
Hårddisk (s):
Enorma
Optisk enhet (er):
Sony al cheapo en.
Mål / PSU:
Antec Three Hundred
Kylning:
Arctic Cooler 7 Pro, 3 fall fans.
Nätverk / Internet:
Titan ADSL
Monitor (s):
Dubbla 19 "LCD
Operating System (s):
XP SP3
Old 14 Januari 2008, 11:55
Moderator-gruppen

Default Åtkomst nekad

Syntaxen för den andra metoden borde ha

Klicka på Fönster cirkel
Klicka på Alla program: Tillbehör
Högerklicka på Kommandotolken och välj "Kör som administratör"
Upphöja
Kör detta kommando: icacls d: \ / bevilja inbyggda \ Users: (OI) (CL) (M)
Suppleant oavsett enhetsbokstav din externa enhet är mappad till för d: \. (OI) betyder "låt objekt (filer) ärva denna ACE". (CL) betyder "låt behållare (kataloger) ärva denna ACE". (M) betyder "ändra". En ACE är en Access Control List Entry, med andra ord de poster i ACL att bidrag eller hindrar någon behörighet till objektet.

Old 14 januari 2008, 12:28
Givargruppen

Default Åtkomst nekad

Ran båda versionerna i kommandoradsflaggor - både säga "inbyggda .............. osv är ogiltig prompten. Tho annan metod som har haft någon effekt.?
Old 14 Januari 2008, 12:59
Moderator-gruppen

Default Åtkomst nekad

Glöm kommandoprompten. Jag kan inte få det att fungera heller.

Jag förstår inte varför det första sättet inte fungerar ...

Har du provat med ägande?

Högerklicka på D: \ Drive ikon från Min dator -> Egenskaper -> Säkerhet -> Avancerad -> Ta Ägarskap

Old 16 januari 2008, 02:40
Givargruppen

Default Åtkomst nekad

Har försökt flera gånger att ta ownwership --har inte försökt skriva sedan förra ..... varit upptagen med en blåsta PSU och en svart skärm POST. Jag uppskattar era ansträngningar, och kommer att underrätta er om resultatet. Tack ...............
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
G: \ är inte tillgänglig, Åtkomst nekad. jimmyc Drives & Removable Media 3 24 juni 2009 02:43
Åtkomst nekad! prawleprovi General Software Chat 3 30 oktober 2008 04:50
Access Denied rbscooby Windows-operativsystem 7 9 maj 2008 16:40
Access Denied hannyp Virus, spionprogram och säkerhet 14 27 november 2007 12:37
Åtkomst nekad ... plötsligt Quityourjibbajabba Windows-operativsystem 3 14 november 2007 06:10
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.