mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Software > Windows-operativsystem

Register

Windows Server 2003

Reply

Thread Tools
Old November 11, 2007, 17:18
New Member Group

Default Windows Server 2003

Vad gör alla företagets ha när du loggar in på servern och inte själva maskinen, så alla har samma filer och program,
Vad är den egentliga namn för det.
Jag har Windows Server 2003 Enterprise Edition, och jag vill något mycket simular till det, hur går jag om att göra det?
Skål.
Old 16 November 2007, 06:32
New Member Group

Det kallas ett nätverk, du har en server där alla filer sparas och delas, en router som routs den lokala datorer till servern, vanligen i form av nätverkskablage eller trådlösa anslutningar.
Old 19 november 2007, 14:28
Givargruppen

Hej

Den exakta setup att de använder är en Active Directory, som är en del av Windows Server 2003.

Man kan lugnt komplicerat att ställa upp, det kan vara värt att få lite hjälp.

Om abouts finns ni, som jag kanske kan hjälpa dig?

Många Tack

Leo
Old 20 november 2007, 13:24
Moderator-gruppen

Som andra affisch sagt, du är efter en domän och Active Directory.

En domän är i grunden en grupp av datorer och användare som litar på varandra. De är varje givet tillstånd från en domänkontrollant om vad de får göra. Till exempel, en vanlig användare är inte tillåtet att ta bort någon annans filer.

Som du sa, du vill att alla datorer har samma tillgång till program och filer. Du kan också ibland önskar alla användare att kunna logga in på vilken dator som helst och få sin normala skrivbord med allt det normala saker.

Det är gjort med Windows Server 2003 eller tidigt 2008 och datorer måste köra XP Pro eller Vista Business eller högre.

Det finns flera versioner av Windows Server, och företaget är avsedd för större företag men kommer att göra vad du vill ha böter, om inte verksamheten är mindre än ca 75 användare är det lättare att använda Small Business Server.

På servern, du behöver för att ställa in en domänkontrollant. Detta är i grunden sekreterare för nätverket och hanterar alla användare och hur datorer och skrivare finns. Du kan ha flera DC, men ett är mer än tillräckligt för ett litet nätverk.

På DC måste du skapa användarkonton för alla människor att du vill kunna logga in på domänen. Du kan också tilldela dem vilka rättigheter de har till vad mappar.

Du kan också tala om för DC om alla datorer som du vill vara en del av området och det kommer att hantera dem. För varje dator måste du ha en licens för att kunna ansluta till domänen. Jag tror att företag kommer med en hel del men jag är inte exakt hur många.

På en stationär dator måste du installera några program på verklig maskin, medan andra kan köras på en nätverksresurs.
Vissa program kan du ge användaren möjlighet att installera ett program om de vill det och om de bestämmer sig de gör det kommer att ladda ner från servern och installera.

När du lägger till en användare i Active Directory kan du jämföra det att ge användaren ett passerkort att komma in på servern. Det gör det möjligt för användaren att komma åt sina personliga filer och mappar och alla mappar som du delar på dem.

De loggar in via en vanlig dator, men i stället för att använda den lokala inställningar som lagras på datorn, kan de använda de inställningar som lagras på servern. Till exempel kan de ha en mapp mappad till sin egen filespace på servern, så de har sina handlingar på vilken dator de loggar in på.

Fördelen med att använda en server baserat nätverk är att administration och ledning är mycket enklare eftersom du bara har att göra ändringar gång på servern och alla datorer kommer att förändras till. Till exempel, om du vill lägga till en användare som kan logga in på vilken PC som helst, du bara måste göra det en gång på servern och klicka för att ge dem möjlighet att logga in på valfri dator. Om det inte fanns någon server så du måste gå runt och skapa samma användare på varje dator.

Lösenorden är också hålls i synk i en domän miljön, så om en användare förändringar sitt lösenord på en PC, det kommer att verka för att ändra på alla andra PC också.

Active Directory gör det också lätt att hålla koll på andra saker som skrivare. Det är lätt att stoppa människor från att skriva ut till A1 färg bläckstråleskrivare som kostar £ 10 på en sida när de bara kunde använda A4 B & W laser.

Du kan göra systemet som är beroende av den server som du vill. Du kan ha hela användarprofilen lagras på servern, så kallade roaming-profiler, och har användarna hela profilen, inklusive Mina dokument, skrivbordsikoner och tapeter och allt annat du kan önska. Men det rekommenderas inte på grund av den stora mängd tid det tar för den profil du vill kopiera från servern när användaren loggar in på och sedan kopiera det tillbaka när de loggar ut igen.

Ett bättre alternativ är att använda Mappomdirigering för användarna dokument och sedan ha en allmän politik för alla andra datorer att göra datorer liknande. Med Mappomdirigering, användaren kan arbeta direkt från servern, så när du klickar på Mina dokument du smidigt öppna en mapp på servern. Du kan arbeta direkt från detta och det finns ingen fördröjning för att kopiera de filer runt.

Detta är bra, utom när användaren tar sin laptop hemma och sedan inte kan få tillgång till servern och få till hans handlingar. Men Offlinemappar löser detta problem genom att hålla en lokal kopia av alla användare data synkroniserad med servern så att användaren alltid har sitt dokument.

En server kan vara svårt att ställa upp men det är inte på något sätt omöjligt. En god förståelse för allmänna nätverk och programvara från Microsoft är ganska mycket som behövs men allt annat kan lära sig.

Om du har färre än 75 personer i ditt företag så är det värt att titta på Small Business Server. Detta minskar det komplicerade arbetet med att inrätta en domän-och Active Directory och lägger till några användbara funktioner för små företag. Det är väl värt en titt.

Jag hoppas att detta har gett dig lite mer förståelse för hur en Windows Server-baserat nätverk fungerar. Om det har allt gått helt över huvudet så är det förmodligen bäst att inte försöka göra det själv.

Men om du förstår det mesta av det då jag tror att du kunde få det att gå.

Mitt System: Eclipse

Processor (s):
Intel C2D E7200 OC'd @ 3.6Ghz
Moderkort:
Asus P5Q Pro
RAM Minne:
OCZ 8GB 800MHz
Grafikkort (s):
Saphire Radeon 4850
Ljudkort:
Ombord
Hårddisk (s):
Enorma
Optisk enhet (er):
Sony al cheapo en.
Mål / PSU:
Antec Three Hundred
Kylning:
Arctic Cooler 7 Pro, 3 fall fans.
Nätverk / Internet:
Titan ADSL
Monitor (s):
Dubbla 19 "LCD
Operating System (s):
XP SP3
Reply

Register
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.