![]() |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Nu är min underbara Vista kommer inte att låta mig skriva på min "D" hårddisk. Har bytt alla behörigheter till "Tillåt". Ingen framgång! Idéer? Tack ..............
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Om den enhet som används i en annan dator innan du använder den med Vista är det eventuellt lösenord låst.
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Jag har sett den här frågan kommit upp tidigare. Jag antar att du har tagit med bil från ett system som tidigare användes för Windows XP och nu kan inte skriva till den. I Windows XP du kör som en medlem av den inbyggda Administrators gruppen, och du kan skriva att det bara bra. I Vista har du också en medlem av den inbyggda gruppen Administratörer, men nu kan du inte skriva till den. Förklaring Anledningen är tillstånd, men orsaken till att de blivit ett problem på grund av User Account Control (UAC). Om du kör "whoami / all / för listan" på Vista får du en utskrift av ditt tillstånd symboliskt. Det kommer att ha ett par rader som ser ut så här: Grupp Namn: inbyggda \ Administrators Typ: Alias SID: Attribut: Group användas för förneka bara Du är en medlem av Administratörer, men din säkerhet token inte faktiskt har gruppen Administratörer i det på vanligt sätt. UAC markerar denna grupp som "förneka", vilket betyder att det är aldrig användas för att bevilja tillstånd, bara för att tillåta dem. Om du nu tittar på Access (ACL dvs tillstånd) för enheten: C: \ Users \ foo> icacls d: \ d: \ NT AUTHORITY \ SYSTEM: (OI) (CI) (F) Inbyggda \ Administrators: (OI) (CI) (F) Inbyggda \ Users: (OI) (CI) (RX) De delar som orsakar problemet är de två sista raderna. Den andra bidrag Administratörer full kontroll. Du är en administratör, men eftersom du kör under ett icke-förhöjda sätt behöver du inte Administratörer i ditt sätt, så att medlemmar inte hjälpa dig. Den andra bidrag användare läsa. Du är också medlem av användare. Alltså, när man kör i admin godkännande läge under UAC, din totala rättigheter till denna enhet läsa. Laga För att åtgärda detta måste du ge användare ändra privilegier till enheten. Verkligen enkel att göra. Alternativ 1: Högerklicka på den enhetsbeteckning i Utforskaren och välj Egenskaper Klicka på fliken Säkerhet Klicka på "Edit". Du blir ombedd att lyfta. Kom ihåg, tills du tror du är fortfarande i admin godkännande mode för alla praktiska syften du inte är admin Välj "Användare" och kontrollera Ändra rutan Klicka på OK nog gånger för att komma tillbaka till där du var. Alternativ 2: (Lite mer komplicerat men lätt om du gillar syntax) Från en förhöjd kommandorad. Klicka på Fönster cirkel Klicka på Alla program: Tillbehör Högerklicka på Kommandotolken och välj "Kör som administratör" Upphöja Kör detta kommando: icacls d: \ / bevilja inbyggda \ Users: (oi, cl, m) Suppleant oavsett enhetsbokstav din externa enhet är mappad till för d: \. oi betyder "låt objekt (filer) ärva denna ACE". cl betyder "låt behållare (kataloger) ärva denna ACE". m betyder "ändra". En ACE är en Access Control List Entry, med andra ord de poster i ACL att bidrag eller hindrar någon behörighet till objektet. När du gör detta regelbundna användare kommer att kunna läsa och skriva till disk. Så länge du inte har brutit arv någonstans längs katalog hierarki på enheten du behöver inte ändra några mer ACL på hela enheten.
|
| |||
| |||
| Syntaxen för den andra metoden borde ha Klicka på Fönster cirkel Klicka på Alla program: Tillbehör Högerklicka på Kommandotolken och välj "Kör som administratör" Upphöja Kör detta kommando: icacls d: \ / bevilja inbyggda \ Users: (OI) (CL) (M) Suppleant oavsett enhetsbokstav din externa enhet är mappad till för d: \. (OI) betyder "låt objekt (filer) ärva denna ACE". (CL) betyder "låt behållare (kataloger) ärva denna ACE". (M) betyder "ändra". En ACE är en Access Control List Entry, med andra ord de poster i ACL att bidrag eller hindrar någon behörighet till objektet.
__________________ serverguy |
|
| |||
| |||
| Ran båda versionerna i kommandoradsflaggor - både säga "inbyggda .............. osv är ogiltig prompten. Tho annan metod som har haft någon effekt.? |
|
| |||
| |||
| Glöm kommandoprompten. Jag kan inte få det att fungera heller. Jag förstår inte varför det första sättet inte fungerar ... Har du provat med ägande? Högerklicka på D: \ Drive ikon från Min dator -> Egenskaper -> Säkerhet -> Avancerad -> Ta Ägarskap
__________________ serverguy |
|
| |||
| |||
| Har försökt flera gånger att ta ownwership --har inte försökt skriva sedan förra ..... varit upptagen med en blåsta PSU och en svart skärm POST. Jag uppskattar era ansträngningar, och kommer att underrätta er om resultatet. Tack ............... |
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| G: \ är inte tillgänglig, Åtkomst nekad. | jimmyc | Drives & Removable Media | 3 | 24 juni 2009 02:43 |
| Åtkomst nekad! | prawleprovi | General Software Chat | 3 | 30 oktober 2008 04:50 |
| Access Denied | rbscooby | Windows-operativsystem | 7 | 9 maj 2008 16:40 |
| Access Denied | hannyp | Virus, spionprogram och säkerhet | 14 | 27 november 2007 12:37 |
| Åtkomst nekad ... plötsligt | Quityourjibbajabba | Windows-operativsystem | 3 | 14 november 2007 06:10 |
| Thread Tools | |
| |