mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Software > Windows-operativsystem

Register

Windows Server 2003 Setup

Reply

Thread Tools
Old 16 maj, 2008, 06:38
New Member Group

Default Windows Server 2003 Setup

Hej, har jag konfigurera en server för en skola och varje användare har sin egen inloggning. Vad är det bästa sättet att ställa in användare att användas på pc. Jag vill att de ska kunna få tillgång till allt, men inte alltid göra ändringar. Jag vill att de ska kunna flytta från dator till dator och har sina egna saker. Jag vill ha sin Outlook eller Outlook Express för att gå med dem och deras tillämpningar kontor inte alltid slutföra installationen orsakar den tror att dess en ny användare.
Jag har sett roaming-profiler, men har blivit varnade att de kan vara långsam. Också har sett Mappomdirigering men vet inte om detta gäller vad jag behöver göra.
Några tips skulle vara mycket uppskattat.

Tack
Old 16 maj, 2008, 10:54
Moderator-gruppen

Tja, föreslår jag att du får en Windows Server 2003 For Dummies bok och få läsa! Ärligt talat, är att den bästa investering du ska göra om det är vad du måste göra.

Men jag kommer att säga några punkter.

Du vill definitivt inte Roaming Profiles. Det är ett stort no no. Way too slow som ni redan har sagt. Mappomdirigering är vägen att gå.

Du behöver få Server 2003 installeras på en anständig spec server grade maskin (inte en stationär maskin). Om du redan har på servern så behöver du inte oroa dig för detta.

Då behöver du för att främja den till en domänkontrollant och lägga till alla klientdatorer (kör XP Pro förväntar jag mig) till domänen så att du kan hantera dem.

Då konfigurera alla användare och ändra alla sina Mina dokument etc till en andel på servern. Det finns så många olika sätt att göra detta kan jag inte gå igenom dem alla, men en Grupprincip är förmodligen den bästa vägen framåt.

Då få AV, internetuppkoppling etc sorterade och du är klar! Det är inte så lätt i verkligheten ändå.

Jag är glad att kunna hjälpa dig mycket mer i fullföljandet vad du behöver göra, men jag behöver mycket mer information. Liksom hur många kunder som finns, vilken typ av hårdvara du har, vilken erfarenhet Server 2003 du har, vilken typ av Internet-anslutning du har osv

Om det finns ett begränsat antal personer (under 50) som du kan gå med Small Business Server vilket skulle vara mycket lättare att starta utan begränsar dig till 75 användare / kunder.

För e-post, föreslår jag en webbaserad lösning. VPOP3 är vad jag föreslår för en skola som den är enkel att använda och har bra stöd och är överkomligt. Bryr sig inte ens försöka inrätta en Exchange Server!

Beroende på din internetuppkoppling kan du använda en gateway / Smarthost server för att skicka e-post till andra servrar.

Dessutom är nätet redan setup med nödvändig, kablage, trådlös etc? Om du inte har mycket arbete!

Du kan även läsa om några saker Technet. Det Technet forum är också en utmärkt resurs.

Mitt System: Eclipse

Processor (s):
Intel C2D E7200 OC'd @ 3.6Ghz
Moderkort:
Asus P5Q Pro
RAM Minne:
OCZ 8GB 800MHz
Grafikkort (s):
Saphire Radeon 4850
Ljudkort:
Ombord
Hårddisk (s):
Enorma
Optisk enhet (er):
Sony al cheapo en.
Mål / PSU:
Antec Three Hundred
Kylning:
Arctic Cooler 7 Pro, 3 fall fans.
Nätverk / Internet:
Titan ADSL
Monitor (s):
Dubbla 19 "LCD
Operating System (s):
XP SP3
Old 20 maj 2008, 02:54
New Member Group

Tack för ditt svar Serverguy. I'm off på måndagar så bara sett tråden idag.

Jag vet vad du får i fråga om Mappomdirigering så att de har sina mina dokument och skrivbordet var de sitter. Men vilka andra inställningar kan tas när personen flyttar platser. Handledaren har e-postkonton via Outlook och Outlook Express och de behöver dessa för de kurser som de undervisar så hon vill att de ska flytta med användaren.

Hon har också mediaspelare spellistor, så hon har att gå till varje dator för att konfigurera. Finns det något sätt att dela spellistor så att om jag konfigurera en ny användare så man kan peka på mappen.

Hon vill att användarna har allt de behöver om de flyttar. Jag antar att vad jag talar om är centrala profiler så jag är inte säker på vad ansökan data jag också kan styra.

För tillfället har jag serverkonfigurationen på en domän för användarna och de har inloggningsskript pekar dem till sina egna mappar. När de flyttar datorer de kan logga okej och få sina mappar, men IE och Office tar det som en ny användare och går igenom installationen. Skulle vilja bli av med detta också.

Tack för din hjälp.
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
FTP-åtkomst problem i Windows 2003 Server med ISA Server 2004 steveballmer Windows-operativsystem 0 12 juni 2009 01:02
Terminal server inte logga in - Windows 2003 server gideon112 Windows-operativsystem 0 5 juni 2009 23:52
Server 2003 DNS Underkänd Under Domän Setup mctw Windows-operativsystem 0 5 juni 2009 09:24
Windows 2003 SP2 server på Citrix PS 3.0 - Server startas efter sista användaren loggar ut DMB Windows-operativsystem 0 20 maj 2009 13:40
Windows Server 2003 kgilmore Windows-operativsystem 3 20 november 2007 13:24
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.