![]() |
| |||||||
|
![]() |
| | Thread Tools |
|
| |||
| |||
| Hej Hörni, redan har Ubuntu installerat på den egna hårddisken, men även om jag har en separat enhet som jag har försökt installera Vista på, ingen comprendez! formatering / partitionering / etc men ändå alltid säger "Det går inte att installera sig att denna partition / hårddisk eller somesuch. Jag gjorde växlingsutrymmet HD: s runt i bios och försökte igen, men fortfarande ingen rörelse. vad gör det tres irriterande är att min Vista-DVD: n (av någon anledning) läses sooo långsamt, så det tar ungefär 15 mintues från att införa det i att få till partitionen bit, om det inte längre. Några råd om vad jag gör fel? Jag antar att det är något att göra med aktiv eller primära partitioner? Alla hårddiskar i Vista partition manager var märkta "primära" ... hmm |
|
| |||
| |||
| Tyvärr är jag lite förvirrat här. Låt mig få det rakt. (a) du har två interna HDDs (b) en (A) är det primära och Ubuntu på den (c) andra (B) är sekundära och du vill lägga Vista på Korrekt? Om så är fallet, ta en kopia av menu.lst på ett medium som är läsbara från Vista. Om möjligt, ändra grub konfig så att starthanterare är på rotpartitionen inte MBR. Ta bort en, gör B primära och installera Vista. Om det behövs, använda Ubuntu för att formatera B som NTFS eller FAT32 i förväg. Installera Vista och få grub4dos och packa upp den. Flytta filen grldr till roten på enhet C: Ändra din uppstart genom att lägga till ett nytt alternativ: [boot loader] ... [operating systems] c: \ grldr = "Grub" ... Nu kopiera menu.lst fil från din Ubuntu config till roten av C:, och redigera den så den ser ut ungefär så här: titel felsäkert - openSUSE 11.0 - 2.6.25.18-0.2 root (hd1, 1) kernel / boot/vmlinuz-2.6.25.18-0.2-pae root = / dev/disk/by-id/usb-HTS54101_0G9AT00_503EA-0 :0-part2 showopts ide = nodma apm = off acpi = off noresume nosmp noapic maxcpus = 0 EDD = off x11failsafe initrd / boot/initrd-2.6.25.18-0.2-pae titel Windows rootnoverify (hd0, 1) chainloader (hd0, 0) 1 title openSUSE usb rootnoverify (hd1, 1) chainloader (hd1, 1) 1 Mine är openSUSE men ditt kommer att likna. Alla förekomster av (hd0 kommer nu att (hd1 naturligtvis det första alternativet. Den andra går tillbaka och stövlar Vista enhet. Den tredje stövlar starthanteraren Grub på Ubuntu-enheten.
__________________ Jag tror att jag är en signatur därför jag finns! Jag tror att en högre som har mig som en signatur ... |