mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Software > Virus, spionprogram och säkerhet

Register

Virut PE Win32.Virut.56 polymorft Virus på uppgång

Closed Thread

Thread Tools
Old 21 februari 2009, 13:55
Moderator-gruppen

Default Virut PE Win32.Virut.56 polymorft Virus på uppgång

Discovered: 11 april 2007

Senast snabba versionen den 10 februari 2009 revidering 024

Virut sprider sig genom varje. Exe och. Scr fil på en dator. Det är polymorfa, vilket innebär att den sprider sig snabbare än något antivirusprogram kan innehålla det. 99,99% av den tid som den enda lösningen är ett formatera och installera. Virut är så aggressiva att det även smittar redan infekterade filer med sig själv. Det är en dator mördaren ...

Virus som tillhör Virut familjen också innehålla en IRC-baserad bakdörr som ger obehörig tillgång till infekterade datorer.

Kort sagt. Det finns ingen lösning på detta annat än ett formatera och installera.

Win32/Virut: Microsoft

Symtom: Följande symtom kan tyda på en Virus: Win32/Virut infektion:

* Nätverkstrafik på TCP-port 65520 med koppling till IRC-servern proxima.ircgalaxy.pl på kanal & gott

* Ökning av filstorlek av infekterade filer

* Infekterade filer inte under genomförandet och har nyligen ändrat datum egendom

HJT loggarna kommer att ha en F2 posten som liknar detta.

F2 - REG: system.ini: UserInit = C: \ WINDOWS \ system32 \ userinit.exe C: \ WINDO WS \ TEMP \ init.exe,

Dr Web CureIt kommer att visa många filer så här. Observera att dessa inte är några slumpmässiga filer. Ganska mycket summor upp det ...

explorer.exe c: \ windows, Win32.Virut.56, botade.;
fantasi studio.scr, c: \ windows, Win32.Virut.56, botade.;
unregmp2.exe, c: \ windows \ inf; Win32.Virut.56, botade.;
xpnetdiag.exe och c: \ windows \ nätet diagnostik; Win32.Virut.56, botade.;
alg.exe c: \ windows \ system32; Win32.Virut.56, botade.;
cisvc.exe, c: \ windows \ system32; Win32.Virut.56, botade.;
clipsrv.exe, c: \ windows \ system32; Win32.Virut.56; Cur ed.;
Ctfmon.exe, c: \ windows \ system32; Win32.Virut.56, Cure d.;
dllhost.exe c: \ windows \ system32; Win32.Virut.56; Cur ed.;
logon.scr, c: \ windows \ system32; Win32.Virut.56, botade.;
logonui.exe, c: \ windows \ system32; Win32.Virut.56; Cur ed.;

Det säger botas men det är inte sant. Virut smörfettsprodukter tillbaka till nyligen cured filer så det är en never ending process för rengöring och smittar.

Det tros ha startat från en p2p webbplats eller webbplatser. En sabotageprogram avlägsnande forum säger de till ca 40% av sina användare som begär hjälp är infekterade med Virut nu. Eftersom det också sprids via IRC längre de väntar med att torka av köra fler användare det finns att bli smittade.

Väntar eller försöker rengöra den bara ger det så mycket längre för att infektera andra. Nog användare har det nu att IRC-baserade bakdörr del har zombified många som inte har räknat ut att de är smittade ännu. Även till synes rena mail / chatt bilagor från kända goda källor kan vara smittade.

Om du har en delad mapp på din p2p så är det en inkörsport för IRC för att ansluta till dig, sprider sig, och zombie din dator eller nätverk.

Det finns inget säkert botemedel mot detta. Om du ser en fil infekterad med Virut genast koppla ner från Internet och börja formatera och installera.

Detta är förmodligen inte kommer att försvinna någon gång snart, men alla större AV säljare har förmodligen uppdateras för att stoppa denna nya variant.

Lycka till!

Old 21 februari 2009, 14:02
Administrator Group

Bra post mate, Dugg det> http://digg.com/security/Virut_PE_Wi...us_on_the_Rise

Mitt System: Hybr! D

Processor (s):
AMD Turion 64 X2 TL-64 2.2GHz
Moderkort:
HP nForce 560
RAM Minne:
2GB DDR2 PC2-5300
Grafikkort (s):
Nvidia 7150M Flygburet Integrerad
Ljudkort:
5.1 Ombord Integrerad
Hårddisk (s):
250GB 5400RPM SATA300
Optisk enhet (er):
18x CD / DVDRW-DL ATA
Mål / PSU:
Lager HP
Kylning:
Lager HP
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 10 MB Virgin Cable
Monitor (s):
17 "WXGA + HD BrightView Widescreen
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate 32Bit
Old 21 februari 2009, 14:15
Moderator-gruppen

Tack!

Jag har inte lagt så mycket möda på att en BRÄNNSKADA post på ett tag

Jag läste om en Houston, Texas City hade över 600 datorer för nästan en vecka på grund av detta. Ganska otäck JÄVEL faktiskt!

Old 21 februari 2009, 14:25
Administrator Group

Det verkar som du ganska bröt nyheter, inte mycket i Google om detta.
Old 21 februari 2009, 14:29
Moderator-gruppen

Av någon anledning är det bara diskuteras i förbigående eller i privata fora det verkar. Du behöver inte hålla det hemligt. Alltför många Techs ute som borde veta vad som är upp.

Old 22 februari, 2009, 00:51
Malware-gruppen

Kom över ett par infekterade maskiner själv otäck arbete, bara ett botemedel - Format! De flesta infektioner kommer in från P2P (enligt ovan) så en god anledning för användarna ute att packa upp LimeWire och så ....!

Mitt System: Steves Rigg

Processor (s):
AMD Athlon 64x2 6000 +
Moderkort:
ASUS M3N78 Pro
RAM Minne:
Corsair 4GB Dual Channel
Grafikkort (s):
NVIDIA GeForce 8400 GS
Ljudkort:
Ombord
Hårddisk (s):
640GB Western Digital HD
Optisk enhet (er):
LG Lightscribe
Mål / PSU:
Kylning:
Lager HSF
Nätverk / Internet:
20MB Virgin Media Bredband
Monitor (s):
Hanns-G 19 "Widescreen
Operating System (s):
Vista Premium 64X
Old 22 februari, 2009, 09:01
Administrator Group

Inte undra på att jag kunde inte hitta någonting, du spält fel i tråden titeln men korrekt överallt annars, Jag ändrade det för dig nu kompis.
Old 22 februari, 2009, 09:26
Moderator-gruppen

Ja de verkar vara att ringa detta en Virut PE.

Jag hittade denna bloggpost. Pretty tekniska grejer men informativa. Enligt Hood: Virut. Jag älskar den första raden. "Virut är en konstig freak bland sabotageprogram."

Old 22 februari, 2009, 13:03
Malware-gruppen

Great post EF!

Den enda person jag har sett framgångsrikt rengöra en tidigare version av virut var följande (ingen överraskning där!) - Användaren stannade på nätet hela tiden SUBS var på, så instruktioner hade antagit nästan omedelbart. Denna nyare versionen verkar vara mycket värre men ...

Mitt System: It's all mine ...

Processor (s):
C2D E6750 2,66 GHz
Moderkort:
Gigabyte P35C-DS3R
RAM Minne:
2 x 1Gb Corsair DDR2 XMS2 PC26400
Grafikkort (s):
GeForce 8600GT
Ljudkort:
Creative X-Fi
Hårddisk (s):
Maxtor 320GB
Optisk enhet (er):
Pioneer DVD-RW
Mål / PSU:
Antec 900 / Antec TruPower Trio 650
Kylning:
Olika Antec + Zalman 92mm
Nätverk / Internet:
ASUS Router / VirginMedia
Monitor (s):
LGL226WQ 22 "Widescreen
Operating System (s):
XP Pro SP3
Old 22 februari, 2009, 14:57
Moderator-gruppen

SUBS skulle vara en av de människor, kanske den enda person jag litar på att kunna fastställa Virut i ett forum inställningen.

Jag såg någon erbjuder en lösning på MBAM forum men det var ganska komplicerat och inte låter som det skulle fungera. Något liknande slaving en disk och städning / överföra / ta bort filer. För mig skulle det bara leda till två infekterade enheter istället för en och formatera / installera om skulle vara mycket lättare, eftersom du ändå måste installera om alla program från tredje part och så vidare.

Closed Thread

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
Har jag Legendary Win32 Heur2 Trogen och Win32 Alureon Virus? Hur kan det fixas? maddawg512 Virus, spionprogram och säkerhet 8 13 OKTOBER 2009 07:29
Xp Virus Problem - win.32.virut G Mohi212 Virus, spionprogram och säkerhet 10 16 maj 2009 14:36
Hijack Detta för Analysation - Virut Eventuellt? Coolyxxx Virus, spionprogram och säkerhet 4 23 februari 2009 22:01
Nya VIRUT Virus Got Me Bad. EvilFantasy Said Formatera. Hur gör jag det??? actionlover Windows-operativsystem 5 23 februari 2009 13:48
Infekterade med Virus.Win32.Tenga.a, Please Help! ruffryder2k7 Virus, spionprogram och säkerhet 17 20 maj 2008 10:23
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.