mindre egenkapital

Magazine
Go Back   Computer Juice > Computer Software > Linux & Alternative OS

Register

Linux, en begyndere guide

Reply

Thread Tools
Old 4 februar 2008, 15:28
Donor-Gruppen

Default Linux, en begyndere guide

Hej, Jeg laver denne tråd, som jeg har mig selv lige gået over til Linux og vil gerne forklare andre, hvad tog mig et par dage til at regne ud
  • Hvorfor vil du ønsker at bruge linux?
    Linux er et operativsystem med ingen grænser, det kan være fuldt skræddersyede ethvert aspekt af OS kan ændres for at opfylde brugernes præferencer.
"I en verden uden mure og hegn, der har brug for vinduer og porte?"
Linux er den hurtigste driver platform til rådighed for offentligheden, grunden til dette er, at Linux er sammensat af mange forskellige applikationer, der arbejder sammen i stedet for en enorm bunke af ansøgninger, der arbejder som en.
Den stadigt voksende popularitet linux har ført til hver ny fordeling og frigivelse blive forbedret dramatisk.
Hvis du tror, at Linux er bare for nerds derefter du er forkert, det franske politi nu bruge ubuntu såvel som alle skoler i Rusland erstatning vinduer med ubuntu

HVAD ER EN DISTROBUTION?
2.

her er et lille kodestykke jeg tog fra wiki, im sikker på, at det kan forklare det meget bedre end jeg kan
"A Linux-distribution, Ofte blot distribution eller distribution, Er medlem af Linux familie Unix-lignende computer operativsystemer. Sådanne systemer er bygget fra Linuxkernen og diverse andre pakker, såsom X Window System og software fra GNU-projektet. Distributioner optimeret til størrelse tendens til at bruge mere kompakt alternativer som busybox, uclibc eller dietlibc. Der er mere end tre hundrede Linux-distributioner, som alle er implementeringer af Linux-operativsystemet.

Fordi de fleste (hvis ikke alle) af kernen og støtte pakker er en kombination af gratis software og open source, Linux-distributioner har taget en lang række forskellige former - fra fuldt Featured desktop og server operativsystemer til minimal miljøer (typisk til brug i indlejrede systemer, Eller for Opstart fra en diskette). Bortset fra visse brugerdefinerede software (såsom installatører og konfiguration værktøjer) en "distribution" henviser blot til en bestemt sortiment af ansøgninger gift med en særlig kompileret kerne, således at dens "out-of-the-box" kapaciteter opfylder de fleste af de behov, af dens særlige slutbrugeren base.
Der er i øjeblikket over tre hundrede Linux distribution projekter i aktiv udvikling, konstant revision og forbedring af deres respektive distributioner. Man kan skelne mellem kommercielt bakkes distributioner, såsom Fedora (Red Hat), SUSE Linux (Novell), Ubuntu (Canonical Ltd), Og Mandriva Linux og EF-distributioner såsom Debian og Gentoo. Procedurerne for montage og afprøvning af en distribution forud for frigivelse tendens til at blive mere omfattende jo større brugerbase. "

Windows og Linux?
3.

skal jeg holde vinduer?
Jeg anbefaler, at du gøre, indtil du er helt fortrolig med Linux.
og helt sikkert beholde den, hvis du er en seriøs gamer
Jeg vil altid holde vinduer, som der er programmer, som jeg ønsker at bruge, at linux cant.
oprette en dual boot og så får du det bedste fra begge verdener.

SPIL
4.

kan jeg spil på linux?
ja du kan bruge programmer såsom vin eller cedega
Vin er et mere for at køre alle runde ansøgninger og løber en stor del af Windows-programmer som Photoshop, image klar og mange flere
cedega er for spillere, der kan prale af et stort spil kompatibilitet listen og er et revolutionerende skridt for Ward i spil til linux
Men Windows er afgjort bedre end Linux til spil, men hvis du er en let gamer og dit spil er på cedega / vinkort linux vil være fint

Prøv før du ..... få det gratis
5.

kan jeg prøve før jeg begå?
den geniale ting er du kan!
mange Linux-distributioner har en live cd, dette betyder, at du kan starte op fra denne cd og køre operativsystemet fra harddisken uden at installere. selv om denne funktion tillader ikke fuld udnyttelse af de ansøgninger, det giver dig mulighed for at afprøve softwaren, før du installerer den på harddisken.

DOWNLOAD
6.

Hvordan får jeg linux?
Når du har valgt, hvad linux du vil (jeg vil behandle dette senere) kan du installere det ved at gå til distributioner hjemmeside, downloade iso filen (live cd) og montere den på en disk, og derefter starte op fra disken ved at indstille den som primær boot-enhed i BIOS.
du kører fra live cd og på skrivebordet, der bør være et ikon siger installere, skal du klikke på denne og følg trinene. Dens så let!
nogle distributioner har måske ikke denne mulighed, og du kan være nødt til at starte op fra den oprindelige tekst skærmen. Dette bør være lige fremad, selv for den uerfarne bruger.

Distribution'S
7.

hvad distribution er for mig?
Der er mange distributioner at vælge imellem, når det kommer til linux
de har alle fordele og ulemper
den mest udbredte distributioner er
ubuntu - enkle, populære og magtfulde
kubuntu - ubuntu med kde
Mandriva - bruger KDE, miste popularitet, men stadig et solidt distribution
åbne SUSE - støttet af Novell, enkel at anvende
PC Linux OS - bedst for absolutte computer begyndere, kde
gentoo - mest source-programmer, for avancerede brugere
slackware - længste kører distribution, stærke følgende
fedora - 4. i distribution se, kde
xubuntu - ubuntu med xfce
til at hjælpe dig med at vælge bruge denne test men kun som en vejledning linje
for en nybegynder vil jeg anbefale enten Ubuntu eller pc linux OS, både er brugervenlig og enkel at anvende

GRÆNSEFLADER
8.

hvad er gnome, kde og xfce
disse grænseflader, som Linux bruger, f.eks kubuntu, ubuntu og xubuntu er alle stort set den samme bortset fra den grænseflade, de interne er de samme, men der er visse forskelle
kde - poleret fra starten, althaugh menuen redigering er generende denne vil blive fastsat i kde4 der er tilgængelig nu med den nye hårdføre Heron alpha for ubuntu, gnome er mindre poleret, men lader dig køre awn (mac gerne dock) og xfce er bedre for beskedne computere, som det tager mindre system ressourcer. det er let at installere en anden desktop-miljø, så du er aldrig forpligtet sig til kun én, jeg har i øjeblikket kde og gnome installeret og elsker dem begge. du bare vælge det, du ønsker at starte op.
Her er et par skærmbilleder af de forskellige grænseflader
Gnome - Dette er mit skrivebord
kde
xfce
huske alle de ovennævnte skærmbilleder der ikke er "materiel" brugerne har customises dem for deres præferencer, som det er utroligt nemt på linux. du kan tilpasse alt fra login-skærmen til ikoner.

Installation af software
9.

er at installere det samme på Linux, da det er på Windows?
svaret er nej
med linux der er et par måder til at installere filer

1. en pakke, kan dette gøres ved at gå til den pakke manager og søge efter navnet på det program du ønsker at hente og installere, det er meget det samme som at gå til Tilføj / fjern programmer, og du kan vælge en kategori og gennemse for en nyttig anvendelse holdes i et depot (server på nettet, der er vært for anvendelsen pakker for let at hente og installere)

2. kompilere kildekoden, dette kan lyde skræmmende, men det er virkelig ikke. Det er simpelthen gjort ved at downloade kildekoden (normalt komprimeret) / udvinder til desktop / køre terminal (gerne kommandoprompt) / navigere til den mappe
hvis du har pakket til skrivebordet dette vil være cd "Desktop / <filnavn>"
* udelukker tale markerer "i kode
derefter skrive ". / config" - dette vil få masser af rulletekst når teksten er færdig, og du kan ikke se nogen fejlmeddelelser
type "gøre" - følg ovenstående, hvis der ikke vises fejlmeddelelser
type "sudo" make install
Det er det hele programmet er installeret, når du har gjort det et par gange, bliver det anden art

3. sudo apt-get installere, skal du blot skrive dette i terminalen efterfulgt af navnet på den pakke at installere, vil du blive bedt om, hvis du gerne vil fortsætte type y og tryk på Enter

mest 3. parts programmer vil være i kildekoden selv om nogle er oversat til. deb-filer (ubuntu) og rpm-filer (cent OS og Redhat) betyder alt, hvad du gør, er indstillet på filen for at åbne med pakke manager når du henter (dette bør automatisk) og følg vejledningen.

TILSVARENDE SOFTWARE

på Linux der er mange programmer, der svarer til deres vinduer counter del så være bekymret, hvis du har brug for at skrive et dokument, regneark, database eller præsentation alt dette kan ske på åbne kontor, der er lige så god som MS Word og fri ! den kan gemme filer i alle formater, så bør der ikke være nogen problemer med kompatibilitet.
også for alle iPod-brugere, kan du afspille m4a filer i de fleste linux musikafspillere og synkronisere din iPod med dem

Windows apps, der kører på linux

takket være et fantastisk program kaldet vin vi nu kan køre Windows ansøgning om Linux, en af de nyeste tilføjelser til at køre fejlfrit på Linux er Photoshop CS2 og Dreamweaver (Tak til google's finansiering). for mere info om ansøgninger, der vil arbejde med vin har et kig her

LÆS* Jeg vil anbefale linux for mennesker, der er fortrolige med computere såvel som nybegyndere kan det være en vanskelig opgave på tidspunkter og damn ret forvirrende, vil der være en lille mængde tekst installationen, og du er nødt til at bruge nogle enkle kommandoer ved oprettelsen, Don ' t klynke det er let, og der er masser af hjælp online. Når du forstå begrebet dets er en brise fra da af, og du vil magert at elske linux livsform *

Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at spørge og jeg vil med glæde hjælpe dig

Nedenfor er en video af mit skrivebord og linux i alle dens skønhed
http://uk.youtube.com/watch?v=_e7c2LPUwR0

Mit system: Cewy's spekulerer macine

Processor (s):
Intel Core 2 Quad q6600@3.2Ghz
Bundkort:
asus p5q deluxe
RAM Hukommelse:
4 gig ocz 1066mhz SLI
Grafikkort (r):
nvidia evga 8800 ultra ko
Lydkort:
ombord
Harddisk (e):
750 gig Seagate, 32meg cache
Optisk drev (r):
3 asus dvd forfattere, LightScribe
Sag / PSU:
Lian-li armoursuite PC-P60
Køling:
tuniq tårn
Network / Internet:
dual Gigabit LAN-porte
Monitor (s):
24 "dell 2408wfp
Operating System (s):
winfail vista 64 | ubuntu / arch linux
Old 4 februar 2008, 17:24
Donor-Gruppen

Hej

En glimrende guide, jeg er sikker på, at det vil hjælpe en masse mennesker.

Godt klaret!

Leo
Old 5 februar 2008, 01:09
Donor-Gruppen

tak
Old 27 marts 2008, 13:45
Donor-Gruppen

# opdatering #!
Old 9. april 2008, 02:35
Donor-Gruppen

Cewy, noget af det, du skrev er særlig Ubuntu kun. (sudo, apt-get i særdeleshed)

su er temmelig standard. Hvis du giver root login rettigheder og en adgangskode, kan du endda bruge su i Ubuntu. Problemet med sudo er, at anmodninger din adgangskode, ikke root's.

apt er ikke den eneste pakke manager derude. Kun Debian distros bruge det.
Min unslung Linksys filserver anvendelser ipkg.
rpm er fælles om andre distros, f.eks SUSE

God artikel skønt!

Old 9. april 2008, 02:38
Donor-Gruppen

Jeg er bevidst om det, men jeg er kun bekendt med apt-get, jeg har Red Hat baseret distros men jeg har aldrig brugt den pakke manager
IMO debian baseret distribution's er den bedste (til almindelig desktop brug)
Old 30 januar 2009, 15:06
Medlem Gruppen

Nice guide, meget detaljeret: D
Old 5. juli 2009, 18:41
Ny Medlem Gruppen

Kender du en PDF-fil til Linux begyndere? Hvad jeg behøver, er en PDF, så jeg kan tage den med hjem, hvor jeg ikke har internetforbindelse.

Takket ...
Old 5. juli 2009, 22:40
Ny Medlem Gruppen

Linux hjælpe er overalt ... Bedste for at søge efter din PDF af Linux distribution ... eller købe linux bog, der kommer med distribution af dit valg. Amazon har em temmelig billigt.
Old 5. juli 2009, 22:41
Ny Medlem Gruppen

Ser frem til næste Linux for dummyer post!
Reply

Register

Bogmærker

Lignende Tråde
Tråd Thread Starter Forum Svar Last Post
Debugging BSOD's med WinDbg for begyndere Del 1: Kom godt i alle de Bits Desertfish Windows-operativsystemer 1 22 September 2009 04:06
Linux guide for begyndere, mellemprodukter og avancerede brugere. oobrokensilence Linux & Alternative OS 0 26 juli 2009 17:18
Er der en Linux-distribution, der lærer Du Linux pest79456 Linux & Alternative OS 2 23 april 2009 13:26
Network guide hjælpe solotekk Networking, Modemer & VoIP 2 25 marts 2008 11:01
Gode ressourcer for begyndere? Cobalt Web Design, Hosting & SEO 1 21. okt 2006 18:57
Thread Tools

Arabic Bulgarian Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Finnish French German Greek Hebrew Hungarian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Norwegian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Spanish Swedish Thai Turkish Ukrainian

Copyright © 2006 - 2009 Computer Juice.

Annoncenetværk baseret på bytteøkonomi ® Copyright © 2000 - 2009 Jelsoft Enterprises Ltd SEO ved vBSEO © 2009, websteds egnethed til webcrawling, Inc.