mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Software > Windows-operativsystem

Register

Tri-Boot XP, Vista, Win7 behöver råd ..

Reply

Thread Tools
Old 18 april 2009, 10:29
Givargruppen

Ok, Win7 kommer inom några månader, för nu vill jag bara har XP och Vista, på separata partitioner på en 250GB HDD

Jag vill ha 60 GB för XP, och resten för Vista.

När jag kommer Windows 7 kommer det att vara på en separat hårddisk.

Fungerar det? Uppstart från 2 partitioner på en enhet och från en annan enhet?

Och vilken ordning ska jag installera XP och Vista i, med tanke på XP är mindre? Eller gör det ingen motsättning alls?

XP kommer att vara 32-bit och Vista 64-bitars.

Jag har också en 1 TB HDD, som jag vill använda just för att lagra data, men ofördelade och jag vet inte hur man kan ändra den till ledigt utrymme?

Tack, ledsen för att han är en noob på detta, men jag har aldrig byggt en dator innan, och har aldrig haft färska nya enheter ..

Tack, Ollie.
Old 18 april 2009, 12:44
Givargruppen

Ok, jag läste sociala är klibbiga, och Vista är nu installerat på 172.9gb primära partitionen, vilket lämnar 60 till XP, men hur gör jag då göra det primära också? Så att XP kan installera ..

Även jag behöver veta hur man gör mina uppgifter köra fritt utrymme i stället för ofördelade?
Old 18 april 2009, 13:18
Givargruppen

Jag har ingen aning om varför du vill starta upp Vista överväger 7 är bara en bättre version av Vista.

Bara dual-boot 7 och XP.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "

Mitt System: 日夏子

Processor (s):
Core 2 Duo E6400 2,13 -> 3.01ghz
Moderkort:
MSI P6N SLI Platinum LGA 775
RAM Minne:
2GB Patriot Extreme Performance
Grafikkort (s):
PNY 8800GTS 320MB
Ljudkort:
Sound Blaster Xtremegamer 7.1
Hårddisk (s):
80GB + 500GB
Optisk enhet (er):
2x SATA
Mål / PSU:
Antec 900 +620 W Aerocool zeroDBA
Kylning:
4x 120mm Yate-Loon + 200mm toppen
Nätverk / Internet:
Qwest
Monitor (s):
Dell 22 "S2209W (1920x1080)
Operating System (s):
Windows XP + 7
Old 19 april 2009, 02:13
Givargruppen

Varför inte fråga så mycket, jag har flera orsaker, och jag frågar om någon kan ge råd om hur man bäst kan göra det, snarare än att tala om för mig inte.
Old 19 april 2009, 05:07
Givargruppen

I så fall skulle jag ha installerat XP först och sedan Vista så det skulle plocka upp XP och göra Vista starthanterare, sedan 7. Som det ska bli en smärta i röven tills du får 7 att fastställa starthanteraren.

Dessutom bör du aldrig någonsin göra partitionering efter installationen men du behöver 4 partitioner, inte oroa sig "primära" eller vad som helst ändå. Bara anslå tillräckligt för varje OS sedan fördela resten på en separat partition.
"Jag älskade P182 så mycket att när min fru: s system var alla bullriga och som behövs för alla typer av städning, jag köpte henne en. Sedan, när jag ville ha en katt, jag köpte ett P182. De P182 är inte en katt i sig, men det är fortfarande ett utmärkt köp. "
Old 19 april 2009, 12:21
Givargruppen

Tyvärr har jag redan installerat Vista ..

Så ska jag installera VistaBootPro och sedan XP?

Eller bara starta och installera XP utan VBP? Eftersom jag hörde det inte var nödvändigt, så jag förstår inte riktigt varför använder du det?
Old 19 april 2009, 16:27
Givargruppen

Vad ska hända är när du installerar XP, är det antagligen inte kommer att plocka upp Vista installera, eftersom de använder helt olika starthanterare. Den Vista bootloader är bakåt-kompatibelt "medan XP ett är det inte. Så när du installerar XP, du kommer inte att kunna starta upp i Vista. Men om du installerar 7 senast den 7 starthanterare (vilket är detsamma som Vista's) hittar både OSS liksom själv (naturligtvis) och du kommer att bli bra.

Så bara inte förvänta sig att kunna starta upp i Vista innan du installerar 7. Inte bryr sig med Vistabootpro om inte det är en stor sak.
Old 20 april 2009, 08:21
Givargruppen

Ok tack, Vista installera fungerade inte ändå, samma fel som tidigare expanderar filerna inte komma förbi 0% sedan fel dyker upp säger saknas eller korrupta filer.

Så jag installerade XP på den partitionen där jag vill ha Vista såväl som andra, i hopp om att uppgradera kan fungera - det gjorde det inte.

Jag nu tänker min DVD-enheten kan problemet så det är ganska gamla (IDE!) Så får inte stödja installera (jag har hört om detta är en fråga för vissa människor ..

Men jag hoppas att köpa en HD DVD-enhet snart, vilket kommer att bli mer aktuell, och jag tror att det jag tittade på hade en "Vista-certifierad" eller något liknande märke, så det bör fungera.

En annan sak, kan jag ändra namnet på den OS på boot skärmen? Eller behöver jag VBP, eller motsvarande program för att göra det möjligt för mig att göra detta?

Tack, Ollie.
Old 20 april 2009, 14:07
Givargruppen

Du kan ändra namn bara redigera boot.ini manuellt om du vill.
Old 20 april 2009, 14:16
Givargruppen

Ok, kommer att göra. Men jag måste vänta på ny enhet unfortuantly nu ändå ..

Eftersom jag har x86 och x64-versioner av XP installerat, men inte heller om systemet volym (eftersom Vista kommer att åka dit när jag kan så småningom installera den)

Så det verkar nu inte ge mig en möjlighet att starta upp x86, och bara stövlar rakt in XP Pro x64 ..

Kinda irriterande, men jag antar att när jag installera Vista starthanteraren ska plocka upp båda versionerna?
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.