mindre kapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Software > Linux & Alternativa OS

Register

Jag installerade Ubuntu, och det ber jag om ett användarnamn ...

Reply

Thread Tools
Old 20 november 2008, 12:31
New Member Group

Default Jag installerade Ubuntu, och det ber jag om ett användarnamn ...

... och lösenord. Jag kommer ihåg lösenordet men inte användarnamnet? Jag behöver inte ens komma ihåg det att jag ska skriva in ett användarnamn. Finns det något sätt att få tillbaka den utan att installera det?
Old 20 november 2008, 12:37
Administrator Group

Användarnamn och lösenord är inställt på Installera, inte 100% men jag tror att du kommer att behöva re-install.

Mitt System: Hybr! D

Processor (s):
AMD Turion 64 X2 TL-64 2.2GHz
Moderkort:
HP nForce 560
RAM Minne:
2GB DDR2 PC2-5300
Grafikkort (s):
Nvidia 7150M Flygburet Integrerad
Ljudkort:
5.1 Ombord Integrerad
Hårddisk (s):
250GB 5400RPM SATA300
Optisk enhet (er):
18x CD / DVDRW-DL ATA
Mål / PSU:
Lager HP
Kylning:
Lager HP
Nätverk / Internet:
10/100 Nic / 10 MB Virgin Cable
Monitor (s):
17 "WXGA + HD BrightView Widescreen
Operating System (s):
Windows 7 Ultimate 32Bit
Old 20 november 2008, 15:00
New Member Group

1) Det förmodligen bett dig för root (top level konto) lösenord. Prova användarnamnet root.

2) Om den inte för root-kontot kan du starta datorn i enanvändarläge. Enanvändarläge ge dig tillgång till systemet utan att det krävs ett lösenord.

http://www.debuntu.org/recover-root-...-mode-and-grub

Nu självstudien för root-lösenord återvinning, men istället kan du titta i katalogen / home när du är inloggad.

Du kanske undrar vad som är meningen med lösenord om du kan bara starta upp datorn i enanvändarläge. Poängen med Linux lösenord är att skydda systemet när den har startat upp, och främst för över nätverket. Enanvändarläge är för underhåll i fall något går fel med systemet (dvs. lösenordet ärende har skadat eller uppstart inte gå särskilt långt). För att skydda din dator från människor som har fysisk tillgång till datorn, ska du använda ett BIOS-lösenord.
Old 20 november 2008, 15:31
New Member Group

Boot-up från installdisk och kör det "live".
Öppna en terminal och skriv "sudo-i"
Montera partitionen du installerade Ubuntu på / mnt (t.ex. "mount / dev/hda1 / mnt)
Titta på / etc / passwd filen på din installerade systemet (t.ex. "mindre / mnt / etc / passwd"), det ska du se vilka namn som du använde (förmodligen en post nära botten, med en UID på 500 eller 1000 eller däromkring ).
Avmontera / mnt, avstängning och ta bort CD före omstart.
Reply

Register

Komihåglista

Liknande Trådar
Tråd Thread Starter Forum Svar Senaste Inlägg
Frågan ingen någonsin ber hopthwoks Off Topic Discussion 4 23 september 2009 14:47
Dual boot hjälp - ubuntu installerat nu lägger vista d0od Windows-operativsystem 1 7 november 2008 08:47
Användarnamn Ändra Jase123 Gemenskapen Nyheter & Chat 1 27 januari 2008 12:51
Datorn frågar efter avinstallerats operativsystem RobT Windows-operativsystem 2 29 oktober 2007 09:28
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.