![]() |
| |||||||
|
![]() |
| | Thread Tools |
|
| |||
| |||
| ... och lösenord. Jag kommer ihåg lösenordet men inte användarnamnet? Jag behöver inte ens komma ihåg det att jag ska skriva in ett användarnamn. Finns det något sätt att få tillbaka den utan att installera det? |
|
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| Användarnamn och lösenord är inställt på Installera, inte 100% men jag tror att du kommer att behöva re-install.
| |||
| |||
| 1) Det förmodligen bett dig för root (top level konto) lösenord. Prova användarnamnet root. 2) Om den inte för root-kontot kan du starta datorn i enanvändarläge. Enanvändarläge ge dig tillgång till systemet utan att det krävs ett lösenord. http://www.debuntu.org/recover-root-...-mode-and-grub Nu självstudien för root-lösenord återvinning, men istället kan du titta i katalogen / home när du är inloggad. Du kanske undrar vad som är meningen med lösenord om du kan bara starta upp datorn i enanvändarläge. Poängen med Linux lösenord är att skydda systemet när den har startat upp, och främst för över nätverket. Enanvändarläge är för underhåll i fall något går fel med systemet (dvs. lösenordet ärende har skadat eller uppstart inte gå särskilt långt). För att skydda din dator från människor som har fysisk tillgång till datorn, ska du använda ett BIOS-lösenord. |
|
| |||
| |||
| Boot-up från installdisk och kör det "live". Öppna en terminal och skriv "sudo-i" Montera partitionen du installerade Ubuntu på / mnt (t.ex. "mount / dev/hda1 / mnt) Titta på / etc / passwd filen på din installerade systemet (t.ex. "mindre / mnt / etc / passwd"), det ska du se vilka namn som du använde (förmodligen en post nära botten, med en UID på 500 eller 1000 eller däromkring ). Avmontera / mnt, avstängning och ta bort CD före omstart. |
![]() |
|
| Komihåglista |
Liknande Trådar | ||||
| Tråd | Thread Starter | Forum | Svar | Senaste Inlägg |
| Frågan ingen någonsin ber | hopthwoks | Off Topic Discussion | 4 | 23 september 2009 14:47 |
| Dual boot hjälp - ubuntu installerat nu lägger vista | d0od | Windows-operativsystem | 1 | 7 november 2008 08:47 |
| Användarnamn Ändra | Jase123 | Gemenskapen Nyheter & Chat | 1 | 27 januari 2008 12:51 |
| Datorn frågar efter avinstallerats operativsystem | RobT | Windows-operativsystem | 2 | 29 oktober 2007 09:28 |
| Thread Tools | |
| |