mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Software > Windows-operativsystem

Register

Windows frysning på filen öppna / stänga - help

Reply

Thread Tools
Old 21 august 2007, 11:02
Givargruppen

Default Windows frysning på filen öppna / stänga - help

Hej,

Jag har nyligen byggt ett nytt system och har ett problem som jag tycker är mjukvarurelaterade. Ibland när jag öppnar eller stänger filen skärmen fryses i ca 10 sekunder, de flesta eller alla av de skrivbordsikoner försvinner men platsen innehavare kvar. Efter denna gång systemet uppdateras snabbt. Musen fungerar utan problem hela men mappar och ikoner är frysta. Det kan hända vid en punkt medan datorn är påslagen.

Frågan verkar vara värre och systemet verkar hänga på lite längre varje gång. Detta också som händer på min laptop, men den brukar vara för en kort stund på den bärbara datorn, med denna nya dator det tar betydligt längre tid och den nya datorn är mycket snabbare.

Datorn är snabb och har massor av minne så jag skränande förstå varför detta händer. Windows-uppdateringar är aktuell. Den hårddisken defragmenteras. Jag har försökt följande för att försöka lösa problemet, men hittills utan framgång:

Uppdatera alla drivrutiner (inkl. video och Bios)
Kontrollera windows error loggen - ingenting som anges för när problemet uppstår
Ran chkdsk på min hårddisk - Samsungs diagnostik programvara brukar köra
Förändrat SATA hamnar där hårddisken är inkopplad
Funktionshindrade onödiga start program
Funktionshindrade onödiga drivrutiner t.ex. JMicron IDE-kontrollern
Byta grafikkort för att fullgöra
Minskad Windows växlingsfil
Changed registret DisablePagingExecutive till 1

De spec är följande:

Core 2 Quad Q6600 processor (2,4 GHz Quad Core)
Asus EN8600GT Silent grafikkort (256MB passiv kylning)
Asus P5K-E/Wi-fi moderkort
Samsung HD501LJ hårddisk (SATA)
Asus 1814BLW DVD-ROM (SATA)
Överskrider DDR2-800 RAM-minne (1 GB x 2 = 2GB totalt)

Relevant programvara körs vid start:

Windows XP SP2 med alla aktuella uppdateringar
ZoneAlarm Pro brandvägg (Windows brandvägg funktionshindrade)
Webroot Spysweeper
BitDefender standard antivirus
Timeleft - skrivbord klockan
Secondcopy - backup programvara - som att köra manuellt

Snälla, hjälp om du kan, dess mycket irriterande! Tack på förhand.

Mitt System: The Elephant

Processor (s):
Intel Core 2 Quad Q6600
Moderkort:
Asus P5K-E/Wi-fi
RAM Minne:
2GB Corsair XMS
Grafikkort (s):
Asus EN8600GT Silent
Ljudkort:
Hårddisk (s):
Samsung HD501
Optisk enhet (er):
Asus drw-1814BLT
Mål / PSU:
Antec P180/Corsair HX620
Kylning:
Thermalright Ultra-120 extrem
Nätverk / Internet:
Monitor (s):
Dell 2005FPW 20 tum
Operating System (s):
Windows Vista Home Premium
Old 21 august 2007, 11:07
Administrator Group

När maskinen byggdes var OS en ny installation?

Mitt System: Hybr! D

Processor (s):
AMD Turion 64 X2 TL-64 2.2GHz
Moderkort:
HP nForce 560
RAM Minne:
2GB DDR2 PC2-5300
Grafikkort (s):
Nvidia 7150M Flygburet Integrerad
Ljudkort:
5.1 Ombord Integrerad
Hårddisk (s):
250GB 5400RPM SATA300
Optisk enhet (er):
18x CD / DVDRW-DL ATA
Mål / PSU:
Lager HP
Kylning:
Lager HP
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 10 MB Virgin Cable
Monitor (s):
17 "WXGA + HD BrightView Widescreen
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate 32Bit
Old 21 august 2007, 11:19
Givargruppen

Ja det var en ny installation. Jag har installerat windows, men sedan var tvungen att installera om ett par dagar senare för att installera drivrutiner för att köra SATA hårddisk som ACHI. Den andra installerar också en ny installation.
Old 21 august 2007, 11:27
Administrator Group

Prova att köra registret fastställa del av CCleaner från vår nerladdningar avsnitt.
Old 21 august 2007, 16:07
Givargruppen

Provat det förut men tyvärr ingen glädje. Dessutom har Win ASO registret renare. ingen glädje med det heller.
Old 21 august 2007, 16:28
Moderator-gruppen

Brukar du använda samma programvara på både comps? Det kanske en konflikt mellan ZoneAlarm, Webroot Spysweeper eller BitDefender, försök att inaktivera dem i tur och ordning se om det hjälper

Mitt System: Några andra älskare!

Processor (s):
E8500 E0@4.1Ghz (stock volt)
Moderkort:
BIOSTAR TPower I45
RAM Minne:
4GB OCZ PC2-8500 PLATINA
Grafikkort (s):
X1950 Pro
Ljudkort:
Hårddisk (s):
2
Optisk enhet (er):
LG GSA-DVD ± RW / DVD ± R / PhillipsDVDRW
Mål / PSU:
IQute 0508ula/SILVERSTONE OP850
Kylning:
Big Typhoon VX
Nätverk / Internet:
Chorus / NTL 20MB
Monitor (s):
Acer X223W 22 "widescreen 1680 × 105
Operating System (s):
Windows 7 64bit Ultimate
Old 21 august 2007, 19:13
Givargruppen

Programmet inrättat är exakt densamma, men beteendet på 2 datorer är annorlunda. Den bärbara datorn är mycket långsammare med med 1.2GHz Pentium m CPU, 1GB RAM och 4200 hårddisk men när det händer på laptop det uppdateras i ungefär 1 eller 2 sekunder. På skrivbordet här är för närvarande 10-15 sceonds. Detta tycks tyda på att något är annorlunda. Jag har försökt inaktivera BitDefender och spysweeper på separata tillfällen på skrivbordet och problemet inte verkar uppstå, men det jag inte stänga av dem under lång tid. Eftersom beteende på den bärbara datorn är olika verkar det som tyder på mig som kanske är det inte en konflikt med program utan något att göra med en inställning eller resursförvaltning om systemet - det ser ut som något är genomströmning eller köra i en långsammare hastighet till allting annat och har att komma ikapp, därav det långa dröjsmålet. När det händer hårddisken är tillfälligt verksamma under perioden och sedan mycket aktiva under en eventuell uppdateringsfrekvens.
Old 21 august 2007, 19:19
Givargruppen

en snabb uppdatering. Jag sprang Win ASO och tune-up allmännyttiga 2007. Frysning hänt igen men denna gång beteende var annorlunda. Ikonerna försvann lämnar bara plats innehavare men den här gången kunde jag fortfarande öppna och flytta mappar. Jag räknade hur lång tid det tog för ikonerna för att komma tillbaka och det var cirka 27 sekunder.
Old 21 august 2007, 20:12
Givargruppen

Mate nästan samma sak som händer på både PC och samma programvara installeras på både PC.
Sedan säger ni detta.
Citat:
Jag har försökt inaktivera BitDefender och spysweeper på separata tillfällen på skrivbordet och problemet inte verkar uppstå, men det jag inte stänga av dem under lång tid.
Du dont tror kanske SocialWarfare har gett dig de råd du behöver?

Mitt System: Krlll

Processor (s):
Intel Q9550@4.33Ghz
Moderkort:
Gigabyte GA-EP45-UD3P
RAM Minne:
4x2GB OCZ platina PC8500
Grafikkort (s):
Gainward 4870X2 (840 Core 940 Mem)
Ljudkort:
Ombord HDA
Hårddisk (s):
Några lol 1650GB totalt
Optisk enhet (er):
1xDVD PHILIPS DVD +-RW
Mål / PSU:
Antec 1200/Enermax Infiniti 720W
Kylning:
Tuniq Tower 120
Nätverk / Internet:
Dual Gigabit Ethernet
Monitor (s):
Acer 22 "widescreen
Operating System (s):
Vista x64 Ultimate
Old 22 august 2007, 09:36
Givargruppen

Förlåt, jag kanske gjorde att göra mig själv tydlig. Problemet på skrivbordet är mycket värre. Jag upplever problem på andra datorer men det är mycket korta (1-2 secs uppdatera) så inte en stor fråga. På skrivbordet är det frysning nu för upp till 25 sekunder åt gången, så problemet är inte den samma (dvs 1-2 sekunder v 25-30 sekunder). Det verkar vara en annan faktor som berörs.

Jag byggde detta skrivbord ca 3 veckor sedan och den ersatte en Shuttle skrivbordet som jag använder. Den Pendelbuss sprang samma programvara utan uppdateras i 1-2 sekunder, så något annat som orsakar den här datorn för att låsa upp för en betydligt längre tid.

När det gäller programvara - problemet händer ibland, så är inte förutsägbara. Jag kan använda skrivbordet för en halv dag utan att det händer och då kan jag stänga en mapp som jag är på väg att stängas och det kommer att frysa och jag måste rulla mina tummar för nästa 30 sekunder. Min poäng var att bara för att programvaran endast funktionshindrade under en kort tid var det svårt att säga om det gjorde hända eftersom programvaran var fel eller helt enkelt därför att oavsett omständigheterna som orsakar det ska hända inte var på plats under den perioden.

Men tyvärr är det inte längre en fråga som jag funktionshindrade båda igen (separat) i dag och det hände igen när de funktionshindrade så varken spysweeper eller BitDefender är orsaken. Jag kommer att koppla ner från Internet på ett tag i morgon och köra utan zonealarm för att se om det händer.

Igår sprang jag memtest86 för att se om det var minnet relaterade 9 passerar och 0 fel så RAM verkar bra.

Min enda gissning är att det är relaterat antingen maskinvaran drivrutiner eller inställningar i konflikt med något eller kanske ett fel i hårddisken, men chkdsk didnt avslöjar någonting och Samsung diagnostiska saker brukar köra.
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
How to Write autorun.inf arkivera att öppna en. Bat? 4D (Fordy (Ford) Ollie General Software Chat 0 7 september 2009 14:33
Hur man öppnar en. PUB-fil i Open Office? sagheer Office Suites & Applications 1 6 juni 2009 06:04
Excel Utskrift - "Out of memory. Spara eller Stäng alla öppna filer eller Program" Fel ruipistola Digital Imaging & Skrivare 0 23 maj 2009 01:18
Internet Explorer & HP C4280 Utgåva - Stäng ett fönster och de är alla nära Goran Webbläsare & FTP Klienter 1 22 maj 2009 08:07
Vilka program öppna en zip-fil? Bubba General Software Chat 15 12 sep 2008 15:27
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.